Gå til innhold

P-piller og graviditet - hjelp meg å forstå.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som blir gravid ved å kun glemme èn p-pille når p-pillene sørger for at egg ikke modnes og slippes (ref teksten fra Ung.no under)? Jeg spør i fullt alvor fordi jeg ønsker å forstå og lære hvordan kroppen vår virkelig fungerer 😊
 

«Det stemmer at man ikke har eggløsning når man bruker p-piller. Den preventive effekten av p-piller er at eggceller ikke modnes og løsner samt at slimet i livmorhalsen blir tykkere slik at sædcellene ikke så lett klarer å svømme opp i livmoren. 

Jenter er født med alle anlegg til egg i eggstokkene. Når jenta kommer i fertil alder det vil si etter hun har fått mensen modnes ett egg hver måned. Kvinnelige kjønnshormoner styrer menssyklusen og fører til at en eggcelle modnes og løsner fra eggstokken og kan befruktes dersom det møter på sædceller. Slimhinnen blir tykkere og blodrik og gjør seg samtidig klar for å ta i mot ett befruktet egg. Når det ikke skjer noen befruktning vil eggcellen gå til grunne etter et døgn og livmorslimhinnen avstøtes sammen en blødning - mensen et par uker senere. 

Når man bruker p-piller styrer hormonene fra pillen menssyklusen og medfører at det ikke modnes egg. Eggene bevares da i eggstokken uten at noen modnes og løsner. Når man slutter med p-piller vil eggløsningen komme igang igjen.»

Anonymkode: cd002...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at denne er skrevet under feil kategori, skriver ny på riktig sted. Admin må gjerne slette denne posten 😊

Anonymkode: cd002...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men dette er slik jeg har forstått det...

Hormonene i ppillene gjør at egget ikke modnes. Hvis du glemmer en ppille, noe avhengig av hvor i syklusen du er (hvilke uker det gjelder står i pakningsvedlegget), så har du ikke tilført nok regelmessige hormoner til å hindre modningen av egget. Når du glemmer en pille, uteblir hormonene den dagen, og egget får en sjanse til å modnes. Du må dermed bruke annen prevensjon, slik som kondom, for å hindre graviditet de neste 7 dagene. Det er fordi kroppen da trenger tilført hormoner i 7 dager for å ha nok hormoner til å hindre eggmodning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...