Gå til innhold

Når mener du at en person er rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye må en person eie og/ eller tjene for at du anser personen som rik?

Anonymkode: 597de...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har stort fint hus eller leilighet, veldig nytt og ligger på attraktivt område. Har råd til bruke penger til tross for dyre ting vedkommende eier. 
Trenger ikke jobbe. Kan liksom bare reise eller gjøre andre ting.

 

Anonymkode: 857f1...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i besittelse av de tingene man verdsetter i livet, som gjør en lykkelig og gir en indre ro. Tenker da ikke på rikdom i økonomisk forstand. 

Men om i økonomisk forstand, muligens når man har nedbetalt alt av lån og i så henseende gjort opp for seg, slik at man står fritt til å bruke pengene sine på det man ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke påstå jeg er rik, men har råd til det meste uten og tenke over hva dit og dat koster.

Skal man snu på vær krone er det mye mer vurdering og prioritering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er rik er en som tjener betraktelig mer enn meg/oss. Vi er allminnelig velstående.  
Sånn har det alltid vært, og slik er det sikkert hvis vi skulle ta dem igjen i formue/inntekt, det finns alltids noen rikere. 
Sammenlignet med «fattige», er jeg rik. Sammenlignet med min barndom og ung voksen-tid er jeg rik. Sammenlignet med naboer på egen alder er jeg ikke. 

Anonymkode: 81248...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... 10 mill på konto, og ingen gjeld kanskje?

Jeg anser ikke folk med gjeld som rike, uansett hvor fine hus de har. 

Nå snakker jeg selvfølgelig om penger og økonomi, en person kan selvfølgelig ha et rikt liv uten å ha penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rik pga at jeg styrer min egen tid 100%. Jeg har nok penger til å kjøpe det jeg har lyst på.

Å være sin egen herre uten annet ansvar enn det en pålegger seg selv gjør en til et svært rikt menneske.

Anonymkode: 50fbf...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kjæresten vil ha sex med en så er en rik. Trenger ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 09b4a...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden så er man rik hvis du har nok penger til å ikke trenge å jobbe en dag til i ditt liv og helst ikke ungene dine heller. Når du har så mye penger at du har en komfortabel inntekt bare med avkastningen fra aksjene/innskuddene/obligasjonene/leieinntektene etc.

I dag ville jeg vel sagt at du var rik et sted rundt 30-50 millioner kroner kanskje, da i formue eks. primærbolig. Egentlig bør en vel si at noen med en inntekt som plasserer deg i det øverste persentilet av lønnsmotagere også gjør deg rik, men ikke helt på samme måte som de som ikke "trenger" å jobbe (selv om langt de fleste rike jobber ganske mye hvorvidt de trenger pengene eller ikke).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har nok passiv inntekt til å leve et behagelig liv uten å måtte jobbe for det. Trygdede, spesielt de som går under "ung ufør" og er litt smarte og kyniske, kan oppnå dette tidlig ved å flytte til et billig land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg rik. Kan bruke det jeg trenger, ønsker, og vil hver måned, uten å budsjettere eller se på prislapp. Og har likevel penger igjen på konto nesten hver eneste måned. 

Samtidig går jeg jo ikke ut og kjøper en ny chanel hver måned, bytter bil hvert år, og reiser på ferie hver måned. Hadde det vært livsstilen ville jeg ikke vært rik lenger. 

Jeg er overrasket over hvor mange som trekker jobb inn i dette. Jeg knytter ikke rikdom til jobb, da jeg virkelig liker jobben min, og det å ha et slikt driv i livet. Om jeg hadde fått tilsvarende lønn for å ikke jobbe i det hele tatt, ville jeg likevel valgt å fortsette jobben. Det samme vil man nok høre fra mange av de virkelig rike i Norge. De kan jo lene seg tilbake og leve på kapitalen, men de har en stor interesse og glede i det de holder på med, så de jobber videre selv etter vanlig pensjonsalder.

Anonymkode: eaff4...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er økonomisk uavhengig. Altså når man kan velge selv om man vil jobbe eller ikke. Etter den definisjonen er forsåvidt alle pensjonister rike, så man bør ha litt armslag i tillegg. Kunne bo godt, kjøpe stort sett det man vil og reise hvor man vil når det blir lov igjen. 

Anonymkode: b8be6...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rik er for meg fri og økonomisk uavhengig - du har både formue og passive inntekter, og kan greit oppleve økt rente eller miste en inntektskilde uten at det påvirker deg. 

Jeg har hørt en definisjon på rik som at "mer penger ikke påvirker deg på noen måte". 

Anonymkode: 0aff4...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg har ikke rikdom noe med penger å gjøre. Å være rik er å ha god helse, gode venner, bo der man vil og føle seg fri. Penger kan ikke kjøpe noe av dette. 

Anonymkode: 51879...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Så lenge kjæresten vil ha sex med en så er en rik. Trenger ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 09b4a...f0e

Eh..  jo. Sex er ikke så viktig, men det er økonomisk trygghet. 

Anonymkode: 1ff8c...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke mye rik om du må ha lån på både bil og båt i mitt hode 😄

Jeg ser på meg selv om rik.

Gjeldsfri. Stor Enebolig, hytte, båter, bil.

Kan hjelpe mine barn når dei skal på boligmarkedet.

Anonymkode: 0b39b...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg har ikke rikdom noe med penger å gjøre. Å være rik er å ha god helse, gode venner, bo der man vil og føle seg fri. Penger kan ikke kjøpe noe av dette. 

Anonymkode: 51879...26a

Selvsagt kan det det. Det er mye man kan kjøpe som gjør helsen bedre; private klinikker, spesialister, produkter, massasje. Reise til bedre klima vinterstid. Jeg har faktisk brukt mye penger på spesialister de siste årene. Å bo der man vil koster definitivt penger, og likeså det å føle seg fri. For å føle seg fri må man ha mulighet til å faktisk være fri. Jobber man lange dager og tjener for lite til å reise noe sted så har man jo ikke frihet. 

Anonymkode: 1ff8c...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...