Gå til innhold

Hurtiglading er jo kjempedyrt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på tur med en kamerat nå, og på vei hjem måtte han hurtiglade den gamle Leafen sin litt. Det var på en Fortum stasjon, og bare tilsvarende en doturs lengde. 3,06 kW for 36 kr. Bilen hans bruker 0,18 kW/km, den ladingen er altså verdt 17 km. Min diesel fylles for 11,99 kr/liter, altså 3 liter for 36 kr. Jeg bruker i snitt 0,45 l/mil. For 36 kr klarer jeg altså å kjøre 67 km. Det er nesten fire ganger så langt for det samme beløpet!

Han sparer riktignok mye mer penger på å lade bilen hjemme, men dette var overraskende for meg. Var dette en normal pris? Jeg har ingen sterke meninger om elbil og slikt, bare så det er sagt. :)

Anonymkode: a4af4...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt normalt å betale så mye utenfor egen garasje. Du kan jo tenke deg hvor dyrt det blir, for de som har kun gateparkering, og ikke noen mulighet for å lade billig.

Anonymkode: efd3e...bf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var dyrt ja, men har hørt at de type ladestasjonene er dyre. Vi har Tesla, og lader nesten alltid hjemme. En ladestopp på Tesla-stasjon på 20-30 min koster kanskje 70-100 kr (lenge siden sist, kanskje jeg tar helt feil), men da har vi fått milevis på tanken. Det er altså virkelig verd beløpet. Har regnet på det, og en full tank er kanskje 1/4 eller 1/3 mot full tank på bensin/dieselbil. Regnet dette i fjor høst, så ikke blir sur om beløpene mine er litt rare 😅

Vi har ikke merket forskjell på strømregningen hjemme etter at vi fikk elbil. Utrolig nok. Jeg ville aldri hatt elbil uten å kunne lade hjemme eller gratis på jobb, det må jeg si. Da blir det fort dyrt.

Anonymkode: 01b9c...96a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dyrt, heldigvis sjelden man er nødt til å hurtiglade. Hovedsakelig lader de fleste hjemme for en liten femtilapp i måneden. 

Anonymkode: 81c5e...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtiglading koster ofte tilsvarende 20-40 kr pr mil, noe som gjør elbil dyrt å bruke på feks ferie/langkjøring.... 

Anonymkode: dcfd2...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H a er vitsen med elbil hvis man bare kan kjøre noen få mil uten å måtte lade? Skjønner folk i byen på konturer foretrekker det. Men strøm er jo ikke gratis uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: 22cff...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tesla sine superladere er gratis, ikke sant? El har jeg misforstått?

Anonymkode: 299d2...87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men tesla sine superladere er gratis, ikke sant? El har jeg misforstått?

Anonymkode: 299d2...87f

Nei, men det er billigere enn Fortum, Circle-K osv.

Virker som alle satte opp prisen for 7-10 måneder siden, for i juni-ish ifjor var det mye billigere å hurtiglade. Vi måtte det en periode før vi fikk ladeboks i garasjen, enten på gatelading eller hurtigladere. Var fremdeles ganske billig men så gikk prisene opp og det ble plutselig en del dyrere.. 

På langtur prøver vi derfor å bare lade på Teslas ladere. 

Anonymkode: b7ae9...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ioniq som jeg stort sett lader hjemme, det merker vi overhodet ikke på strømregningen. Pendler 7 mil hver dag.

Har vært på langtur flere ganger, og ved f.eks avstanden Dombås- Moss lader jeg to ganger, ca 90 kr pr gang. Synes ikke det er så veldig dyrt, og med 0 kr i bomutgifter så er kostnaden ganske så innafor.

Anonymkode: 571ba...371

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tesla sine superladere er gratis, ikke sant? El har jeg misforstått?

Anonymkode: 299d2...87f

Jeg tror det kommer an på hvilken avtale du har. Min søster lader i hvert fall gratis i x antall år.

Anonymkode: bd4f9...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :) Jeg er økonom og ifølge en drosjesjåfør som kjørte meg fra Gardermoen til byen en gang var Tesla superchargers gratis inntil 2014-isj. Den avtalen hadde han, fikk jeg vite med det bredeste taxigliset jeg har sett, hehe.

Anonymkode: a4af4...167

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tesla supercharging: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Unlimited supercharging for life is free for all Model S and Model X cars that were ordered before January 15, 2017,[49] or between August 2, 2019[50] and May 26, 2020,[51] or for vehicles that were purchased using a referral code during certain periods.[52]

Noen superchargerkombinasjoner er kjempekjempedyre og det er mulig å gå på en smell som å lade på ionity uten avtale med en bil som ikke kan utnytte 150-300kw ladeeffekt kan det bli 500kr for å lade en leaf.

Anonymkode: 37ff3...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det dyrt, heldigvis sjelden man er nødt til å hurtiglade. Hovedsakelig lader de fleste hjemme for en liten femtilapp i måneden. 

Anonymkode: 81c5e...527

Det er mulig det er riktig i sommer, men det er skrevet mye om kostnadene ved lading. Ved kjøring noen mil frem og tilbake til jobb, er kostnaden kr 400-600 PR. Måned. Stod i en artikkel skrevet av en bil-journalist tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Brunello said:

Det er mulig det er riktig i sommer, men det er skrevet mye om kostnadene ved lading. Ved kjøring noen mil frem og tilbake til jobb, er kostnaden kr 400-600 PR. Måned. Stod i en artikkel skrevet av en bil-journalist tidligere i år.

Om du må lade elbilen for 600kr i måneden med hjemmelading kjører du veldig mye og ville betalt vesentlig mer i bensin/diesel.

 

Jeg kjører stor og tung elbil fra amerika, har 80km t/r til jobb og bruker 190wh/km gjennomsnittlig. ca 220wh/km på vinteren og nede i 150wh/km på sommeren. På vinteren med veldig dyr strøm på ca 1kr pr kwh blir månedskosten min under 400kr i worst case.

220wh/km*80km*22 arbeidsdager i mnd*1kr pr kwh = 390kr i mnd på vinteren med hjemmelading.

Men nå på sommerhalvåret bruker jeg mindre strøm og strømmen er vesentlig billigere

150wh/km*80km*22 arbeidsdager i mnd*0,4kr pr kwh = 110kr i mnd for kjørte 1760km

Hadde jeg hatt en fossilbil som brukte 0,5l/mila og fylte for 12kr literen måtte jeg punget ut med rett over 1000kr i mnd som er nesten ti ganger så mye på sommeren.

 

Anonymkode: 37ff3...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du må lade elbilen for 600kr i måneden med hjemmelading kjører du veldig mye og ville betalt vesentlig mer i bensin/diesel.

 

Jeg kjører stor og tung elbil fra amerika, har 80km t/r til jobb og bruker 190wh/km gjennomsnittlig. ca 220wh/km på vinteren og nede i 150wh/km på sommeren. På vinteren med veldig dyr strøm på ca 1kr pr kwh blir månedskosten min under 400kr i worst case.

220wh/km*80km*22 arbeidsdager i mnd*1kr pr kwh = 390kr i mnd på vinteren med hjemmelading.

Men nå på sommerhalvåret bruker jeg mindre strøm og strømmen er vesentlig billigere

150wh/km*80km*22 arbeidsdager i mnd*0,4kr pr kwh = 110kr i mnd for kjørte 1760km

Hadde jeg hatt en fossilbil som brukte 0,5l/mila og fylte for 12kr literen måtte jeg punget ut med rett over 1000kr i mnd som er nesten ti ganger så mye på sommeren.

 

Anonymkode: 37ff3...990

+1 bare for en grundig og formidabel utregning. Liker å se de talla!

Anonymkode: a4af4...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å kjøpe en villa i Oslo så kan du lade billig hjemme. Og miljøvennlig er det også.

Anonymkode: 1bca8...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

H a er vitsen med elbil hvis man bare kan kjøre noen få mil uten å måtte lade? Skjønner folk i byen på konturer foretrekker det. Men strøm er jo ikke gratis uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: 22cff...52d

Bare kjøre noen få mil uten å lade?😂 
Kan være lurt å lese seg opp på rekkevidde kanskje.

Anonymkode: b4c59...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

H a er vitsen med elbil hvis man bare kan kjøre noen få mil uten å måtte lade? Skjønner folk i byen på konturer foretrekker det. Men strøm er jo ikke gratis uansett hvordan man vrir og vender på det.

Anonymkode: 22cff...52d

Hvis man ikke kjører mer i det daglige enn man har rekkevidde på bilen, så hvorfor ikke? Jeg bor ganske sentralt i en liten by,  og har en av de eldste Leafene, med en rekkevidde på 12 mil på sommeren, 7-8 mil på vinteren. Jeg har aldri behov for å hurtiglade, lader hjemme kanskje hver tredje dag. Koster meg 30kr i måneden. Det kaller jeg så godt som gratis. 

 

På 7.9.2020 den 20.38, Brunello skrev:

Det er mulig det er riktig i sommer, men det er skrevet mye om kostnadene ved lading. Ved kjøring noen mil frem og tilbake til jobb, er kostnaden kr 400-600 PR. Måned. Stod i en artikkel skrevet av en bil-journalist tidligere i år.

Det kommer jo LITT an på hvor lang kjørevei man har, og bilens rekkevidde.. De fleste nye elbiler har en rekkevidde på godt over 20 mil nå, og man velger jo gjerne en bil som passer sitt bruk. Jeg ville ikke gått for en Leaf 2013-modell (som jeg har nå), hvis jeg hadde 8 mil å kjøre til jobb hver dag - det sier seg selv. 

Anonymkode: 81c5e...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Men tesla sine superladere er gratis, ikke sant? El har jeg misforstått?

Anonymkode: 299d2...87f

Vi har gratis lading på tesla sine superladere. Men lurer på at det kun er for 1.eier av bilen. Altså om vi selger den, vil ikke ny eier kunne lade gratis.

Anonymkode: 62630...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...