Gå til innhold

Hvor stor sjanse for å bli smittet av niese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble spurt om å passe niesen min i dag, og hentet henne i barnehagen. Men da jeg satte setebeltet på henne hoster hun meg rett i fleisen. Hun fortsatte å hoste og snufse i hele kveld, sånn skikkelig slimhoste og mye snørr.

Jeg er ikke redd for at det er Corona, fordi det er ikke-eksisterende her nå (ingen smittetilfeller på flere uker). Men dersom jeg får symptomer må jeg jo i karantene, og det har store konsekvenser - vi snakker avlysninger på jobb og og tap av flere titalls tusen!

Først og fremst er jeg fly forbanna på søsteren min som ikke gav beskjed om at hun var syk, men jeg lurer også på hvor lett man smittes av slike ting? Jeg har ikke barn selv. Hva er sannsynligheten for at jeg bli syk nå?

Anonymkode: 5639a...f31

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du smittes lett, hvertfall siden hun hostet på deg og dere har vært i nærkontakt. Om du ikke får symptomer kan du fremdeles være en smittebærer. 

Anonymkode: 4c9cd...954

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke du taper titusen akkurat. Du får vel sykemelding. 

Men det er vel tørrhoste som er symptom på Corona og ikke slimhoste. 

Anonymkode: 1fa0f...38a

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du taper titusen akkurat. Du får vel sykemelding. 

Men det er vel tørrhoste som er symptom på Corona og ikke slimhoste. 

Anonymkode: 1fa0f...38a

Jeg taper ingenting, men dersom jeg blir hjemme kan jeg ikke utføre jobben min, og andre taper titusener. Det går ikke an å erstatte meg 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Å giiii deg da.

Anonymkode: 09df1...5bb

• Liker 3
Skrevet

Personlig hadde jeg garantert blitt syk av at et sykt barnebarn hadde hostet meg i ansiktet, men vi har forskjellig immunforsvar. Du må nesten bare kjenne godt etter, og ved det minste symptom ringer du etter en test.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri blitt smittet av egne barn i hvert fall. De har jo noen runder med feber og forkjølelse hvert år.

Anonymkode: 7a5d0...39e

• Liker 1
Skrevet

Sorry, men jeg blir syk når barna mine hoster meg rett i ansiktet. Du er jo bombardert med dråpesmitte. 

Anonymkode: 8ae4a...b96

Skrevet

Om du får symptomer, så test deg for korona og om den er negativ, kan du dra på jobb selv om du er litt snufsen :) Her ble mini febersyk for et par uker siden, mens vi foreldrene bare fikk en lett forkjølelse :)

Anonymkode: 21697...425

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du får symptomer, så test deg for korona og om den er negativ, kan du dra på jobb selv om du er litt snufsen :) Her ble mini febersyk for et par uker siden, mens vi foreldrene bare fikk en lett forkjølelse :)

Lese deg opp på reglene før du svarer, kanskje? Selv ved negativ test skal man ikke på jobb igjen før man er symptomfri...

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 symptomfri dag for voksne.

Anonymkode: 38794...074

Skrevet

Men du får kanskje en lett forkjølelse og må holde deg hjemme noen dsger?

Går jobben din under om du er vekke noen dager? Hva har du gjort eller om du blir syk? Dersom du skulle bli ordentlig syk en gang og havne på sykehus i tre uker hva da? 

Var da voldsomt å ta på vei for å kanskje få en forkjølelse

Anonymkode: 4c058...793

• Liker 1
Skrevet

Synes det var dårlig gjort sv søsteren din. 

Sannsynligheten for at du er smittet er stor. 

Anonymkode: 18ce3...742

Skrevet

Unødvendig sv søster men gjort er gjort... så ta den en god dusj, en kopp med te med honning og legg deg tidlig så du ihvertfall får hvile nå så krysser vi fingrene for st du ikke føler deg dårlig imorgen eller senere til uka!

Anonymkode: f821f...c15

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 symptomfri dag for voksne.

Anonymkode: 38794...074

Det er forskjellig fra kommune til kommune 😎

Anonymkode: 51f16...333

Skrevet

Jeg ble aldri smittet da barna var syke når de gikk i barnehagen. Ikke av omgangssyken en gang. Mannen fikk vel omgangssyken en gang, men ikke blitt smittet av hoste eller snørr han heller. Små barn snørrer jo hele tiden. Men nå er vi generelt lite syke da.

Ingen er uerstattelige i jobb. Mulig ingen kan steppe inn om du blir syk, men ta det med ro. Sånt skjer noen ganger.

Anonymkode: 7d394...645

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellig fra kommune til kommune 😎

Anonymkode: 51f16...333

Det er ikke sånn at kommunene kan lage sine egne koronaregler. 24 timer etter symptomfrihet sier Folkehelseinstituttet, om du har en luftvegsinfeksjon og ikke korona.

Anonymkode: c54b7...293

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det er kjedelig, men er du sikker på at barnet hadde symptomet på forkjølelse når hun ble levert i bhg? For da får de jo ikke komme i bhg sånn egentlig.

Og om du blir syk eller ikke vet jo ingen. Her blir sambo rimelig raskt syk om barnet vårt er snufs, og får lett feber. Mens jeg sjelden blir smitta. Selv ikke rett etter jeg fødte ble jeg forkjøla, selv om det eldste barnet og sambo ble syk.

Mens noen blir jo syke barede hører ordet snørr.

Anonymkode: 4f40d...fff

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble spurt om å passe niesen min i dag, og hentet henne i barnehagen. Men da jeg satte setebeltet på henne hoster hun meg rett i fleisen. Hun fortsatte å hoste og snufse i hele kveld, sånn skikkelig slimhoste og mye snørr.

Jeg er ikke redd for at det er Corona, fordi det er ikke-eksisterende her nå (ingen smittetilfeller på flere uker). Men dersom jeg får symptomer må jeg jo i karantene, og det har store konsekvenser - vi snakker avlysninger på jobb og og tap av flere titalls tusen!

Først og fremst er jeg fly forbanna på søsteren min som ikke gav beskjed om at hun var syk, men jeg lurer også på hvor lett man smittes av slike ting? Jeg har ikke barn selv. Hva er sannsynligheten for at jeg bli syk nå?

Den er veldig lav. Voksne har høy immunitet mot vanlige forkjølelser som barn får, så at du har smitte på og i deg (ja, det har du) og at du blir synlig syk (nei, det blir de fleste mer normalt immunforsvar ikke) er to ulike ting.

Anonymkode: 8f3df...8b4

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri blitt smittet av egne barn i hvert fall. De har jo noen runder med feber og forkjølelse hvert år.

Anonymkode: 7a5d0...39e

Samme her. Blir aldri syk selv, men mannen min pleier å få alt barnet vårt på 3 år får.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var dårlig gjort sv søsteren din. 

Sannsynligheten for at du er smittet er stor. 

Anonymkode: 18ce3...742

Er faktisk ikke sikkert at barnet var dårlig på morgenen. Har en 3åring, og slike symptomer dukker opp på få timer. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at kommunene kan lage sine egne koronaregler. 24 timer etter symptomfrihet sier Folkehelseinstituttet, om du har en luftvegsinfeksjon og ikke korona.

Anonymkode: c54b7...293

Jo, man kan ha lokale regler. Det FHI oppgir er for det meste anbefalinger, ikke regler/lover. Så må kommuner osv tolke det dit de ønsker iht til smittesituasjonen. 

Anonymkode: f11dc...433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...