Gå til innhold

Til venstresiden. Hva tenker dere om de som kommer hit med ulike holdninger og verdier?


Jajariktigriktig

Anbefalte innlegg

Jeg forstår at venstresiden ønsker å hjelpe de som ikke er like heldige som oss i Norge. Det er fint og empatisk og ville hjelpe andre. 
Det kan jeg sympatisere med og jeg ønsker jo at folk som trenger hjelp får hjelp. Jeg og venstresiden er kanskje bare uenige om hvordan vi skal hjelpe dem. 

Dette er mitt problem:

Mange som kommer hit har helt andre verdier en nordmenn flest. Den gjennomsnittlige nordmannen er for likestilling av kjønnene, aksepterer homosexuelle, motstander av flerkoneri osv.

Dette er holdninger som ikke er forenlige med holdningene til mange av de som kommer hit.

Mine spørsmål til venstresiden er:

Hva ser dere for dere kommer til å skje i samfunnet ifh disse forskjellene?

tror dere at de kommer til å endre holdning etter som de bor her en stund?

Er det realistisk og forvente at personer som kommer hit fra helt ulike kulturer kommer til å adoptere våre holdninger og verdier?

Hva synes dere om disse holdningene som ikke matcher våre holdninger?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Jajariktigriktig said:

Jeg forstår at venstresiden ønsker å hjelpe de som ikke er like heldige som oss i Norge. Det er fint og empatisk og ville hjelpe andre. 
Det kan jeg sympatisere med og jeg ønsker jo at folk som trenger hjelp får hjelp. Jeg og venstresiden er kanskje bare uenige om hvordan vi skal hjelpe dem. 

Dette er mitt problem:

Mange som kommer hit har helt andre verdier en nordmenn flest. Den gjennomsnittlige nordmannen er for likestilling av kjønnene, aksepterer homosexuelle, motstander av flerkoneri osv.

Dette er holdninger som ikke er forenlige med holdningene til mange av de som kommer hit.

Mine spørsmål til venstresiden er:

Hva ser dere for dere kommer til å skje i samfunnet ifh disse forskjellene?

tror dere at de kommer til å endre holdning etter som de bor her en stund?

Er det realistisk og forvente at personer som kommer hit fra helt ulike kulturer kommer til å adoptere våre holdninger og verdier?

Hva synes dere om disse holdningene som ikke matcher våre holdninger?

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk. Med dagens system er de aller fleste menneskene på jorden fanger i sitt eget land. Det er ikke frihet.

Jeg er for menneskers frihet til å bestemme over egne liv. Ting blir kanskje litt verre for vesten om mennesket blir fritt, men for de aller fleste i verden vil det bli mye bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Stonegiant said:

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk. Med dagens system er de aller fleste menneskene på jorden fanger i sitt eget land. Det er ikke frihet.

Jeg er for menneskers frihet til å bestemme over egne liv. Ting blir kanskje litt verre for vesten om mennesket blir fritt, men for de aller fleste i verden vil det bli mye bedre.

Nei, det er ikke det, når det er så store økonomiske og kulturelle skiller mellom land.

Jeg er en av (sannsynligvis) få privelegierte mennesker som ville vært villig til å gå ned i levestandard, om alle fikk det noenlunde likt. Jeg tror bare ikke på den utopien lenger. De som har mest makt, vil ha flest fordeler. Uavhengig av ideologi.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Da hadde vi flyktet til NÆRMESTE trygge land. Vi hadde ikke reist til Afrika liksom. Eller Syria. 
Vi hadde reist til Danmark, Tyskland, Polen, Sverige, Latvia.. 
Land vi "grenser" til enten fysisk eller rett over sjøen. 

Du ser vel forskjellen i å flykte til Danmark enn til Afrika? 

Norge grenser ikke til noen utrygge land og skal ta imot den nette sum av NULL økonomiske migranter. Og null asylsøkere. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, T-Rex said:

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Om jeg og mange andre nordmenn var nødt til å flykte til Saudi-Arabia pga miljøkrise i Norge...

Jeg hadde ikke kunnet språket og ville mest sannsynlig prøvd å finne andre nordmenn i samme situasjon som meg selv. Nå vet jeg ikke veldig mye om Saudi-Arabia. Jeg regner med at jeg hadde prøvd å lære språket, men hadde nok foretrukket å snakke norsk med mine landsmenn som heller ikke kan språket der. Heldigvis kan jeg engelsk og hadde søkt jobber hvor det verdsettes. Regner med at kvinnesynet i Saudi-Arabia ikke er her som i Norge. Jeg hadde ikke endret synet mitt på kvinner bare fordi jeg bor i et land hvor de er sett på som andrerangsborgere. Jeg hadde ikke plutselig endret syn på homofile heller. Om jeg hadde skaffet meg flere koner... har lyst å si nei men kanskje jeg hadde testet det. Tror ikke jeg hadde tilpasset meg så veldig mye, bare akkurat nok til å ikke få pes fra de lokale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Jajariktigriktig said:

Om jeg og mange andre nordmenn var nødt til å flykte til Saudi-Arabia pga miljøkrise i Norge...

Jeg hadde ikke kunnet språket og ville mest sannsynlig prøvd å finne andre nordmenn i samme situasjon som meg selv. Nå vet jeg ikke veldig mye om Saudi-Arabia. Jeg regner med at jeg hadde prøvd å lære språket, men hadde nok foretrukket å snakke norsk med mine landsmenn som heller ikke kan språket der. Heldigvis kan jeg engelsk og hadde søkt jobber hvor det verdsettes. Regner med at kvinnesynet i Saudi-Arabia ikke er her som i Norge. Jeg hadde ikke endret synet mitt på kvinner bare fordi jeg bor i et land hvor de er sett på som andrerangsborgere. Jeg hadde ikke plutselig endret syn på homofile heller. Om jeg hadde skaffet meg flere koner... har lyst å si nei men kanskje jeg hadde testet det. Tror ikke jeg hadde tilpasset meg så veldig mye, bare akkurat nok til å ikke få pes fra de lokale.

Akkurat. Og det ser jo ikke helt bra ut, sett fra innvånernes perspektiv. Kanskje.

Vi har langtidserfaring i Norge, fra pakistansk innvandring. Det var kulturkonflikter, er kanskje litt fremdeles, men i det store og hele har innvandringen fra Pakistan faktisk beriket Norge! Nå er de leger og what not.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Vi har langtidserfaring i Norge, fra pakistansk innvandring. Det var kulturkonflikter, er kanskje litt fremdeles, men i det store og hele har innvandringen fra Pakistan faktisk beriket Norge! Nå er de leger og what not.

Hva med de kriminelle gjengene? Hva med de som tyr til vold pga religionskritikk, hva med de som ikke tolererer homofili, hva med de som angrep sian i Bergen og politibiler i oslo sentrum, som vil ha sharia osv inngår de også i den berikelsen av Norge eller?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NorthernLight said:

Hva med de kriminelle gjengene? Hva med de som tyr til vold pga religionskritikk, hva med de som ikke tolererer homofili, hva med de som angrep sian i Bergen og politibiler i oslo sentrum, som vil ha sharia osv inngår de også i den berikelsen av Norge eller?

Jeg sa jo det. De er kulturelt ubekvemme i vår verden. Som vi ville være i deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, T-Rex said:

Jeg sa jo det. De er kulturelt ubekvemme i vår verden. Som vi ville være i deres.

Det jeg frykter er at disse gruppene som føler seg kulturelt ubekvemme i Norge skal bli større og større. Jeg ønsker ikke at vi skal havne i samme trøbbel som svenskene. Når disse gruppene blir store nok og i tillegg samler seg på de samme stedene ser vi hva som skjer. De tar helt over. Hindrer politi og ambulanser i å nå frem der de holder til. Man ser deres forakt for den svenske kulturen. 
Jeg mener ikke at nordmenn er bedre mennesker. Vi er alle bare mennesker og vi hadde nok oppført oss på mange måter likt om det var vi som var nødt til å flykte.

Jeg bare ønsker å bevare Norge. Jeg mener det blir vanskelig for oss om vi skal ta inn flere og flere. Jeg ser heller ingen åpenbar løsning på situasjoner som for eksempel i Malmø.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jajariktigriktig said:

Det jeg frykter er at disse gruppene som føler seg kulturelt ubekvemme i Norge skal bli større og større. Jeg ønsker ikke at vi skal havne i samme trøbbel som svenskene. Når disse gruppene blir store nok og i tillegg samler seg på de samme stedene ser vi hva som skjer. De tar helt over. Hindrer politi og ambulanser i å nå frem der de holder til. Man ser deres forakt for den svenske kulturen. 
Jeg mener ikke at nordmenn er bedre mennesker. Vi er alle bare mennesker og vi hadde nok oppført oss på mange måter likt om det var vi som var nødt til å flykte.

Jeg bare ønsker å bevare Norge. Jeg mener det blir vanskelig for oss om vi skal ta inn flere og flere. Jeg ser heller ingen åpenbar løsning på situasjoner som for eksempel i Malmø.

Helt enig. Men ser vi tegn til at det skjer her, utover noen få angrep mot politiet, som jeg forøvrig ser på som veldig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jajariktigriktig skrev:


Dette er mitt problem:

Mange som kommer hit har helt andre verdier en nordmenn flest. Den gjennomsnittlige nordmannen er for likestilling av kjønnene, aksepterer homosexuelle, motstander av flerkoneri osv.

Dette er holdninger som ikke er forenlige med holdningene til mange av de som kommer hit.

Mine spørsmål til venstresiden er:

Hva ser dere for dere kommer til å skje i samfunnet ifh disse forskjellene?

tror dere at de kommer til å endre holdning etter som de bor her en stund?

Er det realistisk og forvente at personer som kommer hit fra helt ulike kulturer kommer til å adoptere våre holdninger og verdier?

Hva synes dere om disse holdningene som ikke matcher våre holdninger?

Vi skal ikke veldig mange årene tilbake før homofili var forbudt i Norge, og bare mennene hadde stemmerett.
Man må huske på at de som kommer hit har bodd i land hvor blant annet homofili har vært forbudt. Men heldigvis er vi blant de beste i verden på integrering i Norge. Å lære opp de som kommer hit om norsk kultur og norske lover er en del av norsk-opplæringen. Nå kjenner jeg ikke til noen av de holdningene du beskriver, og jeg kjenner til mange innvandrere og har hatt mange muslimske venner gjennom hele livet. 

Jeg har og bodd litt forskjellige steder i Norge. Jeg er fra vestlandet, gikk på en ungdomsskole som hadde ansvaret for kommunens asylsøkere. Disse ungdommene ble godt integrert, og kom godt inn i det ellers norske klassemiljøet. Deres familier har alltid vært åpne og ønsket velkommen. Innvandrer-familier var godt spredd i kommunen. Fikk seg norske venner, og arbeidet.  En god integrering. 

Det jeg har lagt merke til nå mens jeg bor på Østlandet, er at bosettingen er mer segregert. På stedet vi bor er det ikke et eneste utenlandsk barn i barnehagen til ungene. Går vi tur i nærområdet, møter vi aldri noen utlendinger. Men, drar vi til andre steder i byen bor der bare innvandrere nesten. Jeg ser også blant ungdommene at de muslimske jentene holder sammen, og de norske holder sammen. Dette tyder først og fremst på dårlig integrering og segrering fra kommunen sin side. Det er uheldig, fordi det er med på å skape forskjeller, bygge opp om rasisme og ikke fremmer integreringen. 

For å oppsummere: Vi er likere enn vi tror. Om du endrer holdningene dine litt, så blir du kanskje istand til å se dette! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Jeg ville heller død et annet sted enn å bosette meg frivillig i land uten demokrati, uten menneskerettigheter, med kvinnefiendtlige holdninger og sharia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er godt for oss nordmenn å få impulser fra andre kulturer.  De kan tilføre oss mye lærdom om familie, vennskap og samhold, som vi selv har mistet.  

Mine barnebarn har gått i barnehage og i skole sammen med barn som kom hit som flyktninger og asylsøkere.  I motsetning til min egen generasjon, er dette helt naturlig for dem.  De er mer romslige enn det min generasjon er!  

Jeg er helt sikker på at det blir en fordel for dem å ha en global forståelse.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jajariktigriktig skrev:

Jeg forstår at venstresiden ønsker å hjelpe de som ikke er like heldige som oss i Norge. Det er fint og empatisk og ville hjelpe andre. 
Det kan jeg sympatisere med og jeg ønsker jo at folk som trenger hjelp får hjelp. Jeg og venstresiden er kanskje bare uenige om hvordan vi skal hjelpe dem. 

Dette er mitt problem:

Mange som kommer hit har helt andre verdier en nordmenn flest. Den gjennomsnittlige nordmannen er for likestilling av kjønnene, aksepterer homosexuelle, motstander av flerkoneri osv.

Dette er holdninger som ikke er forenlige med holdningene til mange av de som kommer hit.

Mine spørsmål til venstresiden er:

Hva ser dere for dere kommer til å skje i samfunnet ifh disse forskjellene?

tror dere at de kommer til å endre holdning etter som de bor her en stund?

Er det realistisk og forvente at personer som kommer hit fra helt ulike kulturer kommer til å adoptere våre holdninger og verdier?

Hva synes dere om disse holdningene som ikke matcher våre holdninger?

Deres behov for hjelp og trygget trumfer at jeg syntes det er ubehagelig å gå forbi/se/snakke med utlendinger i enkelte situasjoner. Kort fortalt.men mange nordmenn har og slike dårlige meninger(homofili foreksempel), og så lenge folk holder det for seg selv, hva skal man gjøre? Det skal mye til for å forandre folk, annet enn hvis man viser folk at ting er greit over tid, og intigrerer. Det gjør vi med de som kommer til Norge, noen blir integrert noen ikke. Om vi hadde snudd det og vi nordmenn måtte flykte til saudiarabia hadde det nok vært en del av det samme, noen normenn hadde blitt likere å fått seg flere koner og barnebrud, noen hadde ikke ønsket å bli integret å ville heller vært med andre nordmenn.

Barn som vokser opp med eller i andre kuturer blir jo å mer en blanding av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet alle at vi har et integreringsproblem. Hvordan vi skal løse det strides det dog om, og jeg har ikke sett noen enkel løsning på problemet selv.

Mtp hvor få vi tar inn i Norge og hvordan verdens befolkningsvekst er estimert, vil vi nok aldri få et ekstremt stort problem som følge av innvandrere som andre land har. 

Så må vi se på hvordan vi kan integrere de som kommer hit og blir her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan hende mine holdninger mot utlendinger er mye påvirket av at jeg er født og oppvokst i Oslo Sentrum. Av en eller annen grunn samler all driten seg i midten av byen. Føles ut som alle Norges uteliggere, narkomane og kriminelle henger her. Østkant vs vestkant er fortsatt veldig ekte her for mange. Om man tar T-Banen fra Majorstua til Grønland føles det ut som man har teleportere til et annet land. Jeg trives godt på Grønland, misforstå meg rett. Jeg bare synes det er så tydelig her at vi lever i ett parallellsamfunn og alt dette fokuset på rasisme om dagen bare gjør alle mere skeptiske til hverandre. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stonegiant skrev:

Å hindre mennesker i å leve og bo der de vil, uansett i hvilken firkant på kartet de tilfeldigvis er født i, er i mine øyne uetisk. Med dagens system er de aller fleste menneskene på jorden fanger i sitt eget land. Det er ikke frihet.

Jeg er for menneskers frihet til å bestemme over egne liv. Ting blir kanskje litt verre for vesten om mennesket blir fritt, men for de aller fleste i verden vil det bli mye bedre.

Den anarkistiske tankegangen om at alle vil få det bedre om de kan flytte akkurat dit de vil, tror jeg ikke stemmer. Da hadde folk flyttet på seg som gresshoppesvermer, flyttet dit som det til enhver tid hadde vært best levevilkår. Og akkurat som gresshoppesvermene flyttet til neste avling når den første lå brakk og oppspist.

At folk vil få det bedre i Norge enn i Syria er jeg ikke mye i tvil om, men at Norge skulle slippe inn alle som ville hit hadde ikke vært så lurt. Norge som land ville da brutt sammen som vi kjenner det i dag, og når krybba er tom bites hestene. Så vi ville ikke bare fått det litt verre, det hadde ført oss ut i en borgerkrigslignende tilstand hvor det velfungerende systemet hadde brutt sammen og vi hadde måttet slåss mot hverandre for føden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jajariktigriktig skrev:

Kan hende mine holdninger mot utlendinger er mye påvirket av at jeg er født og oppvokst i Oslo Sentrum. Av en eller annen grunn samler all driten seg i midten av byen. Føles ut som alle Norges uteliggere, narkomane og kriminelle henger her. Østkant vs vestkant er fortsatt veldig ekte her for mange. Om man tar T-Banen fra Majorstua til Grønland føles det ut som man har teleportere til et annet land. Jeg trives godt på Grønland, misforstå meg rett. Jeg bare synes det er så tydelig her at vi lever i ett parallellsamfunn og alt dette fokuset på rasisme om dagen bare gjør alle mere skeptiske til hverandre. 
 

Jeg er så enig med deg at Oslo har et segregeringsproblem! Derfor er jeg også så glad for at jeg er oppvokst i en kommune hvor det var mye innvandrere, men tross dette ble de godt integrert i samfunnet, og alle var venner på tvers av etnisitet. Vi bodde et år i Oslo. Det var ikke noe for meg av mange grunner. Vi bodde på st.hanshaugen. Selv om jeg digget å dra til Tøyen f.eks, fordi, det var litt som du beskriver det, å komme til et annet land. Men jeg ser og hvor problematisk dette er. Hele Østlandet har etter min mening et segregeringsproblem. Det er synd, for det er så vanskelig å rette opp i ettertid, enn å være bevist på dette på forhånd når man bosetter og bygger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 16.07, T-Rex skrev:

Jeg ser hva du skriver, og jeg er til en stor grad enig.

Men et tankeeksperiment, som ikke nødvendigvis er helt far-out: Hva om det var litt omvendt? At klimaendringer gjorde det umulig å leve i Norge, og at det eneste landet som ville ta imot deg var Saudi-Arabia? Ville du tilpasset deg, eller ikke?

Disse landene ville aldri i livet tatt i mot oss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...