Gå til innhold

Ville din mann vært positiv til sæddonasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har fortalt at han ønsker det fremfor adopsjon, faktisk.

Anonymkode: 6cbe3...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann ønsket adopsjon, og takk og lov så glad jeg er for det. Hvis ikke ville jeg ikke hatt de flotte guttene mine! Ville aldri byttet dem mot å være gravid, og selve prosessen tok langt mindre tid enn vi hadde trodd.

Anonymkode: f1fe3...826

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2020 den 23.00, AnonymBruker skrev:


Hvorfor er det ikke flere barn som venter på nye foreldre?

Anonymkode: ff5cc...8d2

Det er massevis av barn som venter på foreldre.

Norge klarer ikke fylle kvotene sine på adopsjon, det er altfor få søkere.

Anonymkode: f1fe3...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2020 at 10:16 PM, AnonymBruker said:

Bidra til at en onanist får enda flere gjøkunger? Nei, takk. Utrolig at staten skal tilrettelegge for at noen menn skal få spre sine gener på denne måten. Tidligere var det iallfall erobrere eller keisere med harem som fikk slike muligheter. Darwin ville snudd seg i graven. Tenk på fremtidige generasjoner.

Anonymkode: bb326...ec9

Darwins evolusjonslære sier «Survival of the fittest», dvs den tilpasningsdyktige. Å bli valgt av samfunnet til å donere sæd fordi du oppfyller såpass mange kriterier, er helt i tråd med Darwins teori. 
 

Så klart valgte vi sæddonor istedenfor å forbli barnløse! Det går helt fint, et barn er mer enn genetikk. Det er et ekte individ, og ekte fedre stiller opp i livet. Spiller ingen rolle hva DNAet sier.

Anonymkode: 290cc...598

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2020 at 9:08 PM, AnonymBruker said:

Det er massevis av barn som venter på foreldre.

Norge klarer ikke fylle kvotene sine på adopsjon, det er altfor få søkere.

Anonymkode: f1fe3...826

Hvor har du det fra at det er for få

søkere? 

Vi hadde meldt oss umiddelbart om

det var slik.

Anonymkode: 19950...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og far til tre barn laget på "gammelmåten". Om jeg ikke var i stand til å produsere fungerende sæd selv og ønsket barn hadde jeg sett på det som uproblematisk å bruke donor.
Å lage et problem av dette er omtrent som når Jehovas Vitner nekter blodoverføring.  "Nei, om jeg ikke får beholde mitt eget blod i årene kan det være det samme, da blør jeg heller i hjel..."

Anonymkode: 764b7...50e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann og far til tre barn laget på "gammelmåten". Om jeg ikke var i stand til å produsere fungerende sæd selv og ønsket barn hadde jeg sett på det som uproblematisk å bruke donor.
Å lage et problem av dette er omtrent som når Jehovas Vitner nekter blodoverføring.  "Nei, om jeg ikke får beholde mitt eget blod i årene kan det være det samme, da blør jeg heller i hjel..."

Anonymkode: 764b7...50e

Nei, det er ikke det samme. Forskjell på noe som angår en selv og noe som angår et barn, noe bruk av donor gjør. Synes debatten angående bruk av donorer er ekstremt voksenfokusert. Selv om du synes det er uproblematisk å bruke donor, er det ikke sikkert det kommende barnet vil synes det. 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme. Forskjell på noe som angår en selv og noe som angår et barn, noe bruk av donor gjør. Synes debatten angående bruk av donorer er ekstremt voksenfokusert. Selv om du synes det er uproblematisk å bruke donor, er det ikke sikkert det kommende barnet vil synes det. 

Anonymkode: 74d69...01a

Er det slik at du mener at det er bedre for et barn å ikke eksistere, enn å ha blitt unnfanget via sæddonasjon og å ha en juridisk/sosial far som bryr seg like mye som om han var biologisk far?

Selv ville jeg sannsynligvis ikke ha overlevd om jeg ikke hadde fått blodoverføringer da jeg var syk dom 2-3 år gammel.  Burde jeg være sint for at foreldrene og legene mine valgte dette for meg?

Anonymkode: 764b7...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke det samme. Forskjell på noe som angår en selv og noe som angår et barn, noe bruk av donor gjør. Synes debatten angående bruk av donorer er ekstremt voksenfokusert. Selv om du synes det er uproblematisk å bruke donor, er det ikke sikkert det kommende barnet vil synes det. 

Anonymkode: 74d69...01a

Dette er jo et konstruert problem! Hvis barnet søker genetisk opphav snarere enn sosial far, når det ikke er en trist historie bak med sviktende far som stakk av fra gravid mor, far som ble skvist ut, eller lignende, så er det faktisk ikke noe foreldrene skal ta hensyn til. Man kan ikke unngå alt her i verden bare fordi noen kan gjøre dumme valg eller ha et forvrengt syn på verden. Det er snakk om et barn som blir valgt FREM, en mann som gir bort sitt genetiske materiale for å hjelpe en annen familie til å få barn. Det er ikke noe trist her, da har man faktisk et forvrengt verdensbilde.

Skal alle rødhårede slutte å få barn fordi de kan bli mobbet for hårfargen sin? Hva med de som bruker briller? Hva med de kvinnene som er litt vel høye, eller menna som er litt vel lave? Nei, her er det et holdningsproblem blant visse mennesker. Jeg lærer barna mine at det finnes mange idioter der ute, og de skal rett og slett ikke få lov til å bestemme hvordan vi lever. Man må lære seg å stå i sin egen virkelighet, tørre å være annerledes.

Det er faktisk de barna som blir overskjermet her i verden jeg synes mest synd på. Broren min var en slik, og han tok selvmord i voksen alder. Taklet ikke at verden ikke er så uproblematisk som han først trodde.

 

Anonymkode: 290cc...598

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke han hadde akseptert det på stående fot, han hadde nok trengt en god stund til å forsone seg med det. Men til slutt hadde han nok sagt ja. Jeg hadde aldri presset han til det, og hadde nok bedt han om å diskutere det med profesjonelle som kunne hjelpe han å ta et valg. Vet ikke om jeg hadde turt å si min mening en gang, da dette er et svært personlig valg. Selv hadde jeg valgt eggdonasjon uten å blunke. 

Anonymkode: 5b51f...8cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Vil ikke oppdra en annen manns unge.

Anonymkode: 0af4d...3e0

Best å ikke få egne barn heller da. Med mindre det er greit for det at ingen gidder å ta hånd om barna deres om dere skulle dø.

Anonymkode: e54e8...8ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et konstruert problem! Hvis barnet søker genetisk opphav snarere enn sosial far, når det ikke er en trist historie bak med sviktende far som stakk av fra gravid mor, far som ble skvist ut, eller lignende, så er det faktisk ikke noe foreldrene skal ta hensyn til. Man kan ikke unngå alt her i verden bare fordi noen kan gjøre dumme valg eller ha et forvrengt syn på verden. Det er snakk om et barn som blir valgt FREM, en mann som gir bort sitt genetiske materiale for å hjelpe en annen familie til å få barn. Det er ikke noe trist her, da har man faktisk et forvrengt verdensbilde.

Skal alle rødhårede slutte å få barn fordi de kan bli mobbet for hårfargen sin? Hva med de som bruker briller? Hva med de kvinnene som er litt vel høye, eller menna som er litt vel lave? Nei, her er det et holdningsproblem blant visse mennesker. Jeg lærer barna mine at det finnes mange idioter der ute, og de skal rett og slett ikke få lov til å bestemme hvordan vi lever. Man må lære seg å stå i sin egen virkelighet, tørre å være annerledes.

Det er faktisk de barna som blir overskjermet her i verden jeg synes mest synd på. Broren min var en slik, og han tok selvmord i voksen alder. Taklet ikke at verden ikke er så uproblematisk som han først trodde.

 

Anonymkode: 290cc...598

Mesteparten av det du skriver her har jo ingenting med saken å gjøre. Å være egg/sæddonor er samme som å gi bort sitt barn. Det er stor sannsynlighet for at barnet vil ønske å vite av sitt biologiske opphav i voksen alder. Se bare på "Tore på sporet", masse folk som aldri har møtt sin far men som har lett etter svar hele livet. Hvem er man til å bestemme at en annen ikke trenger en far? Vet ikke hvem som har mest forvridd syn på ting her jeg! 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mesteparten av det du skriver her har jo ingenting med saken å gjøre. Å være egg/sæddonor er samme som å gi bort sitt barn. Det er stor sannsynlighet for at barnet vil ønske å vite av sitt biologiske opphav i voksen alder. Se bare på "Tore på sporet", masse folk som aldri har møtt sin far men som har lett etter svar hele livet. Hvem er man til å bestemme at en annen ikke trenger en far? Vet ikke hvem som har mest forvridd syn på ting her jeg! 

Anonymkode: 74d69...01a

Nå har vi åpne donorer i Norge, nettopp for at barna skal kunne vite om sitt opphav. Så lenge man er åpen med barn har jeg vanskelig for å se problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være egg/sæddonor er samme som å gi bort sitt barn. Det er stor sannsynlighet for at barnet vil ønske å vite av sitt biologiske opphav i voksen alder.

Nei,  man gir ikke bort sitt barn.  Man gir bort kjønnsceller med arvemateriale som potensielt kan bli til et befruktet egg.  Om alt går bra (slettes ikke alle befruktede egg blir implantert i livmoren) kan dette utvikle seg til et foster. Når dette fosteret er levedyktig uten tekniske hjelpemidler har man et barn.

Anonymkode: 764b7...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  man gir ikke bort sitt barn.  Man gir bort kjønnsceller med arvemateriale som potensielt kan bli til et befruktet egg.  Om alt går bra (slettes ikke alle befruktede egg blir implantert i livmoren) kan dette utvikle seg til et foster. Når dette fosteret er levedyktig uten tekniske hjelpemidler har man et barn.

Anonymkode: 764b7...50e

Bla bla bla. Formålet med å donere er vel nettopp at det skal bli et barn! 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, SPOCA skrev:

Nå har vi åpne donorer i Norge, nettopp for at barna skal kunne vite om sitt opphav. Så lenge man er åpen med barn har jeg vanskelig for å se problemet.

Man kan få vite hvem donor er man har blitt voksen ja. Dårlig plaster på såret. Så lenge man er åpen med barnet, så må barnet bare akseptere dette og slå seg til ro med dette mener du? 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan få vite hvem donor er man har blitt voksen ja. Dårlig plaster på såret. Så lenge man er åpen med barnet, så må barnet bare akseptere dette og slå seg til ro med dette mener du? 

Anonymkode: 74d69...01a

Ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser aldri for meg at han hadde vært villig til det. Jeg hadde heller ikke kunne tenke meg det, jeg ønsket meg jo barn med ham, ikke et hvilket som helst barn. Hadde enda mindre kunnet tenkte meg eggdonasjon, det hadde føltes som hans og en annen kvinnes barn som jeg skulle bære frem. Da heller adopsjon, men nei takk, tror jeg skulle levd fint som barnløs om vi ikke hadde vært biologisk kompatible. Så kunne jeg heller vært supertante!

Anonymkode: ebaec...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SPOCA skrev:

Ja.

Da håper jeg du og alle som mener dette, hadde syntes det var helt uproblematisk å få vite at du hadde en annen far som voksen. Eller å vokse opp uten faren deres i det hele tatt. 

Anonymkode: 74d69...01a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...