Gå til innhold

Hvorfor så få kvinnlige piloter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare 3% av verdens piloter er kvinner. Er det diskriminering, eller kvinner rett og slett dårligere til å styre fly?

Anonymkode: 39420...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det handler mest om interesser. Det er ikke så mange kvinner som har lyst til å styre fly. Selv synes jeg det høres ut som en meget kjedelig og slitsom jobb. Jeg ville nok heller vasket gulv, altså. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få nok flytimer, krever ofte ubekvem arbeidstid over mange år.

En annen ting er forventninger til kjønnene som påvirker hva man i det hele tatt vurderer. Selv drømte jeg om å bli flyvertinne som liten, blant annet pga en barbiedukke med slik uniform samt de fine damene som jobbet i Braathens.

Jeg vurderte ikke engang pilot, selv om dette hadde passet meg mye bedre. Jeg er vel en av de verste man kan sette i et serviceyrke slik som flyvertinne, er elendig til det. Men navigere under press og følge rutiner osv er jeg god til.

Hadde jeg sett eller hørt om kvinnelige piloter (eller hatt en barbie som var pilot) hadde kanskje drømmen vært annerledes.

Anonymkode: 33d9d...270

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få nok flytimer, krever ofte ubekvem arbeidstid over mange år.

En annen ting er forventninger til kjønnene som påvirker hva man i det hele tatt vurderer. Selv drømte jeg om å bli flyvertinne som liten, blant annet pga en barbiedukke med slik uniform samt de fine damene som jobbet i Braathens.

Jeg vurderte ikke engang pilot, selv om dette hadde passet meg mye bedre. Jeg er vel en av de verste man kan sette i et serviceyrke slik som flyvertinne, er elendig til det. Men navigere under press og følge rutiner osv er jeg god til.

Hadde jeg sett eller hørt om kvinnelige piloter (eller hatt en barbie som var pilot) hadde kanskje drømmen vært annerledes.

Anonymkode: 33d9d...270

Ahhhh! Det er Barbie-dukkenes feil at så få kvinner har blitt politer! Der har vi svaret! Takk!

Anonymkode: 5de8b...4c7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ahhhh! Det er Barbie-dukkenes feil at så få kvinner har blitt politer! Der har vi svaret! Takk!

Anonymkode: 5de8b...4c7

Nå synes jeg du latterliggjør det jeg skrev.

Anonymkode: 33d9d...270

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det har litt med interesser å gjøre. Det er som å spørre hvorfor ikke flere kvinner jobber offshore, som trailersjåfører eller på oljeplattformer. Det er bare enkelte type jobber som appellerer mer til menn enn kvinner tror jeg. 🤔 Akkurat som sykepleien, det er mye flere kvinner der enn menn.

Og mange av disse mannsdominerte jobbene er kanskje mer krevende og ugunstige om man skal gå gravid flere ganger og skape en familie (særlig i jobber hvor det kreves mye reising og fysisk arbeid). Men det går jo absolutt an! :) 

 

Anonymkode: ea448...382

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare 3% av verdens piloter er kvinner. Er det diskriminering, eller kvinner rett og slett dårligere til å styre fly?

Anonymkode: 39420...b87

Tror du at det har vært mange kvinner som har strøket på eksamen og at det er årsaken til at få kvinner er piloter? Eller tror du at det har noe med forventinger om at menn er piloter, kvinner er kabinpersonalet? 

Kvinnelige piloter er nok like dyktige som sine mannlige pilotkollegaer. 

Anonymkode: 15287...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at det har vært mange kvinner som har strøket på eksamen og at det er årsaken til at få kvinner er piloter? Eller tror du at det har noe med forventinger om at menn er piloter, kvinner er kabinpersonalet? 

Kvinnelige piloter er nok like dyktige som sine mannlige pilotkollegaer. 

Anonymkode: 15287...3d6

Er ikke sikker på om de er så gode til å parkere flyet.

Anonymkode: 39420...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tide å endre gamle kjønnsroller. Er selv i mannsdominert yrke, mange eldre kvinner forteller meg at de gjerne hadde valgt samme yrket men foreldrene nektet dem. 

 

Anonymkode: caf7c...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lang utdanning og ugunstige arbeidstider er vesentlig her. Plutselig er man i starten av 30-årene med en lang, tung og kostbar utdannelse som pilot, da er det ikke bare å skifte beite fordi man har begynt å tenke på å stifte familie. En ting er å ha turnus som sykepleier, en annen ting er å ha "turnus" hvor man kanskje ikke er noe særlig hjemme på en hel uke. 

Anonymkode: ff882...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke sikker på om de er så gode til å parkere flyet.

Anonymkode: 39420...b87

Er de piloter så klarer de fint det. Hvorfor skulle de ikke være det?

Anonymkode: eada6...557

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er de piloter så klarer de fint det. Hvorfor skulle de ikke være det?

Anonymkode: eada6...557

Er ikke kvinner dårlige på lukeparkering?

Anonymkode: 39420...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke kvinner dårlige på lukeparkering?

Anonymkode: 39420...b87

Så du tror at man lukeparkerer et fly? 

 

Anonymkode: 15287...3d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke kvinner dårlige på lukeparkering?

Anonymkode: 39420...b87

Noen kvinner er dårlige på og noen menn er dårlige på det.

Anonymkode: eada6...557

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og bedre til å parkere enn min kjæreste. Samme med hans foreldre

 Jeg er generelt mer bilinteressert og praktisk anlagt, så tror dette med "evner" hos kjønn har fint lite å si.

Det handler om kultur og interesse. Er ikke gitt at alle menn som ikke har blitt piloter ville vært gode piloter.

Samme med kvinner. 

De som har valgt å bli det, og kommet gjennom alt av utdanning, er dyktige nok til å gjøre jobben, uavhengig av kjønn. Punktum.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at man lukeparkerer et fly? 

 

Anonymkode: 15287...3d6

Ja.

Parking chaos: 700 aircraft squeeze into 30 locations across Middle East -  COVID-19, Covid-19, Plane Storage - Aviation Business Middle East

Anonymkode: 39420...b87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja.

Parking chaos: 700 aircraft squeeze into 30 locations across Middle East -  COVID-19, Covid-19, Plane Storage - Aviation Business Middle East

Anonymkode: 39420...b87

De står for tett til å ha lukeparkert. De har parkert etter hverandre.

Anonymkode: eada6...557

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at man lukeparkerer et fly? 

 

Anonymkode: 15287...3d6

Nei, de ønsker selvfølgelig at flyene skal ta mest mulig plass når de står på bakken... 🤦‍♂️

Anonymkode: 0dafe...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De står for tett til å ha lukeparkert. De har parkert etter hverandre.

Anonymkode: eada6...557

Her er nok et bilde.

How airlines park thousands of grounded planes amid coronavirus

Anonymkode: 39420...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...