Gå til innhold

Sykle i motgående retning


Gjest RaptorStrike

Anbefalte innlegg

Gjest RaptorStrike

Både som sjåfør av bil og fotgjenger opplever jeg til stadighet syklister og elsparkesyklister(?) som kjører i motsatt kjøreretning. Da tenker jeg ikke på enveiskjørte gater der syklister er unntatt ved skilt, men på vanlig vei der syklistene ligger i veikanten i motsatt retning. Det skjer spesielt der hvor det er sykkelfelt, men jeg opplever det også dessverre der hvor det ikke er noe sykkelfelt.

Det slår meg at trafikkopplæringen i dette landet er svært mangelfull dersom man ikke har førerkort til en kjøretøyklasse. Jeg ser det som usannsynlig at de som gjør dette har førerkort, da det er naturlig å følge samme kjøremønster som i bil eller motorsykkel på en vanlig sykkel eller elsparkesykkel. En ting er at det er ulovlig å sykle i motsatt kjøreretning, en annen ting er at det er livsfarlig.

Gjør du dette, eller har du gjort det tidligere? I så fall skulle jeg gjerne hørt hvorfor. Det er for meg logisk kortslutning, og det vitner om at man burde ha større grad av trafikkopplæring blant barne- og ungdomsskoleelever. I byene er det tross alt færre og færre som tar førerkort, slik at mange fremstår særdeles kunnskapsløse i trafikken. Dette gjelder også fotgjengere, der mange tror at biler kan stanse på femøringer på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte som 5-åring at når man skal gå i trafikken uten fortau, skal man gå mot kjøreretningen, men om man sykler skal man sykle med kjøreretningen. Trodde dette var noe de fleste lærer fra ung alder - førerkort eller ei 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler selv, og ser overraskende mange som kommer mot meg i sykkelfeltet. De sykler altså på venstre side av veien. Er det kontroll, så tipper jeg det gir bot. 

Jeg er glad i livet, så jeg holder meg på høyre side av veien, og sykler ikke mot kjøreretningen i enveiskjørt gate med mindre det er spesifikt skiltet at det er lov. 

Jeg er også en av raringene som stopper på rødt lys, og det er overraskende mange syklister som blir irritert fordi jeg er i veien for dem. 

Jeg gjør alt dette fordi jeg ikke har lyst til å havne i farlige situasjoner, ikke fordi jeg er så veldig dydsmønster.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger mer naturlig for oss som er vokst opp på landet, og har måttet forholde oss til trafikkreglene fra vi var små. Gå til venstre, kjøre til høyre. Dette ble banket inn med morsmelka, mens i Oslo ferdes man som oftest på fortau og får ikke noe forhold til det.

Er min tanke.

Anonymkode: 9ec5a...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det veldig ofte på en spesifikk strekning.

Sykkelstien ender opp i motgående kjørebane, og i stedet for å krysse veien for å sykle på høyre side fortsetter syklistene å sykle mot trafikken.

Det er livsfarlig.

Jeg kom kjørende i bil, sakket kraftig ned fordi jeg hadde en syklist foran meg (riktig plassert) som jeg ikke kunne kjøre forbi på grunn av oversiktlig sving, og plutselig kom en syklist i full fart rundt svingen, mot kjøreretningen.
Med bare et tidels sekund til å reagerer kræsjet de to syklistene i hverandre.
Heldigvis lå jeg slik til at jeg hadde tid til å reagere, ellers hadde det blitt virkelig stygt!

 


 

Anonymkode: ad65a...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykkelstien ender opp i motgående kjørebane
 

Anonymkode: ad65a...3bd

Dette her er jo et kroneksempel på hvordan dårlig tilrettelegging for sykkel skaper farlige situasjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykler hver dag til/fra jobb. Aldri falt meg inn å sykle mot kjøreretningen. Og jeg kan ikke huske å ha fått noe sykkelopplæring. Jeg holder meg på fortau og sykkelvei der det finnes, og om jeg MÅ ut i veien, sykler jeg med kjøreretningen. 
 

Har ikke lappen, men øvelseskjører, og det er mange idiotiske syklister der ute. Jeg er over 30, så har levd lenge uten lappen. Har ikke tenkt så mye over hvordan andre faktisk oppfører seg i trafikken før jeg begynte å kjøre selv. Ganske mange farlige situasjoner. Er du på sykkel er du jo spesielt utsatt hvis det skulle skje noe. Har holdt på å kjøre ned noen syklister i blant, som bare peiser på og tror at de blinker og lyser neongult fra 500 m avstand der de kommer susende rundt en sving og rett inn i trafikken. 

Anonymkode: a5168...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...