Gå til innhold

Gruer meg til å starte på jobb etter ferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har hatt 3 uker ferie, som dessverre snart er over. Jeg gruer meg skikkelig til å starte å jobbe igjen. Jeg er nyutdannet sykepleier og trives verken i yrket eller jobben. Arbeidsplassen har for høyt tempo og for store utfordringer for meg. 
Jeg stortrives å jobbe i pleien, men lederansvar, legevisitt og alt «kontorarbeider» mistrives jeg meg. 
Når jeg tenker på at jeg skal tilbake på jobb får jeg en stor, vond klump i magen. 
 

Tips til hvordan jeg kan motivere meg til å starte på jobb igjen? Jeg vet at utfordringer er bra, og at jeg har godt av å arbeide der grunnet bratt læringskurve. men når jeg store deler av dagen er usikker på om det jeg gjør faktisk er rett, samt at jeg hele tiden føler jeg ikke har kontroll blir motivasjonen liten for å fortsette. 

Anonymkode: 56b9b...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare tenk på de 200.000 som ikke har jobb. Da kommer motivasjonen av seg selv!

Anonymkode: 69c25...c96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags avdeling jobber du på? Fraråder du å bli sykepleier? Lyst til å bli det, men kvier meg litt siden mange mistrives.

Anonymkode: bc60b...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tenk på de 200.000 som ikke har jobb. Da kommer motivasjonen av seg selv!

Anonymkode: 69c25...c96

Spørs hvor mange av de 200000 som også ikke liker jobben sin.

Anonymkode: 4a104...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei..

Jeg har hatt 3 uker ferie, som dessverre snart er over. Jeg gruer meg skikkelig til å starte å jobbe igjen. Jeg er nyutdannet sykepleier og trives verken i yrket eller jobben. Arbeidsplassen har for høyt tempo og for store utfordringer for meg. 
Jeg stortrives å jobbe i pleien, men lederansvar, legevisitt og alt «kontorarbeider» mistrives jeg meg. 
Når jeg tenker på at jeg skal tilbake på jobb får jeg en stor, vond klump i magen. 
 

Tips til hvordan jeg kan motivere meg til å starte på jobb igjen? Jeg vet at utfordringer er bra, og at jeg har godt av å arbeide der grunnet bratt læringskurve. men når jeg store deler av dagen er usikker på om det jeg gjør faktisk er rett, samt at jeg hele tiden føler jeg ikke har kontroll blir motivasjonen liten for å fortsette. 

Anonymkode: 56b9b...30b

Uff, kjenner meg igjen....Jeg mistrivdes også som sykepleier, tok mange sykemeldinger i en del år før jeg fikk ufør og fikk en tilrettelagt jobb 2 dager i uka ( m fortsayt topplønn som sykepleier)

Savner ikke gamlejobben en dag og føler meg friere nå som jeg slipper forholde meg til gal sjef, underbemanning, sure pas og pårørende, har beholdt litt medesinansvar og det er det jeg likte best med yrket...

Jeg skulle nok gått for kunstskole framfor sykepleie jeg fikk anbefalt på økonomisk sikkerhet, samtidig var det jo bra jeg hadde topplønn som sykepleier før jeg ble trygda...

Dumt å stå i et yrke man mistrives i, om et par år skal jeg ta kunstskole på deltid🤗

Jeg føler ikke at jeg kan anbefale yrket til noen dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tenk på de 200.000 som ikke har jobb. Da kommer motivasjonen av seg selv!

Anonymkode: 69c25...c96

De får penger av nav og slipper å gå på en jobb de mistrives i...etterhvert får de vel tilbud om omskolering også hvis de ikke får jobb i yrket sitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde glatt gått på dagpenger fremfor å gå tilbake i ploms på mandag! Glatt! Holder heldigvis på å omskolerere meg, det er den eneste gleden jeg har. Så jeg føler med deg TS. 

Anonymkode: 73e8c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type avdeling jobber du på, TS? Hvis du jobber på sykehus - hva med å bytte over til sykehjem/hjspl? Der er det ikke så mye legevisitt osv som på sykehus. Man har jo nesten endeløse muligheter som sykepleier, jeg ville søkt på en annen type jobb før du fraskriver yrket som noe du ikke trives med. 
hvis det er noen trøst gikk det mange mnd før jeg også var trygg i yrket. Brukte lang tid på å lære meg alle de lokale rutinene som tilhører min arbeidsplass, slet med å finne min egen rolle osv. Men når jeg først fant det stortrives jeg. 

Anonymkode: 4a25c...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet å være sykepleier de første to årene etter at jeg var nyutdannet. Trodde jeg hadde valgt feil yrke og at jeg var ubrukelig. 

Tok etter to år til vettet å byttet jobb. Der jeg kom blomstret jeg skikkelig. Det handlet mye om god opplæring på ny arbeidsplass. Det vil si jeg var veldig trygg på oppgavene mine når jeg skulle stå på egen hånd. Og jeg hadde fantastiske kolleger som jeg kunne spørre om alt og som behandlet meg som en likeverdig. 

Første arbeidsplassen ga meg en dårlig og slapp opplæring. Det var et veldig ungt miljø og de fleste hadde jobbet der noen få år og var veldig besserwissere og frøs ut nyansatte og ekstravakter. 

Anonymkode: 185aa...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags avdeling jobber du på? Fraråder du å bli sykepleier? Lyst til å bli det, men kvier meg litt siden mange mistrives.

Anonymkode: bc60b...88b

Vi som ELSKER yrket vårt sitter ikke på KG og skriver misfornøyde-innlegg ;) 

Anonymkode: a6f8c...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags avdeling jobber du på? Fraråder du å bli sykepleier? Lyst til å bli det, men kvier meg litt siden mange mistrives.

Anonymkode: bc60b...88b

Husk at det er de som mistrives som roper høyest da. For hver sykepleier som angrer på yrkesvalget sitt så er det minst ti som elsker det. Jeg er en av de. Få deg en jobb innen helse, om du ikke har erfaring derfra, og se om du liker det. Spør om å få observere/henge på en sykepleier (som liker yrket) i noen dager. Stol på din egen vurderingsevne, ikke hør på andre. 

Anonymkode: 8c452...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et glimrende eksempel på hva regjeringen og generelt samfunnet/næringslivet kan gjøre for å inkludere flere i arbeidslivet. Det finnes en haug med arbeidsledige til lands og mange på uføretrygd som nok gjerne ville tatt kontorarbeidet ditt, TS, som et eksempel.

Alle de på ufør kan muligens ikke jobbe med mennesker og i pleie, men de kan gjøre kontorarbeid inne på et kontor.

Anonymkode: 9a2ac...d5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min er sykepleier, og hun angrer som en hund på at hun tok den utdanningen. Hun hater jobben sin. Hun sier at hun har en klump i magen før hver eneste vakt. Rart det der, hvor mange sykepleiere som egentlig skulle ønske de ikke var det. Har flere venninner også som er det, 1/4 som sier jobben er helt grei. 

Anonymkode: d2f1a...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er et glimrende eksempel på hva regjeringen og generelt samfunnet/næringslivet kan gjøre for å inkludere flere i arbeidslivet. Det finnes en haug med arbeidsledige til lands og mange på uføretrygd som nok gjerne ville tatt kontorarbeidet ditt, TS, som et eksempel.

Alle de på ufør kan muligens ikke jobbe med mennesker og i pleie, men de kan gjøre kontorarbeid inne på et kontor.

Anonymkode: 9a2ac...d5e

Det krever jo naturligvis at man er helseutdannet i utgangspunktet. Hvem som helst kan selvfølgelig ikke ta adminoppgavene til sykepleier.

Anonymkode: bf83b...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er et glimrende eksempel på hva regjeringen og generelt samfunnet/næringslivet kan gjøre for å inkludere flere i arbeidslivet. Det finnes en haug med arbeidsledige til lands og mange på uføretrygd som nok gjerne ville tatt kontorarbeidet ditt, TS, som et eksempel.

Alle de på ufør kan muligens ikke jobbe med mennesker og i pleie, men de kan gjøre kontorarbeid inne på et kontor.

Anonymkode: 9a2ac...d5e

Vel, for at man skal kunne få en administrativ stilling innen helse, så må stillingene finnes, men det gjør de gjerne ikke da helsepersonell i likhet med andre yrkesgrupper i stor grad forventes å gjøre de administrative oppgavene selv i disse dager. For det andre er det heller ikke slik at man kan sette hvem som helst til å gjøre helsemessige administrative vurderinger. Man kan ikke ta inn en hvilken som helst uføretryget eller arbeidsledig og forvente at de faktisk har utdannelse/bakgrunn innen slike oppgaver. 

Anonymkode: dbc32...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min er sykepleier, og hun angrer som en hund på at hun tok den utdanningen. Hun hater jobben sin. Hun sier at hun har en klump i magen før hver eneste vakt. Rart det der, hvor mange sykepleiere som egentlig skulle ønske de ikke var det. Har flere venninner også som er det, 1/4 som sier jobben er helt grei. 

Anonymkode: d2f1a...8a2

jeg ville også angret som en hund hvis jeg hadde utdannet meg innen jus, fordi det passer jeg ikke til. Jeg går da ikke rundt å fraråder folk jeg ikke kjenner til å velge det yrket av den grunn. Eller fordi "noen jeg kjenner likte ikke å jobbe som politi, så det burde ingen bli". Hør hvor dumt det høres ut da. Folk er da forskjellig. Grunnen til at veldig mange angrer på sykepleien er at veldig mange aner ikke hva dem går til når de søker seg inn. En god del fra kullet mitt hoppet av det første studieåret, fordi det ikke var den plankekjøringen de så for seg. 

Det er synd at det er sånn. Med tanke på hvor utrolig mange søkere som ikke kommer inn på studiet, men som ville blitt fantastiske i yrket. Det skulle vært laget en tv-serie på lik linje med 113, hvor man viser hvordan arbeidsdagen til en sykepleier virkelig er. Slik at de som fortsatt virkelig vil bli sykepleier får muligheten. For disse finnes det utrolig mange av, selv om noen du kjenner, kjenner noen som hater jobben sin. 

Anonymkode: 8c452...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...