Gå til innhold

Barn på ett år begynne i barnehagen «for barnets skyld»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninne som sa det. Barnet skal begynne da det er 16 måneder, men de har god økonomi og mannen snakket om at hun kunne jo være hjemme og få kontantstøtte er halvt år til.

Men hun mener barnet har godt av å begynne i barnehagen og at det er i seneste laget å begynne når det er 20 måneder!?

Tanker om dette?

Anonymkode: b3158...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt det samme selv. Ungen min kan være hjemme til 16 måneder, men vi vurderer å begynne tilvenning ved 14 måneder, bruke lang tid på tilvenning og så ha korte dager. Ungen er sosial, vi ser han trives sammen med andre barn, og alle de vi har lekt med fram til nå begynner i barnehagen fom denne uka. Så da blir vi alene, og ingen åpne barnehager i området grunnet corona. Klart vi klarer oss hjemme, men det blir litt ensomt. Tenker at om han får være med andre og leke en 3-4 timer for dagen så er det bra for ham. Men vi har ikke bestemt oss helt. Har barnehageplass da, så får ikke kontantstøtte uansett..

Anonymkode: ea692...5c2

• Liker 9
Skrevet

Eg kan til ein viss grad forstå tankegangen viss barnet er veldig aktiv og sosial. Da kan sikkert barnet ha glede av å sjå andre barn nokre timar kvar dag. Eg trur også at tilvenninga muligens kan gå enklare for seg enn viss man har med ein bestemt toåring å gjere. 

Eg synes absolutt ikkje at det er seint at eit barn på 20 månader starar i barnehagen. Eg tok eit år ulønna permisjon, og  jenta mi begynte da ho var nesten to år. Ho er av den rolege og forsiktige typen og hadde ikkje hatt noko utbytte av å vere i barnehage før. Eg kunne godt hatt ho heime i nokre månader til eigentlig... 

Anonymkode: 4ba45...10b

• Liker 3
Skrevet

Tenker at det må være helt greit🙄

barn er forskjellige, så hvis barnet er veldig sosialt og kontaktsøkende vil det helt sikkert trives godt med barnehagestart! Vi planla for lang permisjon hjemme, men jenta vår var overmoden for bhg når hun var 13 mnd... lillebror derimot holdt vi hjemme til han var 20 mnd, det passet ham bedre☺️

Anonymkode: d241f...0c5

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor blande deg i det? Mange sosiale barn som syns det er gøy å leke med andre barn i den alderen, trenger jo ikke ha lange dager i barnehage og kan jo ta lang tilvenning og korte dager :)

Anonymkode: 5827d...4e5

• Liker 6
Skrevet

Et så «gammelt» barn trenger jo mye aktivisering :) Og i disse koronatider uten åpen barnehage, babysang osv så blir det kjedelig og ensformig. Skal man være hjemme så føler jeg man er litt avhengig av å ha noen man kan møte! Andre barn på samme alder, familie osv. Men de fleste er jo på jobb på dagtid, og de andre i barselgruppa har kanskje begynt i barnehagen da.. Kommer jo litt an på den som er hjemme med barnet og hvilke muligheter man har rundt seg :) 

På den andre siden mener jeg det er bedre å ha barnet hjemme, enn 9 timer i barnehagen!! Det beste er jo korte dager.. 9-14 feks. Noen fridager hjemme med mamma innimellom :) Men da får man jo ikke kontantstøtte, så DET er vanskelig for mange å få til. 

Anonymkode: 9bdcb...8d8

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninne som sa det. Barnet skal begynne da det er 16 måneder, men de har god økonomi og mannen snakket om at hun kunne jo være hjemme og få kontantstøtte er halvt år til.

Men hun mener barnet har godt av å begynne i barnehagen og at det er i seneste laget å begynne når det er 20 måneder!?

Tanker om dette?

Anonymkode: b3158...a48

Vi tenkte det samme som deg og søkte ikke om barnehage slik at barnet skulle begynne ved 2 år alder. Vi angrer senere litt på det senere da han var overklar til å begynne når han var 18 mnd og begynte «kjedet» seg hjemme og trasse og det var vanskelig å holde han aktivisert, var heller ingen åpne barnehager rundt. Han blomstret opp når han begynte i barnehagen og er kjempe sosial og elsker å være rundt andre barn. Hadde jeg skulle valgt igjen hadde vi fått han inn tidligere.

Anonymkode: 859e5...393

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt det samme selv. Ungen min kan være hjemme til 16 måneder, men vi vurderer å begynne tilvenning ved 14 måneder, bruke lang tid på tilvenning og så ha korte dager. Ungen er sosial, vi ser han trives sammen med andre barn, og alle de vi har lekt med fram til nå begynner i barnehagen fom denne uka. Så da blir vi alene, og ingen åpne barnehager i området grunnet corona. Klart vi klarer oss hjemme, men det blir litt ensomt. Tenker at om han får være med andre og leke en 3-4 timer for dagen så er det bra for ham. Men vi har ikke bestemt oss helt. Har barnehageplass da, så får ikke kontantstøtte uansett..

Korte dagar i starten høres lurt ut. Men ver obs på at du nok må følge barnehagen si "oppskrift" når det gjeld tilvenning. Ikkje sikkert at du får bruke så lang tid på tilvenning som du ønsker. Forskjellene mellom barnehagane er store; ein del foreldre blir "kasta ut" etter tre dagar, mens andre får fleire veker tilvenningstid. 🙂

Skrevet

Tja, i utgangspunktet er det nok for mor sin skyld og ikke for barnets skyld. Min begynte i barnehage da hun var 18 måneder. Jeg hadde planlagt å vente minst til 2 år, men jeg var utslitt og orket ikke mer. Det var altså for min skyld, men siden jeg var så utslitt at jeg ble syk ble det jo i praksis også best for barnet. Men ideellt sett hadde jeg hatt mer overskudd og klart å ha henne hjemme et halvår til, det hadde vært det hypotetisk beste for barnet. Siden jeg ikke klarte det ble barnehage det beste av alternativene som sto igjen (altså A. 5-6 timers dager i barnehage eller B. hjemme med en sur, utslitt og gråtende mor)

Anonymkode: 4829c...12c

• Liker 3
Skrevet

Noen barn er klare for barnehagen når de er så små. Min var veldig rastløs og trengte barnehagen da hun var ett år, stortrivdes fra første stund, gjør det fortatt og gleder seg hver dag. Det går fint å sende så små i barnehagen, så dette hadde jeg bare latt ligge. 

Anonymkode: b1b64...787

• Liker 3
Skrevet

Skjønner tankegangen. Vår begynte i barnehagen som 11 mnd og da var hun virkelig klar og stortrives fra dag 1.  De siste ukene hjemme i permisjon var det vanskelig å aktivisere nok, hun var tydelig interessert i å være sosial og kunne gå, så vi er glade for at vi fikk henne i bhg "tidlig". Vi hadde mulighet å jobbe litt redusert første året sånn at hun ikke fikk lange dager. 

Nå har vi jo vært hjemme med henne noen uker under korona og ferien og hun er veldig aktiv og det er virkelig en fulltidsjobb å følge henne rundt. 

Om jeg hadde hatt et barn som var litt senere utviklet og helst bare ville sittet på fanget, så ser jeg jo at man vil utsette barnehagestarten til barnet er klart. Men hvis barnet er klar og trives i barnehagen, kjør på! Anbefaler forøvrig å ha mulighet å hente tidlig nok til at man får tilbringet tid med barnet også i ukedagene. 

Om man er av typen som bare elsker å være hjemmeværende og klarer å være med på nok aktiviteter til å fylle dagene og gi barnet impulser så må man jo gjerne det, men barnehagen finnes jo for nettopp barn. Det er ikke oppbevaring, det er et pedagogisk opplegg. 

Anonymkode: 69b17...283

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korte dagar i starten høres lurt ut. Men ver obs på at du nok må følge barnehagen si "oppskrift" når det gjeld tilvenning. Ikkje sikkert at du får bruke så lang tid på tilvenning som du ønsker. Forskjellene mellom barnehagane er store; ein del foreldre blir "kasta ut" etter tre dagar, mens andre får fleire veker tilvenningstid. 🙂

Vi snakket med dem før vi takket ja til plassen, vi får bruke hele høsten om vi ønsker. Ikke at jeg tror det blir nødvendig, ungen krabber bort til vilt fremmede og vil klatre på dem så fort jeg setter ham ned, han elsker folk. I tillegg er han en aktiv type,    jeg tror han er ganske klar for korte dager. Men det blir typ 9.30-14, jeg vil jo helst ha ham hjemme 😊

Skrevet

For sent å begynne rundt 2 års alderen? Hæ? Det er ikke for sent i det hele tatt. Jeg synes heller det er for tidlig at 1 åringer starter i barnehage. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi tenkte det samme som deg og søkte ikke om barnehage slik at barnet skulle begynne ved 2 år alder. Vi angrer senere litt på det senere da han var overklar til å begynne når han var 18 mnd og begynte «kjedet» seg hjemme og trasse og det var vanskelig å holde han aktivisert, var heller ingen åpne barnehager rundt. Han blomstret opp når han begynte i barnehagen og er kjempe sosial og elsker å være rundt andre barn. Hadde jeg skulle valgt igjen hadde vi fått han inn tidligere.

Anonymkode: 859e5...393

Akkurat det samme her. Vi fikk komme på besøk i barnehagen noen ganger i utetiden fra han var 18 mnd, og han storkoste seg og gråt da vi måtte gå derfra. Prøvde noen ganger å løpe mot døra med de andre barna og vinket til meg. 😛

Alle sa at barn uansett ikke lekte sammen i den alderen, de lekte bare ved siden av hverandre. Men vi hadde av og til besøk av et barn på samme alder, og de lagde bl.a. mat sammen på lekekjøkkenet, samarbeidet om å dekke bordet og serverte hverandre, så det stemte i alle fall ikke her.

Anonymkode: 05a1a...039

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi snakket med dem før vi takket ja til plassen, vi får bruke hele høsten om vi ønsker. Ikke at jeg tror det blir nødvendig, ungen krabber bort til vilt fremmede og vil klatre på dem så fort jeg setter ham ned, han elsker folk. I tillegg er han en aktiv type,    jeg tror han er ganske klar for korte dager. Men det blir typ 9.30-14, jeg vil jo helst ha ham hjemme 😊

Det høres ut som ein kjempebra barnehage! I barnehagen der jenta mi går, er  foreldre uønska når dei tre tilmålte dagane er gått. Er litt misunnelig på folk som har barnehagar med lang tilvenningstid. Og på dei som har utadvendte barn  😊

Skrevet
11 minutter siden, Uatskillelig skrev:

For sent å begynne rundt 2 års alderen? Hæ? Det er ikke for sent i det hele tatt. Jeg synes heller det er for tidlig at 1 åringer starter i barnehage. 

Kan virke litt uvant ja. Men 1 år er normalen. Da jenta mi begynte, som toåring, var det berre ein annan toåring som var ny. Dei andre som var nye på avdelinga var 1 år. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som ein kjempebra barnehage! I barnehagen der jenta mi går, er  foreldre uønska når dei tre tilmålte dagane er gått. Er litt misunnelig på folk som har barnehagar med lang tilvenningstid. Og på dei som har utadvendte barn  😊

Jeg tror det er en bra barnehage 😊 Vi kjenner folk som har barn der, og de er hvertfall fornøyde 😊 Hehe, jeg vet ikke helt angående utadvendte barn.. Vi måtte sitte på venterommet og vente etter 1-årsvaksinen, og de andre barna som var der satt helt inntil foreldrene og sa ingenting, bare kikket litt rundt og lekte litt med lekene sine. Min babla kontinuerlig, var innom samtlige for å hilse på, raste bortover gangene for å se hva som var der, og skulle leke med alt og alle. Det var en slitsom halvtime 🤣

Skrevet

Min eldste var 11 mnd når han begynte i bhg. Veldig aktivt barn, så jeg hadde ikke orket å gå hjemme lenger😅 Jeg hadde nedtelling til bhg start.. 6 timers dager, og fri hver fredag da. Hadde vel ca 1.5 dag tilvenning😂

Yngste begynte også når han var 11 mnd. Der kjente jeg mer på usikkerhet, og var mer i tvil om hvordan det ville gå. Hadde jeg hatt mulighet, ville jeg utsatt bhg start litt. Her var det også snakk om 6 timers dager. Vanlig tilvenning, men brukte mye lenger tid på å bli trygg. Satt mye i fanget til den ene ansatte de første månedene. 

Alle barn er forskjellige, og så variere det veldig hvor lange dager de får. Jeg tenker at alle må kjenne etter selv og ikke gjøre som alle andre. Langt ifra alle har mulighet til å gå hjemme ulønnet også, så det er dårlig gjort å spille på samvittigheten til foreldrene. 

Anonymkode: dcb73...ef8

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 24.8.2020 den 22.00):

Kan virke litt uvant ja. Men 1 år er normalen. Da jenta mi begynte, som toåring, var det berre ein annan toåring som var ny. Dei andre som var nye på avdelinga var 1 år. 

Interessant utvikling. Tidligere begynte man ofte senere.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker også at det varierer fra barn til barn, og ut i fra omgivelsene rundt.

Da første barn var baby, skulle jeg ønske jeg kunne være hjemme med henne til hun var to. Men da hun nærmet seg 15 mnd. og barnehagestart, så jeg at det kom til å være en del bra med det for hennes del. Jeg hadde ikke trodd på de som sa at ettåringer stortrives i barnehagen, men hun gjorde det.

Jeg er en helt annen type selv. Jeg husker enda at jeg ikke trivdes i barnehagen og likte de dagene moren min hadde seinvakt så jeg kunne være hjemme med henne. Men den gangen var det også noen andre barn i gata mi som var hjemme på dagtid. Lillesøster er mer introvert og forsiktig som meg, så med henne er jeg usikker på om det vil være så greit å starte før to år (men det kan jo gå bedre enn jeg frykter). 

Anonymkode: 653c2...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...