Gå til innhold

Synes dere uføretrygd fra folketrygden bør økes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uføretrygd burde øke ja.

Har noen i slekta som har 16000 utbetalt i uførtrygd. Vedkommende leier, jeg understreker kommunal bolig i en by rett utenfor Oslo. Hun kom ikke inn på privat markedet for leie, da hun ikke hadde sjans til å spare til noe depositum, og ingen tar i mot nav garanti lenger. Noen depositumslån hadde hun heller ikke mulighet til å betale på. Hun fikk derfor leiet en 2 roms kommunalt på ca 45 kvm. Dette skal kommunen ha 11500 kr i leiepris for!  

Hun har ikke noen rettigheter til å søke om kommunal bolig i andre kommuner hun ikke har tilknytning til, så er ikke bare å flytte til en annen kommune selv om det hadde vært rimeligere. Hun er også avhenging av å bo i nærheten av nettverket sitt pga helsemessige sosiale årsaker. Vedkommende har ikke bil, men bruker av og til buss for å kunne se venner og fam.

Uansett så sitter hun igjen med 4500 kr i mnd etter leie er betalt. 750 til 1200 kr går i mnd til bare strøm (spørs årstid). Så betaler hun litt for Internett og mobil, samt for innbo forsikring (usikker på hvor mye) av transport er det kanskje en 200 kr i mnd.  Hun har også medisinske utgifter. Hun bruker det siste hun har igjen i mnd på mat, men hun har stort sett ikke råd til å spise hverdag. Ofte må hun hente matposer på frelsesarmeen, eller slektninger må betale mat for henne. Vedkommende røyker ikke, og drikker kanskje en gang hvert 4 år..

Om hun skulle trenge tannlege har hun ikke råd. Om noe skulle ryke har hun ikke råd til å bytte det ut. Hun kjøper seg aldri klær,.eller er feks på kino/spiser ute eller gjør noe. Noe ekstra har hun aldri råd til. Hun prioriterer kun å kjøpe gaver til barnebarna sine i forbindelse med jul og bursdag, selv om det betyr at hun må gå  uten mat noen dager isteden..

Og nei hun får ikke bostøtte lengre fordi brutto inntekten er for høy..

Er det sånn en Uføretrygdet person skal ha det resten av livet? Leve fra hånd til munn mnd etter mnd med masse økonomiske bekymringer? Aldri kunne unne seg noe ekstra?  Ikke kunne spise seg mett hver dag eller kjøpe ordentlig næringsrik mat?

Noen uføre opplever akkurat det samme som familie medlemmet som jeg kjenner. Noen føler ikke at livet er verdt å leve heller fordi  de har ikke den livskvaliteten de ønsker pga økomonien. Det betyr feks at de kunne fått en bedre livskvalitet ved å kunne ha noen opplevelser på de dagene de fungerer. Feks tatt en tur på kino,.eller kunne kjøpt seg noe ekstra en gang i blandt.

Uføre mennesker er også verdt noe. Å bare leve for å eksistere er ikke nødvendigvis et verdig liv. Enn trenger mer enn som så for å kunne føle et snev av livskvalitet.

På bakgrunn av dette burde derfor Uføretrygd økes  slik at det passer dagens pris nivå på varer og tjenester, så folk kan ha et verdig liv. Feks leiepris, strøm priser, mat priser etc.. Uføretrygden kunne minst ha vært på 18000 kr netto. Slutt med å sende så mye bistand ut av Norge, så hadde Norge hatt råd til en slik økning + litt til.

De som mener de tjener mindre i et lavt lønn yrke har et valg. De kan velge å finne en bedre betalt jobb, evt øke stillingen sin om de jobber redusert.  Uføre derimot er stucked med samme betaling...

 

Endret av tussi84
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så folk som aldri har jobbet har bedre betalt enn de som har jobbet i mer enn 10 år før de ble uføre??

Anonymkode: 6e7de...694

Ja, og det er ikke lite heller. Altså, man kan si at det "bare" er ~3500,- men i praksis er det veldig mye siden det fort koster 15.000 å leve et "minimumsliv". I tillegg får de lettere og høyere lån på grunn av høyere inntekt og blir prioritert i husbanken (de ble i alle fall det) og de får også spesielt gunstige vilkår med bostøtte.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja om du får ung ufør vel og merke, det er kriterier for hvor alvorlig sykdommen din er, samt alder.

Anonymkode: e8fef...a46

90% av de som blir uføre før 26 får det innfridd, så i all hovedsak går det på alder...

Det lønner seg å bli syk tidlig, og ikke gjøre noe som kan få NAV til å si at funksjonsnivået er for høyt til å være "alvorlig" syk.

 

Anonymkode: 25406...fe4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2020 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har uføreforsikring så ender man opp med veldig lite i forhold til de som jobber. Hvis man aldri har jobbet er man så og si fattig. Bør vi øke trygden fra folketrygden slik at det blir mindre forskjeller mellom folk?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

Trygda bør definitivt økes. Ikke rettferdig at de som har jobb skal tjene mer enn de som har uføretrygd. 

Anonymkode: 127f1...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 15.31, Brunello skrev:

Noe av hensikten med å jobbe er at man ikke skal være fattig. I Norge har de som ikke jobber ekstremt mye i forhold til alle andre land vi sammenligner oss med. Det er for så vidt greit at vi har Ok ordninger for de som blir syke. Men jeg synes ikke det er greit at de som blir forsørget av andre klager over at de får lite. De forstår Ikke hvor heldige de er som bor i Norge.

Forsørget av andre?? Kom deg ned fra den jævla hesten din og slutt å lek så prektig og tro at uføre og norges befolkning skylder deg noe. Du oser av incel og nice guy holdning. Den der offerrollen der man mener at man gir og gir og at andre skylder en noe. Det er en holdning som verken er bærekraftig, attraktiv for folk eller sørger for at en selv for et godt liv. Samfunnet vårt blir ikke bedre av at folk blir kalde, egoistiske, hater og synes synd på seg selv hele tiden. Ikke rart mange uføre unge der ute når det er total mangel inkludering, forståelse, aksept for at man ikke er a4, mye hat, egoisme etc. Ja for de som ikke er smarte nok og ikke har opplevd dette vil ikke skjønne et bær av hva jeg vil fram til. Det er mange unge der ute uten venner, nettverk, familie etc, som også kanskje sliter psykisk på andre måter enn bare depresjon og angst, sliter kognitivt, noe som kan gjøre det vanskelig å fungere og bli inkludert i dette forferdelige kalde og lite inkluderende samfunnet. Sliter man sosialt så vil ikke folk ha noe med deg å gjøre, havner ofte i konflikter etc, gjør det vanskelig for folk i arbeidslivet. Så det hjelper fint lite at sånne idioter som deg kommer med lite løsningsorienterte uttalelser som tråkker på ømme punkter hos de svakeste. Kom med løsning eller hold munn sier jeg. Det er politikerne som ikke får fingern ut av ræva og endrer systemet og sørger for at folk blir inkludert og får hjelpen de trenger, ressursene blir brukt feil og penger sløses i hytt og gevær. Jeg skjønner meg bare ikke på mennesker bestandig eller systemet vårt, da det virker som om vi skaper mer problemer og feller når vi vet bedre. Også er det psykiatrien som ikke fungerer optimalt heller, alt dette bidrar til større problemer for samfunnet. 

Anonymkode: a6bb9...8a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Det er spennende å se at vanlige uføre ikke unner unge uføre det ekstra de får, samtidig som de klager over at de som jobber ikke unner DE mere. Uføre er som alle andre; egoistiske, og tenker kun på hva de kan få selv.

Grunnen til at unge uføre får mere er fordi man forventer at voksne mennesker har klart å spare opp noe kapital/kommet inn på boligmarkedet og derfor har det lettere. 

Til syvende og sist er det ingen land som har like god uføre ordning som Norge, men de uføre er fortsatt svært utakknemlige. Dere får nok penger hver måned til å leve et verdig liv, men selvsagt uten luksus, og med minimum av hva behovet er. Rart man ikke synes dette er bra nok. Hva skal til for at dere skal bli fornøyde?

Anonymkode: 32cfe...381

Hvis de personene som har jobbet tidligere har hatt lavtlønnsyrker da? Da har man ikke mulighet til å spare. Og noen har vært single hele livet med barn alene å forsørge. Aner du hvor mye ting koster eller? Tror neppe det. Alt det nødvendige og uforutsette. Da er ikke minstesats noe å leve på. Synes alle burde få likt uansett om de har jobbet eller ei. I hvert fall de som kan dokumentere at de ikke har sparepenger eller er så heldige og er gift. De eneste jeg har sett klage på at de får mindre enten i aap eller uføre, er de som er gift og har samboer og mener de har rett på mer fordi staten skal verne om familie og kjærlighet og drite i de ensomme som er alene med alle utgifter og plager. 
 

jeg spyr av det siste avsnittet ditt, bevitner om total mangel på intelligens, refleksjon og noen som helst vilje til å forstå eller lære noe. Du er særdeles dømmende og tror du vet alt om alt tydeligvis. Hvor gammel er du? For du virker ikke særlig voksen som ikke skjønner økonomi eller hva ting koster.

Anonymkode: a6bb9...8a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de personene som har jobbet tidligere har hatt lavtlønnsyrker da? Da har man ikke mulighet til å spare. Og noen har vært single hele livet med barn alene å forsørge. Aner du hvor mye ting koster eller? Tror neppe det. Alt det nødvendige og uforutsette. Da er ikke minstesats noe å leve på. Synes alle burde få likt uansett om de har jobbet eller ei. I hvert fall de som kan dokumentere at de ikke har sparepenger eller er så heldige og er gift. De eneste jeg har sett klage på at de får mindre enten i aap eller uføre, er de som er gift og har samboer og mener de har rett på mer fordi staten skal verne om familie og kjærlighet og drite i de ensomme som er alene med alle utgifter og plager. 
 

jeg spyr av det siste avsnittet ditt, bevitner om total mangel på intelligens, refleksjon og noen som helst vilje til å forstå eller lære noe. Du er særdeles dømmende og tror du vet alt om alt tydeligvis. Hvor gammel er du? For du virker ikke særlig voksen som ikke skjønner økonomi eller hva ting koster.

Anonymkode: a6bb9...8a0

Hva skal man da si om ditt første avsnitt? De som har valgt lavlønnssyrker og sitter alene med barn har jo valgt dette de også?

Pga dårlige valg skal altså staten stille opp og gi de mer penger.

Makes sense.

Anonymkode: 85c3a...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal man da si om ditt første avsnitt? De som har valgt lavlønnssyrker og sitter alene med barn har jo valgt dette de også?

Pga dårlige valg skal altså staten stille opp og gi de mer penger.

Makes sense.

Anonymkode: 85c3a...f7d

Dette er den neoliberale, menneskeuvennlige fortolkningen av samfunnet vårt. Alt er "valg".

I den virkelige verden, også i Norge, klarer ikke alle å ta utdannelse - av mange ulike grunner. Noen vil kanskje ikke heller, men det skal vi være takknemlige for. Du sitter vel antagelig på et kontor som du slipper å vaske selv, og den helsepleieren som tar blodprøven hos fastlegen din har faktisk en solid utdannelse i bunn, trass i at hun får elendig betalt.

I Norge har vi en gang bestemt oss for at vi er et fellesskap. Her vil vi at alle skal ha det bra. Uavhengig av familiebakgrunn, fødselssted eller evner. Nå har vi sakte, men sikkert, beveget oss bort derfra i flere tiår. Særlig under den grusomme regjeringen vi har nå, som stadig tar fra de fattigste - innvandrere og syke - og gir til de rikeste. Det er folk som ikke forstår det tragikomiske i at Norge sier "vi kan ta imot 50 flyktninger (forresten ikke enslige mindreårige, kun det enkleste, familier)".

Selvfølgelig skal uføretrygd være til å leve av. Det er hele poenget. Den må da holde tritt med lønnsveksten og kostnadsstigningen ellers i samfunnet.

Endret av catman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, catman skrev:

Dette er den neoliberale, menneskeuvennlige fortolkningen av samfunnet vårt. Alt er "valg".

I den virkelige verden, også i Norge, klarer ikke alle å ta utdannelse - av mange ulike grunner. Noen vil kanskje ikke heller, men det skal vi være takknemlige for. Du sitter vel antagelig på et kontor som du slipper å vaske selv, og den helsepleieren som tar blodprøven hos fastlegen din har faktisk en solid utdannelse i bunn, trass i at hun får elendig betalt.

I Norge har vi en gang bestemt oss for at vi er et fellesskap. Her vil vi at alle skal ha det bra. Uavhengig av familiebakgrunn, fødselssted eller evner. Nå har vi sakte, men sikkert, beveget oss bort derfra i flere tiår. Særlig under den grusomme regjeringen vi har nå, som stadig tar fra de fattigste - innvandrere og syke - og gir til de rikeste. Det er folk som ikke forstår det tragikomiske i at Norge sier "vi kan ta imot 50 flyktninger (forresten ikke enslige mindreårige, kun det enkleste, familier)".

Selvfølgelig skal uføretrygd være til å leve av. Det er hele poenget. Den må da holde tritt med lønnsveksten og kostnadsstigningen ellers i samfunnet.

Rare påstander. Først hevdes det at dette er blitt dårligere i flere tiår. Og at regjeringen "tar" og er så grusom.

Samtidig vet man at trygden øker med mer enn KPI hvert år og "holder da tritt" og mer enn det.

Anonymkode: 85c3a...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syntes ikke den burde økes. Det er jo ufattelige summer som brukes allerede. F.eks 250 000,- over 40 år er 10 millioner per pers og 10% av 18-67åringer er uføre...og det stiger hurtig. Det sier seg selv at det regnestykket ikke går opp. 

Selvfølgelig skal vi ha uføretrygd i Norge, men det bør fokuseres på tilrettelegging og gradert uføretrygd. Da er det kanskje ikke like stas for "snylterne" (nå refererer jeg til de få som lurer seg til det).

Anonymkode: be295...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg syntes ikke den burde økes. Det er jo ufattelige summer som brukes allerede. F.eks 250 000,- over 40 år er 10 millioner per pers og 10% av 18-67åringer er uføre...og det stiger hurtig. Det sier seg selv at det regnestykket ikke går opp. 

Selvfølgelig skal vi ha uføretrygd i Norge, men det bør fokuseres på tilrettelegging og gradert uføretrygd. Da er det kanskje ikke like stas for "snylterne" (nå refererer jeg til de få som lurer seg til det).

Anonymkode: be295...6a1

Klart regnestykket går opp. Det må da bare tas fra andre, unødvendige poster i statsbudsjettet.

Anonymkode: 85c3a...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsørget av andre?? Kom deg ned fra den jævla hesten din og slutt å lek så prektig og tro at uføre og norges befolkning skylder deg noe. Du oser av incel og nice guy holdning. Den der offerrollen der man mener at man gir og gir og at andre skylder en noe. Det er en holdning som verken er bærekraftig, attraktiv for folk eller sørger for at en selv for et godt liv. Samfunnet vårt blir ikke bedre av at folk blir kalde, egoistiske, hater og synes synd på seg selv hele tiden. Ikke rart mange uføre unge der ute når det er total mangel inkludering, forståelse, aksept for at man ikke er a4, mye hat, egoisme etc. Ja for de som ikke er smarte nok og ikke har opplevd dette vil ikke skjønne et bær av hva jeg vil fram til. Det er mange unge der ute uten venner, nettverk, familie etc, som også kanskje sliter psykisk på andre måter enn bare depresjon og angst, sliter kognitivt, noe som kan gjøre det vanskelig å fungere og bli inkludert i dette forferdelige kalde og lite inkluderende samfunnet. Sliter man sosialt så vil ikke folk ha noe med deg å gjøre, havner ofte i konflikter etc, gjør det vanskelig for folk i arbeidslivet. Så det hjelper fint lite at sånne idioter som deg kommer med lite løsningsorienterte uttalelser som tråkker på ømme punkter hos de svakeste. Kom med løsning eller hold munn sier jeg. Det er politikerne som ikke får fingern ut av ræva og endrer systemet og sørger for at folk blir inkludert og får hjelpen de trenger, ressursene blir brukt feil og penger sløses i hytt og gevær. Jeg skjønner meg bare ikke på mennesker bestandig eller systemet vårt, da det virker som om vi skaper mer problemer og feller når vi vet bedre. Også er det psykiatrien som ikke fungerer optimalt heller, alt dette bidrar til større problemer for samfunnet. 

Anonymkode: a6bb9...8a0

Dersom du ikke klarer å se realiteten i hva uføretrygd er, så får det stå for din regning. Men realiteten er altså at samfunnet gir deg inntekt fordi du ikke er i stand til å tjene egne penger. Man blir altså forsørget. 

Som jeg har skrevet i mange av trådene som omhandler uføretrygd, har jeg ingen ting imot at vi har gode løsninger i Norge. Jeg mener heller ikke at noen skylder meg noe. Det må imidlertid være lov å peke på at ordningene vi har i Norge er ekstremt gode i forhold til alle andre.  

Det som ikke er bærekraftig er at 10% av de i arbeidsfør alder ikke kan jobbe. Hvorfor er det ikke slik i andre land og hvorfor var det ikke slik i Norge tidligere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2020 den 15.27, altflyter skrev:

Som jeg har sagt i mange tråder tidligere, så syntes jeg ung ufør burde avskaffes. Alle som blir ufør på minstesats skulle fått ung ufør satsen. Systemet er dypt urimelig slik det er nå. Noen som blir ufør når de er 19, får ung ufør mens en annen som også blir syk og ufør når den er 19, får minstesats. Det er tilsynelatande overlatt til tilfeldighetene. 

En person i 40-årene som har jobbet deltid for å passe barn eller i et lavlønnsyrke kan også ende opp med minstesats. Er det rimelig at en som har jobbet i 20 år skal få mindre å leve for enn en som aldri har gjort det? 

Alle fortjener å leve et noenlunde verdig liv. Å gi alle uføre på minstesats tilsvarende ung ufør sats hadde løst mye. Ung ufør er nok til å leve et verdig liv. 

Ung ufør er ikke rett og det er ikke rettferdig. 

Jeg jobber selv I et lavlønnsyrke og tjener omtrent det samme som en med ung ufør gjør. Det plager ikke meg at syke mennesker har det samme som meg I måneden. Jeg er faktisk takknemlig og glad for akkurat det. Jeg lever ikke fett, men jeg er så heldig at jeg kan jobbe. Jeg unner uføre å ha så de klarer seg. 

Jeg er ikke enig med deg. Ung ufør er vel en konstruksjon for å kompensere de som har handicap og sykdommer som medfører at de aldri kommer ut i arbeidslivet. De får følgelig ikke mulighet til verken å tegne uføreforsikring eller opparbeide seg inntekt som medfører høyere uførepensjon.Eksempelet ditt med ei på 40 som har jobbet deltid og dermed får minstesats illustrerer dette. Vedkommende kunne ha jobbet heltid, men har valgt noe annet. Når hun da heller ikke har forsikring, har hun utelukkende egne valg å skylde på for at hun ikke får mer.

Så er reglene slik at noen få som blir ufør av plutselig sykdom eller skade når de er veldig unge ikke faller inn under ordningen. Det er selvsagt dumt, og der er det rom for forbedring. Men krafttaket må settes inn for at unge ikke blir ufør. Det er tross alt veldig få som bør være i kategorien "ikke født slik men blitt sånn" av de helt unge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brunello skrev:

Jeg er ikke enig med deg. Ung ufør er vel en konstruksjon for å kompensere de som har handicap og sykdommer som medfører at de aldri kommer ut i arbeidslivet. De får følgelig ikke mulighet til verken å tegne uføreforsikring eller opparbeide seg inntekt som medfører høyere uførepensjon.Eksempelet ditt med ei på 40 som har jobbet deltid og dermed får minstesats illustrerer dette. Vedkommende kunne ha jobbet heltid, men har valgt noe annet. Når hun da heller ikke har forsikring, har hun utelukkende egne valg å skylde på for at hun ikke får mer.

Så er reglene slik at noen få som blir ufør av plutselig sykdom eller skade når de er veldig unge ikke faller inn under ordningen. Det er selvsagt dumt, og der er det rom for forbedring. Men krafttaket må settes inn for at unge ikke blir ufør. Det er tross alt veldig få som bør være i kategorien "ikke født slik men blitt sånn" av de helt unge.

 

Med uføreforsikring og Heltid vil også lavtlønte få maks uføretrygd?

Anonymkode: 6e7de...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Brunello skrev:

Jeg er ikke enig med deg. Ung ufør er vel en konstruksjon for å kompensere de som har handicap og sykdommer som medfører at de aldri kommer ut i arbeidslivet. De får følgelig ikke mulighet til verken å tegne uføreforsikring eller opparbeide seg inntekt som medfører høyere uførepensjon.Eksempelet ditt med ei på 40 som har jobbet deltid og dermed får minstesats illustrerer dette. Vedkommende kunne ha jobbet heltid, men har valgt noe annet. Når hun da heller ikke har forsikring, har hun utelukkende egne valg å skylde på for at hun ikke får mer.

Så er reglene slik at noen få som blir ufør av plutselig sykdom eller skade når de er veldig unge ikke faller inn under ordningen. Det er selvsagt dumt, og der er det rom for forbedring. Men krafttaket må settes inn for at unge ikke blir ufør. Det er tross alt veldig få som bør være i kategorien "ikke født slik men blitt sånn" av de helt unge.

 

Det er faktisk færre og færre som får ung ufør. Det er noen få som får det.  Jeg har hjulpet mange med å søke på denne ytelsen og det er tilsynelatende tilfeldig hvem som får og hvem som ikke får. Mennesker med nesten identisk situasjon kan få medhold og avslag. Mennesker jeg opplever som særdeles oppegående, får medhold mens noen som er fullstendig invalidisert av sykdommen sin, får avslag. 

Problemet med ung ufør er nettopp at den rammer tilsynelatende helt vilkårlig. Mennesker som klarer å jobbe ved siden av trygden som har ung ufør og mennesker som ikke klarer det har vanlig minstesats. 

Hvis du for eksempel har kommet inn på et studie men ikke klart å møte opp en gang, kan du risikere avslag på ung ufør kun på grunn av det faktum at du kom inn på høyere utdanning. Hvis du hadde sommerjobb i tenårene kan du få avslag selv om du ble alvorlig og invalidiserende syk som 19-åring. Andre igjen kan ha jobbet til de er 25 og likevel få innvilget ung ufør. Systemet er uforståelig selv for oss som jobber med det daglig. Derfor er hele ordningen feil.

Alle fortjener en verdig sum å leve av i måneden. Ung ufør vs minstesats er faktisk avgjørende. Det er veldig mye penger for dem som allerede har svært lite. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med uføreforsikring og Heltid vil også lavtlønte få maks uføretrygd?

Anonymkode: 6e7de...694

Nei. Uføretrygd er 66% av inntekt de 3 beste av de 5 siste år før uføretidspunktet.

Forsikringer kommer i tillegg.

Anonymkode: 85c3a...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, altflyter skrev:

Det er faktisk færre og færre som får ung ufør. Det er noen få som får det.  Jeg har hjulpet mange med å søke på denne ytelsen og det er tilsynelatende tilfeldig hvem som får og hvem som ikke får. Mennesker med nesten identisk situasjon kan få medhold og avslag. Mennesker jeg opplever som særdeles oppegående, får medhold mens noen som er fullstendig invalidisert av sykdommen sin, får avslag. 

Problemet med ung ufør er nettopp at den rammer tilsynelatende helt vilkårlig. Mennesker som klarer å jobbe ved siden av trygden som har ung ufør og mennesker som ikke klarer det har vanlig minstesats. 

Hvis du for eksempel har kommet inn på et studie men ikke klart å møte opp en gang, kan du risikere avslag på ung ufør kun på grunn av det faktum at du kom inn på høyere utdanning. Hvis du hadde sommerjobb i tenårene kan du få avslag selv om du ble alvorlig og invalidiserende syk som 19-åring. Andre igjen kan ha jobbet til de er 25 og likevel få innvilget ung ufør. Systemet er uforståelig selv for oss som jobber med det daglig. Derfor er hele ordningen feil.

Alle fortjener en verdig sum å leve av i måneden. Ung ufør vs minstesats er faktisk avgjørende. Det er veldig mye penger for dem som allerede har svært lite. 

De 2 første setningene dine kan du få dokumentere.

Anonymkode: 85c3a...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Hvor mye i mnd er ufør ca? 

66% av tidligere inntekt opp til 6G delt på 12.

Anonymkode: 85c3a...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med uføreforsikring og Heltid vil også lavtlønte få maks uføretrygd?

Anonymkode: 6e7de...694

Nå er vel ikke ung ufør maks utbetaling. Ser ut til at 295 000,- er ung uførsats. Da må man ha tjent 450 000,- eller mer for å få mer. De fleste heltidsstilinger i Norge er der dersom du har jobbet noen år.

 

 

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

66% av tidligere inntekt opp til 6G delt på 12.

Anonymkode: 85c3a...f7d

Så opp til 33 445,83 i mnd. 
Nei, det synes jeg ikke vi skal øke. Det er mer enn nok for folk som skal få penger for ingenting. 
Men, det burde være en minimum på f.eks 20k i mnd. Folk skal klare leve også. Det burde absolutt ikke være under det man ville fått i sosialstønad. 

Det er jo 6250 kroner + bokostnader. Men jeg synes ikke det er riktig at vi skal betale ned gjelden til folk, så det bør være krav om å selge leilighet/hus om man har det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...