Gå til innhold

Min mann søkte på en tømrerstilling, måtte ta irrelevante evne- og ferdighetstester (AON test)? Flere som har tatt disse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann er utdannet tømrer og har jobbet som det nå i 29 år (Han er 48).
Han har hatt ENK de siste 20 årene, og søkte nå på en stilling som tømrer i et firma.
Han fikk i dag tilsendt 3 evnetester han måtte sette seg inn i og ta. Ettersom mannen min er høyst praktisk anlagt og ikke skjønte helt hva dette gikk ut på, kom han å hentet meg på kontoret for å se på det. Den ene testen gikk på analyse hvor han måtte analysere masse tekst og dra ut om ulike påstander var sann, usann eller usikker. Det var 49 spørsmål som han hadde 12 minutter på å klare (det sto dog at det ikke var vanlig å klare å gjøre alle oppgavene innen tidsrammen). Han jobbet kjempefort med oppgaven, men klarte bare å svare på 21 av 49 spørsmål, da det var så mye info å skumme igjennom for hver oppgave han skulle svare på. Han fikk så en rapport med testresultat der det sto han arbeidet treigt med oppgavene og fikk bare svart på 21 av 49 oppgaver, der 19 var svart korrekt.
Test 2 var lettere og gikk på deduktiv logisk tenkning, der man fikk et rutenett med noen figurer og måtte fullføre nettet med hvile figurer i hvilke sekvens som skulle plottes inn. Det kunne ikke være samme figur på samme rad vannrett etter loddrett. Her skjønte han ikke oppgaven på første oppgave og svarte derfor feil på den første han plottet inn, men fikk så 9 oppgaver rett på rad og han løste dem raskt med god resonnering syns jeg, og det var færre minutter å løse denne oppgaven på. Også her kom en rapport hvor det sto han jobbet seint med oppgavene og brukte god tid på resonnering, men til gjengjeld så var han nøye og hadde alle bortsett fra èn oppgave rett av de han svarte på.
Test 3 gikk på at han måtte organisere og prioritere mailer etter innhold og dato og om de var høy, middels eller lav prioritet ut fra en rekke kriterier. Her måtte han også videresende visse mailer, sende lesebekreftelse på noen mailer, videresende en del mailer, og avtale møte, sende info eller godta tilbud på de mailene noen mailer. Her jobbet han også svært fort og fikk det raskt inn i fingrene, hvilke mailer som skulle hvor og arkiverte det korrekt og urførte oppgaven rett ut fra om han selv hadde ansvar for det, om han skulle videresende og hvilken prioritet mailene hadde. Men også her kom en rapport hvor det sto han arbeidet seint med oppgaven.
Jeg skjønner ingenting.. for det første, hvordan relevans har disse oppgavene for han som snekker og for det andre, det var skikkelig demotiverende resultater på tester som jeg som saksbehandler med 15 års erfaring synes snekkermannen utførte både raskt og effektivt! Han har drevet firma selv i 20 år og er flink med det administrative og forefallende, men disse stress-testene følte jeg var mye tull!
Han følte seg ikke så bra etter resultatene på de tre prøvene.

Andre som har vært borti disse testene?

Anonymkode: 9c1de...630

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt slike tester hos bemanningsbyråer og hos finansinstitusjoner. Hos begge disse var det en standard greie (og muligens litt mer relevant) som alle måtte gjennom uansett stilling. 
Kanskje litt merkelig om tømrerfirmaet ber om dette, men om de bruker en rekrutteringstjeneste er det ikke så merkelig likevel. 
Svarene genereres også automatisk, og ulike firmaet vektlegger resultatene ulikt. Om han søker på en ren tømrerstilling, er det ikke sikkert de ser på det som ødeleggende at han klarte litt under gjennomsnittet på to av oppgavene.

Anonymkode: 2f488...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt nei, drittlei slikt tull.

Anonymkode: 79676...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trengte man jo ikke dette, det er jo skapt av HR og pedagoger. Arbeidslivet er ødelagt pga denne galskapen.

Man skal ikke trenge slike tester for å ta en jobb.

Anonymkode: 79676...bfd

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært tømrer i nesten 30 år, søker på ny stilling som tømrer, og selskapet sender ut slike evnetester hvor man skulle tro han hadde søkt om å bli flyveleder? Hva slags tull er det HR-folk driver med egentlig? Skulle tro at en med nesten 30 års erfaring vet litt om faget sitt. 

Anonymkode: ed10b...9ed

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange milliarder koster ikke byggefeil som følge av at tømrere og andre håndverkere ikke har lest/forstått bruksanvisninger og datablader?

Synes det høres svært relevant ut jeg.  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før trengte man jo ikke dette, det er jo skapt av HR og pedagoger. Arbeidslivet er ødelagt pga denne galskapen.

Man skal ikke trenge slike tester for å ta en jobb.

Anonymkode: 79676...bfd

Og man skal ikke lese, forstå og følge monteringsanvisningene for materialene man bruker?

En gipsplate kommer jo gjerne med 20-50 sider dokumentasjon. Hvis jeg leier inn noen til å sette opp en vegg, så forventer jeg at de har lest og forstått dokumentasjonen på materialene de bruker.

Anonymkode: f1cc2...298

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil de ha? En som svarer kjapt på teoretiske spørsmål  eller en som har nesten 30 års erfaring innen yrket? Hadde valgt den siste, for han kan lese «bruksanvisning», som det blir kalt over her, eller tegninger som vi andre kaller det og har peiling på materialene som han sikkert er i kontakt med så å si daglig.
Så håper de ser litt lengre enn nesa rekker.

Anonymkode: b5b48...12b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han jobba med noe i 30 år kan han jo jobben sin ut og inn i blinde. Men når han starter i en ny jobb ønsker de nok å sjekke om han evner å lære nye ting, og hvor kjapp han er i hodet. De velger søkeren de har mest lyst på.

Har han blitt avvist må han gå videre. Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å selv avgjøre kriteriene for hvem som er best.

Anonymkode: 40c3e...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å jobbe i 30 år uten å være veldig dyktig. Man blir ikke automatisk flink fordi man har gjort det samme i mange år. 

Folk kan jobbe seint, slurve osv, men arbeidsgiver gir bra attest fordi de vil ha personen til å slutte. God attest = større sjanse til å få en annen jobb. En sånn test er med på å luke ut de som ikke er særlig oppegående. 
Du trenger ikke ha 130 i IQ for å være tømrer, det ver de som rekrutterer også. Men du må faktisk kunne lese og forstå dokumentasjon. Og du må kunne holde et visst tempo.

Anonymkode: 59bda...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at ting har endret seg litt på 30 år. Byggematerialer, krav til brannsikkerhet, isolasjon, byggeteknikk osv. Å ikke lese bruksanvisningen er å be om fuktskader, brannfare og dårlig kvalitet på arbeidet.

https://www.tu.no/artikler/byggeskader-koster-samfunnet-17-milliarder-i-aret-eksperter-mener-nye-byggeregler-bor-lose-problemet/383217

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke ha 130 i IQ for å være tømrer, det ver de som rekrutterer også. Men du må faktisk kunne lese og forstå dokumentasjon. Og du må kunne holde et visst tempo.

Anonymkode: 59bda...4a0

De fleste med 130 i IQ ville aldri klart de fleste oppgavene en tømrer gjør.

De fleste er utrolig klønete når det kommer til praktisk arbeid.

Anonymkode: 79676...bfd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min man tar masse kurs årlig og holder seg oppdatert og har i alle år hatt veldig mye arbeid (alt for mye), så tilsynelatende er folk godt fornøyd med arbeidet. Han får masse forespørsler i områder som ligger mange timer unna kommunen, som han har måtte takke nei til, med mindre det har vært store prosjekt, så jungeltelegrafen tilsier han har hatt godt skussmål hele sin karriere :)
Han har også så og si alt av sertifikater relevant for en tømrer og i tillegg andre ting slik som heat fab-montør sertifikat for pipemontering og ildsted, som ikke er direkte relatert til den daglige tømrerjobben. Han tok også også byggteknisk fagskole som takstmann i 2012, bare for å få ha den formelle godkjenningen som takstmann. Disse kursene og eksamenene var visst ingen problem ettersom han allerede hadde jobbet i mange år med taksering av skader i arbeid. Det eneste han hadde å pirke på var at noen få deler i kursene/eksamenene hadde så svart/hvite svar, mens han mente at erfaringsmessig var det flere faktorer å ta hensyn til og at det noen ganger ikke var så svart/hvit som det teoretisk var framstilt i bok/kursmaterial, så han sa selv at han skjønte ut fra oppgaven hva som ville være rett å svare, eller hva de VILLE han skulle svare, selv om han selv mente det var flere faktorer som spilte og som man måtte ta hensyn til, en hva som framkom i noen av oppgavene.
Det er jeg som er drittlei av at han sier ja til så mye arbeid og aldri er hjemme og når han noen få timer er hjemme så har han masse administrativt arbeid han sitter med til 2-3 tiden på natten :P Derfor jeg ville han skulle søke hos et firma hvor han vil ha vanlige arbeidsdager (med selvfølgelig noen ettermiddager/kvelder), så håper firmaet kan se på referansene han har fra sitt ENK, det er jo både privatpersoner og andre bedrifter som har hyret han inn på prosjekter. Han førte opp en god del referanser innenfor varierte byggeprosjekter som de kunne se på. Og også at de ser på kursene og sertifiseringene han har, og ikke bare tar utgangspunkt i den testen over hvor rask han var på å sortere mailer etter grad av prioritering og videresende/avtale møter/sende info, arkivere i rett system osv. For han er ikke den raskeste med data, da det ikke er det han jobber med.

Anonymkode: 9c1de...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, prt90 skrev:

Nå er det sånn at ting har endret seg litt på 30 år. Byggematerialer, krav til brannsikkerhet, isolasjon, byggeteknikk osv. Å ikke lese bruksanvisningen er å be om fuktskader, brannfare og dårlig kvalitet på arbeidet.

https://www.tu.no/artikler/byggeskader-koster-samfunnet-17-milliarder-i-aret-eksperter-mener-nye-byggeregler-bor-lose-problemet/383217

 

Det er vanlig å kurses i nye produkter, monteringen av dem, brannsikerhet osv

Anonymkode: a4610...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilansettelser er spinndyrt, og det er nesten umulig å bli kvitt udugelige folk, så forstår godt at arbeidstaker vil sikre seg med tester der de kan. 

Anonymkode: 2151e...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feilansettelser er spinndyrt, og det er nesten umulig å bli kvitt udugelige folk, så forstår godt at arbeidstaker vil sikre seg med tester der de kan. 

Anonymkode: 2151e...c7a

Men da synes jeg de skulle investert LITT tid i å utforme reelle caser med relle spørsmål ifht f.eks. Byggteknisk forskrift, bruk av redskap og material, hva som egner seg best i sånn og sånn tilfelle, hva man må passe på, f.eks. Bilder/navn av plater og spørsmål om slike plater er godkjent for våtrom etc. Ikke hvor rask du er på å videresende mail og hvor mange mailer du klarer å sende og sortere rett iløpet av 5 minutt. 

Anonymkode: 9c1de...630

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 18.8.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Men da synes jeg de skulle investert LITT tid i å utforme reelle caser med relle spørsmål ifht f.eks. Byggteknisk forskrift, bruk av redskap og material, hva som egner seg best i sånn og sånn tilfelle, hva man må passe på, f.eks. Bilder/navn av plater og spørsmål om slike plater er godkjent for våtrom etc. Ikke hvor rask du er på å videresende mail og hvor mange mailer du klarer å sende og sortere rett iløpet av 5 minutt. 

Anonymkode: 9c1de...630

Testen er ikke for å finne ut om han kan faget sitt. De brukes blant annet for å sjekke hastighet, stress og rett og slett ha noe å snakke rundt på intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet i dag er rett og slett bånn i bøtta. Fjollete tester overalt, og helst skal man inn i en "vikarstilling" (selv om man ikke vikarierer for noen). De gangene jeg har fått slike tester har jeg gjort det godt over snittet bra, men aldri fått jobben. Jeg ser nå aktivt etter firmaer som ikke benytter slike tester, de viser bare manglende respekt for folks tid.

Anonymkode: c3e79...3f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk han denne mail-oppgaven hvis han søker jobb som tømrer uten administrativt ansvar?? Han skal vel ikke drive å lese mailer og videresende hit og dit?? Hadde lurt kraftig på seriøsiteten til denne bedriften som tydeligvis ikke er interessert å treffe de rette folka med disse testene de bruker, og blåøyd kaster penger etter selskaper som selger disse masseproduserte testene.

Anonymkode: 9fed3...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...