Gå til innhold

Streik i bygge- og daglivarehandelen


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://e24.no/naeringsliv/i/lE1VQe/riksmekleren-reell-fare-for-streik-i-varehandelen

 

Jeg må si at jeg er mektig provosert at det i det hele tatt vurderes streik. Både butikkene som selger byggevarer og de som selger dagligvarer opplever tidenes vekst i koronatider. Alle pusset opp i hager og hus i mars, april og mai da alt ble stengt (det var helt utsolgt for beis til plattingen i fargen vi har i over 3 uker rundt påske for eksempel). Med utilgjengelig svenskehandel opplevde dagligvarebutikkene tidenes omsetting. I tillegg til at mange varer fikk mye høyere pris, er det helt grunnløst å true med streik nå.

''Økonomisk vanskelige tider'' - are you joking me? 😡

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Drizzt skrev:

https://e24.no/naeringsliv/i/lE1VQe/riksmekleren-reell-fare-for-streik-i-varehandelen

 

Jeg må si at jeg er mektig provosert at det i det hele tatt vurderes streik. Både butikkene som selger byggevarer og de som selger dagligvarer opplever tidenes vekst i koronatider. Alle pusset opp i hager og hus i mars, april og mai da alt ble stengt (det var helt utsolgt for beis til plattingen i fargen vi har i over 3 uker rundt påske for eksempel). Med utilgjengelig svenskehandel opplevde dagligvarebutikkene tidenes omsetting. I tillegg til at mange varer fikk mye høyere pris, er det helt grunnløst å true med streik nå.

''Økonomisk vanskelige tider'' - are you joking me? 😡

Enig, det er absolutt ikke tid for en streik nå.  Det er vel fagforeningen sitt behov for å markedsføre seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Stina234 skrev:

Enig, det er absolutt ikke tid for en streik nå.  Det er vel fagforeningen sitt behov for å markedsføre seg selv.

Eh, disse bedriftene går vel med rekordoverskudd. Og du rakker ned på de ansatte?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx skrev:

Eh, disse bedriftene går vel med rekordoverskudd. Og du rakker ned på de ansatte?!

Jeg rakker absolutt ikke ned på de ansatte.  Det høres ut fra deg som det er et syktomstegn om en bedrift går med overskudd, da er det viktig å sette fagforeningene i krigsmodus for å stoppe dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop er eid av oss medlemmer. Skjønner ikke hvorfor Coop krangler med de ansatte. Vi medlemmer er vel mer opptatt av at de ansatte får forutsigbarhet og er villig til å jobbe enn at det blir noen ekstra kroner i kjøpsutbytte?

Synes arbeidstakerne kom med rimelige krav. Alt de ønsker er å få sykelønnen de har krav på. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i butikk og er spent på utfallet, de megler fortsatt! Det er så lite/ingen goder ved å jobbe i butikk, jeg håper fagforeningen er sterk og ikke bare godtar slik de pleier. Håper dog vi unngår streik. Vi har stått i butikk og i kontakt med folk gjennom hele koronakrisen for at bedriften skal få inn penger, det minste de kan gi oss er sykelønn for risikoen det innebærer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne skjønte jeg ikke, du kritiserer at de vurderer å gå til streik når denne bransjen går med rekordoverskudd. Mener du at det er bedre å streike når bedriftene går med underskudd? Kan det tenkes at de som jobber i disse bedriftene har vært med og bidratt til dette overskuddet, større omsetning er også en indikasjon på at de har jobbet og stått på mer. Det er mange eksempler på ansatte som har bidratt når bedriftene har vært inne i dårlige tider, men da må det også gå andre veien.

Ett eksempel fra møbelprodusenten Ekornes: 

Redningen for Ekornes stod arbeiderne selv for ved å gå med på et generelt lønnskutt på fem prosent. Ifølge Jens Petter skal dette ha vært tungen på vektskålen for kreditorene og det som til syvende og sist reddet bedriften fra konkurs.

Såvidt jeg vet så fikk de ansatte senere justert opp igjen lønnen og store bonuser når de var kommet over krisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mat og bygg/hjem har hatt vekst, men all annen varehandel har hatt tidenes værste periode. De fleste opererer nå på kreditt og mange står i fare for konkurs.

Lønnsøkning til førstnevnte, gir økning også til sistnevnte. Da står arbeidsplasser i fare i et arbeidsmarked uten jobber for denne gruppen. Ved streik, må mange permitteres igjen. Permitteres man grunnet streik så har man ikke krav på dagpenger, og igjen så står arbeidsplasser i fare... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gjest1213 skrev:

Vel, mat og bygg/hjem har hatt vekst, men all annen varehandel har hatt tidenes værste periode. De fleste opererer nå på kreditt og mange står i fare for konkurs.

Lønnsøkning til førstnevnte, gir økning også til sistnevnte. Da står arbeidsplasser i fare i et arbeidsmarked uten jobber for denne gruppen. Ved streik, må mange permitteres igjen. Permitteres man grunnet streik så har man ikke krav på dagpenger, og igjen så står arbeidsplasser i fare... 

Det er ikke lønnsøkning det forhandles om. Er man fagorganisert, noe man bør være, dekker fagorganisasjonen lønnen din under streik. Både ved streik eller om du blir betinget permittert (pga streik). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2020 den 14.02, Stina234 skrev:

Jeg rakker absolutt ikke ned på de ansatte.  Det høres ut fra deg som det er et syktomstegn om en bedrift går med overskudd, da er det viktig å sette fagforeningene i krigsmodus for å stoppe dette.

Nei, det er et sykdomstegn hvis en bedrift går med saftig overskudd og de ansatte ikke får nyte godt av dette. Særlig ansatte som har vært på frontlinjene og i stor fare for smitte under hele pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Nei, det er et sykdomstegn hvis en bedrift går med saftig overskudd og de ansatte ikke får nyte godt av dette. Særlig ansatte som har vært på frontlinjene og i stor fare for smitte under hele pandemien.

Hvilken bedrift sikter du til?  Skal man da ha en pandemilønn og en annen når det ikke er pandemi?

En bedrift som går med overskudd sikrer arbeidsplassene mens i en bedrift som ikke tjener penger er arbeidsplassene i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...