Gå til innhold

Er det innafor å la spebarnet ligge i skuffen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, tussi84 skrev:

Var normalt før i tiden, sånn 50 år siden +++ men ikke nå lenger. Har hun ikke noen seng til babyen så så får baby sove i senga med hun.

Babyen er nok tryggere i skuffen. Hvorfor mener du at det er et problem? 

Anonymkode: 614bb...d60

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Sprinkle skrev:

Om ikke dette er en trolletråd, så blir jeg svært overrasket. 

SELVFØLGELIG er det ikke innafor. 

Hvorfor ikke? Bare av prinsipp? Ungen bryr seg da ikke.

Anonymkode: 8e05e...b1f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tussi84 skrev:

Var normalt før i tiden, sånn 50 år siden +++ men ikke nå lenger. Har hun ikke noen seng til babyen så så får baby sove i senga med hun.

Kanskje det ikke er plass i sengen. Har hun 90 cm seng så ville ikke jeg hatt baby der. 

Anonymkode: afb57...55a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge skuffen er stor nok, ikke lukkes igjen og babyen ikke står i fare for å falle ut, så ser jeg ikke problemet. Ville nok også tatt ut skuffen av kommoden om baby skulle ligget der.

 

 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min, født i 1949 sov også i kommodeskuffen som spedbarn, har egentlig aldri tenkt over at det er ille.

Anonymkode: 9b75a...845

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Brunello skrev:

Hvorfor ikke? Om skuffen er stor nok er da fet ikke noe problem.

Altså, jeg vet ikke med deg, men sikkerhet bør vel være første prioritet med spedbarnet? 
Skulle jeg absolutt brukt en skuffe som seng, så hadde jeg i det minste tatt den ut av kommoden, men det hadde vært absolutt siste utvei for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mormoren min fortalte for ikke lenge siden at onkelen min sov i en kommodeskuff. Og at noen bekjente hadde flere barn som sov i hver sin skuff. 
 

Jeg hadde ikke latt ungene mine sove sånn, men så lenge kommoden er skrudd fast/sikret og det ikke er noen fare for babyen så ser jeg egentlig ikke helt problemet. Da med en liten madrass og sånn oppi da så klart, og ikke bare lagt ungen i en helt tom skuff liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller kjøpt en brukt seng til venninna mi, TS, enn å opprettet en tråd her. 

Anonymkode: 11b21...389

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke babyer skulle ha dyne? Jeg vet lite om babyer da :P En skuff er jo det samme som en krybbe så sånn sett tenker jeg det er helt ok. Tar det for gitt at skuffen er åpen. Ville som andre sa hørt om kommoden er festet ordentlig i veggen pga veltefaren. Ville også hørt om det er gulvkaldt, isåfall bør jo ikke baby ligge så nære gulvet.

Anonymkode: a32da...a7d

Haha 🤣 Døde litt! Det er pute di ikke skal ha 🙈 Dyne trenger man kanskje...

Ja, ser ikke problemet. Men ville heller lagt ungen i vognbagen jeg da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke babyer skulle ha dyne? Jeg vet lite om babyer da :P 

Anonymkode: a32da...a7d

Joda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, teknosilje said:

Haha 🤣 Døde litt! Det er pute di ikke skal ha 🙈 Dyne trenger man kanskje...

Ja, ser ikke problemet. Men ville heller lagt ungen i vognbagen jeg da...

Haha åja, husket bare at det var noe i sengen de ikke skulle ha 😄 Jeg har ingen dyneløs baby her hjemme altså, skal lese meg opp om jeg får en :)

TS, selv om jeg tenker skuff er en helt fin seng så lenge det er ok temperatur og trygt, så ville jeg nok forsøkt å kjøpe noe babyutstyr til venninnen, hvis du har råd. 

Anonymkode: a32da...a7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt greit. Men jeg håper kommoden er fastmontert. Eller at hun legger skuffen på gulvet når barnet skal sove

Anonymkode: c8400...ca2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da helt i orden hvis alt står stødig og er så sikkert/rent som det skal være. Alternative senger er sjarmerende. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sprinkle skrev:

Altså, jeg vet ikke med deg, men sikkerhet bør vel være første prioritet med spedbarnet? 
Skulle jeg absolutt brukt en skuffe som seng, så hadde jeg i det minste tatt den ut av kommoden, men det hadde vært absolutt siste utvei for min del.

Ja, og hvordan er det usikkert å ligge i en stor skuff? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skuffeseng da jeg var nyfødt. Er 34 nå og har hverken vonde minner, traumer eller trollete foreldre, så det gikk helt fint. Så lenge skuffen er åpen og alt er trygt festet. 

Endret av Saph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Brunello skrev:

Ja, og hvordan er det usikkert å ligge i en stor skuff? 

Skuffen kan falle ut fra kommoden om den ikke er festet med stoppere 

kommoden kan falle over ende om den ikke er tung nok til å takle de kiloene babyen veier eller om den ikke er tilstrekkelig festet til veggen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sprinkle skrev:

Skuffen kan falle ut fra kommoden om den ikke er festet med stoppere 

kommoden kan falle over ende om den ikke er tung nok til å takle de kiloene babyen veier eller om den ikke er tilstrekkelig festet til veggen. 

Og det sjekker man da sikkert hvis man bruker skuffen til seng, det er ikke noe skummelt med skuffen i seg selv. 

Anonymkode: 34719...a1d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sprinkle skrev:

Skuffen kan falle ut fra kommoden om den ikke er festet med stoppere 

kommoden kan falle over ende om den ikke er tung nok til å takle de kiloene babyen veier eller om den ikke er tilstrekkelig festet til veggen. 

Hun hadde dårlig økonomi, ikke et stort tomrom mellom ørene. Ser man seg nødt til å bruke en kommodeskuff som seng til babyen passer man nok høyest sannsynlig på at det i det minste er en sikker plass for babyen å være. 

Anonymkode: 728cc...557

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sov i skuff når familien var på hytta. Detta var på 80-tallet. Den var ikkje lukka altså.

Folk har sterke meiningar om korleis spebarn skal sove. Det er sikkert mykje rart som har blitt gjort og framleis blir gjort. F.eks er det folk som lar barna sine sove i senga utan trygg samsoving, sove over natta i babynest (ikkje lurt). Eller sove på dagtid lenge i vipspestol og bilstol (farlig, kan føre til dårlig oksygenmetning i blodet). Sove i skuff som ikkje er lukka med tynn babymadrass og ingen andre åpenbare farer er sikkert tryggare enn å sove i bilstol (som kan føra til kvelningsdaud). Men uansett i dagens samfunn burde vi alle kunne følje råd frå myndighetene. Man får tak i mykje brukt billig på f.eks finn eller facebook marketplace. Evt praktisera trygg samsoving. Eg er sikker på at folk gir vekk trygge spebarnsenger om man spør fint også.

Anonymkode: 34dd3...c76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...