Gå til innhold

Gå i kalorioverskudd og bygge muskler, men redd for å legge på meg fett rundt magen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrketrening en stund nå, men har da ligget i underskudd da jeg har ønsket å gå ned i vekt. Vil nå bygge muskler og ligger i moderat overskudd. Forbrenner 1800-1900 kcal daglig, og spiser ca 2100 kcal dagen.

Men så har jeg en tendens til å legge på meg fett rundt magen når jeg går opp i vekt, så frykter at dette skal skje nå og, selv om jeg trener styrke. Skal sies at tidligere når jeg har lagt på meg, har jeg ikke trent noe særlig og spist usunt. Nå spiser jeg ganske sunt (og proteinrikt), og trener 3-4 ganger i uka. 

Jeg er 169 cm høy og veier 54-55 kg. Har lav muskelmasse. Har veldig lyst til å øke i muskelmasse, men det at jeg er så redd for å få dette fettet på magen, holder meg litt igjen og gjør meg usikker. 

Så spørsmålet mitt er egentlig om når jeg trener jevnlig, spiser sunt og går i kalorioverskudd.. er sjansen da større for at «overskuddet» blir til muskler og ikke fett på magen, enn om jeg hadde gått i overskudd og ikke trent?

Anonymkode: 9b604...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir alltid en blanding men jo hardere du trener jo større % av overskuddet vil bli til muskelmasse.

du trenger heller ikke overskudd for og bygge muskler du får de bare fortere, men du mister også de "ekstra" du fikk når du må slanke deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TomHm skrev:

Det blir alltid en blanding men jo hardere du trener jo større % av overskuddet vil bli til muskelmasse.

du trenger heller ikke overskudd for og bygge muskler du får de bare fortere, men du mister også de "ekstra" du fikk når du må slanke deg igjen.

Så jeg burde ligge i kaloribalanse? Har hørt at for at kroppen skal kunne bygge muskler, må den ligge i overskudd. Hvertfall etterhvert som man har trent en del.. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke gå i overskudd 😊 

https://mennohenselmans.com/gain-muscle-and-lose-fat-at-the-same-time/

Anonymkode: 6788b...5d1

Hmm, skal ta meg bedre tid til å lese artikkelen senere, men jeg ønsker å virkelig bygge muskler. Ikke bare bli litt mer definert. Jeg har fokus på rumpe, og har hørt at for å bygge setemuskulaturen trenger man mye mat.. Jeg har ganske lav muskelmasse, og mener egentlig ikke jeg har vondt av å legge på meg. Vil bare ikke ha alt dette fettet som jeg frykter vil komme med på kjøpet..

Men så ser jeg disse godt trente jentene som virker til å ha det de har av fett på kroppen på de rette stedene, så kanskje er jeg bare uheldig med hvor det legger seg hos meg; altså, rundt magen. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...