Gå til innhold

Noen som har erfaring med keto og kan svare meg ang proteiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal spise ca 55g proteiner om dagen. 
Etter å ha sovet lenge å starter dagen midt på dagen med en lunch bestående av omelett, har jeg i følge lifesum brukt om proteinkvoten min.

2 egg, 2 skiver skinke og 50-60g ost.

salat ved siden av.

Det er tydeligvis dumt å spise både egg, skinke og ost i ett måltid. Men hvordan skal jeg få til mer fett? Stekte i smør/olivenolje. 
og hvordan unngå så mye proteiner i hvert måltid? 
 

har dere konkrete tips til frokost og lunch for å ikke spise så mye proteiner?

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 gram protein per dag hørtes lavt ut. Er du sikker på det stemmer? Jeg spiser ikke keto, men karbo redusert (lavkarbo) og spiste det samme som deg til frokost. Jeg tenker det er et sunt måltid og holder mett lenge... (Jeg hadde også purreløk og sukkerfri ketchup). 

Anonymkode: f8d1e...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 2 egg, 55 gram gulost og 40 gram kokt skinke til å bli 35 gram protein.

Hva mener du med kvote? Ser du på prosentandel av det du allerede har spist?

Hvorfor skal du bare spise 55g protein pr dag? De fleste gjør krumspring for å få i seg så mye som mulig.

Du starter ikke dagen med lunsj, du spiser sen frokost.

 

Anonymkode: d4dea...bb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ha regnet veldig feil. I ett middels stort egg er det 5,7 proteiner. Google næringsinnhold i matvarer, i de fleste matvarer er det oppgitt antall proteiner og karbohydrater pr 100 gram matvare. 

To egg :12

to skiver skinke ( a10 g pr skive) :

50 g gulost: 14

Dette utgjør omtrent 30 g proteiner

100 g kyllingfilet inneholder 24 g proteiner, så med begrensing på 55 g proteiner, så kan du altså spise en kyllingfilet også. 

Jeg kjenner ikke til lifesum, men hører ofte at i andre keto opplegg skal man spise omtrent et gram protein pr kroppsvekt. Så om du veier 55 kg, så spise ca 55 g proteiner pr dag. Men her vil nok de ulike oppleggene variere. 

Ang fett, så må du nesten se på næringsinnholdet i matprodukter der også. Bacon inneholder feks mye fett, grilla kylling med skinn har mer fett enn en kyllingfilet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Men det jeg egentlig lurer på er, når man spiser mye protein (ligger alltid 30-80g over hver dag), hvordan spise mindre protein og likevel mindre karbohydrater og oppnå nok fet?

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men det jeg egentlig lurer på er, når man spiser mye protein (ligger alltid 30-80g over hver dag), hvordan spise mindre protein og likevel mindre karbohydrater og oppnå nok fet?

Anonymkode: 7d067...e70

Fetere matvarer - kjøtt og meieriprodukter. Olje. Nøtter. Mindre stivelse og sukker.

Anonymkode: d4dea...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp MTC olje, drikk den i varm eller kald drikke, da får du mer fett. (Finnes på helsekost)

Bruk fløte i omeletten, og ha i litt bacon istedenfor skinke. Da øker du fett mengden, men husk å ikke spis mye mettet fett ofte, det er ikke bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å øke fettet da? Tilfør bacon i omeletten, ha avokado i salaten. Fløte i omeletten. Nøtter til snacks. Stek alltid i mye olje eller smør. Oljedressing over salaten. Nå har du jo valgt nesten bare proteinrik mat i frokosten din. Prøv å balanser måltidene til å inneholde begge deler.

Anonymkode: 18d66...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men det jeg egentlig lurer på er, når man spiser mye protein (ligger alltid 30-80g over hver dag), hvordan spise mindre protein og likevel mindre karbohydrater og oppnå nok fet?

Anonymkode: 7d067...e70

Skjønner ikke hvordan du kan ligge opp til 80 g protein OVER anbefalt. Du sier at du skal ligge på 55 g protein, men spiser altså opp til 130 g protein hver dag. Hvordan får du til det? Hva spiser du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Aureka skrev:

Skjønner ikke hvordan du kan ligge opp til 80 g protein OVER anbefalt. Du sier at du skal ligge på 55 g protein, men spiser altså opp til 130 g protein hver dag. Hvordan får du til det? Hva spiser du da?

Egg, ost, kjøtt, kylling, nøtter, fisk, avokado, litt grønnsaker og bær.

ts

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Egg, ost, kjøtt, kylling, nøtter, fisk, avokado, litt grønnsaker og bær.

ts

Anonymkode: 7d067...e70

Men hvordan ser en vanlig spise dag ut for deg? Lunsjen har du allerede sagt noe om, men resten?

(Kun hvis du gidder å skrive det selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egg, ost, kjøtt, kylling, nøtter, fisk, avokado, litt grønnsaker og bær.

ts

Anonymkode: 7d067...e70

Du må jo feks spise over 1/2 kg ren kyllingfilet for å komme opp i så mange proteiner. Grønnsaker kommer i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Aureka skrev:

Du må jo feks spise over 1/2 kg ren kyllingfilet for å komme opp i så mange proteiner. Grønnsaker kommer i tillegg. 

Kan det være at lifesum appen tuller med

meg da? Har 40g over i dag. 
 

Vanlig dag: frokost, to egg, salat med ost og skinke. lunch: Omelett eller chiapudding eller gresk yoghurt med MCT olje og Mandelmelk. Middag: fisk/kylling/kjøtt med grønnsaker som gjerne er kokt/stekt med smør/fløte/rømme. 
Grønnsaker til alle måltid. Avokado om jeg ikke allerede har spist mye karbohydrater. Litt bær i løpet av dagen. Liten neve nøtter om sulten melder seg. Spiser ca 1500kcal.

 

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.8.2020 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Kan det være at lifesum appen tuller med

meg da? Har 40g over i dag. 
 

Vanlig dag: frokost, to egg, salat med ost og skinke. lunch: Omelett eller chiapudding eller gresk yoghurt med MCT olje og Mandelmelk. Middag: fisk/kylling/kjøtt med grønnsaker som gjerne er kokt/stekt med smør/fløte/rømme. 
Grønnsaker til alle måltid. Avokado om jeg ikke allerede har spist mye karbohydrater. Litt bær i løpet av dagen. Liten neve nøtter om sulten melder seg. Spiser ca 1500kcal.

 

Anonymkode: 7d067...e70

For meg høres det i alle fall underlig ut. Du skriver ikke hvor mange gram av kjøtt/fiske middagen din inneholder, så helt umulig å si om lifesum appen tuller med deg. Men regner med at du veier maten som du skriver inn i lifesum? Hvis du vil, så kan jeg hjelpe deg å regne ut, men da må du skrive hvor mange gram av kjøtt/fisk, ost, skinke og hvor mange skjeer du bruker til chiapuddingen din. 

Hvor mye karbo og fett anbefaler lifsum at du skal spise? Det er forresten knapt noen karbohydrater i avokado.

Jeg har også i perioder gått på diett for å være i ketose, da er det karbohydratene jeg teller nøye og forsøker å unngå, og proteinene jeg strever med å få nok av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aureka skrev:

For meg høres det i alle fall underlig ut. Du skriver ikke hvor mange gram av kjøtt/fiske middagen din inneholder, så helt umulig å si om lifesum appen tuller med deg. Men regner med at du veier maten som du skriver inn i lifesum? Hvis du vil, så kan jeg hjelpe deg å regne ut, men da må du skrive hvor mange gram av kjøtt/fisk, ost, skinke og hvor mange skjeer du bruker til chiapuddingen din. 

Hvor mye karbo og fett anbefaler lifsum at du skal spise? Det er forresten knapt noen karbohydrater i avokado.

Jeg har også i perioder gått på diett for å være i ketose, da er det karbohydratene jeg teller nøye og forsøker å unngå, og proteinene jeg strever med å få nok av. 

Hadde vært fint å sett hva du kommer ut med. Tar en dag fra forrige uke. Dagsresultatet lifesum ga meg var: 34 over av protein (for mye) hadde 7 karbohydrater igjen og 49g med fett igjen.

spiste: frokost: to kokte egg, 14 g morrpølse, 34 g brie, 1,5dl Mandelmelk, en kopp kaffe.

lunch: egg (veide de med skall?! 133g) 75 g brie og 23 g hamburgerrygg, var vanskelig å si helt nøyaktig salat. Litt isberg, agurk og tomat - en liten håndfull. Vann.

middag: 137g indrefilet storfe, 30 g champion, 67 g brokkoli, 30 g asparges, 12 g meierismør, 20g matfløte, 15g hvitløkssmør. Pepsi Max 

lifesum sier jeg skal ha 134g fett, 57g protein, og 20 g karbohydrater.

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint å sett hva du kommer ut med. Tar en dag fra forrige uke. Dagsresultatet lifesum ga meg var: 34 over av protein (for mye) hadde 7 karbohydrater igjen og 49g med fett igjen.

spiste: frokost: to kokte egg, 14 g morrpølse, 34 g brie, 1,5dl Mandelmelk, en kopp kaffe.

lunch: egg (veide de med skall?! 133g) 75 g brie og 23 g hamburgerrygg, var vanskelig å si helt nøyaktig salat. Litt isberg, agurk og tomat - en liten håndfull. Vann.

middag: 137g indrefilet storfe, 30 g champion, 67 g brokkoli, 30 g asparges, 12 g meierismør, 20g matfløte, 15g hvitløkssmør. Pepsi Max 

lifesum sier jeg skal ha 134g fett, 57g protein, og 20 g karbohydrater.

Anonymkode: 7d067...e70

Du spiser jo ikke nok fett. Dette er mer vanlig lavkarbo. Er par kommentarer, du veier ikke egg med skall. Du kan øke mengden enkelt på flere måter, fettkaffe, majones eller smør i eggene, fløte i stedet for mandelmel osv. Hovedkilden til energi og metthet skal være fett på keto. Det er ikke sikkert at dette er dietten for deg om du ikke klarer det. Heldigvis finnes det mange retninger av lavkarbo og det er noe for de fleste.

Anonymkode: f8d1e...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser jo ikke nok fett. Dette er mer vanlig lavkarbo. Er par kommentarer, du veier ikke egg med skall. Du kan øke mengden enkelt på flere måter, fettkaffe, majones eller smør i eggene, fløte i stedet for mandelmel osv. Hovedkilden til energi og metthet skal være fett på keto. Det er ikke sikkert at dette er dietten for deg om du ikke klarer det. Heldigvis finnes det mange retninger av lavkarbo og det er noe for de fleste.

Anonymkode: f8d1e...9c3

Takk for kommentar, men jeg er klar over dette. Handlet det jeg trengte før helga, så må har jeg mer av smør, fløte, rømme, MTC olje, coconutoil, etc etc.. tar bare litt tid å legge om og komme dit at en får nok fett.
 

Spørsmålet mitt var bare om det ble for mye proteiner og hvordan jeg kan spise så det ikke blir for mye av det. 
 

slik jeg beskrev måltidene her en dag, handler det om hva sånn ca jeg spiser. Fett av div kommer i tillegg. Det utgjør jo litt protein , men ikke like mye som det jeg ramset opp av kjøtt, fisk, kylling, ost osv.

ts

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å følge sulten din litt bedre. Noen trenger mer fett enn andre og noen trenger mer proteiner enn andre. Av og til frister magrere kjøttstykker og av og til frister fete kjøttstykker meg. Ikke tenk så mye over fett vs protein. Bare spis ren, fet mat og hold karbohydratene lavt, så ordner det seg. Det ser ut som at lifesum anbefaler 80% fett, 15% protein og 5% karbohydrater uten å se på gram protein per kg kroppsvekt. Denne fordelingen er generelt grei, men for deg som spiser så lite, så bør du nok øke proteinet over det de anbefaler. 

Og spiser du deg mett på så lite? Du skal spise deg mett. Jeg har spist lavkarbo i 11 år og har aldri telt en eneste kalori eller logget hva jeg har spist annet enn å bare ta en kontrollsjekk fordi jeg var nysgjerrig. Jeg lå på ca 2500 kcal og 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater.

Anonymkode: 2ee14...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å følge sulten din litt bedre. Noen trenger mer fett enn andre og noen trenger mer proteiner enn andre. Av og til frister magrere kjøttstykker og av og til frister fete kjøttstykker meg. Ikke tenk så mye over fett vs protein. Bare spis ren, fet mat og hold karbohydratene lavt, så ordner det seg. Det ser ut som at lifesum anbefaler 80% fett, 15% protein og 5% karbohydrater uten å se på gram protein per kg kroppsvekt. Denne fordelingen er generelt grei, men for deg som spiser så lite, så bør du nok øke proteinet over det de anbefaler. 

Og spiser du deg mett på så lite? Du skal spise deg mett. Jeg har spist lavkarbo i 11 år og har aldri telt en eneste kalori eller logget hva jeg har spist annet enn å bare ta en kontrollsjekk fordi jeg var nysgjerrig. Jeg lå på ca 2500 kcal og 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater.

Anonymkode: 2ee14...481

Takk for mange nyttige tips og råd!

Ja, jeg blir mett og er egentlig veldig overrasket over hvor lenge jeg holder meg mett også. Før måtte jeg spise nesten med en gang jeg våknet, uansett om tidspunktet var 0500 eller 0800. Nå kan jeg vente 2-4t uten å føle på sulten. Jeg spiser ca hver fjerde time. Og ikke er jeg sugen på noe til kvelden heller. Siste måltid ca 18-19. 
Noen ganger er det snakk om 200-300 kcal mer eller mindre, men ligger ca på 1500. Akkurat nå er det overveldende å spise så mye fett som smør, fløte og rømme osv. Blir fort mett av det. 
 

ts

Anonymkode: 7d067...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint å sett hva du kommer ut med. Tar en dag fra forrige uke. Dagsresultatet lifesum ga meg var: 34 over av protein (for mye) hadde 7 karbohydrater igjen og 49g med fett igjen.

spiste: frokost: to kokte egg, 14 g morrpølse, 34 g brie, 1,5dl Mandelmelk, en kopp kaffe.

lunch: egg (veide de med skall?! 133g) 75 g brie og 23 g hamburgerrygg, var vanskelig å si helt nøyaktig salat. Litt isberg, agurk og tomat - en liten håndfull. Vann.

middag: 137g indrefilet storfe, 30 g champion, 67 g brokkoli, 30 g asparges, 12 g meierismør, 20g matfløte, 15g hvitløkssmør. Pepsi Max 

lifesum sier jeg skal ha 134g fett, 57g protein, og 20 g karbohydrater.

Anonymkode: 7d067...e70

Nei, lifesum tuller ikke med deg. Jeg kom frem til samme resultat som appen. Altså 91 g protein. Hvis du vil følge lifesum, så har du fått flere råd om hvordan få i deg mer fett. Kanskje du kan forsøke å erstatte noen av proteinene med avocado? !00 g avokado inneholder 19,5 g fett og ikke noe protein. Det metter godt. 

Selv følger jeg en tilnærming som sier ca 1 g protein pr kg kroppsvekt. Jeg er heller ikke så glad i fett, men bruker mer kremfløte enn vanlig og mer avokado.

Blir jeg småsulten kan jeg ty til baonsvor/baconsnack. Denne inneholder masse fett(og protein) https://meny.no/varer/snacks-godteri/baconsnacks/baconsvor-7035620037696

Lykke til

Endret av Aureka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...