Gå til innhold

Flytte til Oslo-området, men hvor er det best å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på master dette semesteret ved et studiested i Oslo, og nå lurer jeg på om jeg skal flytte dit. 

Men jeg har ikke peiling på hvor det kan være ok å bo. Jeg er absolutt ikke kjent og har bare vært i sentrum på de mest kjente stedene. 

Jeg er en voksen student i slutten av 30-årene og har ikke barn eller mann. Ønsker vel å bo i et litt roligere område, men samtidig sentralt siden jeg ikke har bil. 

Jeg er fortsatt i tenkeboksen, men tenkte å begynne og se litt. 

Anonymkode: c01aa...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så mye. Usikker på hvor mye jeg kommer til å ha i måneden siden jeg må ha deltidsjobb, men ser ikke for meg at jeg klarer å betale mer enn 7000-9000 i husleie pr måned. 

Anonymkode: c01aa...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye hvis du vil bo alene (ikke kollektiv). Selv om det er dyrest å bo sentralt, ville jeg heller prøvd det enn ute i bydelene - mye lettere å komme seg rundt, osv. Du får søke på finn og se om det er noe du har råd til.

Anonymkode: 6f6f2...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye hvis du vil bo alene (ikke kollektiv). Selv om det er dyrest å bo sentralt, ville jeg heller prøvd det enn ute i bydelene - mye lettere å komme seg rundt, osv. Du får søke på finn og se om det er noe du har råd til.

Anonymkode: 6f6f2...3b0

Nei, jeg vet at det ikke er mye. Har litt sparepenger også, men ønsker ikke å bruke altfor mye av dem. Kollektiv er uaktuelt. 

Det ser ut som det er en del i den prisklassen og jeg bryr meg ikke om leiligheten er liten så lenge det bare er meg som skal bo der. Jeg er bare usikker på hvilket område som er bra eller eventuelt om det er områder jeg burde unngå. 

Anonymkode: c01aa...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten at du må utenfor ring 3 om du skal ha en hybel for 7-9k, men jeg har hørt mye bra om Løren :) Vet ikke om du får en hybel for den prisklassen i det området, men tenker at det ikke er umulig. Ellers kjenner jeg en del som leier kjellerleiligheter på f.eks. Kjelsås, men kollektivtilbudet der de bor er ikke det beste og det reflekteres i prisen 

Anonymkode: 8e529...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nesten at du må utenfor ring 3 om du skal ha en hybel for 7-9k, men jeg har hørt mye bra om Løren :) Vet ikke om du får en hybel for den prisklassen i det området, men tenker at det ikke er umulig. Ellers kjenner jeg en del som leier kjellerleiligheter på f.eks. Kjelsås, men kollektivtilbudet der de bor er ikke det beste og det reflekteres i prisen 

Anonymkode: 8e529...eab

Ja, det er det jeg også har sett, men det gjør forsåvidt ikke meg noe. Å bo litt utenfor er helt ok det. 

Skal sjekke det med kollektivtilbudet. Det er greit at det er ganske bra i hvert fall, men i forhold til her så er det sikkert fantastisk :)

Anonymkode: c01aa...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fint du har råd til å leie en hybelleilighet i noen av de ytre villakvaterene. Der er det roligere og du kommer fort til sentrum med t-banen. Hul å se etter om strøm, varmtvann/fyring, TV, Internett er inkludert i leien, og be huseier trampe litt i gulvet i overetasjen om det er en sokkelleilighet. Ville sett på villaområder på Oslo vest, eller nord i Oslo eller bydel Østensjø. Du er drømmeleietakeren. Legg inn annonse på finn, så skal du se at noen tar kontakt, eller søk på det som ligger ute 😊👌

https://kart.finn.no/?tab=iad&ztr=1&searchKey=search_id_realestate_lettings&rows=50

Anonymkode: 34be5...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du deg med en ett-roms, kanskje med hems eller alkove, ser det ut til å være ganske mye tilgjengelig relativt sentralt.

Løkka, Sandaker, Sagene, Bjølsen, St.Hanshaugen, Storo, Nydalen, Pilestredet, Kampen, Majorstua, Kværnerdalen er alle sentrumsnære og/eller har god kollektivforbindelse.

 

Anonymkode: 34fdc...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg også har sett, men det gjør forsåvidt ikke meg noe. Å bo litt utenfor er helt ok det. 

Skal sjekke det med kollektivtilbudet. Det er greit at det er ganske bra i hvert fall, men i forhold til her så er det sikkert fantastisk :)

Anonymkode: c01aa...0d5

Kollektivtilbudet her på Kjelsås er da bra nok! Går trikker hele tiden, tog, 54-bussen til Tjuvholmen + enkelte andre bussruter. Trives veldig godt her oppe, og har aldri hatt noe problem med at kollektivtilbudet er for dårlig :P 

Anonymkode: 1b920...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studentbolig er nok det som gjelder. Søk i tide.

Anonymkode: 66f42...764

Jeg er for gammel for studentbolig. Aldersgrensen er 35 i Oslo.

Anonymkode: c01aa...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke priser men anbefaler bydelene Torshov, Grunerløkka og Sagene :) Sikkert greit å bo et sted så det er lett å komme seg til og fra studiestedet da så det spørs jo hvor du skal studere. Er det BI ville jeg sett på Sagene, i Nydalen og på Storo. For Blindern er det greit å bo langs t-banen eller 17/18-trikken. Er det Oslo Met ville jeg sett på St.Hanshaugen og Bislett. Er det den som ligger ved Vulkan der (husker ikke navn, kunst osv) ville jeg sett på Grunerløkka, St.Hanshaugen og Torshov.

Anonymkode: c74f7...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er for gammel for studentbolig. Aldersgrensen er 35 i Oslo.

Anonymkode: c01aa...0d5

Da tror jeg ikke du skal flytte dit (se HI).

Anonymkode: 66f42...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg ikke du skal flytte dit (se HI).

Anonymkode: 66f42...764

Jaha. Bare av nysgjerrighet, men hvorfor ikke? Mange studenter som ikke bor i studentbolig.

Anonymkode: c01aa...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor begynner du å studere når du nærmer deg 40?

Anonymkode: 3c638...059

Er det relevant for trådens tema? Jeg studerer fordi jeg har lyst til å ha master.

Anonymkode: c01aa...0d5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og bor i bydel Sankthanshaugen, men helt nede ved sentrum og Grunerløkka, og trives supergodt! Du sier at du ønsker et litt roligere område, men jeg synes jo Oslo generelt er en rolig by. Jeg har alle vinduer mot bakgård og hører ingenting fra veien, selv om det er en travel gate med mye busser. Siden jeg bor alene (og ikke har bil) så var det viktig for meg å være et sted som er sentralt, og jeg synes også det er fint å bo et sted hvor jeg kan være helt anonym. Som andre har skrevet, man får "best bang for your buck" i kjellerleiligheter i villastrøk, men jeg tror nesten jeg ville gått for noe litt mindre men som ikke er i noens kjeller - det er ofte tramping ovenfra og jeg liker ikke følelsen av å bo "hos" noen.

Som en annen nevnte, Sagene/Torshov kan også passe veldig godt for deg.

Anonymkode: 6ba5d...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt noe slikt. Evt. denne hvis du vil ha mer plass.

Jeg synes Kjelsås blir litt for langt unna i hverdagen.

Anonymkode: cbce5...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her :)Jeg har litt tid på meg så har mulighet til å finne meg noe uten å måtte stresse og ta det første jeg kommer over. 

Jeg er egentlig enig i at å bo i noens kjeller ikke er drømmen. Det har jeg gjort før og der var det veldig lytt i tillegg så vil ikke tilbake til noe sånt.

Anonymkode: c01aa...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...