Gå til innhold

Skjermtid på 10-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tid bruker deres barn på skjerm? 

Jeg er rent nysgjerrig. Jeg har en 10-åring som er på vei til å gro fast i sofaen. Jeg maser om at vi kan gå tur. Nei, vil ikke. Jeg maser om at vi må finne en fritidsaktivitet. Nei, vil ikke. Jeg maser om lekser. Nei, har ikke tid. :sur: Jeg føler jeg bare kjefter om dagen og har lyst til å kaste hele helvetes TVen ut av vinduet. Venner ringer og spør om de skal finne på noe. Nei, har ikke tid. Grunn? Skjerm. 

Anonymkode: 26bd8...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også en 10 åring som vi har/har hatt akkurat samme problemet med. Spesielt nå etter corona tilværelsen. Jeg har meldt han på sports aktiviteter som han har slutta på en etter en. Forsto etterhvert at han rett og slett ikke er den sportslige typen. Nå går han på speidern og i en ungdomsklubb. Har også gitt han fitbit klokke så jeg konkurrerer med han om antall skritt i løpet av dagen. Så vet jeg også sånn ca hvor mye han beveger på seg. Men, akkurat som din så har min blitt helt tiltaksløs. Vil absolutt ingenting lenger. Alt er kjedelig.  
Prøver å holde sånn nogenlunde skjermtider. Da er det mas heeeeele tiden om når han kan se på skjerm igjen, at han kjeder seg og klarer ikke ta seg til noe. Før corona fjernet jeg skjermen helt i 3 måneder. Vurderer å gjøre det igjen...

Følger tråden. Trenger tips jeg også.

Hele skjerm opplegget er et mareritt!!!! 

Anonymkode: 159d1...126

Skrevet

Her har vi ingen restriksjoner, så lenge han heller vil ut å leke med vennene når de kommer så tenker jeg vi holder det slik. Noen dager er det gaming i flere timer andre dager en time, alt ettersom hva som skjer ellers. Mye av skjermtiden er jo sosial, sjelden han sitter alene å gamer, enten har han noen på hangouts eller så har han besøk. Er de i samme hus så blir de som regel leie etter en stund og går ut å spiller fotball en stund før de fortsetter. De kjenner selv når det blir mye. :) Så lenge alt som må gjøres blir gjort uten gnål så trenger vi ingen restriksjoner.

Det er en selvfølge at lekser og slikt blir gjort uten noe gnål om gaming, Skulle tatt seg ut at han sa han at han ikke hadde tid, tror ikke det hadde falt han inn en gang.

Han går for øvrig i 4 klasse.

Skrevet

Vi har ingen restriksjoner. Særlig 7. klassingen sitter mye foran PCen sin, men han gjør lekser ubedt rett etter skolen, er sammen med venner, har to fritidsaktiviteter han deltar på og blir gladelig med på familieaktiviteter i helgene så jeg tenker det er greit. Det er på nett mye av den sosiale aktiviteten skjer for dagens barn og så lenge det ikke går ut over andre ting synes jeg det er greit. Jeg ser jo at hos dere er det nettopp det som er problemet, at han velger bort andre ting til fordel for skjerm, men kanskje det går an å ta en prat med ham og finne fram til et kompromiss? Uforstyrret skjermtid uten mas forutsatt at han passer på alle de andre delene av hverdagen sin (gjør lekser uten mas, finner en fritidsaktivitet han kan like og som han deltar på uten å sutre, er med venner, ikke sier nei til familieaktiviteter osv). 

• Liker 1
Skrevet

Her er det heller ingen restriksjoner. MEN jeg har opplyst barna om at det er et gode de har på grunn av at de er flinke til å gjøre lekser og øve hver dag på instrumentene de spiller.

Det er endel sosialt på nettet også (tik tok, roblox der de spiller med venner som er online samtidig.)

Anonymkode: 93ef8...5f7

Skrevet

Ville først prøvd å insistert på 

1) Null skjerm mellom tidspunktet når man har våknet, og skolen. (Slik har vi det).

2) På dager der man har hatt lang skoledag og har lekser til dagen derpå, skal lekser gjøres før man holder på med skjerm. Ellers er det så lett å glemme bort tiden, og plutselig er dagen gått. Dager med kort skoledag kan man vurdere å holde på med skjerm før lekser etter ankomst hjemmet, særlig hvis foreldre har hjemmekontor pga korona.

3) Når man har besøk, så skal besøket få fokuset. Ingen skjerm da.

4) Å være med venner fysisk trumfer det å game. Man er heldig, når man har venner. 

5) Ikke bidra økonomisk til ekstra effekter inne i spill som Roblox etc.

For øvrig kan boka "Barnet mitt gamer for mye" https://www.ark.no/boker/Inger-Lise-Koltzow-Barnet-mitt-gamer-for-mye-9788293335733?gclid=CjwKCAjwqML6BRAHEiwAdquMnRDmPI3xqmi4-ZGscQCdX8gy080D1wnrDvi_XjQOF8OseYwLEtlDDBoCrT8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds   sjekkes ut.

Anonymkode: b42bb...94d

Skrevet

For øvrig har alle i vårt hjem epleprodukter. Via screen time-innstillinger kan man lett sperre adgang på en brukers skjerm uten å måtte sperre av hele Internett. ;) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig har alle i vårt hjem epleprodukter. Via screen time-innstillinger kan man lett sperre adgang på en brukers skjerm uten å måtte sperre av hele Internett. ;) 

Her også. Men nå har jeg glemt passordet, så får ikke utvidet det heller 😛

Ungen her er pliktoppfyllende og gjør lekser og husarbeid som han skal. Men skjermtiden stopper ca 30 min før sengetid. Heller ingen skjerm før skolen, det har aldri blitt forespurt heller. Ikke tid heller, for står ikke opp før vi absolutt må 😄

Anonymkode: 94d0b...eb6

Skrevet

Hos mine på 7 og 9 har vi ikke noen spesifikke restriksjoner, så sant det ikke går ut over andre ting. Minsten trenger noen ganger å bli minnet på at det er på tide å gå på besøk til noen eller gå ut og leke.

I dette tilfellet ville jeg ha innført noe mer strengt, evt. å fjerne skjermen helt i en stund. Det blir feil når en tiåring takker nei til å være med venner fordi han eller hun heller vil se på tv.

Skrevet

Ingen restriksjoner 

bestemmer selv om han vil spille før lekser, vil spille istedenfor være med venner osv

Det er hans måte å slappe av på

Anonymkode: eef3c...f54

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye tid bruker deres barn på skjerm? 

Jeg er rent nysgjerrig. Jeg har en 10-åring som er på vei til å gro fast i sofaen. Jeg maser om at vi kan gå tur. Nei, vil ikke. Jeg maser om at vi må finne en fritidsaktivitet. Nei, vil ikke. Jeg maser om lekser. Nei, har ikke tid. :sur: Jeg føler jeg bare kjefter om dagen og har lyst til å kaste hele helvetes TVen ut av vinduet. Venner ringer og spør om de skal finne på noe. Nei, har ikke tid. Grunn? Skjerm. 

Anonymkode: 26bd8...79e

Sånn var den tidligere bestevennen til sønnen min også. Jeg skjønner ikke at foreldre tillater det. Når venner ringer på eller ringer, så er skjermtiden over her i huset. Sønnen min har nå funnet seg en ny bestevenn, som faktisk har tid til å være sammen med ham. Pass på at ikke barnet ditt blir venneløs.

Anonymkode: b0c13...98e

Skrevet

Skru av tven? Eventuelt dra ut kontakt til modem/parabol/hva enn du har. Det gjorde faren min på meg da jeg var yngre. Nå var jo ikke jeg så ille som 10 åringen din er da, men av og til må man være bestemt. Husk at det er du som har makten her. Ikke la deg bli herset med

Anonymkode: dd5bb...651

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her også. Men nå har jeg glemt passordet, så får ikke utvidet det heller 😛

Ungen her er pliktoppfyllende og gjør lekser og husarbeid som han skal. Men skjermtiden stopper ca 30 min før sengetid. Heller ingen skjerm før skolen, det har aldri blitt forespurt heller. Ikke tid heller, for står ikke opp før vi absolutt må 😄

La meg legge til: Når det ringer venner og spør om å være sammen, da skal skjermen av. Enkelt og greit. Sosialt samvær trumfer skjerm.

Skrevet

Det høres ekstremt ut....

Vi har aldri hatt noen regler egentlig, hun er 14 nå, men da hun var 10 regulerte det seg også fint selv. Tre-fire treninger i uka, kamper i helgene, tur med hundene, være med venner, skole og lekser. Det var ikke mange timene pr dag som var "ledige" til skjerm, så det var helt innafor at hun styrte det selv.

Jeg mener at man ikke kan akseptere at en 10-åring sier "nei" til alt annet enn skjerm. Det skjedde faktisk en gang at jeg tok med meg ledningen til en elektronisk duppedings i bilen for at hun ikke skulle få bruke den (en av de få gangene vi hadde hatt en fight rundt dette). Hadde ikke kostet meg en kalori å ta med meg tv-kabelen på jobb hvis jeg mente ungen satt for mye og glante.... I tillegg hadde jeg ikke spurt om h*n ville på tur, jeg hadde informert om at vi skulle - uansett surmuling og krangling så skulle vi på tur, så velger h*n selv hvor hyggelig det blir....

Hvis venner ringer og spør om å finne på noe og ungen takker nei pga tv, så skrur man av! Fjerner kabel og fjernkontroll. Kan ikke tvinge ungen til å være med venner forsåvidt, men h*n trenger ikke å kunne velge tv framfor venner. H*n ender opp venneløs til slutt....

Har dere flere tv´er, sjekk om noen av dem kan låses med pinkode, da kan de ikke brukes om man ikke kan koden.

Man kan ikke la en 10-åring forfalle så til de grader. Der har man fortsatt "makta", og den bør og skal man bruke til barnets beste. Som sagt, er ungen opptatt hele dagen med unntak av et par timer om kvelden kanskje ser jeg ikke helt behovet for å regulere. Men sitter ungen med skjerm fra øynene går opp om morran til de lukkes om kvelden, med unntak av skoletid bare, så må man regulere for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...