Gå til innhold

Synes dere uføretrygd fra folketrygden bør økes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.9.2020 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med å se at uføretrygden er så ekstremt lav at man ikke kan leve på den. Jeg har selv jobbet for minimumslønn tidligere, og klarte meg fint. Jeg var arbeidsledig i et år og klarte meg fint. Har alltid vært flink med penger, og bruker lite. Å få 16-20 000 kr i måneden er da mer enn nok å klare seg på?

Og synes det er rart p forvente sydenferier betalt av staten for uføre. Men kan ikke få all luksus når man ikke jobber. Når jeg tjente lite hadde jeg ikke råd til ferier, når jeg tjente mye så hadde jeg det. Mange som jobber som ikke kan unne seg ferier, restauranter, teater etc. Man kan da ikke mene at felleskapet skal betale det for uføre, men ikke for minimumslønnede? Seriøst? Vi har de beste trygdeordningene i verden. Hvor mye er nok til å bli fornøyde? (Seriøst spørsmål; hvor mange tusen i måneden?)

Anonymkode: 32cfe...381

Sydenturer og restaurantbesøk er luksus for mange !

 

Anonymkode: 6e7de...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme minstesats som ung uføre burde alle få .

Anonymkode: e8fef...a46

Hvorfor er unge uføre så godt betalt??..

Anonymkode: 6e7de...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt vilt!

Anonymkode: e8fef...a46

Hva er helt vilt? 

Anonymkode: 9610b...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med å se at uføretrygden er så ekstremt lav at man ikke kan leve på den.

Anonymkode: 32cfe...381

Det er mulig å eksistere på den. Ikke leve. Å leve betyr at en har overskudd. Å kjempe fra måned til måned for å eksistere er ikke å ha overskudd. Det er å eksistere.

Vi har ikke dårlig råd. Vi har lite å rutte med på budsjettet, men det er ikke fordi, "folk er så late", det er fordi de rikeste, de som bare får mer og mer, ikke bidrar. Nå vil Høyre også fjerne formueskatten. Da bidrar de ikke i det hele tatt mer. Da vil de ha makt til å ta mer og mer av de verdier arbeiderne skaper, uten å bidra til fellesskapet selv.

Da er det bare de som arbeider som bidrar. De skal til gjengjeld både betale for de som trenger hjelp, og for at de rikeste skal få enda mer salt i grøten sin.

Hvis du tjener 2,5 millioner i året så blir du ikke lykkeligere av å tjene 300.000 kroner ekstra, i form av skattelette. Du kan kjøpe litt fler ting, men du får ikke noe bedre liv av den grunn. Men for de uføre har 1.000 kroner ekstra i måneden mye å si. Ja, selv 500 kroner, til og med så lite som 200 kroner ekstra i måneden gjør en forskjell. Og for dem har det mye å si. For de har lite nok å klare seg på fra før.

Hvis du synes at 16.000 å klare seg på i måneden er mye, hva da med 17.000 eller 18.000 i måneden? Er det mye synes du? Hva hvis vi satte den til 21.000? Oi... 😲 Det er mye penger det!

Tenk da på de som sitter med aksjer og håver inn både 2 og 3 millioner i måneden, eller mer. Mye mer.

Hvis 16.000 kroner er mye så er 3 millioner veldig veldig veldig mye. Da kan vi øke formueskatten og vi kan sikre oss at samfunnets hjul går rundt, uten at du klager på det, ikke sant? For 16.000 kroner er mye. Da er jo flere millioner veldig mye.

Anonymkode: add9c...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er helt vilt? 

Anonymkode: 9610b...4c1

At antall unge uføre har steget over 177% på under 10 år? Eller er det liksom ikke et problem? Så du ikke posten?

Anonymkode: be295...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At antall unge uføre har steget over 177% på under 10 år? Eller er det liksom ikke et problem? Så du ikke posten?

Anonymkode: be295...6a1

Du missforstår. Les artikkelen. Les så artikkelen igjen. Helt til du forstår hva det faktisk står der. Det er journalister som har formulert seg på en måte for å få folk til å reagere. For når folk reagerer så klikker de og sender videre til andre som igjen også klikker. Hvert klikk er reklameinntekter for mediene.

Her er hva det står i første setning i den artikkelen du tenker på:

I 2010 var det 4.027 uføretrygdede i denne aldersgruppen. I 2019 har dette antallet økt til 11.158 personer, viser tall fra Nav.

Økningen på 177 prosent er den desidert største blant alle aldersgrupper.
https://www.dinside.no/okonomi/enorm-okning-i-antall-unge-ufore/71593883

Media dramatiserer for å få folk til å klikke. Men det er ikke snakk om en økning som gjør at vi får en systemkollaps, med andre ord. Videre mistenker jeg at dette har noe med systemet, heh, å gjøre. At der er noe som er forandret på, i poster, som gjør at der folk tidligere var registrert som noe annet, f.eks. midlertidig uføre, er de nå registrert som fast uføre. Jeg vet ikke. Men jeg mistenker at det er mer i spill her enn bare at flere er blitt syke.

Anonymkode: add9c...c13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At antall unge uføre har steget over 177% på under 10 år? Eller er det liksom ikke et problem? Så du ikke posten?

Anonymkode: be295...6a1

Har du ikke fått med deg at de har begrenset tida man får AAP de siste åra? Selvfølgelig øker antallet uføre når myndighetene med vilje flytter folk fra AAP til uføretrygd. Det er ingenting mystisk med disse tallene. 

Anonymkode: 9610b...4c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått med deg at de har begrenset tida man får AAP de siste åra? Selvfølgelig øker antallet uføre når myndighetene med vilje flytter folk fra AAP til uføretrygd. Det er ingenting mystisk med disse tallene. 

Anonymkode: 9610b...4c1

Helt korrekt. Tidligere kunne unge stå på AAP i mange mange år, kanskje i 8 - 15 år, for å ha kort vei inn til arbeidslivet og for å få god tid til utredning, behandling og arbeidstilpasning.

Nå tillater ikke Norge dette, og unge kan maks få 3 år. Så derfor søker ungdommer seg inn på uføretrygd nesten med engang. 3 år på AAP er ikke lenge. Trekker man fra behandlingskøer og behandlingslengder, så forsvinner 3 år usannsynlig fort. Mange er ikke engang ferdig utredet eller behandlet etter 3 år. Mange har også potensiale til å bli friskere med tiden, men hva gjør det når dem kan søke uføretrygd etter 3 år. Eller. Dem MÅ søke uføretrygd etter 3 år, uansett om dem har utført diverse tiltak eller ikke, og uansett om dem har potensiale til å bli bedre. Så får dem heller innvilget ung-uføretrygd resten av livet, enn å faktisk måtte stå på AAP fordi dem faktisk kan komme ut i arbeidslivet slik dem gjorde tidligere. Noen på AAP kom tidligere delvis ut i jobb etterhvert. Nå kommer ingen ut i jobb igjen. 

Uførereformen på sitt verste, og er faktisk helt sprøtt. 

Anonymkode: 58aef...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...