Gå til innhold

Viken gir garanti for E18 - nå er løpet kjørt for MDG og Oslo byrådet


Drizzt

Anbefalte innlegg

Endelig seiret fornuften.

Jeg trodde ikke jeg skulle skrive det noensinne, men Arbeiderpartiet i Viken gjorde det rette.

Gleder meg enormt på vegne av alle som bor i Bærum, Asker og spesielt langs dagens E18. De får bedre luft og sunnere miljø!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BR5w2e/viken-gaar-inn-for-e18-garanti-fylkesraadet-splittes

 

Ikke minst får Oslo folk sin Fornebubane siden E18 og Fornebubanen går sammen. Heia.

Endret av Drizzt
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare tilføye at jeg er ganske provosert av utspillene Til Berg og Johansen her:

 

https://www.nettavisen.no/nyheter/lan-marie-berg-raser-etter-e18-vedtak---tidenes-miljosvik/3424009635.html

 

Kan Berg og Johansen si hvor mange år folk fra Asker og Bærum har betalt bompenger som skulle finansiere den nye E18? Og hvor mye av pengene bilistene betaler for bedre vei som brukes for kollektivtrafikk i Oslo? Makan til umusikalske utsagn det her. E18 er til befolkningen vest for Oslo. Det er de som trenger bedre luft og bedre tilbud. At MDG og Ap i Oslo ikke klarer å se hele bildet og tenker kun innenfor sin egen bys grenser, er oppsiktsvekkende.

P.S. Jeg har engasjert meg i saken fordi jeg kjenner noen som bor langs dagens E18 og lider av ulempene dette medfører i dag. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg at hun kaller det monstervei.  Det er jo overhode ikke det. Dessverre så har faktisk mdg allerede vunnet mye her, det blir mer 'miljøvei' med mye fokus på buss,/sykkel. Kan ikke forstå at de ikke velger å kalle det en seier. Oslo fikk oppgradert sin e18 og fikk den lagt under bakken, mdg vil altså ikke ha en forbedret vei for Bærum, forstår ikke det.. flere og flere biler blir utslippsfrie. Hva i all verden klager mdg over? Er for meg en stor gåte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Humas skrev:

Det provoserer meg at hun kaller det monstervei.  Det er jo overhode ikke det. Dessverre så har faktisk mdg allerede vunnet mye her, det blir mer 'miljøvei' med mye fokus på buss,/sykkel. Kan ikke forstå at de ikke velger å kalle det en seier. Oslo fikk oppgradert sin e18 og fikk den lagt under bakken, mdg vil altså ikke ha en forbedret vei for Bærum, forstår ikke det.. flere og flere biler blir utslippsfrie. Hva i all verden klager mdg over? Er for meg en stor gåte.

Dagen de slutter å klage er dagen de mister velgerne sine. Må holde fasaden og late som om det finnes et problem. Selv om Stortinget gikk med på alt Viken hadde av krav for endringer. For meg noe av det verste er hvor lett Oslo politikerne fra Ap og MDG ville avskrive Fornebubanen. Var det ikke en lokalpolitiker som sa at pengene burde heller gå til andre veier andre deler av landet enn E18? Husker ikke nå hvem som var det som sa det, men for en merkelig uttalelse fra en lokalpolitiker som takker nei til flere mrd kroner fra staten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en leder i sp som presterte å si at veien blir til for direktøren i Tesla og som vil komme fort på hytta   (!), ig at de heller skulle prioritere veier i distriktene.. hmm, jeg har kjørt milevis av nye veier, både e18 sørover e134 telemark, e6 mot Hamar, e18,e6 mit sverige bl.a..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor lan nguyen berg skal være så i mot en ny fornebubane/ ny E18. 

Fornebu har blitt kraftig utbygd (Boligbygging) de siste årene og det må jo være en glede for miljøet at flere kan kjøre kollektivt inn til byen i stede for å kjøre bil. 

Samme med E18. Nå står køene i hopetall både inn og ut av byen. En ny forbedret vei som legges i tunnel med luftfiler og vifter som tar omtrent alt av utslipp. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun stritter så imot. Er det rett og slett at hun føler hun mister makt? At hun har bodd i Kværnerbyen og valgt å flytte videre oppover i Groruddalen og ikke har tilhørighet? At hun tror hun kan forvalte pengene i statskassen slik hun selv vil? 

Tenker vel at hun bør holde hode lavt noen år til etter søppelskandalen hvor hun bla. beordret deponering av masse snø på Tryvann. Slik at snøen kunne smelte i fred og alt avfallet bare kunne skyldes ned i naturen. Dette var bare et av eksemplene.

Endret av oyv12345
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, oyv12345 skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor lan nguyen berg skal være så i mot en ny fornebubane/ ny E18. 

Fornebu har blitt kraftig utbygd (Boligbygging) de siste årene og det må jo være en glede for miljøet at flere kan kjøre kollektivt inn til byen i stede for å kjøre bil. 

Samme med E18. Nå står køene i hopetall både inn og ut av byen. En ny forbedret vei som legges i tunnel med luftfiler og vifter som tar omtrent alt av utslipp. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hun stritter så imot. Er det rett og slett at hun føler hun mister makt? At hun har bodd i Kværnerbyen og valgt å flytte videre oppover i Groruddalen og ikke har tilhørighet? At hun tror hun kan forvalte pengene i statskassen slik hun selv vil? 

Tenker vel at hun bør holde hode lavt noen år til etter søppelskandalen hvor hun bla. beordret deponering av masse snø på Tryvann. Slik at snøen kunne smelte i fred og alt avfallet bare kunne skyldes ned i naturen. Dette var bare et av eksemplene.

Det eneste logiske her er at MDG faktisk ER for stillestående biler i lange bilkøer. All den kampen mot bedre fremkommelighet peker ikke mot noe annet. MDG vil bevare status quo hvor mange hundre biler står nesten stille på vei inn og ut av byen. 

Det ser også ut som at MDG ikke evner å forstå at mange av de som jobber i Oslo bor utenfor og er avhengig av effektiv transport. Siden det er langt, langt unna kapasiteten som er nødvendig gjennom kollektivtrafikken for å frakte alle pendlere inn og ut av hovedstaden, må MDG forstå at bilen er kommet for å bli. Spesielt nå i pandemitiden hvor det frarådes bruk av kollektivtrafikk i rushtida. Da er det enda flere som bruker bilen til og fra jobb i Oslo. 

MDG evner heller ikke å forstå at Oslo er ikke en egen stat med egne grenser. Denne miljøfanatismen deres begynner å smake virkelig ille.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt
12 minutter siden, Drizzt skrev:

Det eneste logiske her er at MDG faktisk ER for stillestående biler i lange bilkøer. All den kampen mot bedre fremkommelighet peker ikke mot noe annet. MDG vil bevare status quo hvor mange hundre biler står nesten stille på vei inn og ut av byen. 

Det ser også ut som at MDG ikke evner å forstå at mange av de som jobber i Oslo bor utenfor og er avhengig av effektiv transport. Siden det er langt, langt unna kapasiteten som er nødvendig gjennom kollektivtrafikken for å frakte alle pendlere inn og ut av hovedstaden, må MDG forstå at bilen er kommet for å bli. Spesielt nå i pandemitiden hvor det frarådes bruk av kollektivtrafikk i rushtida. Da er det enda flere som bruker bilen til og fra jobb i Oslo. 

MDG evner heller ikke å forstå at Oslo er ikke en egen stat med egne grenser. Denne miljøfanatismen deres begynner å smake virkelig ille.

Dette :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt
13 minutter siden, Drizzt skrev:

Det eneste logiske her er at MDG faktisk ER for stillestående biler i lange bilkøer. All den kampen mot bedre fremkommelighet peker ikke mot noe annet. MDG vil bevare status quo hvor mange hundre biler står nesten stille på vei inn og ut av byen. 

Det ser også ut som at MDG ikke evner å forstå at mange av de som jobber i Oslo bor utenfor og er avhengig av effektiv transport. Siden det er langt, langt unna kapasiteten som er nødvendig gjennom kollektivtrafikken for å frakte alle pendlere inn og ut av hovedstaden, må MDG forstå at bilen er kommet for å bli. Spesielt nå i pandemitiden hvor det frarådes bruk av kollektivtrafikk i rushtida. Da er det enda flere som bruker bilen til og fra jobb i Oslo. 

MDG evner heller ikke å forstå at Oslo er ikke en egen stat med egne grenser. Denne miljøfanatismen deres begynner å smake virkelig ille.

Tror de bare tenker penger til egen by.

Alle kommuner for statsstøtte per innbygger + skatt fra såkalt innbygger.:opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunriseandsunset

Kan vel ikke være så forbasket vanskelig å bygge ut kollektiv tilbudet i Oslo og omegn. Når har de hatt repasjonsprosjekter på jernbanen de siste femten årene, men togene går fortsatt ikke når de skal. I tillegg har de brukt flere hundre millioner på et idiotisk navnebytte på for å kunne selge ut nsb til billigste utlendning.

Prioriter jernbane og spor før en ny bilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på at "Ullevål Stadion" blir omdøpt til "lan nguyen berg Stadion" som et tiltak for å blidgjøre dama 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, sunriseandsunset skrev:

Kan vel ikke være så forbasket vanskelig å bygge ut kollektiv tilbudet i Oslo og omegn. Når har de hatt repasjonsprosjekter på jernbanen de siste femten årene, men togene går fortsatt ikke når de skal. I tillegg har de brukt flere hundre millioner på et idiotisk navnebytte på for å kunne selge ut nsb til billigste utlendning.

Prioriter jernbane og spor før en ny bilvei.

Jo, det er både dyrt og vanskelig. Det er ikke nok veikapasitet å plassere alle bussene som trengs. Hvor skal alle tbanevognene plasseres? Alle togvognene? NSB, sorry - Vy, stenger store pendlerstrekninger både sommer og vinter, så halve året er det buss for tog. Og hvor skal man stappe alle pendlerne og samtidig overholde 1m avstand i rushtida? 

Det er utopisk å tro at pendlertrafikken helt fra Tønsberg i vest og inn til Oslo kan tas kun med kollektivtrafikk. Hvis man vi oppnå dette må man flytte jobbene ut av Oslo, så færrest mulig har faktisk en grunn til å reise til hovedstaden. 

Tenk om arbeidsplassene var i Bærum, Asker, Lier, Drammen og videre den strekningen. Folk ville slutte å pendle eller pendle til nabokommunen uten at de må til Oslo. En av mine beste venninner bor i Bærum og jobber i Asker og hun bruker et kvarter i rushtida  fordi hun alltid kjører mot rushretningen hvor alle andre kjører. Det er det MDG må bruke tiden sin på - få jobbplassene ut av Oslo. Men det kommer de ikke til å gjøre fordi det betyr mindre penger i kassa å male prikker på asfalten med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide. Tenk hvor mye denne treneringen har kostet.

Prislappen på selve prosjektet blir selvfølgelig gigantisk, men det er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Større vei gir ikke mindre trafikk på sikt. Kanskje til å begynne med, men en bedre vei vil føre til at enda flere tar bilen, og med tiden er vi tilbake til der vi var. 

Eneste fornuftige for å lette pendlertrykket er å satse mer på kollektivt. Eller å flytte arbeidsplasser ut av byen. Gjerne en kombinasjon. 

Ny vei blir sikkert bra det altså, men trafikken blir ikke noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/24/2020 at 2:16 PM, Drizzt said:

Endelig seiret fornuften.

Jeg trodde ikke jeg skulle skrive det noensinne, men Arbeiderpartiet i Viken gjorde det rette.

Gleder meg enormt på vegne av alle som bor i Bærum, Asker og spesielt langs dagens E18. De får bedre luft og sunnere miljø!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BR5w2e/viken-gaar-inn-for-e18-garanti-fylkesraadet-splittes

 

Ikke minst får Oslo folk sin Fornebubane siden E18 og Fornebubanen går sammen. Heia.

Hva er fornuftig med å kaste bort masse penger på en motervei da pendling er på vei ut og hjemmekontoret er framtiden?  Ville du investerte pengene dine slik? Tror det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sam3 skrev:

Hva er fornuftig med å kaste bort masse penger på en motervei da pendling er på vei ut og hjemmekontoret er framtiden?  Ville du investerte pengene dine slik? Tror det ikke.

Ikke alle som pendler jobber med IT, vet du. Pendling er på vei ut - haha, NOT :) Sykepleierne, lærerne, butikkansatte - de skal også ha hjemmekontor? :) 

Vitsen med å ''kaste bort'' masse penger er bedre miljø, bedre luft for de som bor langs E18 og mindre bilkø :)

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, Drizzt said:

Ikke alle som pendler jobber med IT, vet du. Pendling er på vei ut - haha, NOT :) Sykepleierne, lærerne, butikkansatte - de skal også ha hjemmekontor? :) 

Vitsen med å ''kaste bort'' masse penger er bedre miljø, bedre luft for de som bor langs E18 og mindre bilkø :)

Ingen - bortsett fra deg - sa "alle".

Ta din ståman tilbake. Takk.

Mange får jobbe hjemme og vi trenger ikke like mye kapasitet i "rushtiden". Det er både nå framtiden. Da blir det mindre lønnsomme samfunnsøkonomiske sett å foreta investeringen i hva alle vet er et rushtids investering. Ellers trenger man ikke disse investeringer.

Da er de bortkast penger. 

Du trenge ikke å avspore for å forstår saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sam3 skrev:

Ingen - bortsett fra deg - sa "alle".

Ta din ståman tilbake. Takk.

Mange får jobbe hjemme og vi trenger ikke like mye kapasitet i "rushtiden". Det er både nå framtiden. Da blir det mindre lønnsomme samfunnsøkonomiske sett å foreta investeringen i hva alle vet er et rushtids investering. Ellers trenger man ikke disse investeringer.

Da er de bortkast penger. 

Du trenge ikke å avspore for å forstår saken. 

Ønsketenkning fra din side. Realiteten er helt annen. Det er få yrker som har mulighet for hjemmekontor. Resten pendler og slik kommer det til å være også i fremtiden så lenge jobbene finnes et annet sted enn hvor folk bor. Det er drøyt å kalle investering i fremtiden og miljøet for bortkastede penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...