Gå til innhold

Hvilke løsning på flyktningeproblematikken ser du for deg?


HalldirV2

Anbefalte innlegg

Moria er bare toppen av kransekake på et flyktningeproblem som vi i moderne tid ikke har sett maken til. Det finnes millioner av flyktninger der ute, og et enormt press på europeiske grenser. Hva er ditt forslag til løsning? Hvordan skaper vi en situasjon som trygger ellerede eksisterende flyktninger, og hvordan forhindrer vi at antallet øker i årene som kommer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan i hvert fall ikke løses ved å flytte noen få fra lavkostland til høykostland. Dette er en feilslått strategi. Jeg tror også man får større støtte nasjonalt i europeiske land til å bidra med nødhjelp i andre land, dersom man ikke allerede tar en enorm regning hjemme.

Dessverre er det noen som trenger å se at ting man gjør får en reell virkning for dem selv. En slags falsk godhet, der man gjerne vil ha en flyktning i Norge som man hjelpe enn 100 i Syria, fordi de blir usynlige.

Hver somailier koster vel Norge 9,2 millioner kroner. Hvor langt når 9,2 millioner i Somalia? Ganske langt.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2020 at 3:46 PM, HalldirV2 said:

Moria er bare toppen av kransekake på et flyktningeproblem som vi i moderne tid ikke har sett maken til. Det finnes millioner av flyktninger der ute, og et enormt press på europeiske grenser. Hva er ditt forslag til løsning? Hvordan skaper vi en situasjon som trygger ellerede eksisterende flyktninger, og hvordan forhindrer vi at antallet øker i årene som kommer? 

ikke for å være flisespikker, men størst press føler vel nabolandene der flyktinger kommer fra? 

Løsning? Ikke mere krig og vold, jadda vet det ikke er så enkelt. En ting er dem som flykter i fra krig, hva med klimaflyktinger? Personlig tror jeg at samme hvor mye penger man bruker på nødhjelp og utvikling vil flykingproblematikken ikke forsvinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå flykter folk på grunn av krig. I fremtiden vil veldig mange fler flykte på grunn av klima. Noe vi kunne gjøre kunne være å forurense mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som kan gjøres for å stanse dette. 80 millioner er på flukt pr i dag og dette tallet vil stige noe hinsides i årene som kommer pga klimaendringer.

En kan ikke stanse denne utviklingen for det finnes ikke politisk vilje til det noe sted. Det eneste en kan gjøre er å styrke grensene til Europa kraftig og gjøre seg klar.

Beklager, men annen løsning finnes ikke pr i dag.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bag skrev:

Nå flykter folk på grunn av krig. I fremtiden vil veldig mange fler flykte på grunn av klima. Noe vi kunne gjøre kunne være å forurense mindre.

Majoriteten er ikke krigsflyktninger, de hadde fått opphold. Å stanse klimaendringer er allerede for sent er jeg redd, men jeg tviler på at vi klarer ta inn noen hundre millioner av Afrikas befolkningsvekst uten å bli Afrika selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyktningsituasjonen er en gordisk knute, uløselig. Kanskje vissheten om at man står maktesløse overfor denne enorme globale utfordringen gjør at mange vil hjelpe noen ytterst få ved å bringe dem hit, men det løser dessverre ingenting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2020 den 15.46, HalldirV2 skrev:

Moria er bare toppen av kransekake på et flyktningeproblem som vi i moderne tid ikke har sett maken til. Det finnes millioner av flyktninger der ute, og et enormt press på europeiske grenser. Hva er ditt forslag til løsning? Hvordan skaper vi en situasjon som trygger ellerede eksisterende flyktninger, og hvordan forhindrer vi at antallet øker i årene som kommer? 

Den eneste løsningen er selvfølgelig at de europeiske landene hermetisk stenger grensene sine.

Det er en god del land på kloden som det aldri har vært noe annet enn krig og elendighet i. Det er selvsagt trist, men det er ikke et argument for at vi nordmenn skal ødelegge vårt Norge i et fånyttes forsøk på å "hjelpe" alle.

Det er bare små barn som innbiller seg at "de kan/bør redde hele verden" - til og med små barn forlater denne utopiske tanken når de forstår at dens manifestasjon vil utslette deres foreldre og deres egen tilværelse.

 

Skal Norge være et bra sted å bo - om 10,40 og 80 år - så må vi med stengte grenser sørge for at vi ikke blir en minoritet i eget land. Vi må også totalt legge om kursen når det kommer til hva vi aksepterer og krever i møte med fremmedkultur/innvandring i vårt land.

 

 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe enormt press på europas grenser. Hverken Spania (Ceuta, Melilla), Bulgaria, Malta, Kypros eller Russland har noen problemer med å kontrollere Europas yttergrenser. Det er kun den greske og italienske grensen som er under press, fordi disse landene er kjent for å ha lite fungerende stat og særlig dårlig grensekontroll. Som i seg selv er en pull-faktor.

Løsningen er uansett enkel. Fjern muligheten til å søke opphold ved å møte opp på grensen. Alle former for opphold, inkludert asyl, må søkes på dedikerte steder/kontorer rundt om i verden. Akkurat hvor kan disukuteres, men grenseoverganger er verken moralsk fundert eller særlig praktisk.

Endret av pinnelinn
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kompleks og vanskelig situasjon som krever internasjonalt samarbeid og handlingsinitiativ. En må først og fremst se på de bakomforliggende årsaker til at flyktningssituasjoner oppstår og jobbe derifra. 
På nasjonalt nivå kan Norge f.eks slutte å selge krigsmateriell til autoritære regimer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, bluedot said:

Det er en kompleks og vanskelig situasjon som krever internasjonalt samarbeid og handlingsinitiativ. En må først og fremst se på de bakomforliggende årsaker til at flyktningssituasjoner oppstår og jobbe derifra. 
På nasjonalt nivå kan Norge f.eks slutte å selge krigsmateriell til autoritære regimer. 

Mulig jeg er helt på viddene, men den koblingen har jeg ikke sett. Hvilke regimer som vi selger militært materiell til  forårsaker de flyktningestrømmer tenker du på?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo ingen jobber til dem, og velferdsordningene kommer til å bli svært presset i årene fremover. Vi bør eksportere utdanning og skape arbeidsplasser der de er, samt stoppe pengestrømmen til islamist-organisasjoner og voldelige diktatorer. 

Endret av In absentia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, In absentia said:

Vi har jo ingen jobber til dem, og velferdsordningene kommer til å bli svært presset i årene fremover. Vi bør eksportere utdanning og skape arbeidsplasser der de er, samt stoppe pengestrømmen til islamist-organisasjoner og voldelige diktatorer. 

Vi vil nok ha bruk for noen, og kan hjelpe noen. Men det må være et mål at alle som bor her skal bidra til samfunnet. 

Ellers er skolering og stabilisering i den del av verden som genererer flyktninger det viktigste.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2020 den 23.51, Example skrev:

Det kan i hvert fall ikke løses ved å flytte noen få fra lavkostland til høykostland. Dette er en feilslått strategi. Jeg tror også man får større støtte nasjonalt i europeiske land til å bidra med nødhjelp i andre land, dersom man ikke allerede tar en enorm regning hjemme.

Dessverre er det noen som trenger å se at ting man gjør får en reell virkning for dem selv. En slags falsk godhet, der man gjerne vil ha en flyktning i Norge som man hjelpe enn 100 i Syria, fordi de blir usynlige.

Hver somailier koster vel Norge 9,2 millioner kroner. Hvor langt når 9,2 millioner i Somalia? Ganske langt.

Og det er kun de direkte kostnadene til integrering og NAV hos staten.

Tar man med de indirekte kostnadene, kostnadene for kommunene, og de overordnede kostnadene på samfunnet og privatpersoner, da er kostnaden mangedobbelt per somalske hode. Det skulle ikke forundre meg om vi er oppe i mange milliarder for en ganske liten gruppe innvandrere. 

Vold og kriminalitet, økte ressurser til politi og PST, spesialtilpasninger i skolesystemet, tapt skolegang for de som må gå i klasse med elever uten forutsetninger for å følge undervisningen, helseutgifter til lærere som blir uføre av vold fra elever, sivile som blir utsatt for vold og vondtekt, helseutgifter, sosialstønad, kommunale leiligheter, slitasjen på tilliten og tryggheten i samfunnet og antallet barn de får i gjennomsnitt.

Sånne ting er ikke med i regnestykket 9 millioner.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tiuren skrev:

Mulig jeg er helt på viddene, men den koblingen har jeg ikke sett. Hvilke regimer som vi selger militært materiell til  forårsaker de flyktningestrømmer tenker du på?  

Norge har trolig lite kontroll på hvor krigsmateriell til slutt havner dessverre. 
https://changemaker.no/fred/norsk-vapeneksport

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, bluedot said:

Norge har trolig lite kontroll på hvor krigsmateriell til slutt havner dessverre. 
https://changemaker.no/fred/norsk-vapeneksport

Den linken besvarte ikke spørsmålet, det eneste konkrete der er at vi har solgt våpensystemet Protector til Qatar. Mener du at det er det som genererer flyktningestrømmen? Helt generelt så er våpeneksport ganske godt regulert (med unntak av masse gamle greier fra øst for jernteppet), så jeg tror vi fortjener litt mer dokumentasjon før påstanden din "står som ein påla". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristina S. said:

Jeg ser for meg at statsledere som forårsaker krig og elendighet føres til galgen. Problem løst.

Også de som startet kriger mot nazister og terrorister? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...