Gå til innhold

Til venstresiden. Hva tenker dere om de som kommer hit med ulike holdninger og verdier?


Jajariktigriktig

Anbefalte innlegg

On 9/11/2020 at 4:16 PM, Stonegiant said:

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk. Med dagens system er de aller fleste menneskene på jorden fanger i sitt eget land. Det er ikke frihet.

Jeg er for menneskers frihet til å bestemme over egne liv. Ting blir kanskje litt verre for vesten om mennesket blir fritt, men for de aller fleste i verden vil det bli mye bedre.

Har du egne barn, mtp at du er villig til at det skal bli mer utrygt her på vegne av fremmede? Trist å frarøve barna den tryggheten vi hadde syns jeg, for å fremstå utopisk 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, In absentia said:

Disse landene ville aldri i livet tatt i mot oss.

Det tror jeg faktisk at de ville. Vi er for det meste utdannete, og derfor brukbare. Men du kan ha rett.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 16.16, Stonegiant skrev:

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk.

Ok, men da tar du feil. INGEN har rett til å bosette seg i annet land, med mindre slike rettigheter er avtalt mellom landene det gjelder. Det er ikke en rett å flytte fra Afrika til Norge. Ikke bør det være det heller. 

Eu/Schengen er akseptabelt fordi vi har mer ekller mindre samme tankegang og kultur. Tyrkia f.eks må aldri få lov å bli del av EU. For det første fordi Tyrkia ikke er i Europa, men i Asia.. Men også fordi innvandringen derfra hadde blitt helt syk.
For det tredje er det et muslimsk land, og det er ikke i tråd med verdiene i Europa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 16.16, Stonegiant skrev:

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk. Med dagens system er de aller fleste menneskene på jorden fanger i sitt eget land. Det er ikke frihet.

Jeg er for menneskers frihet til å bestemme over egne liv. Ting blir kanskje litt verre for vesten om mennesket blir fritt, men for de aller fleste i verden vil det bli mye bedre.

Tankesettet er forsåvidt helt fint men realitetene er en helt annen.  Det er nok realitetene vi må forholde oss til. 

Siden menneskets opprinnelse har det blitt bygget barrièrer i form av religiøs tro, livsstil, egoisme, geografi etc.  Barrièrene finnes det mange av, og det er absolutt ikke mindre av dem i de landene som flyktninger/ folkevandringer starter fra.  Det er fullstendig utopi å tro at tankesettet forandres selv om en person kommer til Norge.

De som vil ha åpne grenser eller en svært liberal innvandringspolitikk i Norge må også akseptere at vi vil da få enda flere barrièrer innenfor Norge som vil skape konflikter, dette vil kunne være religiøse konflikter, etniske konflikter, økonomiske konflikter da vår lille økonomi vil bli svært anstrengt og mange vil få mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten se på noen som likeverdig for å tørre og kritisere meningene deres, og der tror jeg mange fra venstresiden bommer. De er mer opptatt av at visse grupper er ofre først og fremst.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 13.18, Jajariktigriktig skrev:

Jeg forstår at venstresiden ønsker å hjelpe de som ikke er like heldige som oss i Norge. Det er fint og empatisk og ville hjelpe andre. 
Det kan jeg sympatisere med og jeg ønsker jo at folk som trenger hjelp får hjelp. Jeg og venstresiden er kanskje bare uenige om hvordan vi skal hjelpe dem. 

Dette er mitt problem:

Mange som kommer hit har helt andre verdier en nordmenn flest. Den gjennomsnittlige nordmannen er for likestilling av kjønnene, aksepterer homosexuelle, motstander av flerkoneri osv.

Dette er holdninger som ikke er forenlige med holdningene til mange av de som kommer hit.

Mine spørsmål til venstresiden er:

Hva ser dere for dere kommer til å skje i samfunnet ifh disse forskjellene?

tror dere at de kommer til å endre holdning etter som de bor her en stund?

Er det realistisk og forvente at personer som kommer hit fra helt ulike kulturer kommer til å adoptere våre holdninger og verdier?

Hva synes dere om disse holdningene som ikke matcher våre holdninger?

Jeg føler meg ganske venstrevridd, faktisk såpass mye at jeg har noe i mot import av erkekonservativ kultur og fundamentalistisk religion. Jeg mener også at innvandrerne er en ressurs og det er om å gjøre å sette inn ressursene til nytte for samfunnet. Det kan koste oss et dyrt opplæringsprogram. Samtidig minner jeg om at innvandrere typisk blir diskriminert i ansettelsessaker, og det bør vi gjøre noe med. Ahmed og Jelena sine cv-er blir kanskje lagt til side, mens man leser cv-en til Kari og Ola. 

Mange bygder og småbruk fraflyttes. Vi bør bli mer selvforsynt med mat.

All støtte til all religiøs virksomhet bør opphøre. Det gjelder både kirker, moskeer og Humanetisk Forbund.

Endret av I Grosny
korrektur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg føler meg ganske venstrevridd, faktisk såpass mye at jeg har noe i mot import av erkekonservativ kultur og fundamentalistisk religion. Jeg mener også at innvandrerne er en ressurs og det er om å gjøre å sette inn ressursene til nytte for samfunnet. Det kan koste oss et dyrt opplæringsprogram. Samtidig minner jeg om at innvandrere typisk blir diskriminert i ansettelsessaker, og det bør vi gjøre noe med. Ahmed og Jelena sine cv-er blir kanskje lagt til side ,mens man leser cv-en til Kari og Ola. 

Mange bygder og småbruk fraflyttes. Vi bør bli mer selvforsynt med mat.

All støtte til all religiøs virksomhet bør opphøre. Det gjelder både kirker, moskeer og Humanetisk Forbund.

Enig i mye her, selv om jeg nok er mer mot høyre enn deg. Jeg har jobbet i en bedrift med over 100 forskjellige nasjonaliteter, og det har for det meste gått bra, og vi dom arbeidsgivere har følt at vi må og skal ta ansvar i integreringen.

Men som TS er jeg også bekymret for holdningene og verdiene. En skrev tidligere her at det ikke var lenge siden kvinner fikk stemmerett i Norge, men det er jo faktisk over 100 år siden! Og jo, det er lenge siden også homofili var ulovlig. Dette er ikke noe mange av oss er villig til å gå tilbake på. At kriminaliteten i Oslo har økt ekstremt de siste 20 årene (eller så) er heller ingen tvil om, samtlige overfallsvoldtekter er gjort av innvandrere, i fengslene er de overrepresentert. 
Jeg ønsker også å hjelpe, men ikke på bekostning av sikkerheten til min familie og mine venner. Bare for noen måneder siden ble en homofil kompis av meg utsatt for blind vold av minoritetsungdom på t-banen. (Ble sak i mediene på det). Han var på sykehuset i dagevis, og sykemeldt i flere måneder. Jeg ønsker ikke den verden. Men det er den vi har akkurat nå. Og da blir man skeptisk på hvor mange man klarer å hjelpe samtidig som vårt levesett og våre verdier og vår sikkerhet blir ivaretatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forferdelig det som skjedde i amerika hvor europerne kom, ranet, drepte og voldtok lokalbefolkningen og presset de inn i små områder (reservater). Nå påvirker og begrenser amerikansk kultur oss mye mer enn det muslimsk kultur noen gang kommer til å gjøre. For meg blir det bare så feil når de innvandringskritiske kun ser muslimer og ikke hvordan "vesten" tar seg til rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Bag said:

Det er jo forferdelig det som skjedde i amerika hvor europerne kom, ranet, drepte og voldtok lokalbefolkningen og presset de inn i små områder (reservater). Nå påvirker og begrenser amerikansk kultur oss mye mer enn det muslimsk kultur noen gang kommer til å gjøre. For meg blir det bare så feil når de innvandringskritiske kun ser muslimer og ikke hvordan "vesten" tar seg til rette

Om du fikk valget mellom å måtte reise til et konservativt muslimsk land med høy levestandard eller USA for å måtte innfinne deg etter verdiene der du bosetter deg, hvor ville du bodd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bag skrev:

Det er jo forferdelig det som skjedde i amerika hvor europerne kom, ranet, drepte og voldtok lokalbefolkningen og presset de inn i små områder (reservater). Nå påvirker og begrenser amerikansk kultur oss mye mer enn det muslimsk kultur noen gang kommer til å gjøre. For meg blir det bare så feil når de innvandringskritiske kun ser muslimer og ikke hvordan "vesten" tar seg til rette

Det er ikke McDonalds, Halloween og Hollywoodfilmer jeg er redd for når jeg går ute alene på kvelden feks i Oslo. Eller, jeg går ikke ute alene på kvelden i Oslo, men det er fordi jeg ikke tør. 
Det er heller ikke burgerspisende, brautende amerikanere som shamer min datter for ikke å bruke hijab. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2020 at 4:07 PM, T-Rex said:

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Du tror jeg kunne valgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Madame Butterfly said:

Du tror jeg kunne valgt? 

Ikke i offentligheten, men tilsvarende gjelder innvandrere i Norge også. Følger de ikke norsk lov, blir de tiltalt og dømt.

Bare så det er nevnt: Jeg synes selvsagt norske lover og normer er overlegne, siden jeg er født og oppvokst her. Poenget mitt er bare at det kan være veldig vanskelig å tilpasse seg normer som oppleves som direkte feil, basert på normer fra egen oppvekst.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper

Jeg tror vi hadde løst veldig mange integreringsproblemer om vi hadde tatt inn flyktninger fra kulturer med noen lunde samme verdigrunnlag som det vi selv har. Slik jeg ser det, er det pga av forskjeller i verdier, og et annet syn på normene i samfunnet som gjør at det oppstår konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...