Gå til innhold

Hvorfor er dagens unge så umodne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de kan, de blir ikke satt krav til.

Anonymkode: 10547...c03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

Anonymkode: 96f10...f9c

Er dette en ny gruppe som akkurat har kommet ?

Anonymkode: bbb7b...8ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette en ny gruppe som akkurat har kommet ?

Anonymkode: bbb7b...8ac

Folk født på 80-tallet f.eks virker til å vite mer. 

Anonymkode: 96f10...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at de som var gamle når the Beatles var in syntes at ungdommene som hørte på de var umodne og hårreisende. 
Syns alle aldersspenn er dårlige på corona situasjonen. 
Grunnen til at du synes de går i uniformer er fordi de liker en type trend, på samme måte som de yngre syns alle i 40-50 går i «samme kjærringklær».

 

Anonymkode: 5b095...09a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei, alt var så mye bedre før 😂😂 

Tror det går bra jeg. Ungdommer i dag følger trender de som er eldre ikke forstår seg på. Sånn har det vel vært i lange tider. 😊  

Så er det jo heller ikke slik at alle ungdommer er like. De aller fleste er fornuftige, og tar kloke valg for seg selv. 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var ikke modnere for 20 år siden, heller tvert imot. 

Anonymkode: b0f9c...233

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f

Noe kan væra samfunnstrukturen vi lever i nå. Eg har møtt 27 år gamle folk som henger ute på byen som 18 åringar (når eg var rundt 20 år.) Det var ekstrem selvbruning, miniskjørt, pubdansing, folk som næra seg 30 år. Eg var heilt ferdig med festing og leva frå hand til munn når eg var ca 23 år. Det er jo og eigentlig litt "seint", før i tida konfirmerte barn seg og vart "vaksne", slengte seg på ein fiskebåt utan arbeidskontrakt. Folk er ungdom mye mye lenger nå. Barn og unge får ikkje lov til "noe" lenger. Det er f.eks ganske mange som synest det er mishandling å la ein 8 åring væra åleina ein time heima med nøkkel rundt halsen. Mens eg hadde nøkkel rundt halsen når eg var bare 5 år og var åleine i 30.min. Vi kunne symje utan tilsyn i bekken, nå er foreldre med over alt. Alltid noen som er på vakt. Det er bedre nå enn før, det var litt ekkelt å væra så liten og i grunn forlatt, ikkje hadde eg noko særlig tidssans i den alderen heller. Vi verner meir om våre unge.

Seie ikkje at ting var bedre før, seie ikkje at ting burde væra som før. Det er kun for å gi eit perspektiv på kor mykje som har endra seg. Den vanlige ruta nå virker å væra russetid, folke høgskole, finne seg sjølv og dille rundt. Så ta høgare utdanning, og rett etter det mastergrad (for mange). Når man er "ung" så lenge blir det ein forlengelse av ungdomsperioden. Blir det ikkje?

 

Endret av mammahjarte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene er lavere i dag. Alt du trenger å gjøre for å bli noe er å ta høyere utdanning, og det krever strengt tatt ikke all verden. Før måtte man jobbe for å oppnå noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du nevner som eksempler synes jeg blir på kanten til litt useriøst. Spesielt det med Beatles. Det er virkelig ikke bare unge folk som har vært idioter når det kommer til smittevern her i landet. Folk har vært oppgitt over ungdommen alltid. På mange måter er de unge i dag mye mer fornuftige enn tidligere generasjoner.

Men som lærer i vgs jeg har merket meg at de siste 5-10 årene har de unge blitt mindre selvstendige. 17-åringer får mor til å ta kontakt med skolen for seg, og å reise på tur med 17-18 åringer er som å reise med unger på noen måter. De er vandt med å kjøres hit og dit og ha hele dagen planlagt og tilrettelagt med hjelp fra mor og far. Selvsagt generalisering, men mange av de som begynner på vgs må virkelig holdes i hånda. Dette er noe skolene har igjen tilpasset seg nå, med mye mer fokus på at skolen skal ta ansvar for elevene mtp på faste plasser, sosiale ting for klassen osv. Jeg ser mange positive sider ved dette, absolutt! Men det er heller ikke til å stikke under en stol at dette er noe elever på den alderen selv tok ansvar for før. 

Anonymkode: 3d702...c0c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Buldre skrev:

Kravene er lavere i dag. Alt du trenger å gjøre for å bli noe er å ta høyere utdanning, og det krever strengt tatt ikke all verden. Før måtte man jobbe for å oppnå noe. 

Arbeidslivet er da blitt hardere og mer spesialisert enn det var før. Selv småjobber er vanskelige å få. For 20 år stakk vi innom 7-Eleven og kom ut med arbeidskontrakt. 

Anonymkode: b0f9c...233

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Buldre skrev:

Kravene er lavere i dag. Alt du trenger å gjøre for å bli noe er å ta høyere utdanning, og det krever strengt tatt ikke all verden. Før måtte man jobbe for å oppnå noe. 

Hadde det enda vært såpass! 
 

Nå er de mer opptatt av å ha følgerne på Tik tok, Instagram, You Tube eller komme seg på et realityshow som Paradise Hotel. 
 

Patetisk! 

Anonymkode: 78713...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge i dag er slett ikke umodne!  Mine barnebarn på 8, 10 og 17 år, er mer modne og reflekterte enn jeg var på deres alder.  De har bedre kunnskaper om samfunn og verden, bedre ordforråd og forstår generelt mye om samspillet mellom dem selv og andre.

De snakker om prestasjoner på skolen, spesielt den eldste.  Kravene til seg selv er høye. Jeg synes det er bekymringsfullt, og at det er trist at unge skal være så bekymret for framtiden.   .  

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

Er du 70 år?

1. Ettersom de fleste ikke hadde TV når du var ung, og de som hadde TV bare hadde NRK i svart-hvitt, er det ikke rart at man har et annet ordforråd enn i dag. De aller fleste som har jobber hvor det stilles krav til profesjonelt språk klarer å legge av seg «lissom», «sykt» osv. 
2. Du skriver at de utelukkende hører på housemusikk, det er vel å generalisere? Jeg visste ikke at for å ha kunnskap om musikk så må man kunne navnene på medlemmene i the Beatles. Godt jeg lærte det nå så jeg også kan ha litt kunnskap om musikk.

3. Det var folk på din alder som satt tett i tett på kafé og møttes på kjøpesenter når Norge ble lukket ned i mars.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er einig i mykje av det du skriv: Musikken til dagens unge er grusom. Eg har ingen kontoer på SoMe (har heller ingen smarttelefon) og kan ikkje forstå kva poenget er med å dele alt av uvesentlige detaljar. Eg synes mange alt for lett lar seg påvirke av overfladiske ting, og håper Paradise Hotel, Kardashians, kunstige augevipper,  alt for store lepper og rosabloggarar snart er historie. 

Eg er derimot ikkje einig i at dagens unge er meir umodne enn generasjonane før. Dei unge som eg kjenner virker å vere både reflekterte, samfunnsinteresserte og opptatt  av å gjøre ein forskjell, både for andre og for miljøet. Eg er meir redd for at det bikker andre vegen; at dagens unge stiller for høge krav til seg sjølve. 

Som ung på 80- og 90-tallet visste eg knapt noko om verda rundt meg, og kan ikkje skryte på meg å ha vore moden på nokon som helst måte. 

Foreldrene til Beatles-fansen lot seg forresten neppe begeistre av hårsveisen til Beatles, eller skrivekunsten deira:

She loves you, yeah, yeah, yeah
She loves you, yeah, yeah, yeah
She loves you, yeah, yeah, yeah, yeah 😄

Anonymkode: 5bdf8...1fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var vel Sokrates som sa noe lignende om datidens ungdom. Rart hvor mange som glemmer hvordan det var å være ungdom, og som har null forståelse eller innsikt i hvordan ungdom er og tenker.

Anonymkode: 50010...7d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.8.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

Hadde ungdommer på 60 tallet peiling på musikken som var populær 50 år tidligere? Musikken er teit å bruke som argument for umoden het. Foreldrene til de som hørte på the Beatles syntes nok the Beatles var søppelmusikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hører ikke på house musikk, de hører på rnb, hip hop og suppe popmusikk

Anonymkode: a1ee6...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 40 og husker jeg var utrolig umoden selv til langt oppi 20åra😅

Anonymkode: 07aa3...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Ikke klarer de å ta hensyn til corona-situasjonen, men vil heller dra på fadderuke eller feste - forstår de ikke at smittefaren ikke er over??

De har en litt barnslig måte å prate på - da tenker jeg spesielt slang og et svært begrenset ordforråd. Ord som "sykt", "lissom", "fors" og lignende. Mange jenter (og gutter) har en slik teatralsk måte å prate på - inspirert av amerikanske reality show og the Kardashians. Tonefallet er tydelig endret. Hvem som ønsker å ansette noen som prater, eller i verste fall; skriver slikt? 

De hører utelukkende på dårlig house-music. Sjekk hva de spiller på diverse kanaler beregnet på denne målgruppen, og en må bare skru av musikken. De har heller null kunnskap om musikk - vet gjerne ikke navnet på medlemmene i the Beatles engang? 

De er ekstremt opptatt av likes på bilder, enten det er instagram eller facebook. Men det er vel kanskje TikTok som gjelder nå? 😉
Redigerer bilder av seg selv til det ugjenkjennelige, og alle er uniformert i samme klær og sminke. 

Andre som reagerer på umodenheten til svært mange unge idag?

 

Anonymkode: 96f10...f9c

Oppfatter de fleste unge nå i dag som modne og ansvarsfulle, det er de som ikke er det som blir lagt merke til. Ang språkbruk så har det variert gjennom alle tider og normalt, det samme gjelder musikk gjennom tidene. Klær, sminke o.l. det samme. Tidene endrer seg.

K 50

Anonymkode: 73689...505

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...