Gå til innhold

Lekeavtaler - barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen dumme spørsmål om organisering av lekeavtaler, eller playdates som noen kaller det:

Hvor tidlig er det vanlig å starte med lekeavtaler i barnehagen?

Fungerer det slik at en av foreldrene følger med barnet til avtalen og blir værende der sammen med barnet? Barnet mitt er litt over 2 1/2 år og fortsatt bleiebarn. Så regner med en av oss foreldre må bli med barnet på disse avtalene? 

Hvor lenge pleier slike treff å vare hos dere, og treffes barna da helst i helger eller etter bhg? Helg er vel best?

Anonymkode: 9f53e...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte ikke før 4/5 års alder. Er barnet 2,5 tenker jeg det er naturlig dere foreldre er med ja. Men det er nok helt ærlig litt tidlig, det har ihvertfall ikke vært vanlig i de to barnehagene vi har brukt. 

Anonymkode: cf6f7...49d

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynte ikke før 4/5 års alder. Er barnet 2,5 tenker jeg det er naturlig dere foreldre er med ja. Men det er nok helt ærlig litt tidlig, det har ihvertfall ikke vært vanlig i de to barnehagene vi har brukt. 

Ok.

Det var mor til en av jentene i bhg som spurte. Hun sier hennes jente snakker om min jente hele tiden, og de leker så fint sammen. Sa derfor ja til lekeavtaler, selv om jeg som deg tenker at det kanskje er litt tidlig. 
ts

Skrevet

Hos oss pleide det å fungere sånn at man tar med et ekstra barn hjem, så henter foreldrene barnet der i stedet for i barnehagen, typisk etter middag.

Det begynte i 2,5-3 års alderen, men bare blant de tryggeste barna.

Min sluttet med bleie før hun var 2 år, men de må selvsagt ha hjelp til å tørke seg på do. Men foreldre som har barn selv klarer jo å hjelpe med sånt?

Anonymkode: 5addb...44d

• Liker 2
Skrevet

Her har vi begynt i 4-5 års alder. Ungene blir med hverandre hjem etter barnehagen og så henter foreldrene barnet etter en stund.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt an på hvor trygg barnet er i det andre hjemmet og med foreldrene. Vår jente startet rundt 3,5 år og var trygg med en gang, mens med lillebror på 2 har vi en nær nabo som gjør at vi starter tidligere men alltid med begges foreldre tilstede😊

Men gjør alt du kan for å gjøre dette kjekt for begge barna, ikke for at foreldre skal ha avlasting. Det kommer etterhvert når de er trygge😊

Anonymkode: 058c6...b8e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Bare fordi barna driver med paralelllek Betyr ikke det at de ikke får noe ut av leken. Jeg tenker det er kjempefint for barn på 2,5 å ha noen playdates😁

Anonymkode: fa485...5c5

• Liker 4
Skrevet

Ved 2,5 års alderen så var jeg med. Da skravlet jeg med foreldrene og drakk kaffe mens ungene lekte 1 - 2 timer. Primært i helg men også en og annen kombinert middag og playdate.

Nå er hun 4 og er med hjem alene til vennene rett fra barnehagen,  spiser middag og ser barne-tv før vi henter. Eller vi levere/henter til playdate i helgene. Da er de gjerne sammen fra 12.00 - 18.00 sånn ca. 

Anonymkode: f14e5...d60

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Det var mor til en av jentene i bhg som spurte. Hun sier hennes jente snakker om min jente hele tiden, og de leker så fint sammen. Sa derfor ja til lekeavtaler, selv om jeg som deg tenker at det kanskje er litt tidlig. 
ts

2,5 år er perfekt. Vi startet også da 🙂 En voksen har pleid å bli med barnet når de er så små. Det er jo bare hyggelig det.

Anonymkode: f9c0b...505

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved 2,5 års alderen så var jeg med. Da skravlet jeg med foreldrene og drakk kaffe mens ungene lekte 1 - 2 timer. Primært i helg men også en og annen kombinert middag og playdate.

Nå er hun 4 og er med hjem alene til vennene rett fra barnehagen,  spiser middag og ser barne-tv før vi henter. Eller vi levere/henter til playdate i helgene. Da er de gjerne sammen fra 12.00 - 18.00 sånn ca. 

Anonymkode: f14e5...d60

Ok.12-18, det var jo nesten en hel dag. Er det vanlig?

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.12-18, det var jo nesten en hel dag. Er det vanlig?

ts

Nei

Anonymkode: 14cfc...6d2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Bare fordi barna driver med paralelllek Betyr ikke det at de ikke får noe ut av leken. Jeg tenker det er kjempefint for barn på 2,5 å ha noen playdates😁

Anonymkode: fa485...5c5

Har ikke sagt de ikke får noe ut av leken, men det har ikke vært vanlig i våre barnehager så tidlig at de er med hverandre hjem. Det har først vært vanlig fra 4/5 år. 

Skrevet

Vi begynte da hun var tre, da hadde hun en god venninne i barnehagen som hun snakket spesielt mye om; der som gjorde utslaget var nok at jeg og moren hennes hadde veldig god kjemi, og kunne tenke oss å bli bedre kjent😅 Derfor var vi med på hver playdate, som stort sett varte i mange timer fordi alle hadde det så hyggelig. Vi er fortsatt gode venner alle mann den dag i dag!

Anonymkode: 086f5...7e1

• Liker 2
Skrevet

Begynte i 3-års alderen. Foreldrene er med når barna er små (men hendte også at foreldrene til vennene tok barnet med på ting og tang uten at vi foreldre var invitert med :P)

Anonymkode: 71621...08f

Skrevet

Jeg er vant til at dette starter i 5-årsalderen. Da har barna pleid å være med hjem direkte etter bhg og så bli hentet rundt 18.30. Å begynne allerede i 2-årsalderen hadde nok ikke falt meg inn, og heller ikke å være hos hverandre hele helgedager i barnehagealder. Det er så klart fint for de som trives med det, men selv har jeg tenkt at det er fint å finne roen hjemme etter en lang dag i bhg når de er så små, ikke enda mer leketid med de samme barna de har lekt med hele dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Her begynte vi med det i 4-5 års alderen. For det hatt eller vært på besøk i helgene. Eller møttes ute på en lekeplass.

Skrevet

Vi begynte rundt 1,5 år, men kun med ett annet barn. Der ble vi godt kjent med foreldrene og var mye sammen alle sammen, men etter hvert begynte også barna å besøke hverandre uten foreldre, og overnattet av og til fra ca 2,5 år. Det var gull ettersom ingen av oss hadde familie i nærheten, og barna var helt trygge hos hverandre på det tidspunktet og storkoste seg. :)

Med andre barn som vi ikke kjente så godt, eller kjente foreldrene, så begynte de rundt 5 år med å bli med hverandre hjem fra barnehagen, da var ikke foreldre med.

Anonymkode: 56485...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...