Gå til innhold

Ville din mann vært positiv til sæddonasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg du og alle som mener dette, hadde syntes det var helt uproblematisk å få vite at du hadde en annen far som voksen. Eller å vokse opp uten faren deres i det hele tatt. 

Anonymkode: 74d69...01a

Men jeg skriver jo at man må være åpen og ærlig om det fra start. Det er ikke noe man skal plutselig få vite om som voksen.

Og som min samboer sier: alle kan være far, men ikke alle er nødvendigvis pappa. Han er selv eksempel på det, med en far som var biologisk far, men som aldri var noen god pappa. Og ja, han var ikke fraværende, men han var en forferdelig pappa. Han tok aldri vare på sitt barn og var en særdeles dårlig omsorgsperson. Det viktige er at barnet har en pappa i livet sitt. Min samboer vil være pappa til barnet uansett om vi er sammen eller ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, SPOCA skrev:

Men jeg skriver jo at man må være åpen og ærlig om det fra start. Det er ikke noe man skal plutselig få vite om som voksen.

Og som min samboer sier: alle kan være far, men ikke alle er nødvendigvis pappa. Han er selv eksempel på det, med en far som var biologisk far, men som aldri var noen god pappa. Og ja, han var ikke fraværende, men han var en forferdelig pappa. Han tok aldri vare på sitt barn og var en særdeles dårlig omsorgsperson. Det viktige er at barnet har en pappa i livet sitt. Min samboer vil være pappa til barnet uansett om vi er sammen eller ikke.

Det kan uansett være sårt å vite at man egentlig har en annen biologisk far. Det har med identitet å gjøre. Har forståelse for at livet skjer og at ikke alle vokser opp med faren sin, men å bevisst avle frem barn av alenemødre fra starten av på den måten synes jeg blir helt feil. 

Skjønte ikke det siste avsnittet. Er det din samboers far du snakker om, eller er det det at din samboer fungerer som far for ditt barn, som ikke er hans? 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen i denne tråden vinkler hele tiden farsrollen over på genetikk. Jeg kommer fra en familie med mye infertilitet og mange grener av familietreet som har adoptert barn. Jeg vet utrolig godt hvor lite genetikk har med noen ting å gjøre hva gjelder kjærlighet, omsorg og oppdragelse.

Når man har blitt adoptert så er det en trist bakgrunnshistorie. Noen har valgt deg bort (av en eller annen grunn, det kan absolutt være en god grunn, men du er uansett valgt bort). Ved donasjon har noen valgt deg FREM. Den donerende mannen eller kvinnen har ikke kvittet seg med et barn de ikke vil ha. De har gitt bort arvestoff, en del av en oppskrift, som kan bli til et barn. Dette for å hjelpe noen andre. Det er dermed ingen trist forhistorie, snarere tvert imot. Det er en herlig forhistorie! Flere ledd har gått sammen for å skape et barn som var utrolig sterkt ønsket! Så ønsket at man ikke bryr seg døyt om det er ens egen genetikk! DET er en kjærlighetserklæring, det! Dette har utrolig mye å si.

Og ja. Man SKAL være ærlig ovenfor barnet om at det er et donorbarn. Så lite hemmelighold som mulig. Dette sender også det riktige signalet - at det ikke er noe å skamme seg over. 

Anonymkode: 290cc...598

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det hadde nok ikke min mann gått med på. Da hadde vi prøvd alle mulige andre metoder eller eventuelt adopsjon ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke han glatt hadde sagt ja, men håper han hadde gått med på det etter litt ettertanke. Han har nevnt at adopsjon ikke ville vært noe alternativ, så da er sikkert også sæddonor noe han i utgangspunktet ikke ønsker. Men for meg er det ikke noe alternativ å ikke få barn, så da måtte han gått fra meg i så fall.

Anonymkode: b183d...ad0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok ikke han glatt hadde sagt ja, men håper han hadde gått med på det etter litt ettertanke. Han har nevnt at adopsjon ikke ville vært noe alternativ, så da er sikkert også sæddonor noe han i utgangspunktet ikke ønsker. Men for meg er det ikke noe alternativ å ikke få barn, så da måtte han gått fra meg i så fall.

Anonymkode: b183d...ad0

Vi bruker donor. Mannen min fikk vite etter utredning at han er steril og det er ikke annet å gjøre enn å gå for assistert befruktning med donor.

Mannen min brukte kanskje 2 sek. På å tenke seg om. Alternativet for oss var enten det eller ikke baby i det hele tatt da mannen min ikke vil adoptere.

 

Men nå ser det ut etter 7 ivf forsøk at noe er feil med meg også, men vi vet ikke hva.

Anonymkode: 8f075...565

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke krav stiller dere til donor? Alder? Helse? Interesser? IQ? Ønsker dere en donor som er mest  mulig lik mannen, så ingen skal fatte "mistanke" om at postmannen står bak?

Og hva tenker dere om å bruke en 18-åring som donor? Føles det ikke veldig rart at en kvinne på 42 får barn med en donor som er 24 år yngre?

 

Anonymkode: ff5cc...8d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke krav stiller dere til donor? Alder? Helse? Interesser? IQ? Ønsker dere en donor som er mest  mulig lik mannen, så ingen skal fatte "mistanke" om at postmannen står bak?

Og hva tenker dere om å bruke en 18-åring som donor? Føles det ikke veldig rart at en kvinne på 42 får barn med en donor som er 24 år yngre?

 

Anonymkode: ff5cc...8d2

Vi ha latt klinikken finne donor til oss da vi  vil vite minst mulig om donoren, sålenge den har samme øyefarge  hudfarge og hårfarge som mannen min, er vi fornøyd

Anonymkode: 8f075...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.9.2020 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Hvilke krav stiller dere til donor? Alder? Helse? Interesser? IQ? Ønsker dere en donor som er mest  mulig lik mannen, så ingen skal fatte "mistanke" om at postmannen står bak?

Og hva tenker dere om å bruke en 18-åring som donor? Føles det ikke veldig rart at en kvinne på 42 får barn med en donor som er 24 år yngre?

 

Anonymkode: ff5cc...8d2

Det kommer an på landet/klinikken  man velger donor fra, de har alle forskjellig praksis på valg av donor. De fleste land betaler donor ( som da ikke er donor, siden det ikke er alturistisk,  da kjøper man sæd/egg og man får en annen historie å fortelle barnet hvordan det ble til ).

Jeg valgte en eggdonor 5 år yngre enn meg, ikke vil jeg at hun skulle være 18-20 nei,  det hadde ikke vært greit. 

Jeg hadde en kriterie og det var blå øyne. Er veldig nordisk i utseende.

Anonymkode: ca6be...307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porstarmax
På 23.8.2020 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Hvis hans sæd var for dårlig, eller det var usikkerhet rundt det genetiske? Og alternativet var å ikke få barn eller stå i en evig adopsjonskø. Med adoptivbarn vet du jo heller ikke hva du får?

Anonymkode: ff5cc...8d2

Hvorfor ikke få en god kamerat til å gi dama di sæd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn men synes det er fascinerende at folk har så sterke meninger om sæd- og eggdonasjon, det må dere selvfølgelig gjerne ha, men litt overraskende for meg. For eksempel eggdonasjon, fosteret vokser jo INNI DEG, du bærer det ni måneder, føder babyen, tror ikke man tenker på at det ikke er eget egg engang. Jeg leste at flere burde prøve eggdonasjon tidligere, i stedet for å gjøre masse forsøk med egne egg, fordi ingen angrer i ettertid, de sier bare at de ønsker at de hadde gjort det før.

Og til den som skrev at det er altfor få nordmenn som ønsker å adoptere, det stemmer i hvert fall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
SPOCA skrev (På 30.8.2020 den 12.04):

Ja, vi bruker sæddonor.

Kan jeg spørre om man må gå på disse medisinene til mange tusen kroner dersom man "kun" skal ha inseminasjon av sæd og ikke ivf? 

Anonymkode: 5550a...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre om man må gå på disse medisinene til mange tusen kroner dersom man "kun" skal ha inseminasjon av sæd og ikke ivf? 

Anonymkode: 5550a...d69

Kommer helt an på hva man sliter med osv. Jeg bruker f.eks billigere medisiner nå enn da jeg gikk på Riksen, og da jeg prøvde inseminasjon brukte jeg progesteron (vel, må det nå også altså) som ikke er veldig billig (men heller ikke det dyreste nødvendigvis). Uansett, det varierer veldig. :)

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (1 minutt siden):

Kommer helt an på hva man sliter med osv. Jeg bruker f.eks billigere medisiner nå enn da jeg gikk på Riksen, og da jeg prøvde inseminasjon brukte jeg progesteron (vel, må det nå også altså) som ikke er veldig billig (men heller ikke det dyreste nødvendigvis. Uansett, det varierer veldig. :)

Forstår det sånn at man må på medisiner uansett da.

Takk for svar☺

Anonymkode: 5550a...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Forstår det sånn at man må på medisiner uansett da.

Takk for svar☺

Anonymkode: 5550a...d69

Det er mulig å gjøre inseminering i helt naturlig syklus. Det er vanlig i Danmark. Jeg har inntrykk av at de fleste klinikker i Norge gir noe støttemedisin (Letrozole, Ovitrelle, progesteron). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo2020 skrev (29 minutter siden):

Det er mulig å gjøre inseminering i helt naturlig syklus. Det er vanlig i Danmark. Jeg har inntrykk av at de fleste klinikker i Norge gir noe støttemedisin (Letrozole, Ovitrelle, progesteron). 

Det øker kanskje sannsynligheten for å lykkes? Etter som det meste dekkes av det offentlige i Norge så er det kanskje derfor, for å få resultat effektivt/ ved minst mulig ressurser. 

Anonymkode: 5550a...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.8.2020 den 19.56):

Hvis hans sæd var for dårlig, eller det var usikkerhet rundt det genetiske? Og alternativet var å ikke få barn eller stå i en evig adopsjonskø. Med adoptivbarn vet du jo heller ikke hva du får?

Anonymkode: ff5cc...8d2

Mannen min syntes det var et godt alternativ 😊 Gravid med donor her. 

Anonymkode: 46e5d...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre om man må gå på disse medisinene til mange tusen kroner dersom man "kun" skal ha inseminasjon av sæd og ikke ivf? 

Anonymkode: 5550a...d69

Nei, jeg har hatt inseminasjon med donor uten noen form for medisiner ( i Norge) og to med leterozol. Sistnevnte medisin koster ikke mange 1000 og 1 pakke holdt til flere omganger. 

Anonymkode: 46e5d...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2020 den 20.31):

Min mann ønsket adopsjon, og takk og lov så glad jeg er for det. Hvis ikke ville jeg ikke hatt de flotte guttene mine! Ville aldri byttet dem mot å være gravid, og selve prosessen tok langt mindre tid enn vi hadde trodd.

Anonymkode: f1fe3...826

Hvor mye koster en adopsjon? 😊

Anonymkode: 46e5d...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det øker kanskje sannsynligheten for å lykkes? Etter som det meste dekkes av det offentlige i Norge så er det kanskje derfor, for å få resultat effektivt/ ved minst mulig ressurser. 

Anonymkode: 5550a...d69

Jeg vet ikke hva som er statistikken på suksess med eller uten medisiner. Privatklinikken jeg gikk til anbefalte i alle fall sterkt at jeg brukte medisiner. Det er uansett ikke det som utgjør den store kostnaden ved inseminering (som en annen her også skrev). Jeg brukte totalt 75 000 kr for tre insemineringsforsøk med donor. Da var medisiner under 3000 av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...