Gå til innhold

Ned i vekt. Lettprodukter eller "vanlig"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir litt forvirret av dette. Skal ned MYE i vekt, typ 50 kg, men ser det er en god del meninger angående hva slags produkter man skal velge. Noen mener det er bedre med litt ekstra fett enn det de erstatter fettet med. Litt rømme, eller enda mer ekstra lett rømme f.eks? Har går til ernæringsfysiolog som mener at minst mulig fett er best, men så leser jeg at mange har bedre effekt av fullfetprodukter.

Anonymkode: e8d44...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tenker jeg du kan prøve deg fram for å finnr ut hva som passer for deg. Les gjerne ingredienslista og se ol de har puttet oppi noe annet. Det hender at de har tatt oppi litt sukker for å kompansere, men det er jo ikke sikkert du ønsker det.

Jeg kjenner flere som lykkes bedre med vektnedgang om de spise vanlig fullfett (er mette lenger), mens andre går konsekvent for lettprodukter. Andre varierer litt og klarer fint å kontrollere vekta med det.

Anonymkode: e4933...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene meieriprodukter er helt forskjellig fra de fleste andre produkter. For lettere yoghurt, rømme, melk, osv., er akkurat det samme produktet, bare at en del av fettet har blitt fjernet. Og det skader jo ikke, på noen som helst måte. Så lettrømme, lettmelk, osv., er vanligvis fine greier.

Alle mulige andre produkter, derimot, som majones, smakssatt yoghurt, pølser, margarin (noe man uansett bør unngå), leverpostei, salatdressinger og en mengde andre ting, er MYE dårligere i lettversjon enn i vanlig versjon. Dette fordi fettet gjerne er erstattet med stivelse og/eller vann pluss fortykningsmidler, og noen er også tilsatt kunstige søtningsmidler. Sånne lettprodukter er dermed om regel av svært dårlig kvalitet og bør derfor unngås.

Anonymkode: 730b3...233

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg podcasten «Matmyter». Av to ernæringsfysiologer. 
Håper han eller hun som du går til hjelper deg å finne noe som kan funke for deg, for det er veldig individuelt.

De siste to episodene handler om vektnedgang. 

Anonymkode: d362f...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på å spise så naturlig som mulig. Med det mener jeg kjøtt istedenfor farseprodukt, mye frukt, bær og grønnsaker, vann, kaffe og te til å drikke. Det gjelder nesten uansett hvordan du slanker deg. Det er forskjell på produkterz noen ganger er det bedre å begrense mengde men ta det skikkelige produktet, andre produkter er bedre i lette versjoner. 

Anonymkode: e3618...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgangsfasen er bare en kort fase, en introduksjon til resten av livet, men en viktig fase, fordi den legger noen føringer. For min del var det som natt og dag å skifte til originalprodukter. Etter tredve år med vektproblemer har jeg nå holdt vekta, helt uanstrengt, i flere år. Men jeg tror ikke lenger at det var mengden fett som var utslagsgivende, det var hvordan det å tillate meg/tørre å spise mer fett var med på å reparere forholdet mitt til mat og kropp. Å oppleve at det å spise helt annerledes enn det vi blir fortalt at vi skal gjøre, faktisk fungerer mye bedre, fikk meg til å skjønne at "ekspertene" ikke vet alt de heller, eller er tilbakeholdne med å fortelle det de vet. 

Dine utfordringer kan dog være helt andre enn mine. Jeg legger merke til formuleringene dine: "det de erstatter fettet med" - nei, det er ikke alltid fettet blir erstattet av noe. "Litt rømme, eller enda mer ekstra lett rømme" - nei du kan ikke spise mer lettprodukter isteden, da er du tilbake der du startet. 

Anonymkode: c9d1e...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig individuelt. Grunnen til at mange anbefaler lettprodukter til de som skal ned masse har med porsjonskontroll å gjøre. Fett er kaloririkt og om du spiser store porsjoner kan lettprodukter være en myk start. Jeg blir like sulten av fullfett som lavfett så jeg går for sistnevnte, men noen opplever raskere metthet ved fullfett produkter. Jeg reagerer bedre på høyfiber når det kommer til metthet. Prøv deg frem og se hva som gir deg størst metthet per kalori og velg den metoden som gir deg lettest porsjonskontroll. 

Anonymkode: 33208...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å kontrollere det du putter i deg så er det revnende likegyldig om det er lettprodukter eller ikke. 
Dersom et vanlig produkt inneholder 300kalorier og et lettprodukt 150 kalorier så kan du klare deg med samme mengde men få i deg halvparten av kaloriene med kun å spise en enhet av den lette. 
 

Å gå ned i vekt er faktisk ikke annet enn simpel matte. Det du putter inn minus det du forbrenner. 
Så er hver 7000 kalori under ukesmålet ditt ett kg ned i vekt per uke.

 

Anonymkode: 46e24...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg slanket meg brukte jeg to lett-produkter, det var Vita light på brødskivene, og lett-majones til reker o.l.  Endte opp med å like smaken bedre på den lette majones-varianten så den har jeg beholdt, men lightsmør er historie, nå går det i Olivero 😊

Anonymkode: 77b27...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart at det ikke er den viktigste problemstillingen når det er snakk om så mye som 50+ kg i overvekt. Får du behandling utover rein kostveiledning? Har du en overspisingslidelse?

Anonymkode: 66f4b...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også matmyter-podcasten! De er veldig opptatt av at du må finne ut hva som funker for DEG - og det er faktisk også forskningen enig om. ;) Det finnes ingen fast oppskrift, ulike ting funker for ulike folk.

Jeg gjør litt begge deler. Lettrømme liker jeg, så bruker det. Drikker lettmelk men unner meg av og til helmelk i kaffen. Lettost derimot er skikkelig kjipt så det er helt uaktuelt. 

Det trenger ikke være enten eller, finn ut hva du liker og hva som er viktigst for deg på ulike produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser mat med mye fett må spise en mindre mengde enn om du spiser mat med mindre fett (og derfor mindre kalorier). Det blir opp til deg hva du foretrekker. Jeg spiser en del lettprodukter og en del vanlige, det kommer litt an på hva det er. 

Anonymkode: 66135...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...