Jump to content
AnonymBruker

Bekymret for hjertet, avvist av legevakten

Recommended Posts

isw

Hvis du har tungpust og trykkende brystsmerter som forverres ved anstrengelse ville jeg oppsøkt lege så raskt som mulig. Ambulanse kan i alle fall ta et EKG og friskmelde deg. 

Hvis du har en kjent angstlidelse og har hatt dette før er det selvfølgelig annerledes. 

Fortsetter under...

tøydokka

Det er ikke sånn at man må være døden nær for å oppsøke legevakten. Synes det var et helt merkelig svar du fikk. Ville ringt en gang til, og viss de da ikke gir deg time så ring 113.

AnonymBruker

Er du alene eller har du noen der som kan vurdere deg og tilstanden din litt? Det er (heldigvis) ekstremt usannsynlig at du har noe galt med hjertet i din alder, så legevaktslegen anser det nok trygt å avvise deg. Ville gitt det litt tid med mindre du har veldig vondt.

Anonymkode: 83e7f...6ff

AnonymBruker

Jeg hadde problem med hjertet for en liten stund siden,. Jeg dro til legevakta uten å ringe først. kom rett inn, ble tatt EKG og ble deretter sent til sykehus.

Fikk da beskjed av lege på sykehuset at man ringer 113 om man trur man har problem med hjertet!

Så kjære deg ring 113! 

Anonymkode: 409c3...348

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, panikk og/eller angstanfall kan absolutt vare i en lengre periode.

Anonymkode: b67c4...49c

Angst eller panikklidelse kan vare lenge, men panikkangstanfall varer ikke i et helt døgn med stadig verre symptomer. Noen kan oppleve flere anfall i løpet av et døgn, men da føler de seg friske mellom anfallene.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/

https://sykepleien.no/2018/03/nodhjelp-ved-panikkanfall

Anonymkode: 060d2...c4b

Humle Brumle
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, panikk og/eller angstanfall kan absolutt vare i en lengre periode.

Ikke så lenge. Man kan få det i bølger, men det er ikke en tilstand kroppen kan opprettholde i flere timer i strekk.

Annonse

Humle Brumle
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du alene eller har du noen der som kan vurdere deg og tilstanden din litt? Det er (heldigvis) ekstremt usannsynlig at du har noe galt med hjertet i din alder, så legevaktslegen anser det nok trygt å avvise deg. Ville gitt det litt tid med mindre du har veldig vondt.

Her er jeg uenig. Høres ut som en sikkelig idiotisk legevakt. Det er aldri trygd å avvise noen med brystsmerter. Selv om pasienten er ung. Ikke vent!

Humle Brumle

Halo? Har du ringt eller? Hvis ikke så få fingern ut av ræva og ringe! 

AnonymBruker
3 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Halo? Har du ringt eller? Hvis ikke så få fingern ut av ræva og ringe! 

Tenker å se det an en time, er redd for å være overdramatisk. Sov ikke i natt pga ubehaget i brystet, og sovner nok ikke i natt heller. Så jeg kan nok vente litt.

Anonymkode: 7a57b...a5b

AnonymBruker

Jeg var nylig på førstehjelpskurs. Der var de tydelige på at man ringer 113 ved denne typen symptomer. 

Anonymkode: 5539b...4c5

AnonymBruker

Er det du som startet denne tråden også, TS?

AnonymBruker

Ved brystsmerter ville jeg ringt 113. Ringer alltid 113 på jobb ved brystsmerter (helsevesen), så får de ta avgjørelsen videre

Anonymkode: 5f032...b9e

AnonymBruker

Jeg begynner å lure på om TS tuller med oss. Det er da ikke mulig å være så redd for å være overdramatisk at man velger å sitte hjemme med skumle symptomer (som forverrer seg) over lengre tid!
Flere har jo sagt at TS skal ringe 113 eller i det minste mase mer på legevakta, men h*n velger tydeligvis å drite i rådene våre.

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Ikke så lenge. Man kan få det i bølger, men det er ikke en tilstand kroppen kan opprettholde i flere timer i strekk.

Jeg har hatt disse symptomene flere ganger, og noen ganger over et døgn eller to, og det var angst. Så jo, man kan ha disse sterke angstsymptomene over lang tid. Men man må alltid sjekke hjertet hos lege når man opplever dette, iallefall første gangen, og først etter at hjertet er fysisk friskmeldt, kan man begynne å snakke om evt angst. 

Legevakten er pliktig til å ta deg imot, ts, så enten må du ringe tilbake dit, eller ring 113. Det er så fort gjort å ta et EKG. Mest sannsynlig er alt bra, og da kan du slappe av og få deg en god natts søvn. Krysser fingrene for deg❤️

Anonymkode: 631e2...63a

AnonymBruker

Det er bedre å gå til lege en gang for mye enn en gang for lite. Alle i tråden her sier du må ringe legevakt igjen eller 113, jeg syns virkelig du skal høre på de. Om noe skulle være galt, får du hjelp, og hvis alt ser bra ut, så får du mer ro i sjelen, og en evt angst vil gradvis roe seg og symptomene vil forsvinne. Søk hjelp, de er der for å hjelpe deg💛

Anonymkode: 631e2...63a

AnonymBruker

Hvorfor avslår du alle gode råd du får her inne med at du er redd for å fremstå hysterisk? Hva er overhodet poenget med denne tråden da, er den laget så du kan rope «Ha, ha - det var det jeg sa» fra den andre siden? 

Ring nå 113. 

Anonymkode: 603fa...b3d

Rumle

Ring 113!

AnonymBruker

Har du kontaktet lege eller legevakt for lignende symptomer før? Ble det sjekket?

Føler du deg litt bedre nå?

AnonymBruker

Ring, ring. Selvom du føler at du er overdramatisk, er det bedre med en sjekk. Pappa har hatt hjerteinfarkt 2 ganger, siste gang når han var rundt 30 år. Unge kan også få det. Han går på medisiner resten av livet. 

Bedre med en sjekk for mye! 

Anonymkode: da589...6b1

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan måler du pulsen din TS?

Håndleddet i 30 sekunder. 

Anonymkode: 7a57b...a5b