Gå til innhold

Dysleksi hos småskolebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som kan si noe om hvordan dette ble oppdaget?

Har en i andre som har store problemer med å koble lyd til bokstav, og til å huske bokstavene. At det er små og store bokstaver gjør ham mer forvirra. I tillegg er han veldig lite motivert til å jobbe med saken. Han greier selvfølgelig ikke å lese leseleksa. 
Er henvist PPT. Var sen med å begynne å prate. 
Fungerer bra på andre områder, god i matte. 
Har aldri hatt dette problemet før, han har eldre søstre. Ingen som har hatt dysleksi i slekta det jeg vet om.

Anonymkode: 7d3ed...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lese-og skrivevansker er vanlig, også dysleksi. Hvordan det fanges opp varierer. Ingen som har dysleksi er like. Noen har "kun" denne vansken, andre har det som del av et større vanskebilde. Det bør fanges opp så tidlig som mulig, men i mange tilfeller tar det lang tid før gode tiltak settes inn. Har PPT utredet barnet enda? 

Som regel blir det oppdaget når barnet viser vansker med lesingen og PPT kommer inn i bildet. 

Anonymkode: ee7b0...c6c

Skrevet

Ifølge KG så eksisterer ikke dysleksi.

Anonymkode: 8e6b2...bd7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lese-og skrivevansker er vanlig, også dysleksi. Hvordan det fanges opp varierer. Ingen som har dysleksi er like. Noen har "kun" denne vansken, andre har det som del av et større vanskebilde. Det bør fanges opp så tidlig som mulig, men i mange tilfeller tar det lang tid før gode tiltak settes inn. Har PPT utredet barnet enda? 

Som regel blir det oppdaget når barnet viser vansker med lesingen og PPT kommer inn i bildet. 

Anonymkode: ee7b0...c6c

Nei, de har ikke begynt med utredning enda. Desverre har koronaen gjort at den ble utsatt; skulle egentlig begynt i vår. Har øvd masse med bokstaver i sommer sammen med ham. Fikk anbefalt lesespillet POIO av en bruker her inne, det er jeg takknemlig for da dette var noe som fenget. Læreren sier han kan flere bokstaver nå, men det går likevel i surr og han er ikke i nærheten av å kunne lese. 
Det går LITT bedre med skriving. Han greier å produsere småord og bruddstykker, med veiledning.

• Liker 1
Skrevet

Man får vel ikke dysleksidiagnosen før helt i slutten av andre eller i tredje klasse. 

Hos oss så testes 3.klassinger med LOGOS kartlegging, det settes inn intensive tiltak og deretter testes barnet igjen etter 3-4 mnd. 

Anonymkode: 82271...f30

Skrevet

Offisielt fikk hun diagnosen dysleksi og dyskalkuli i begynnelsen av tredje klasse, men vi hadde mistanke allerede fra første klasse uten at noen ville gjøre noe eller prøve tidlige tiltak. 🙄

Anonymkode: 79913...72c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Offisielt fikk hun diagnosen dysleksi og dyskalkuli i begynnelsen av tredje klasse, men vi hadde mistanke allerede fra første klasse uten at noen ville gjøre noe eller prøve tidlige tiltak. 🙄

Nei, de har en veldig «vente og se» holdning. 
Hvordan går det med henne nå da? 
Må innrømme at jeg har litt katastrofetenkning rundt dette. Tenk hvis gutten aldri lærer å lese liksom 😨

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sent å få slike diagnoser i begynnelsen av tredje klasse! Det bør dere være glade for. Men at de ikke satte inn tidlige tiltak er synd. Hilsen logoped 

Anonymkode: e6cd0...f8b

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Må innrømme at jeg har litt katastrofetenkning rundt dette. Tenk hvis gutten aldri lærer å lese liksom 😨

Tja, hva kan man si. Hun er jo veldig intelligent, hun ble evnetestet i forbindelse med utredningen, men vi har jobbet mye med selvfølelsen og det faktum at hun må jobbe så mye hardere enn andre for å få til det samme. Hun leser veldig sakte da, skrivingen er også litt ymse. Det verste er egentlig dyskalkuli, det er vanskelig å kompensere for dårlig tallforståelse. HUn har veldig dårlig selvtillit når det kommer til skolearbeid, ikke overraskende, så vi må bruke mye tid på oppmuntring og hjelp.

Nå er hun I 4. klasse, så har jo prøvd noen av tiltakene. Det er ikke alt som funker og her fungerte f.eks. dataprogrammer etc forferdig dårlig. HUn trenger mer menneskelig oppfølging og jeg merker at læreren synes det er dumt for det blir så krevende for dem... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pust med magen. Han kommer til å lære å lese. Kanskje kommer han aldri til å elske det, men det går fint likevel. 

Mange barn lærer ikke å lese før i 2. Klasse, uten at dysleksi er årsaken. Det avhenger også av motivasjon, interesse og en haug med andre ting. 

Hvis han har dysleksi finnes det masse hjelpemidler som kompenserer for dysleksien. Det finnes SÅ mye bra, som hjelper barn og voksne med dysleksi og lesevansker. Både lesing og skriving er enklere med digitale hjelpemidler. 

Og en dysleksidiagnose i 3. klasse er tidlig. Mange får dessverre ikke diagnosen før i ung voksen alder, mange oppdages i slutten av barneskolen eller på u.skolen. 

Supert at dere får hjelp av PPT. Involvering av PPT pga lærevansker allerede i starten av 2 klasse mener jeg er bra, det er ingenting som tyder på vente og se med akkurat det. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke at det nødvendigvis gjelder ditt barn, men mitt barn var 5.5 da hun begynte på skolen. Da hun begynte i tredje var hun da 7.5. 

Jeg begynte på skolen da jeg var 7.5, og jeg var én av kun 4 i klassen som kunne lese...  

De er små disse barna våre, det er lett å glemme det. 

Anonymkode: 94e9c...ba6

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pust med magen. Han kommer til å lære å lese. Kanskje kommer han aldri til å elske det, men det går fint likevel. 

Mange barn lærer ikke å lese før i 2. Klasse, uten at dysleksi er årsaken. Det avhenger også av motivasjon, interesse og en haug med andre ting. 

Hvis han har dysleksi finnes det masse hjelpemidler som kompenserer for dysleksien. Det finnes SÅ mye bra, som hjelper barn og voksne med dysleksi og lesevansker. Både lesing og skriving er enklere med digitale hjelpemidler. 

Og en dysleksidiagnose i 3. klasse er tidlig. Mange får dessverre ikke diagnosen før i ung voksen alder, mange oppdages i slutten av barneskolen eller på u.skolen. 

Supert at dere får hjelp av PPT. Involvering av PPT pga lærevansker allerede i starten av 2 klasse mener jeg er bra, det er ingenting som tyder på vente og se med akkurat det. 

Tusen takk for oppmuntrende innlegg!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sent å få slike diagnoser i begynnelsen av tredje klasse! Det bør dere være glade for. Men at de ikke satte inn tidlige tiltak er synd. Hilsen logoped 

Anonymkode: e6cd0...f8b

Enig, det er viktig at tiltakene kommer i gang tidlig, selve diagnosen kan gjerne vente litt, det er viktig at diagnosen er riktig, og da må den ikke settes for tidlig heller.

Anonymkode: 85478...279

• Liker 3
Skrevet

Hei. Forstår din undring. At han er henvist til PPT allerede i starten av 2.trinn er ikke en «vent og se» holdning. Da er skolen på hugget.

Læreplanmålene sier at elever skal kunne lese (trekke sammen lyder til ord og setninger) etter 2. trinn. At elevene har forskjellige veier dit er helt vanlig.

Å møte bokstaver kan være en ganske ny og krevende prosess for barn. Noen barn er veldig nysgjerrig på bokstaver tidlig. Andre fatter ikke interesse før senere. Begge er innenfor normalen. En elev som kan 19 bokstaver når hen begynner på skolen, har en lettere start enn en elev som kan 10. (Feks) Det er bare en faktor som kan spille inn. 

Skolen skal ha en oversikt over hvilke bokstaver elevene kan og ikke kan, og sette inn tiltak deretter. Det er opp til hver enkelt skole og kommune hvordan dette gjøres. Men noe skal gjøres (og har helt sikkert blitt gjort). 

ut i fra det du skriver, tenker jeg at ditt barn har en opplevelse av at det ble litt mye nytt på en gang. Kanskje vil bokstavtrening og å koble lyd til bokstav være nok tiltak, kanskje er det starten på vansker. Det er litt tidlig å si enda. Lav bokstavkunnskap betyr ikke automatisk lese og skrivevansker, men et av kjennetegnene ved lese-og skrivevansker er lav bokstavkunnskap. Hvis du forstår hva jeg mener? 

jeg ville bedt skole om en kartlegging av hvilke bokstaver barnet kan (ganske vanlig at dette gjøres jevnlig), og deretter leselekse som baserer seg på de bokstavene som sitter inne. Uke for uke kan leseleksa få nye bokstaver i seg. Det er ikke hensiktsmessig at barnet har leselekse med masse bokstaver hen ikke kan. Verken for mestring eller motivasjon.

hilsen engasjert lærer

Anonymkode: 53316...791

• Liker 3
Skrevet

Jeg er enig med lærer over her. Spesielt viktig med tanke på lekser. 

Det verste man kan gjøre mot et barn som synes leseopplæringen er krevende, er å presse på barnet tekster som det ikke klarer å lese. 

Ha korte økter hver dag med øving på enkle ord som har bokstaver som barnet kan men som ikke er automatisert. Hvis det er behov for lengre setninger for å få litt innhold i tekstene, kan den voksne lese mest og barnet lese ord. 

Hvis du ønsker å vite hvilke bokstaver eleven kan, så kan du lage et ark med alle bokstavene og be barnet peke på de bokstavene det kjenner igjen og si lyden. Så kan jo du si noen av de du kjenner igjen og lyden, så vil det bli en repetisjon også uten noe press eller strev for barnet. 

Les masse for barnet, forsøk å knytte lesing mot noe positivt. Besøk biblioteket, få hjelp til å finne interessante bøker. Forsikre barnet om at lesing er en ferdighet som må øves, og det er helt normalt å bruke hele 1 og 2 klasse på å øve masse. Oppdag bokstaver rundt dere, tre pinner kan bli en stor A eller D. Mange morsomme bokstaver i logoer rundt om kring. 

Det viktigste er at barnet har troen på at det vil mestre lesingen etter litt tid. Og det vil det. Men med for mye motstand og for lite mestring så vil barnet tenke "jeg er dårlig til å lese, jeg liker ikke å lese" og det blir fort en selvoppfyllende profeti. 

Lykke til! Jeg synes leseopplæring er morsomt og spennende, men vet også at det kan være forferdelig når man synes det går saktere enn hos "alle andre". 

Skrevet

Dere to siste her; tusen takk for fine innlegg. Ja, tror kanskje han har blitt pressa for mye. Har forstått det slik som dere etter å ha lest om emnet at for mye av det de ikke mestrer virker ødeleggende. Han sier selv at han er «ulærbar» når det kommer til lesing og ord. Ganske forferdelig å høre, særlig for meg som kunne å lese tidlig og slukte alt fra Margit Sandemo til Walter Scott når jeg var ung.  😢

I motsetning til meg er han her helt uinteressert i bokstaver. Umotivert. Husker jeg syntes det var gøy, så dette er så rart...

Får fortsette med oppgaver han mestrer til vi vet mer når PPT kommer på banen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...