Gå til innhold

Ivf for første gang 🌺


Ellepelle

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Amatariel skrev:

Oojj det var kjempebra fangst!! 😄 Blir det noen på frys da? Og setter de inn 1 eller 2 i morgen? MASSE lykke til!!!!

:nordvesta:

Ja, dette er sånne ting jeg sikkert skulle spurt om😅 Føler meg fortsatt litt som en newbie, både når jeg er der og når jeg skriver her😂 Tusen takk for lykkeønskning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt man blir litt satt ut der og da altså! Dette er stoooort! Jeg har ikke vært borti IVF selv, så kan veldig lite. Men har venninne som har vært igjennom (og fulgt mange på nett). Slik jeg har forstått det så er det vel 1 embryo (om det heter det) som blir satt inn som hovedregel. Tror man skal ha vært igjennom en del mislykket forsøk før man får 2. Men sikkert unntak for folk i spesielle situasjoner. Blir spennende å høre rapport i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Amatariel skrev:

Skjønner godt man blir litt satt ut der og da altså! Dette er stoooort! Jeg har ikke vært borti IVF selv, så kan veldig lite. Men har venninne som har vært igjennom (og fulgt mange på nett). Slik jeg har forstått det så er det vel 1 embryo (om det heter det) som blir satt inn som hovedregel. Tror man skal ha vært igjennom en del mislykket forsøk før man får 2. Men sikkert unntak for folk i spesielle situasjoner. Blir spennende å høre rapport i morgen!

Ja, sånn har jeg forstått det også. Og det er jo ikke i utgangspunktet noe i veien med noen av oss, så vil tro de setter inn ett og fryser de andre hvis de er av god nok kvalitet. Blir veldig spennende! Også er jeg jo litt imponert over at sædceller som har vært fryst i over ti år bare våkner til liv igjen 😅 Jeg fryktet at det ikke var noen befruktede egg, og at sædcellene ikke hadde klart seg, men der tok jeg heldigvis feil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Innsett i dag, men nå er jeg blitt litt bekymret for at jeg har noen symptomer på overstimulering. Spent, oppblåst og litt vondt/ubehag i magen. Har lest om OHSS, og ser at det også er vanlig med kvalme/oppkast, vektøkning og hovne føtter og hender. Har ingenting av det heldigvis, og vekten er helt stabil. 🤞

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får tro at alt er normalt! Har du hatt innsett i dag eller skal du ha snart?

Klart du er spent - dette er jo veldig spennende! Jeg er spent på dine vegne 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Amatariel skrev:

Vi får tro at alt er normalt! Har du hatt innsett i dag eller skal du ha snart?

Klart du er spent - dette er jo veldig spennende! Jeg er spent på dine vegne 😄

Kom nettopp hjem, så nå er det ruging 🤩 Ett inn og to på frys. Nevnte bekymringene mine, så de tok en UL for å sjekke, og legen sa at den venstre eggstokken var litt større enn optimalt. Men ikke noe væskeansamling ellers, og hun sa også at hvis det hadde vært kritisk ville hun sagt nei. Så da ble det innsett❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Ellepelle skrev:

Hmm.. Innsett i dag, men nå er jeg blitt litt bekymret for at jeg har noen symptomer på overstimulering. Spent, oppblåst og litt vondt/ubehag i magen. Har lest om OHSS, og ser at det også er vanlig med kvalme/oppkast, vektøkning og hovne føtter og hender. Har ingenting av det heldigvis, og vekten er helt stabil. 🤞

Masse lykke til, så gøy å ha innsett!! 😍

ble selv overstimulert, men det var jo for jeg var gravid. Vær obs for man merker det som ikke før det Har gått noen dager/en uke.

når har du fått test dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh spennende!! Tenk at akkurat NÅ så er du egentlig gravid. Nå bare håååper vi at det setter seg godt fast 🤞

Jeg tror de er nøye på slike her ting, så hadde det vært noe som helst 'fare' eller ugunstig, så hadde det blitt avbrutt ja. Så bare rug og nyt nå ♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk beskjed om å leve som om jeg er gravid, så nå må jeg lese meg opp på matråd og diverse! Skal være obs på flere symptomer på overstimulering, men skal absolutt prøve å tenke på andre ting også og nyte rugetiden🥚🥰 Har testdato 23. november, så må smøre meg med tålmodighet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugedag 1 😂 

Tiden snegler seg av gårde. Ingen nye symptomer på overstimulering, og kanskje litt mindre oppblåstfølelse. Skal prøve å jobbe litt i dag også, det blir godt å få noe annet å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 13.58, Vin_fruen skrev:

Masse lykke til, så gøy å ha innsett!! 😍

ble selv overstimulert, men det var jo for jeg var gravid. Vær obs for man merker det som ikke før det Har gått noen dager/en uke.

når har du fått test dato?

Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde på overstimulering, hvordan artet det seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ellepelle skrev:

Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde på overstimulering, hvordan artet det seg?

Klart det!

magen min gikk aldri tilbake, altså den fortsatte å være oppblåst, hard og stinn.

jeg pustet tungt, fikk konstanterer litt væske i lungen uten at de gjorde noe med det.

Pusten ble så tung at bare å snu meg i sofaen var vanskelig å jeg ble ekstra andpusten. Hadde også magesmerter og vanskelig å spise da det føltes som det ikke var plass i magesekken.

måtte sove mer eller mindre sittende, og sov veldig få timer da alt var ubehagelig.

endte med innleggelse på sykehuset for å tappe lungen, magen hadde også væske men ikke slik at jeg måtte tappe den, kun om jeg ønsket. Blodet mitt var også tykt så måtte på blodfortynnende, hadde saltmangel da ivf skrivet stod jeg skulle holde meg unna salt 😛

noe jeg selv ikke var klar over var at jeg hadde lite urin iht hva jeg drakk, den var ganske mørk også.

hvis du mistenker noe , få heller en sjekk for mye enn for lite. 
 

sykehuset ville ikke ha meg inn egentlig , men jeg presset dem litt, fikk time og jaggu måtte jeg legges inn.

nå er slike eksempler sjeldent og kun ca 1-3 % blir innlagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vin_fruen skrev:

Klart det!

magen min gikk aldri tilbake, altså den fortsatte å være oppblåst, hard og stinn.

jeg pustet tungt, fikk konstanterer litt væske i lungen uten at de gjorde noe med det.

Pusten ble så tung at bare å snu meg i sofaen var vanskelig å jeg ble ekstra andpusten. Hadde også magesmerter og vanskelig å spise da det føltes som det ikke var plass i magesekken.

måtte sove mer eller mindre sittende, og sov veldig få timer da alt var ubehagelig.

endte med innleggelse på sykehuset for å tappe lungen, magen hadde også væske men ikke slik at jeg måtte tappe den, kun om jeg ønsket. Blodet mitt var også tykt så måtte på blodfortynnende, hadde saltmangel da ivf skrivet stod jeg skulle holde meg unna salt 😛

noe jeg selv ikke var klar over var at jeg hadde lite urin iht hva jeg drakk, den var ganske mørk også.

hvis du mistenker noe , få heller en sjekk for mye enn for lite. 
 

sykehuset ville ikke ha meg inn egentlig , men jeg presset dem litt, fikk time og jaggu måtte jeg legges inn.

nå er slike eksempler sjeldent og kun ca 1-3 % blir innlagt :)

Tusen takk! Jeg føler at jeg er litt oppblåst, men magen er ikke hard, og har heller ikke blitt synlig større. Har nå begynt å måle midjen en gang om dagen for å følge med, og det har ikke endret seg noe siden i går i alle fall. Men da skjønner jeg at du har hatt mange tydelige symptomer, som jeg ikke har (enda i alle fall). Kjempefint å vite litt hva man skal se etter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ellepelle skrev:

Tusen takk! Jeg føler at jeg er litt oppblåst, men magen er ikke hard, og har heller ikke blitt synlig større. Har nå begynt å måle midjen en gang om dagen for å følge med, og det har ikke endret seg noe siden i går i alle fall. Men da skjønner jeg at du har hatt mange tydelige symptomer, som jeg ikke har (enda i alle fall). Kjempefint å vite litt hva man skal se etter! :)

Måler ikke lenger, gjorde det på sykehuset. Å veide meg. Er omtrent normalvektig nå og har jevnlig oppfølging da eggstokken min absolutt ikke ønsker å gå til vanlig stØrrelse 😛

symptomene min startet forresten 4 dager etter insett og ble verre til 7 dager etter innsett , å så til jeg kom på sykehus 8 dager etter.

det finnes overstimulering som starter tidlig å har med medisinene å gjøre , å så min versjon Som starter når HCG blir produsert i kroppen.

generelt sett ønsker de at alle blir litt overstimulert for å få mest mulig egg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugedag 2, og ingen endring i symptomer på overstimulering. Kanskje litt bedre følelse i magen, så det er godt! :) Ellers går tiden fortsatt fryktelig sakte, men tror det er mye fordi jeg bekymrer meg og kjenner etter symptomer på ting som ikke er bra. Skal reise bort til familie i helga, så får nok tankene over på andre ting da slik at tiden kanskje kan gå litt fortere. Prøver å rusle meg en liten tur etter hver dose med Crinone, syns kanskje det hjelper litt på magen (eller hodet ikke minst) også :)

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rugedag 5🌺

Magevondt og oppblåsthet er forsvunnet, og jeg føler meg helt som meg selv igjen. Litt usikker på om jeg er glad for det, jeg følte i alle fall at det var noe som skjedde når jeg hadde det sånn! Men er jo glad for at jeg sannsynligvis ikke er overstimulert. Det er ikke vondt når jeg trykker på magen heller, så tyder på at den venstre eggstokken har gått tilbake i størrelse. Så nå er det bare å telle dager fram til test. Litt usikker på om jeg skal teste selv, eller prøve å holde ut til blodprøve 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag og kveld hadde jeg en del murringer og stikninger i nederste del av magen, litt lignende menssmerter, men mye mildere. Jeg pleier ikke å ha smerter før mens kommer, og dersom den kommer skal den etter planen komme fredag. Nå har syklusen min vært litt ustabil i det siste med både 21 og 32 dagers sykluser, men uansett pleier jeg ikke å ha vondt før samme dag, og det er ingen andre tegn til mens, så da håper jeg den holder seg unna :)

Jeg er også ganske trøtt og litt humørsyk om dagen, og ser at det kan være symptomer på økt progesteronnivå. Nå tar jeg jo Crinone to ganger daglig, så da er det vel ganske sannsynlig at det er derfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugedag 7

Fortsatt en del murringer nederst i magen innimellom, mest på kveldstid. I dag våknet jeg med det og tenkte med en gang at jeg hadde fått mensen, men neida. Ingen tegn til det😊

I dag er det nøyaktig en uke siden innsett, og fem dager igjen til testing. 🌺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...