AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Barnetrygd utbetales til mor når begge foreldrene er forsørgere og bor sammen. Har ikke fundert noe særlig over dette med barnetrygd før, det er jo kun en liten sum og får således ingen merkbar betydning . Men samboer kom hjem i dag og ville begynne å lage regnestykker. Blant annet vil han at vi skal regne ut hvor mye mindre han bør betale for barnehagen per måned siden trygden kommer på min konto. Som sagt har jeg ikke reflektert over disse pengene i det hele tatt, de går rett inn i husholdningen. Så jeg ble jo litt paff. Jeg antar jo at det er jeg som betaler mest i hverdagen, bleiekjøp, barneklær, utstyr etc. Men det å "tro" og "føle" hvordan noe er kan jo ikke akkurat regnes som bevis eller argumenter på at det er riktig å fortsette som i dag. Så jeg er åpen for å se på saken. Men da er det spennende å høre hvordan andre gjør det med barnetrygd og hvorfor man gjør det akkurat sånn? Fordeler dere/lager regnestykker eller lar dere den bare komme inn på mors konto uten å tenke over det? Anonymkode: 349d1...8f8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Partneren din høres utrolig grisk ut. Anonymkode: a794a...180 40
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Vi har felles økonomi så her spiller det ingen rolle hvilken konto barnetrygden kommer inn på. Det er dessuten jeg som står for 100% av alt innkjøp av barneklær og utstyr. Anonymkode: ff64d...06f 15
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 Vi fører over et beløp til felleskort hver mnd, jeg fører da over ekstra samme beløp som barnetrygden. Anbefaler dere heller å ha en slik ordning. Anonymkode: 1efd0...f3e 8
Anjatapinjata Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 Vi legger det i barnehage regningen, men det er egentlig bare tull for jeg sparer den 1000 lappen til barnet hver mnd. Men her er det jeg som tjener mest og når jeg ønsker og har mulighet å spare til barnet så gjør jeg det😊 Jeg betaler også mest utstyr osv til barnet. Mat og felles utgifter deler vi på to😊 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 Barnetrygden her går inn på sparekonto til barnet, så han han noe som «oppstart» når han blir voksen. Vi har felles økonomi, så om vi ikke hadde gjort det slik hadde nok pengene bare gått til husholdningsting. Anonymkode: cc3ff...244 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 Det kan se ut som om mannen din får seg en overraskelse om dere skal de på alle utgifter til barn. Hvis du betaler det meste i hverdagen som bleier feks vil jeg tro regnestykke blir skjevt i din favør. Uansett syns jeg det er sært om han skal begynne å regne på slike ting. Det er hans barn uansett så å bidra litt ekstra hadde vel ikke gjort noe uansett. Anonymkode: 144ac...aa6 11
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 Vi har helt felles økonomi så har sånn sett ikke noe å si hvilken konto den kommer inn på. Men pengene fører vi over på egen konto til barnet uansett. Bruker de kun på ting til barnet som feks regntøy, sko, diverse utstyr osv. Anonymkode: a4650...d6c 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 Her går det inn i vanlig månedsbudsjett. Det er jeg som står for alt av innkjøp til barnet. Så har vi satt opp sparekonto til barnet i tillegg. Men ikke automatisk trekk av barnetrygd. Anonymkode: 91029...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Her går det inn i husholdningen. Noen måneder går de med på matvarer, andre ganger klær barnet trenger mens andre ganger igjen betaler jeg ei regning med den. Har sikkert brukt noen av de på en kaffe eller to ute også. Varierer. Vi fører over et fast beløp hver på en felles konto, mitt beløp er litt mindre enn hans da jeg tjener mindre. Anonymkode: d99e2...7d6 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 Setter barnetrygden inn på en utstyrskonto til barna. Brukes fortløpende til ting de trenger. Anonymkode: 48c8e...e24 4
Arkana Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Vi er gift og har felles økonomi, så det er uvesentlig hvilken konto barnetrygden kommer inn på. Alt går i potten. Jeg synes det er pussig å regne på krona hvem som får inn hva og hvem som betaler bra når man er i et etablert samboerforhold/ekteskap med barn. 10
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 Vi har felleskonto til felles utgifter. Barnetrygden går direkte dit. Anonymkode: e364b...891 1
spinnwild Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 (endret) Noen liker å sette alt i system, trenger ikke å være noe galt med det. Bare pass på å få med alt du betaler for som han kanskje ikke har tenkt på, i regnestykket. Selv har vi en felleskonto vi setter inn like mye på, og når barnetrygden kommer går den dit også. Endret 31. august 2020 av spinnwild 2
Anciol Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 Barnetrygden kommer på min konto, og den blir delt jevnt mellom de to ungene mine, og går inn i ukelønnen deres! 1
Repus Asserts Skrevet 31. august 2020 #16 Skrevet 31. august 2020 Har fellesøkonomi. Barnetrygden går dessverre rett inn i husholdningen. Skulle mye heller ha spart den til barna,men per dags dato,har vi ikke økonomi til det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Skrevet 31. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fører over et beløp til felleskort hver mnd, jeg fører da over ekstra samme beløp som barnetrygden. Anbefaler dere heller å ha en slik ordning. Anonymkode: 1efd0...f3e Vi fører over et beløp slik at vi har omtrent samme tilbake sum på konto etterpå. På den måten utjevnes lønnsforskjellen. I praksis deler vi da nesten alt. Anonymkode: 711d2...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Setter barnetrygden inn på en utstyrskonto til barna. Brukes fortløpende til ting de trenger. Anonymkode: 48c8e...e24 Samme gjør vi. Veldig deilig å ha penger stående når det er nye sesonger og yttertøy, sko etc ska byttes ut til to barn Anonymkode: 2eb65...8b9
Pinkpashion Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 Vi setter noe inn på barnas sparekonto (en konto vi aldri bruker penger fra), og en andel settes inn på en «brukskonto» som vi bruker til badeland, nye klær og lignende. Jeg sitter ikke igjen med noe mer penger enn mannen selv om barnetrygden kommer til min konto. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 De første fem månedene satte jeg pengene inn på sparekonto til begge barna. 5000 er ikke store summen, men det blir jo litt renter likevel. Etter det har pengene gått inn i fellespotten som går til mat, klær/utstyr og regninger. Nå setter vi inn litt her og der på sparekontoene deres etter evne, så blir det nok mer systematisk igjen senere. Anonymkode: 59fa0...270 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå