Gå til innhold

Synes dere uføretrygd fra folketrygden bør økes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke har uføreforsikring så ender man opp med veldig lite i forhold til de som jobber. Hvis man aldri har jobbet er man så og si fattig. Bør vi øke trygden fra folketrygden slik at det blir mindre forskjeller mellom folk?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man aldri har jobbet og man ble syk før fylte 26 år, så kan man ha krav på ung ufør. Da økes satsene. :) 

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvis man aldri har jobbet og man ble syk før fylte 26 år, så kan man ha krav på ung ufør. Da økes satsene. :) 

 

 

Men er ung ufør satsene egentlig så mye å skryte om?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ung ufør satsene egentlig så mye å skryte om?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

Det er kanskje to tusen mer utbetalt, så nei, det er ikke noe å skryte av, det er egentlig alt for lite, både ung-satsen og vanlig minstesats!

Anonymkode: f34fc...278

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Buldre skrev:

Nei.

Kan du være så snill og begrunne meningen din?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du være så snill og begrunne meningen din?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

Jeg synes den er høy nok, det er fullt mulig å leve godt med riktige prioriteringer og vi må en eller annen gang begynne å ta redusere de offentlige utgiftene som ikke kan fjernes på kort tid om vi skal ha et bærekraftig velferdssamfunn.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den skulle ha vært høyere! 
i forhold til hvor dyre prisene er i dag så syns jeg også trygden skulle ha vært oppjustert. 
Tanta mi er uføretrygda og enslig, hun går i null hver måned og har ikke noe ekstra å rutte med 😕 

Anonymkode: fff21...aa2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble syk mens jeg var student. Det første året fikk jeg ingenting- Lånekassen: Du studerer ikke; NAV: Du har arvet 70 000 etter moren din - ingen sosialstønad, ingenting annet.

På AAP fikk jeg først avslag på Ung Ufør, siden etterbetalt for noen år da det ble innvilget. I overgangen til uføretrygd ble UU borte igjen. Det tok jeg til trygderetten og tapte. Ifølge loven skal jeg ha; alle krav er innfridd. Men prøv å slåss mot mastodonten NAV uten penger og med kraftig redusert arbeidsevne. Nei, takk!

Jeg jobber 30% i en tilrettelagd stilling. Lønnen derfra er nesten dobbelt så mye som 70% uføretrygd. Denne er på 2G, så jeg taper 50.000 kr/år på at NAV leger jeg aldri har møtt overkjører helsevesenet som har fulgt meg opp.

Klart jeg er bitter for det. Hvem faen ønsker å være syk og på uføretrygd? Det er fryktelig kjedelig, og en sikker vei til varig fattigdom. Blærg!

Anonymkode: 528d2...4cf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Buldre skrev:

Jeg synes den er høy nok, det er fullt mulig å leve godt med riktige prioriteringer og vi må en eller annen gang begynne å ta redusere de offentlige utgiftene som ikke kan fjernes på kort tid om vi skal ha et bærekraftig velferdssamfunn.

Helt enig !  Og spesielt "Ung ufør", som er reinspikka galskap.  Prøv å regn på hvor mye et menneske koster samfunnet fra de er 18 til 67. 

Anonymkode: 35d76...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig !  Og spesielt "Ung ufør", som er reinspikka galskap.  Prøv å regn på hvor mye et menneske koster samfunnet fra de er 18 til 67. 

Anonymkode: 35d76...88c

Man kan få ung-tillegget om man blir ufør opptil 36år, så det er ikke alle som har tillegget fra de er 18år gamle!

Anonymkode: f34fc...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har uføreforsikring så ender man opp med veldig lite i forhold til de som jobber. Hvis man aldri har jobbet er man så og si fattig. Bør vi øke trygden fra folketrygden slik at det blir mindre forskjeller mellom folk?

Anonymkode: 4a7b8...0ee

Jo, den bør økes. Til 240.000 netto for enslige. Eventuelt at en får et differensiert beløp - lavere hvis man bor i utkantskommunene og høyere hvis man bor i sentrale strøk. Slik situasjonen er idag, så blir en nærmest tvunget til å måtte bo alene i gokk, og det er ikke akkurat sunt å bo isolert i skogen omtrent. 

Eller så burde de få tilbake bostøtten. Men man kan ikke forvente noe fra dagens regjering som elsker de rike og hater de syke og fattige. Så det er viktig å få kastet dem ut av maktens korridorer til neste høst 2021. 

 

Anonymkode: 0a06b...128

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å regn på hvor mye et menneske koster samfunnet fra de er 18 til 67. 

Anonymkode: 35d76...88c

Hva er alternativet etter ditt syn? Skape et samfunn der de syke dør tidlig på gata, for å spare litt penger? 

Anonymkode: 528d2...4cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kan spare mye på maten og spesielt middagen!

Anonymkode: 6e7de...694

Hva vet du om hva uføre spiser til middag?

Anonymkode: 7b966...f0f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes minstesatsen kan økes, eller at de med minstesats får bostøtte. Og det er vel det beste. Jeg har 16000 kr utbetalt, bor i en 2 roms på 40 m2, den koster 10 000 i måneden, så er det strøm, telefon og forsikring. Har egentlig 2000 kr i måneden i helseutgifter, men har bare råd til halvparten. En del medisiner får vi ikke på blå resept. Jeg har aldri ekstra penger, og kan aldri unne meg noe. Må jeg til tannlegen, eller vaskemaskinen ryker, så har jeg ikke de pengene. Sist gang det skjedde, så levde jeg på ris og havregrøt i 3 mnd, og endte opp som undervektig. 

Anonymkode: 7b966...f0f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, overhodet ikke! Velferdsstaten er ikke bærekraftig i dag, og vil bli pushet stadig nærmere kollaps om det ikke tas grep for å avlaste den. 

Anonymkode: f9a14...776

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes minstesatsen kan økes, eller at de med minstesats får bostøtte. Og det er vel det beste. Jeg har 16000 kr utbetalt, bor i en 2 roms på 40 m2, den koster 10 000 i måneden, så er det strøm, telefon og forsikring. Har egentlig 2000 kr i måneden i helseutgifter, men har bare råd til halvparten. En del medisiner får vi ikke på blå resept. Jeg har aldri ekstra penger, og kan aldri unne meg noe. Må jeg til tannlegen, eller vaskemaskinen ryker, så har jeg ikke de pengene. Sist gang det skjedde, så levde jeg på ris og havregrøt i 3 mnd, og endte opp som undervektig. 

Anonymkode: 7b966...f0f

Herlighet, jeg er i full jobb og hadde aldri hatt råd til 10 000,- i boutgifter alene 🤦‍♀️ Og 40 kvadrat for en person er jo også mye. Bor selv på 85 kvadratmeter og vi er 4 personer (og ja, begge voksne er i full jobb)

Du bør nok finne deg et billigere sted å bo...

Anonymkode: 4430b...193

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er alternativet etter ditt syn? Skape et samfunn der de syke dør tidlig på gata, for å spare litt penger? 

Anonymkode: 528d2...4cf

Jeg tror ikke du skjønner, som det blir sagt lenger opp her at velferdsstaten er under press. Her må vi se på realiteter, og ikke bare føleri.  

Jeg snakker om de yngste som får ung ufør. Du tror det er helsemessig bra for de å bare bli plassert i en leilighet med gamespillet sitt og tv. Hadde det ikke vært bedre å bruke noen av millionene de koster, tiltilrettelegging og aktiviteter. ?

Den passiviserende ordningen med ung-ufør er ødeleggende på lang sikt, både for de "syke" og samfunnet.

Anonymkode: 35d76...88c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelle uføre kunne gjerne fått litt mer, men da må samtidig andelen uføretrygdede betraktelig ned. Dagens situasjon hvor stadig færre skal forsørge stadig flere er ikke bærekraftig. Man når et punkt hvor de som drar lasset får nok.

Endret av Traktor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...