Gå til innhold

Samboerens bestemor vil betale bryllupet, men det vil ikke jeg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Viktualia skrev:

Hvis samboeren din har drømt om et stort, hvitt bryllup, og den eneste grunnen til at du vil gifte deg er for han sin skyld, hvorfor ikke gi ham det drømmebryllupet han ønsker seg? Det er en dag i ditt liv, som såvidt jeg forstår egentlig ikke betyr så mye for deg?  

Fordi hans drømmebryllup faktisk blir mitt verste mareritt. I verste fall trigger det store angstanfall for min del, og da er dagen ødelagt for oss begge uansett. Vi er blitt enige om hvordan vi vil ha det; han får deler av sin drøm, og jeg har jobbet med meg selv for å være komfortabel med det. Alt i alt, tror jeg faktisk at vi begge kommer til å kose oss og ha det fint den dagen hvis den blir slik vi vil ha den, og ikke slik bestemoren hans vil. 

Anonymkode: 68cc9...520

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange som har angret i ettertid at de inviterte alle i slekta fremfor kun de nærmeste. Blir for stort selv uten angst. Hvordan skal man se til at alle gjestene har det bra når det er alt for mange gjester og du ikke engang kjenner dem spesielt godt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå litt mot strømmen her. Synes du virker litt utakknemlig og ego. Hva med samboers ønsker for dette bryllupet? Hvorfor skal ikke han kunne ha slektningene sine der? Det skriker "meg, meg, meg og meg" av innlegget ditt. 

Anonymkode: ca408...5d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå litt mot strømmen her. Synes du virker litt utakknemlig og ego. Hva med samboers ønsker for dette bryllupet? Hvorfor skal ikke han kunne ha slektningene sine der? Det skriker "meg, meg, meg og meg" av innlegget ditt. 

Anonymkode: ca408...5d3

Selv etter det hun har sagt om angsten hun sliter med? Herregud

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå litt mot strømmen her. Synes du virker litt utakknemlig og ego. Hva med samboers ønsker for dette bryllupet? Hvorfor skal ikke han kunne ha slektningene sine der? Det skriker "meg, meg, meg og meg" av innlegget ditt. 

Anonymkode: ca408...5d3

Hva med hennes ønsker for dette bryllupet? Det er ikke sånn at samboeren hennes skal få alt han vil ha og hun ingenting. De er to. De hadde jo allerede laget et kompromiss som var en mellomting mellom det han ønsket og det hun ønsket. 

Anonymkode: b17d1...be6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå litt mot strømmen her. Synes du virker litt utakknemlig og ego. Hva med samboers ønsker for dette bryllupet? Hvorfor skal ikke han kunne ha slektningene sine der? Det skriker "meg, meg, meg og meg" av innlegget ditt. 

Anonymkode: ca408...5d3

Jeg er uenig i dette. Jeg synes hun har vist vilje til å strekke seg ganske langt for å la ham få sitt ønske oppfylt også. De har samarbeidet godt om et kompromiss som begge er fornøyd med, det er bestemor som trenger et større bryllup enn det selv han trenger. Bestemor skal ikke gifte seg, så det er temmelig urimelig. 

TS, jeg har verken angst eller problemer med å ha mange folk rundt meg, men jeg har aldri hatt en drøm om å være brud i stort bryllup. Det var noe jeg følte jeg måtte gjøre, at det var forventet av familien. Heldigvis er min mann en type som er flink til å få meg til å innse at man ikke skal leve etter hva andre ønsker og forventer, men stå på hva man selv ønsker.

Vi ønsket et langt enklere bryllup, og giftet oss på en måte som hadde fokus på hva vi ønsket. Ja det ble skuffelse hos andre, men det måtte de takle. Det var vårt bryllup og vår dag, og når vi våget å være klare på det, jeg også, så respekterte de det faktisk. Hadde ikke annet valg. 

Det min mann er flink til å gi meg mot til er å stå opp for hva jeg vil, og det er faktisk slik, har jeg erfart selv nå, at dersom man er fast og bestemt, og ikke bøyer nakken og nøler ovenfor andres syn på saken, så får ikke andre mulighet til å angripe deg egentlig heller. De bare må respektere ting, for du er ikke åpen for å bli angrepet på det. Da lar folk være å gnage og kverne på det. 

Det er litt som at om en gren er svak nok til å bøyes så vil noen forsøke. Ser de at det er umulig lar de bare være, og aksepterer at det ikke er mulig. 

Stå på din og din manns avgjørelse. Støtt hverandre i å være en enhet som er så sterk at folk ser at det dere to avgjør må respekteres og aksepteres. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Dere får pent takke nei til bestemor. Samtidig må dere gjøre det klart at ethvert forsøk på mas om "den store festen" medfører et skritt nærmere en privat seremoni på rådhuset på ukjent dato.

Dette lokalet dere har leid, er det slik at det (dessverre) er plass til mange ubudne gjester der?

Kan dere ikke gjøre det veldig klart og tydelig at dere ønsker å følge koronaregelverket og at det ikke er aktuelt overhodet å ha flere gjester enn det dere har lagt opp til og at invitasjoner sendt ut av andre enn dere vil bli avvist. Gjestene må jo tross alt svare om de kommer, og det må de jo nesten gjøre til dere. Har dere ikke dem på gjestelisten deres vil de bli avvist. 

Jeg er enig i at man kan strekke seg langt for en dag, men det er da grenser for den strekkingen også. Det er deres - dere to sin dag. Da må festen være slik dere to blir enig om. Sørg for at du er helt sikker på at samboeren din ikke kommuniserer om deg at du er vrang og at han har ofret seg. Han må stå bak deg i dette og kommunisere at det er slik DERE vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Hvis hun betaler, bestemmer hun både budsjett,lokale og gjesteliste. Tror nok hun kommer til å ville ha noe å si på maten osv også. Så hvis dere allerede krangler og er veldig uenige ville jeg sagt nei. Da blir det ikke din og samboers dag, men bestemors.

Anonymkode: 0ace7...a02

Hvorfor skulle hun ha det? Nå tror jeg du dikter fritt...

Anonymkode: c5700...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var dere så hadde jeg hatt et lite seremoni med foreldrene og søsken pluss forlovere med middag på favoritt restauranten deres. Hvis din sambo går med på det.

 

Anonymkode: 8147c...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:


 

Mitt drømmebryllup er forøvrig en liten, privat seremoni med et påfølgende like lite selskap uten taler, hvor vi bare spiser god mat, hører på musikk av forskjellig slag, danser, prater og koser oss. Har gått med på og åpne opp for taler nå, fordi samboeren min gjerne vil holde en tale. Jeg holder ingen, men jeg skal skrive et privat brev til han som han skal få. 
 

Er jeg virkelig utakknemlig og egoistisk? Jeg skal jo også trives i mitt eget bryllup... 

 

Anonymkode: 68cc9...520

Dette hadde jeg gått for 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gifte meg, og for meg er det en litt stor greie siden jeg for bare fem-seks år siden var veldig klar på at jeg aldri skulle gifte meg da jeg ikke vil ha den oppmerksomheten. Jeg trives ikke rundt masse mennesker, liker ikke oppmerksomhet (feirer av den grunn ikke bursdagen min) og er generelt bare veldig privat av meg. Jeg sa ja da samboer spurte om vi skulle gifte oss, fordi jeg vet at det er viktig for han. Det er han som har drømt om det store, hvite bryllupet. Jeg sa i fra med engang at da blir det kun våre nærmeste som blir invitert, altså nær familie og nærmeste venner. Perifere tanter og onkler, søskenbarn vi har lite eller ingen kontakt med og fjerne tremenninger blir ikke invitert, fordi jeg nekter å ha et selskap med rundt 100 gjester. Han har en stor familie, mens min er liten. Jeg har heller ikke mange venner, så min side av gjestelisten utgjør 15-20 personer. Hans første utkast til gjesteliste involverte alle tanter og onkler, søskenbarn og tremenninger han har hatt en del kontakt med opp gjennom årene (men ikke nå lenger). Det utgjorde rundt 60 personer, som da kun var hans side. Sa klart i fra at han måtte kutte ned på sine gjester, da det blir for mange for meg. Han kuttet halvparten; alle tremenninger, nesten alle søskenbarn og tanter og onkler han har lite kontakt med. Jeg synes egentlig det også blir for mange, men har allikevel godkjent den fordi han tross alt også skal gifte seg. 
 

Her om dagen ringte bestemoren hans. Hun fortalte at hun gjerne ville betale for hele bryllupet vårt, men bare hvis han inviterte hele familien sin; altså alle de han opprinnelig skrev ned, i tillegg til at hun også ville bestemme lokale (hun kan låne et lokale gratis). Problemet mitt her er at jeg ikke under noen omstendigheter vil ha selskapet der, da jeg bare har dårlige minner fra det stedet, og jeg vil heller betale for hele bryllupet selv enn å ha så mange der. Dette fortalte samboeren min til sin bestemor, og hun ble så sur. Hun mente jeg er utakknemlig og egoistisk, og synes det er helt uhørt at ikke hele familien blir invitert i et bryllup. Jeg er til dels enig i at jeg kan virke egoistisk, men hun og andre i familien hans vet virkelig ikke hvor grusomt det er for meg å trives i et selskap med mange mennesker, og når jeg attpåtil er en av to i fokus, så blir det enda verre. For samboeren min er det greit å ha et lite selskap, den første gjestelista hans var basert på hva som er vanlig i hans familie. Bestemoren hans truer nå med å invitere resten bak vår rygg, da hun synes at alle skal være samlet. Jeg har fortalt både henne og andre at hvis det skjer, så tar jeg med meg mine nærmeste og flytter festen et annet sted. 
 

Mitt drømmebryllup er forøvrig en liten, privat seremoni med et påfølgende like lite selskap uten taler, hvor vi bare spiser god mat, hører på musikk av forskjellig slag, danser, prater og koser oss. Har gått med på og åpne opp for taler nå, fordi samboeren min gjerne vil holde en tale. Jeg holder ingen, men jeg skal skrive et privat brev til han som han skal få. 
 

Er jeg virkelig utakknemlig og egoistisk? Jeg skal jo også trives i mitt eget bryllup... 

 

Anonymkode: 68cc9...520

Dere har blitt enige om hvordan dere skal ha bryllupet. Det er deres bryllup, ikke bestemoren sitt. Og hvis hun ikke kan oppføre seg i bryllupet, kan hun la være å komme. Dere ønsker vel ikke folk tilstede som ødelegger den fine dagen? Sett foten ned, bli ferdig med diskusjonen med bestemor. Et nei er et nei. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 18.48, Yuumi skrev:

Ja, syntes du er egoistisk. Det er samboeren sin dag også. Du kan være stille og reservert resten av livet.

Ja, akkurat den ene dagen kan du være litt imøtekommende. Jeg liker ikke.... Jeg vil ikke..... Jeg, jeg jeg. Du er både egoistisk, utakknemlig og barnslig. Stakkar han som skal gifte seg med deg.

Anonymkode: d7a6c...42b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, akkurat den ene dagen kan du være litt imøtekommende. Jeg liker ikke.... Jeg vil ikke..... Jeg, jeg jeg. Du er både egoistisk, utakknemlig og barnslig. Stakkar han som skal gifte seg med deg.

Anonymkode: d7a6c...42b

Og stakkars den som skal gifte seg med deg

Anonymkode: 2d1ab...c89

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/11/2020 at 8:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg skal gå litt mot strømmen her. Synes du virker litt utakknemlig og ego. Hva med samboers ønsker for dette bryllupet? Hvorfor skal ikke han kunne ha slektningene sine der? Det skriker "meg, meg, meg og meg" av innlegget ditt. 

Anonymkode: ca408...5d3

Hæ? TS og samboer er enige om et kompromiss hvor gjestelisten kuttes fra ca. 80 til 50 gjester. Samboer har fortsatt 50% flere gjester enn TS. (TS ønsket et minimalt antal gjester). Det er da på ingen måte et kompromiss som ikke tilgodeser samboers ønsker.   

Anonymkode: 84506...b81

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat den ene dagen kan du være litt imøtekommende. Jeg liker ikke.... Jeg vil ikke..... Jeg, jeg jeg. Du er både egoistisk, utakknemlig og barnslig. Stakkar han som skal gifte seg med deg.

Anonymkode: d7a6c...42b

Du fatter ingenting om folks psyke

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Ja, akkurat den ene dagen kan du være litt imøtekommende. Jeg liker ikke.... Jeg vil ikke..... Jeg, jeg jeg. Du er både egoistisk, utakknemlig og barnslig. Stakkar han som skal gifte seg med deg.

Anonymkode: d7a6c...42b

Eh... Leste du i det hele tatt hovedinnlegget? De har begge tilpasset seg den andres ønsker og blitt enige. De ga seg litt begge to for å ta hensyn til den andre, akkurat sånn det skal være. Så kommer bestemor med krav som totalt knuser alle TS sine ønsker for sin egen bryllupsdag. Hvem er egoistisk her? 

Anonymkode: b17d1...be6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Forstår ikke helt diskusjonen her, dere har jo uansett ikke lov til å ha så mange som det er snakk om her pt. (ja, covid-19 er en greie)

Anonymkode: 8b4d9...760

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ditt og din kommende mann sitt bryllup, ikke bestemor sitt. Hva hun mener om dette er helt likegyldig, og det høres ut som at det er på tide at noen jekker henne ned flere hakk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er verken utakknemlig eller egoistisk! Hun er manipulerende! Hadde noen invitert masse folk i mitt bryllup bak min rygg hadde jeg eksplodert 

Anonymkode: a73b2...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hun som er egoistisk. Det er du som skal gifte deg, ikke hun. Hadde det vært meg, hadde jeg bedt henne stikke pengene sine opp et sted der sola sjelden skinner.

Anonymkode: 01d15...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...