Gå til innhold

Hvordan svarer man noen som bruker herseteknikk(er)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips?

Anonymkode: 6757e...9db

Videoannonse
Annonse
Gjest Achelois
Skrevet

Hvordan definerer du hersketeknikk?

Kan du komme med et konkret eksempel?

Skrevet
3 minutter siden, Achelois skrev:

Hva mener du med eksempel? Vet du ikke hva en hersketeknikk er?

Anonymkode: b3fa4...ed9

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, Achelois skrev:

Som f.eks. "lille jente" om en 30 år gammel kvinne. 

Skrevet

Det finnes flere hersketeknikker, og de kan brukes i mange forskjellige situasjoner. Om du vil at folk skal kunne fortelle hvordan man bør reagere, bør du komme med et eksempel på en situasjon hvor hersketeknikk blir brukt.

Anonymkode: d6ed8...450

• Liker 9
Gjest Achelois
Skrevet (endret)

Til

Anonymkode: b3fa4...ed9

Jeg vet hva jeg mener hersketeknikker er.

Men jeg vet ikke hva du mener? Derfor hadde det vært kjekt med et eksempel på noe du har blitt utsatt for eller fått høre om.

Endret av Achelois
*
Gjest Achelois
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok her har vi et eksempel. 

Vi trigges av forskjellige ting. Man må velge sine "kamper". Denne hadde jeg ikke brydd meg om å kommentere.

Skrevet
2 minutter siden, Achelois skrev:

Jeg vet hva jeg mener hersketeknikker er.

Men jeg vet ikke hva du mener? Derfor hadde det vært kjekt med et eksempel på noe du har blitt utsatt for eller fått høre om.

Jeg vet ikke hva du har blitt utsatt for jeg, men ts kan jo også ha blitt utsatt for hersketeknikk. 

• Liker 1
Gjest Achelois
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva du har blitt utsatt for jeg, men ts kan jo også ha blitt utsatt for hersketeknikk. 

Hehehe

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eksempler er likevel helt nødvendige. Det du gjør er litt som å spørre hvordan man svarer når noen kommer med gode argumenter og rederlig debatteknikk. Det fungerer ikke på den måten, du må nesten konkretisere, siden responsen avhenger av helt som hva som faktisk blir sagt.

"Vet du ikke hva en hersketeknikk er?" kan for eksempel være en hersketeknikk, da den kan være en kamuflert variant av "forstår du ingenting, lille venn?"

Generelt sett mener jeg det er to rimelige reaksjoner på en samtalepartner som holder på på den måten: Melde seg ut av samtalen, eller svare så rederlig, nøkternt og nøytralt du bare klarer. Et annet alternativ er selvsagt å slenge samme type kommentarer i retur, hvis du tror du kan vinne en skittkastingskonkurranse, men jeg vet ikke om jeg vil påstå det er spesielt produktiv. På den annen side, av og til trenger man bare å avreagere litt.

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen kaller deg lille jente så er det for at du skal henge deg opp i det og bli irritert. Riktig metoder er å aldri gå på defensiven som å si 'Jeg er ikke en liten jente, jeg er 30 år gammel', men å heller gå på offensiven og si noe som 'Er det det beste en stor gutt som deg klarte å finne på?'.

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, Achelois skrev:

Hehehe

Det er mer der det kommer fra 😂

Gjest Achelois
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mer der det kommer fra 😂

Tviler ikke på det, hehe! Moro at det er fart i folk her inne 🤡

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller "incells" til en mann som man er uenige med.

Anonymkode: 10c21...f6a

• Liker 2
Gjest Achelois
Skrevet
5 minutter siden, Støvsugerør skrev:

Når noen kaller deg lille jente så er det for at du skal henge deg opp i det og bli irritert. Riktig metoder er å aldri gå på defensiven som å si 'Jeg er ikke en liten jente, jeg er 30 år gammel', men å heller gå på offensiven og si noe som 'Er det det beste en stor gutt som deg klarte å finne på?'.

Det er passivt aggressivt, kan fort bli høy temperatur hvis man skal overgå hverandre. Men noen synes jo dette er gøy da, helt til noen føler seg såret.

Skrevet

Overse. Ikke la deg herse med, ganske enkelt. 

• Liker 4
Gjest Achelois
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller "incells" til en mann som man er uenige med.

Anonymkode: 10c21...f6a

Nei, det er krenk! 

For ordens skyld; det var en fleip.

Skrevet
5 minutter siden, Okapi skrev:

Eksempler er likevel helt nødvendige. Det du gjør er litt som å spørre hvordan man svarer når noen kommer med gode argumenter og rederlig debatteknikk. Det fungerer ikke på den måten, du må nesten konkretisere, siden responsen avhenger av helt som hva som faktisk blir sagt.

"Vet du ikke hva en hersketeknikk er?" kan for eksempel være en hersketeknikk, da den kan være en kamuflert variant av "forstår du ingenting, lille venn?"

Generelt sett mener jeg det er to rimelige reaksjoner på en samtalepartner som holder på på den måten: Melde seg ut av samtalen, eller svare så rederlig, nøkternt og nøytralt du bare klarer. Et annet alternativ er selvsagt å slenge samme type kommentarer i retur, hvis du tror du kan vinne en skittkastingskonkurranse, men jeg vet ikke om jeg vil påstå det er spesielt produktiv. På den annen side, av og til trenger man bare å avreagere litt.

Det her virker som en real respons. Jeg er enig med deg at det er lettere å forstå seg på hersketeknikker med et helt konkret eksempel, men en hersketeknikk har egentlig alltid det samme målet og det er å dytte noen på defensiven så man kan styre hvor samtalen går og så drite ut den man snakker med. Ofte så er meningen bak hersketeknikker å få noen til å melde seg ut av en samtale og gjør man det så har man egentlig latt hersketeknikken vinne. 

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dette ment som en demonstrasjon, kanskje?

Anonymkode: e7060...0f0

• Liker 7
Gjest RaptorStrike
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips?

Man hever seg over dem. Det vil aldri lønne seg å falle ned på nivået til vedkommende og ta i bruk hersketeknikker selv. Selv er jeg privilegert nok til å være en hvit, etnisk norsk mann i 30-årene på nærmere to meter og tresifret antall kilo med 8 års høyskoleutdannelse. Jeg kan ikke huske sist gang jeg havnet i en situasjon der jeg ble utsatt for en hersketeknikk.

Om du er komfortabel nok i situasjonen og i ditt eget skinn så konfronterer du vedkommende på hersketeknikken. De færreste som benytter seg av hersketeknikker i dagliglivet er vant til at noen irettesetter dem på en slik måte, og vil bli satt ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...