Gå til innhold

Lounge wear - koseklær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig lounge wear? Koseklær til å se TV i? Eller er det noe annet som menes? Pyntede koseklær? 

Anonymkode: 73463...011

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et nytt og fancy uttrykk for hjemmeklær/koseklær. Det er en økende tendens til at folk betaler litt mer for fine og gode hjemmeklær (joggedresser i kasjimir, f.eks.), og uttrykket vil vel gjerne fremme en følelse av en slags avslappet glamour, men det trenger slett ikke være pyntet. Som sagt: koseklær.

Anonymkode: 56c17...fcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare et nytt og fancy uttrykk for hjemmeklær/koseklær. Det er en økende tendens til at folk betaler litt mer for fine og gode hjemmeklær (joggedresser i kasjimir, f.eks.), og uttrykket vil vel gjerne fremme en følelse av en slags avslappet glamour, men det trenger slett ikke være pyntet. Som sagt: koseklær.

Anonymkode: 56c17...fcc

Men er det en greie nå, at man skal være mer pyntet når man slapper av?

Anonymkode: 73463...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "koseklær" ja. Jeg kan gå til nærmeste kiosk i slikt, men er sjelden ute og shopper i joggebukse, selv om den er laget av kasjmir.

Anonymkode: 0bb42...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det en greie nå, at man skal være mer pyntet når man slapper av?

Anonymkode: 73463...011

Nei, lounge wear har alltid vært en greie, men de kommer høyere opp på reklamer og nettbutikkene nå fordi flere er mer hjemme så det går mer av det. 

For min del så "lounger" jeg gjerne i hullete slitte greier, det typiske er jo at en gammel t-skjorte får leve pensjonistalderen sin som sofaplagg om den er behagelig. Men jeg har også litt penere loungewear som jeg kan dra på meg når for eksempel elskeren har vært her og vi har pult og skal se film etterpå og pule litt til. Da er ikke den reklame t-skjorten med hull og tacoflekker og den nuppete simpsons-pysjbuksen fra herreavdelingen på HM helt innertier for meg, vil føle meg litt fin samtidig som jeg har det behagelig. 

Anonymkode: 7dd58...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lounge er opprinnelig et sted man kan sitte ned og slappe av på et hotell eller en flyplass, togstasjon. Å «lounge» er å slappe av. Arbeiderklassen i England begynte å bruke ordet lounge om stua i eget hjem for å jåle det opp, og å bruke ordet lounge om et rom i eget hjem er der en sterk indikator på hvilken klasse man er fra. De finere kretser har ingen lounge, de har living room, og helst også et drawing room, hvor man kan withdraw, trekke seg tilbake. 

Lounge wear er dermed klær som arbeiderklassen bruker for å være hjemme i stua i dag. Tidligere var det hva man ville hatt på på reise. De som har lounge vil nok gjerne se TV og sløve i typ hettegenser, joggebukse, jeans, mens de som har drawing room fortsatt «sløver» i typ tattersall skjorter og kordfløyelsbukser. 

Anonymkode: cc8be...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lounge er opprinnelig et sted man kan sitte ned og slappe av på et hotell eller en flyplass, togstasjon. Å «lounge» er å slappe av. Arbeiderklassen i England begynte å bruke ordet lounge om stua i eget hjem for å jåle det opp, og å bruke ordet lounge om et rom i eget hjem er der en sterk indikator på hvilken klasse man er fra. De finere kretser har ingen lounge, de har living room, og helst også et drawing room, hvor man kan withdraw, trekke seg tilbake. 

Lounge wear er dermed klær som arbeiderklassen bruker for å være hjemme i stua i dag. Tidligere var det hva man ville hatt på på reise. De som har lounge vil nok gjerne se TV og sløve i typ hettegenser, joggebukse, jeans, mens de som har drawing room fortsatt «sløver» i typ tattersall skjorter og kordfløyelsbukser. 

Anonymkode: cc8be...595

Mye av det du sier er sikkert riktig. Men definisjonen på lounge wear har du nok bommet på. Klær som omtales som dette er neppe myntet på arbeiderklassen.

Anonymkode: 73463...011

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Nei, lounge wear har alltid vært en greie,

 Nei. Ingen ikledde seg et pysjamaslignende plagg for å sitte i stuen og se TV da jeg vokste opp. Den gangen skiftet man fra arbeidstøy til fritidstøy når man kom hjem fra arbeid. Fritidstøy er f.eks. olabukser og stort sett det folk dasser rundt i på jobben nå til dags.

Anonymkode: 6dec2...d00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...