Gå til innhold

Alternativ julefeiring for f*** opp familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en familie som er splittet pga psykisk sykdom, ses noen ganger pr år, bursdager og sånt. Gruer meg veldig til jul allerede.Noen tips til hvordan en ødelagt familie kan prøve å få til en noenlunde koselig julefeiring?

Anonymkode: a9d1b...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at familiesammenkomstene skjærer seg? Rus, krangling, kaos..? 

På generelt grunnlag: Hold det enkelt, senk forventningene. Hvis rus er problemet, kjør alkoholfritt. Hvis det blir mye diskusjoner og krangling, planlegg en aktivitet som tar litt tid og som åpner minst mulig for krangel, f eks pakkelek eller en (jule)film. 

Ellers er det helt innafor å feire jul uten familien, enten alene, hos venner eller som deltaker eller frivillig på et julearrangement. 

Anonymkode: a70da...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp feiring med folk som ikke gjør deg noe godt. Kan du feire med noen venner?

Anonymkode: 42948...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Dropp feiring med folk som ikke gjør deg noe godt. Kan du feire med noen venner?

Anonymkode: 42948...eba

Takk for svaret, ja har masse venner, men nei jeg vil ikke trenge meg på dem. Tenker på å melde meg som frivillig til sånn julefeiring for hjemløse i byen. 

 

Anonymkode: a9d1b...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at familiesammenkomstene skjærer seg? Rus, krangling, kaos..? 

På generelt grunnlag: Hold det enkelt, senk forventningene. Hvis rus er problemet, kjør alkoholfritt. Hvis det blir mye diskusjoner og krangling, planlegg en aktivitet som tar litt tid og som åpner minst mulig for krangel, f eks pakkelek eller en (jule)film. 

Ellers er det helt innafor å feire jul uten familien, enten alene, hos venner eller som deltaker eller frivillig på et julearrangement. 

Anonymkode: a70da...3cf

Takk for svaret, det er rus og folk som sier de skal komme og ikke dukker opp. Lager ofte nye mat og så blir vi sittende der bare noen få stykker med altfor mye mat, gaver og sånt. 

Anonymkode: a9d1b...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmer deg for å feire som vanlig og ikke melde deg ut/bli frivillig et sted: 

Lag mat som dere liker godt, og som dere ikke har noe imot å spise flere dager eller fryse ned. Om det er ribbe, kalkun, tapas, finnbiff eller taco spiller ingen rolle, bare det er noe du liker skikkelig godt. Da er det jo bare bra å ha mye igjen. Hvis det føles stusselig å ha mange tomme stoler og tallerkener rundt bordet: Ikke dekk på (annet enn duk, pynt og slikt) før dere skal til å gå til bords, da vet du hvor mange dere faktisk blir. De som kommer slentrende for seint kan hente seg egen tallerken på kjøkkenet. 

Begrens gavene. Hvis du på forhånd vet hvem som sannsynligvis ikke kommer: Kjøp/lag og pakk inn noe du selv vil ha. Hvis de ikke kommer, ja da kan du ta gaven selv og kose deg med den. Men da har du noe liggende hvis de mot formodning skulle komme allikevel. Har noen slike selv, og da pleier jeg enten å kjøpe en bok jeg ønsker meg selv, eller å fylle et fint glass med hjemmelagd granola. De gangene de ikke møter opp, gleder jeg meg over den ekstra julegaven fra meg til meg! 

Lykke til, håper du får en fin julefeiring uansett hvor du velger å være!

Anonymkode: a70da...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med bare kaffe besøk/formiddagsmat sammen og resten av feiringen hver for dere? Lunsjmat trenger man resten av julen også. Eller litt kaffemat. 

Vi feiret hver for oss i fjor, og det er den fineste julen jeg har hatt i voksen alder. Slippe stress og mas, slippe alle forventningene som blir skuffelser, og bare kose seg i fred og ro. Julen for meg har blitt et jag å komme gjennom, nå har det blitt den julefreden jeg har lengtet etterpå. En fin pustepause før januar og stresshverdagen er igang igjen. 

Jeg heier på en times visitt før alkoholen og tjaset starter. 

Anonymkode: 1def4...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...