AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #1 Skrevet 19. august 2020 Jeg trenger virkelig hjelp og råd fra dere erfarne mødre/fedre: Vi har en 2 1/2 år gammel jente som alltid har vært enkel å legge om kvelden. Hun Legger seg rundt kl.18:30 og sovner vanligvis ganske fort. I det siste året har hun sovet natten igjennom uten å våkne, frem til kl.07:00-07:30 og våkner blid og tilsynelatende uthvilt. Sover også ca.1 time i barnehagen på dagtid. I løpet av sommerferien har hun imidlertid mestret kunsten med å klatre ut av sprinkelsengen sin. Hun er liten for alderen, og sengen er ganske romslig. Derfor har vi frem til nå valgt å beholde den fremfor å bytte til juniorseng. Men nå får hun altså til å slenge ene foten over kanten og klatre ut. Vi valgte i går å senke ene langsiden av sengen, slik at hun enklere kan klatre ut uten å risikere å falle. Hun vandrer likevel som før ut av rommet og prøver å søke vår oppmerksomhet. Vi har rolig og bestemt gått inn på rommet med henne igjen og lagt henne i sengen. Forklart at det nå er leggetid og kysset henne godnatt. Dette til høylytte protester og gråt. Vi har også forsøkt å lese godnatthistorier før vi sier godnatt, men hun vil ikke legge seg til ro da heller. Hun har bare fortsatt å klatre ut og vi må bære henne tilbake sikkert 20 ganger før hun sovner av utmattelse et par timer senere. Deretter våkner hun igjen i 24-tiden, klatrer ut og nekter å sove andre steder enn i vår seng. Om morgenen er hun veldig trøtt og vil sove videre. Nå har dette kun pågått i noen dager men kjenner på hvor slitsomt det er når man skal tidlig avgårde på jobb. Natt til i går sovnet hun ikke før kl.04. Jeg er klar over at dette er noe ALLE foreldre mest sannsynlig sliter med, men er opptatt av å fortsatt holde på gode rutiner og håpe hun kan få tilbake det gode søvnmønsteret hun hadde før. Noen som har gode råd å komme med, eller innspill på om vi bør gjøre noe annerledes her? Har foreslått til min mann å gå til innkjøp av en juniorseng, men han mener sprinkelsengen nå gjør samme nytten siden den er åpen foran slik at hun kan klatre ut. Noen synspunkter på dette? Innspill mottas med stor takk! Anonymkode: d1f64...be3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #2 Skrevet 19. august 2020 Er det ikke tidlig å legge henne 18:30 når hun også sover en time på dagtid? Jeg ville lagt henne senere ihvertfall. Anonymkode: ff6ac...144 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #3 Skrevet 19. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke tidlig å legge henne 18:30 når hun også sover en time på dagtid? Jeg ville lagt henne senere ihvertfall. Anonymkode: ff6ac...144 Det er litt tidlig ja, men vi har hatt inntrykk av at det passet for henne. Hun virker ofte trøtt rundt kl.18-18:30. Har prøvd å drøye leggetiden til kl.19 men fått samme resultat med at hun ikke vil sove/legge seg til ro i sengen. Kan selvsagt gi det et forsøk til. Hadde vært fantastisk om det hjalp. ts Anonymkode: d1f64...be3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #4 Skrevet 19. august 2020 Vår på samme alder sovner sjelden før 20.30, men våknet i 6-tiden hver morgen. Nytter ikke starte leggingen lenge før barnet er trøtt. Anonymkode: 281f9...e20 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #5 Skrevet 19. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår på samme alder sovner sjelden før 20.30, men våknet i 6-tiden hver morgen. Nytter ikke starte leggingen lenge før barnet er trøtt. Anonymkode: 281f9...e20 Barnet virker som sagt trøtt i 18:30-tiden. Hun gjesper og gnir seg i øynene. Som nevnt i hovedinnlegget pleide hun å sovne ganske fort før hun lærte seg å klatre ut av sengen. Nå finner hun liksom ikke roen, selv om jeg ser øynene detter igjen når jeg legger henne i sengen. ts Anonymkode: d1f64...be3
Sandie Skrevet 19. august 2020 #6 Skrevet 19. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår på samme alder sovner sjelden før 20.30, men våknet i 6-tiden hver morgen. Nytter ikke starte leggingen lenge før barnet er trøtt. Anonymkode: 281f9...e20 Når legges barnet? Frem til 3-årsalder er det anbefalt å legge barna innen tidsrommet 18:00 til 19:30.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #7 Skrevet 19. august 2020 21 minutter siden, Sandie skrev: Når legges barnet? Frem til 3-årsalder er det anbefalt å legge barna innen tidsrommet 18:00 til 19:30. Det vil jo være ganske individuelt og kommer også an på når man står opp og om barnet sovet på dagen. Anonymkode: ff6ac...144 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #8 Skrevet 19. august 2020 Vår på 2,5 gjør også dette. Har hatt juniorseng et halvtårs tid og det har gått helt fint frem til nå. Spesielt etter en sommer med varierende sengeplasser. Barnet har alltid sovet ca 10-11t på natt, med en dupp på dagtid. Vi legger aldri barnet før 1900. Er da våken ca 0600. Jeg tenkte å inn å høre om råd selv, for barnet vårt gjør som deres, hyler og skriker og nekter å legge seg i egen seng. I tillegg får vi besøk i løpet av natten og om vi blir med tilbake for å legge kan det ta timesvis. Er det en periode de har nå i den alderen? Slitsomt er det hvertfall. Vi leser først og synger litt. Før var det da barnet sovnet. Går jeg ut så følger barnet etter nå. Men nå må jeg synge en time omtrent for å få barnet til å sove. Anonymkode: 8a862...a52
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #9 Skrevet 19. august 2020 5 timer siden, Sandie skrev: Når legges barnet? Frem til 3-årsalder er det anbefalt å legge barna innen tidsrommet 18:00 til 19:30. 19.30. Forsøkte lenge med 19, men sovnet ikke tidigere av den grunn. På dager han ikke sover på dagtid sovner han tidligere, men han sover bare rundt 10,5 timer i døgnet uansett hvordan vi gjør det. Anonymkode: 281f9...e20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå