Gå til innhold

Barnedåp

Gjest cammilla

Anbefalte innlegg

Gjest cammilla

Hvilken dag er det mest vanlig å arrangere barnedåp?

Søndag?

Kan den bli arrangert på hvilken som helst dag i uka?

(Dumt spørsmål..-jeg vet :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnedåp arrangeres i forbindelse med vanlige gudstjenester, altså på søndager eller på helligdager. Ring menighetskontoret ditt, så får du vite hvilke søndager som er aktuelle. Hos oss er det i alle fall sånn at man kan velge bare mellom utvalgte søndager, de søndagene de har dåpsgudstjenester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ha barnedåp på kvardagar, utenom gudstjeneste. Var i ein lik barnedåp i april.... Så det går faktisk an. Kjem vel kasnkje an på kor "villig" presten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har vært i en helt vanlig barnedåp i en kirke på en fredag. Snakk med presten, kanskje du finner en av den fleksible typen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også blitt veldig vanlig å ha egne dåpsgudstjenester i enkelte menigheter hvor det er mange dåpsbarn hver uke. Ti dåpsbarn hver søndag gjør nemlig vanlige gudstjenester uutholdelig lange og ensformige...

Disse egne gudstjenestene er kortere, og kan legges før eller etter en vanlig gudstjeneste, eller f.eks. til lørdager.

Ring menighetskontoret der du bor, og hør hva som er vanlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg var i en dåp med tretten dåpsbarn engang..... Trodde aldri det skulle bli ferdig....

Da min søster skulle døpe sine barn, skjedde det etter vanlig gidstjenestetid. Kirken ble tømt for folk, så kom vi inn og hadde dåp. Enkelt og greit, for de som vil ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dilla

For de som ønsker, det kan man også ha barnedåp (eller navnefest som de kaller det) i regi av HumanEtisk Forbund. Det foregår i Rådhuset på lørdager (i hvertfall i Oslo). Jeg har vært i 3 slike navnefester og det er minst like høytidelig som i kirken, men altså uten det kristne preget som i en kirke. Et veldig bra alternativ for de som ikke er opptatt av kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får man ikke døpe annet enn på søndager, og ikke en hvilken som helst søndag. Her er søndagene fordelt på 4 kirker og det er max 6 barn pr dåp. Blir du "for sen" må du velge en annen kirke eller vente kanskje så mye som en mnd til. HumanEtisk forbund har navnedag en lørdag 2 eller 3 ganger i året her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...