Gå til innhold

Veien til normal BMI - for å bli gravid


Gjest alvfr

Anbefalte innlegg

Kjære (offentlige) dagbok.

 
Nå er det mange år siden jeg har hatt en aktiv profil på Kvinneguiden. Jeg har snoket på diverse underforum hele tiden, men ikke tatt meg bryet med å delta i trådene annet enn mentalt. Kan ikke garantere det kommer til å endre seg, men jeg snoket også på en del av dagbøkene og må innrømme konseptet virket interessant. 
 
Er ikke så nøye om noen leser det eller svarer, selv om det er koselig, men tror det vil fungere som en slags motivasjonsgreie for meg selv og en måte å holde meg ærlig på.
 
Så.
 
For ett år siden gikk jeg på vekta og den viste rett over 95 kg. Det var en skikkelig oppvekker, siden det i mitt hode var så godt som 100kg, en vekt jeg aldri trodde jeg kom til å nå, i hvert fall ikke i en alder av 27. Jeg er 177 cm høy, og bærte nok vekta ganske godt, men 95 kg og dermed en BMI på 30.3 tilsier fedme og det sier seg selv at det ikke ser ut som en sunn kropp. Gikk i løpet av høsten i fjor ned til 82kg, men så tok det seg opp med stress i hverdagen og vekta krøyp opp til 90-isj hvor jeg har ligget siden.
 
Nå er hverdagen litt mer håndterbar. I løpet av de siste to-tre ukene har jeg gått ned til 87kg, som er en grei start. Har ca. 10kg igjen før jeg når en normal BMI, som er førstemålet. 
 
Jeg og mannen har nemlig prøvd å bli gravide siden midten av mai. Nå er ikke det lenge nok til å si for sikkert at vekta i seg selv er noe hinder, og det er mange som blir gravide med høy BMI, men er ikke noe negativt å være normalvektig uansett tenker jeg. 
 
I fjor når jeg slanket meg, gjorde jeg det "fort og gæli". Jeg lå på 1200-1300 kcal om dagen, og unnet meg en liten sjokolade hver dag som jeg fikk budsjettert inn, men som da tok plassen til mat med mer næring. Siden jeg prøver å bli gravid nå kan jeg rett og slett ikke kjøre samme løpet, siden drastisk kaloriunderskudd gjør sjansene dårligere. 
 
Så det jeg prøver på nå er sakte, men sikkert. Logger matinntak bare for å ha en viss pekepinn på kalorier, ligger rundt 1700, men har mer fokus på å spise "ordentlig" mat jeg blir mett av og ikke godteri/ferdigmat. Til hverdags er dessverre ikke brød verdt kaloriene for meg, og det har tilfeldigvis blitt et slags lavkarbo-kosthold jeg følger, men er igjen ikke streng på det i det hele tatt. Lager mannen hjemmelaget fiskegrateng med makaroni til middag spiser jeg det helt uten dårlig samvittighet. 
 
Til slutt får jeg vel nevne trening, siden underforumet heter "Treningsdagbok". Jeg har tidligere år gått på diverse nybegynnerkurs i yoga, men har aldri klart å holde det ved like etter kurset eller hjemme. Begynte på nytt nybegynnerkurs for to uker siden, og hiver meg på andre yoga-timer som passer, både skikkelig "trenings"-yoga og rolig ying-yoga. Ellers har jeg en jakthund som jeg går mye tur med i skog og mark, men etter mannen sluttet å jobbe turnus har han tatt mange av turene og jeg logger ikke like mange km i uka som før. Så der er det et forbedringspotensiale, i hvert fall de dagene jeg ikke sykler ned på yoga-studioet.
 
Kudos til deg som har lest alt, men for resten, her er en tl;dr:
Alder: 28
Høyde: 177cm
 
Startvekt: 95kg (høst 2019)
Nåværende vekt: 87kg
Målvekt 1: 77kg
 
Kosthold: "Normalt", ikke for restriktiv grunnet prøving for graviditet.
Trening: Yoga og fjellturer.
 
Endret av alvfr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så i går spiste jeg tidenes sunneste middag. Stekt blomkålsris med egg, kylling og brokkoli og rømme fra lokalt meieri. Kjempesunt, ikke så heftig på kalorier, men ufattelig mettende, og jeg spiste altfor mye. Sånn, jeg luftet hunden så vidt etterpå og svetten silte ned ansiktet mitt fordi jeg var så mett. Hadde en rolig yoga-time etterpå, men brukte mesteparten av tiden på å holde igjen luft. Så da har vi lært litt! 🙃

 

Var ikke sulten før i dag formiddag, og startet dagen med en kaffe-smoothie rundt kl 10. Denne var såpass god at det ble lunsj også. Metter ikke like bra som annen mat, så bør helst begrenses til en om dagen. Trening blir det lite av i dag, må på skytebanen for å få skutt inn kikkerten på rifla, og deretter bærer det av gårde for jakt i helga. Dessverre postjakt, så ikke allverdens mulighet til å røre på seg, men får ta det som hviledager etter å ha nådd skrittmål og gjort yoga hver dag denne uka så langt.

 

God (tidlig) helg! 😁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga ble så-som-så med tanke på både trening og kosthold.

Torsdag ble avsluttet med en burger på Circle K siden vi planla middag og avreise litt for dårlig.

Fredag var hjemmekontor, og når jeg ba mannen kjøpe en liten sjokolade som motivasjon, kom han hjem med 200g som jeg måtte be han gjemme bort så jeg ikke gaflet alt i meg mens jeg jobbet. Kan lett spise 200g sjokolade uten å tenke over det mens jeg sitter med PC/bok. Tror løsningen her blir at vi ikke kan kjøpe sjokolade. For selv om han gjemte den og bare hentet ut en og en stripe når jeg ba om det, spiste jeg til slutt hele plata i løpet av helgen...😞

Lørdag var jakt, og jeg gikk med bandhund et par km. Ikke noe kjempetrening siden man skal gå stille og sakte og med mange, mange stopp mens vi ventet på at løshunden skulle komme seg inn i drevet igjen. Ble tidlig ferdig når begge løshundene forsvant over alle vidder, så da fikk jeg en time på yoga-matta hjemme i storstua. Følger et sånt 30-dagers opplegg med "Yoga with Adriene", men blir bare i helgene når jeg ikke har yoga i studio. 

Søndag brukte vi tid på å slakte, og jeg fikk en knapp 5km gåtur oppi skogen med to av hundene. Kjørte hjem og havnet på Esso for en karamell-frappe, med begrunnelse at jeg var så trøtt 🙄 Tror ikke det er koffein i de frappene altså. Vet ikke om det var den eller bare dårlig vanninntak, men fikk både vondt i hodet og ble kvalm resten av kvelden. Kan også være starten av en ny menssyklus, som vil bety at det ikke klaffet denne prøveperioden heller...

Skal veie meg i morgen, men har ikke høye håp til noe voldsom nedgang. Holder mer på vannet når jeg har mensen uansett, så får bare notere det for statistikken sin del og holde motet oppe resten av uka 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forventet så gikk innveiingen feil vei 😔 Opp 0,5 kg fra forrige uke. Skylder på syklusen og prøver å holde gode vaner ved like. Har et lite prøveprosjekt med fasting denne uka, ikke 16:8 men 14:10. Litt kortere fasteperiode fordi vi prøver å bli gravide og fordi forskning visstnok viser at damer lykkes med kortere fasteperiode. Vet ikke jeg, men er greit å være bevisst på det. Unngår litt kjedespising på kveldene og tar heller en kopp te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til noen mål her for å ha de lagret:

Bryst: 104cm

Midje: 84cm

Hofte: 112cm

Lår: 64cm

Arm: 32cm

 

Tok et par av disse målene da jeg skulle bestille et klesplagg fra USA den 24. august. Så har gått ned 5cm i midjen og 3cm på hoftene, samt 1cm rundt bryst 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 16km sykling til og fra yoga (med el-sykkel vel og merke) og så 75 Power Yoga. Mye solhilsen og krigerstillinger, så kjenner det godt i kroppen i dag. Er svakest i armene, som ikke er så rart siden det lille jeg har "trent" det siste året stort sett har vært fjellturer.

 

Regner med jeg blir sterkere i armene av disse yogatimene, men er det noen andre måter å trene fokusert på overkropp? Er ikke helt typen til å kjøre biceps curl på treningssenteret og har ikke tilgang til svømmebasseng for tiden. Hva annet kan man finne på utendørs? Bære med meg tunge stein når jeg går tur med hunden? 🤔 Håndleddsvekter? Noen som har noen tips? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag: 16km el-sykling og 90 minutter rolig yin yoga.

Torsdag: 3 km gåtur...

Jeg føler meg mer sulten de dagene jeg ikke trener, vet ikke om det er vanlig? I går kunne jeg ha tømt finnbiff-gryta uten problemer, mens ellers denne uka har jeg hatt rimelig greit kosthold. I dag var vi ute av huset kl 05 for å kjøre tre timer til "hytta" (som er et hus, bare på bygda). Kom fram og tok en halvtime hjemme-yoga før jeg begynte på jobb på hjemmekontoret. Tok smoothien i bilen,ca fire timer tidligere enn jeg pleier, og er nå helt skrubbsulten til lunsj. Flaks vi ikke har noe å knaske på og jeg blir tvunget til å lage ordentlig mat 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er folk inne og leser, så jeg bare fortsetter å skrive jeg 😅

I går ble en laber dag treningsmessig. Hadde planlagt en gåtur, men så kom regnet og når gubben meldte seg frivillig til å lufte hunden ble jeg sittende foran netflix heller 😇 Taco til middag, og vi hadde glemt å kjøpe salat. Logget kaloriene sånn ca. etterpå og tror jeg gikk litt over (veldig glad i rømme). Kunne nok droppet osten, den får jeg ikke så mye igjen for føler jeg når jeg bruker rømme. Men så har jeg bestemt at skal dette kunne være en varig livsstilsendring så må jeg kunne spise fredagstaco med familien uten å få helt panikk. Og utenom tortilla-lefsene og salsaen, så er det ikke taco så prosessert mat heller. Vi kjøper rømme på et gårdsmeieri, og lager kjøttdeig (av hjort) og tacokrydderet selv. 

 

I dag begynte jeg sterkt med enda en halvtime youtube-yoga (etter en sunn frokost bestående av en Tine Iskaffe 😛). En såkalt "core"-time, og jeg sliter vel så mye med armene når jeg skal planke for eksempel. Eller er det at jeg ikke har sterk nok kjernemuskulatur som gjør at jeg "dytter" vekta over på armene? 

 

TMI, men endelig er mensen ferdig og jeg håper på bedre veietall til uka. Kanskje innbilning, men jeg føler jeg har mindre menssmerter når jeg har kontroll på kostholdet og drikker mer vann enn brus/energidrikker/iskaffe. Har ikke noe med vekt å gjøre for min del i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tirius said:

Flink du er som trener så masse, heia heia! Jeg blir mer sulten av å trene 🤷🏼‍♀️

Takk :) Selv om jeg føler jeg trener moderat sammenlignet med en del andre...

---

Men jeg blir visst også mer sulten av å trene 😛 I går gikk jeg en grei fjell/jakttur og var ute i fire timer. Kom hjem og innhalerte fire rundstykker med masse smør og pålegg. Hadde spist to av de til frokost også, og kalorimessig burde det vært nok til å vare meg hele dagen omtrent. Men siden vi ikke gadd å koke egg, var det veldig lite proteiner i noen av måltidene og da får jeg ikke samme metthetsfølelse.

Så ernæringsmessig ble jeg nok nærmere en vedlikeholdsdag i går enn noe kaloriunderskudd, og da medregnet både trening og fjelltur 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viser 87 blank, så null "fremgang" egentlig.  🤷‍♀️ Enten er det pga. utskeielser i helga eller fordi jeg har flyttet vekta fra badet til soverommet, siden flisene på badet gjorde gulvet ustabilt. Så godt mulig jeg egentlig hadde en høyere vekt tidligere og bare trodde jeg var 87kg. Uansett, gått ned 1cm til i midjen og har holdt meg unna sjokolade i....10 dager 😝 Haha, måtte sjekke loggen, var helt sikker på at det var lengre.

 

Jaja, slow and steady wins the race! Fornøyd med å ha gjort yoga 6 av 7 dager forrige uke (av varierende lengde og intensitet). I dag fikk jeg nye treningsklær i posten, blant annet det klesplagget fra USA som jeg var VELDIG spent på om kom til å passe... Sitter som et skudd og jeg er kjempemotivert for en ny uke! 

 

Har også kommet fram til at jeg skal kjøpe en ny jaktbukse for sesongen, i den størrelsen jeg er nå, i stedet for å vente til jeg er ved en lavere idealvekt. Så det er...mental fremgang, kanskje? Jaktbukser trenger heller ikke være formstøpte, så jeg tror jeg fint kan bruke den hvis/når jeg går ned i vekt også. (Og hvis jeg blir gravid til slutt, som jeg fortsatt håper på selvfølgelig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, addict said:

Masse lykke til 😍

Takk! Hyggelig at du stakk innom :)

---

Brukte det nye treningstøyet på yoga-timen i går og det var en skikkelig game changer. "Investerte" (den var dyr) i en yoga-jumpsuit, siden jeg sliter med at trenings-tightsen ruller ned over valkene mine uansett hvor høyt liv det er på den. Slapp å flashe magen, justere mellom hver stilling og så er den ganske stilig på også 😁 Var så spent siden jeg aldri har passet en jumpsuit i mitt liv, enten pga. høyden eller vekten. Denne er litt baggy og veldig stretchy materiale, så det hjelper på.

Tror jeg skal bestille en til ved neste lønning, for kan ikke se for meg å bruke noe annet på yoga nå.

Ellers har jeg begynt å bruke frossen spinat i frokostsmoothien min. Prøver meg fram, men kan i hvert fall bruke to sånne puter uten at det merkes på smak eller konsistens. Ser noen bruker frossen brokkoli også, og selv om jeg liker brokkoli, er jeg litt mer skeptisk til det. Nå er jeg ikke 100% sikker på hva som er greia med spinat heller, men har fått med meg at det er sunt 😛 Alltid greit å få i seg litt ekstra grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens oppdatering: Kan bruke 3 sånne blokker med spinat i smoothien min uten problemer, men da må jeg tilsette litt ekstra vann for å få riktig konsistens. Også funnet ut at det tilsvarer ca 45g spinat (3x15), så er jo ikke ekstremt store mengder. Spinat inneholder tilfeldigvis en god del folat, som jeg tror jeg skal få i meg siden jeg prøver å bli gravid. Og det er ekstra proteiner og antioksidanter, så får bare kjøre på 😅

I går var det Power Yoga igjen og jeg svettet noe voldsomt. Godt med mørke klær hvor det ikke vises så godt, men det dryppet ned på matta liksom. Litt pga. noen ekstra varme dager her i byen, men mest pga. effektiv trening. Prøver også å holde meg på nest laveste nivå (av 4) på el-sykkelen når jeg sykler fram og tilbake, så jeg føler jo jeg jobber litt.

Jeg vet av vektnedgang er sånn 85% kosthold og 15% trening, men for meg henger i hvert fall de to godt sammen. Har jeg en god treningsøkt, vil jeg ikke ødelegge resultatet med å spise dritt etterpå. Og når jeg trener får jeg andre insentiver til å gå ned i vekt enn bare det estetiske. Jeg har også lyst til å stå på hendene! Men jeg har ikke sjans når jeg både har svake armer og veier 20kg for mye 😄

Kostholdsmessig er jeg skikkelig flink mandag til torsdag, også sklir det litt ut i helgene. Er ikke på det nivået som tidligere at jeg spiser 2x200g melkesjokolade + 1l iskaffe + 1/2 pose chips i løpet av helga, men jeg spiser mer enn jeg trenger. Gjør ikke noe å stoppe for en burger når vi ikke har tid til å lage mat, men jeg blir jo mett av bare burgeren og trenger ikke pommes i tillegg liksom. 

Frokostene i helga er kanskje "verst", hvor det fort kan bli halve kaloribudsjettet bare i brødmat. Vi baker selv, og det er vanskelig å motstå ferske rundstykker 😅 Hadde ikke tenkt så mye på det hvis det var en og annen gang, men når det blir hver helg, fredag til søndag, så er det jo nesten halve uka. Skal se om jeg kan bli flinkere til å lage eggerøre (som jeg synes er ekstremt godt) også klare meg med ett rundstykke i stedet for fem...

Langt innlegg, men synes det er kjekt å få luftet tankene litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikleser melder seg.

Jeg synes det er inspirerende å lese hvordan du tenker og hvordan det går. Synes det er spennende at du driver med yoga (og svette er jo kjempebra!) Etter hvert står du nok på hendene, tenker jeg, hvis du da ikke blir gravid først og får fullt opp med baby i mellomtiden.

Det er kjent følelse at ferskt bakverk er vanskelig å motstå. 🙉 Håper du klarer å storkose deg med ett rundstykke framover. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Grønt blad said:

Snikleser melder seg.

Jeg synes det er inspirerende å lese hvordan du tenker og hvordan det går. Synes det er spennende at du driver med yoga (og svette er jo kjempebra!) Etter hvert står du nok på hendene, tenker jeg, hvis du da ikke blir gravid først og får fullt opp med baby i mellomtiden.

Det er kjent følelse at ferskt bakverk er vanskelig å motstå. 🙉 Håper du klarer å storkose deg med ett rundstykke framover. 😊

Så koselig med ikke-snikende snikleser 🤗 Selv om jeg egentlig skriver for min egen del, skal jeg innrømme at det er veldig hyggelig med respons!  

Angående yoga og handstands og baby er det litt merkelig, for jeg prøver og håper noe inderlig på en graviditet, helt uten tvil. Samtidig er det litt "fjernt" enda, og jeg tør ikke planlegge for hardt at "Oi, ja, kan ikke booke tur i påska, da er jeg jo sikkert x måneder gravid" eller "Kanskje vi skal feire jul hjemme i år, vil ikke reise for langt når jeg er gravid" osv. Jeg har ingen indikasjoner på at jeg ikke kan få barn, men jeg prøver å være realistisk med at mannen min er 10 år eldre og det kan ta lengre tid enn normalt. Eller det kan hende det ikke går naturlig i det hele tatt... Så slankingen og prøvingen er liksom to parallelle prosjekt, men førstnevnte har jeg tilnærmet full kontroll på og sistnevnte er litt mer sjansespill 😛 

Så det er lettere å ha et mål om å stå på hendene om ett år enn å være nybakt småbarnsmamma om et år, om det gir mening. Litt av poenget med denne livsstilsendringen er jo at jeg vil være sunnest mulig hvis jeg blir gravid og ikke minst klarer å holde på gode vaner når vi får barn, uansett hvilken metode vi ender opp med.

Vi ELSKER friluftsliv, men det krever mer fysisk å holde samme aktivitetsnivå med småbarn. Jeg vil ikke være avhengig av mannen min for å ta et barn med på tur i bæremeis, for eksempel. Eller trekke ungen i pulk på ski. Nå skal jeg ikke sammenligne for hardt med et vennepar av oss som fikk sin første og den ungen har vært med på 10 topper over 1000m før h*n ble ett år, men det er liksom drømmen 🥰 Videreføre et positivt forhold til aktivitet og kosthold, som jeg selv fikk litt blandede signaler av når jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå ble det mye ikke-treningsrelatert drøfting her 🤭 I dag er det hviledag og jeg er skikkelig støl etter denne uka, som stort sett har vært yoga. Tror jeg ubevisst har tatt mer i på arm-øvelsene, siden jeg vet det er mitt svakeste punkt, og i dag kjenner jeg det godt i skuldrene. Blir bare en meditasjons-time i dag senere, så det gleder jeg meg til. 

I går var det skikkelig godt høstvær med frisk luft, så jeg tok meg tid til en 7km lang skogstur med hunden i tillegg til 16km el-sykling tur-retur yoga. Yoga-en var sånn rolig strekke-yoga (yin yoga), så fikk nok mer trening av skogsturen. Sjeldent jeg har så mye aktivitet på en dag, så veldig fornøyd med meg selv. Kjenner det er uvant å skryte av meg selv, men prøver! Haha 😄 

Jeg og mannen har jobbet litt om en annen de siste ukene, så har ikke blitt noen fellesmiddager utenom i helgene. Passer meg egentlig greit, siden jeg fint kan spise det samme hver dag. Lager en slags stekt ris-inspirert rett med egg, sopp, kylling, brokkoli og blomkålris med sriacha-saus og har spist det til middag hver dag denne uka. Mannen er litt mer glad i variasjon og typisk norsk husmannskost, så kan bli litt vel mye poteter innimellom 😛 Alt med måte, men liker ikke å kaste mat og syns jeg nesten må spise skikkelig når han tar seg tid til å lage mat til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe meditasjon i går. Ble først en kjapp skogstur også en lengre tur til byen. Endte på 10,5 km totalt, som jeg er godt fornøyd med. 

I dag er jeg nede på 86,3kg! 😁 Så da går det riktig vei i hvert fall! Er allerede på "hytta", og skal se om det blir litt bedre kosthold denne helga enn sist. Sitter med et heldags Teams-seminar, og kjenner jeg er skikkelig fysen på noe å gomle på. Har heldigvis ikke så mye i skapene her, og håper det blir bedre etter en skikkelig lunsj. Er nok mer at jeg kjeder meg enn at jeg er sulten 😅 Også er det noe med at jeg sitter i en sofa med PC på fanget og ikke på et kontor. 

Nærbutikken her har ikke det beste utvalget på frukt og grønt dessverre, men håper vi får tak i en brokkoli som vi kan ha inntil kjøttkakemiddagen senere. Hjemmelagde kjøttkaker av hjort fra i fjor høst, må få rydda plass i fryseren til årets vilt. Litt vanskeligere å beregne kalorier på sånn hjemmelagd mat vi lagde i fjor, og fettinnholdet i hjort varierer så veldig, så blir ca-tall. Prøver å fylle halve tallerken med grønnsaker, men vet ikke hva annet man kan ha til kjøttkaker enn dampet brokkoli (som ikke er så vanlig) og gulrøtter? 🤔 Erter, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er som har selvskutt hjort! Tallerkenmodellen er veldig fin å følge. Jeg tenker du kan bruke de grønnsakene du liker. Jeg elsker gulrøtter (gjerne dampede) og bruker det masse. Andre ganger har jeg dampet blomkål oppi f.eks. thaisuppe. Kanskje ikke mest vanlig, men blomkål er sunt og jeg synes smaker godt i suppa, så da gjør jeg det.

Glemte å gratulere led vektnedgang!

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2020 at 2:21 PM, Grønt blad said:

Så heldige dere er som har selvskutt hjort! Tallerkenmodellen er veldig fin å følge. Jeg tenker du kan bruke de grønnsakene du liker. Jeg elsker gulrøtter (gjerne dampede) og bruker det masse. Andre ganger har jeg dampet blomkål oppi f.eks. thaisuppe. Kanskje ikke mest vanlig, men blomkål er sunt og jeg synes smaker godt i suppa, så da gjør jeg det.

Glemte å gratulere led vektnedgang!

Takk 🥰 De hadde ikke så mye igjen på butikken, så ble sånn frossen blomkål-gulrot-erte-mix. Funket fjell og hjortekjøttkakene var nydelige. Veldig glad for at vi har tilgang på viltkjøtt 😄 

Apropos vilt, så dro vi på jakt i dag over heia. Ble ikke noe dyr, men veldig fin tur. 11km gange i ulendt terreng (sakte, vel og merke), så da tok jeg i mot en skål risenrynsgrøt når vi kom over til nabodalen helt uten dårlig samvittighet. Litt tørt i skogen nå, så burde hatt med meg mer vann kjenner jeg. Nå skulle vi ha laget steik til middag i dag (med rester i morgen), men ble så sent før vi kom oss hjemover igjen at mannen spurte veldig pent om jeg kunne lage rundstykker heller for å ha inntil eggerøre og hjemmelagd roastbeef (av hjort, selvfølgelig 🤭).

Så nå står deigen til heving. Prøvde meg på en enda grovere variant med raspede gulrøtter. Er på en liten kick nå med å få i meg mer grønnsaker, så da tar jeg alle snarveier som jeg finner. Deigen ser skikkelig seig og klissete ut, så er spent på om den hever. Kan bli rimelig kompakte rundstykker for å si det slik...

TMI/Prøvesnakk:

Etter jeg tok ut hormonspiralen og begynte å følge med på syklusen har jeg oppdaget at både vekt, energinivå og humør følger et ganske bestemt mønster. Jeg er heldig og har ikke noe voldsomme menssmerter, men merker jeg er litt slappere de dagene. Nå som det nærmer seg eggløsning, er alt på topp! Sitter her etter 11km over et fjell og lurer på om jeg skal ta en halvtime yoga i tillegg liksom. Kan hende at et jevnt over høyere aktivitetsnivå påvirker ting også, kroppen blir vel vant til å røre litt mer på seg.

Håper alle andre har en fin lørdag også 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...