Gå til innhold

Hvordan gjør dere med dårlig økonomi det med barnehageklær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan dere med dårlig økonomi eller lite penger løser dette med barnehageklær? Mitt barn begynte nå, og jeg trodde jeg hadde mer enn nok tøy. Men det viste seg at jeg mangler en god del. Fikk en lang «smørbrødliste» av barnehagen denne uka, med tøy som er lurt å ha, eller les «de forventer at du har». Må si jeg synes det er hårreisende :sjokkbla: 

De skulle ha TO sett av alt! Både regntøy, vinterdress og parkdress. I tillegg rundt 3-4 par sko hver sesong! De skulle ha: cherrox, vinterstøvler, innesko, Goretex, regnstøvler, joggesko (2 par), Tursko. For å ikke å glemme 4-5 sett med ullundertøy og minst 2 ulldresser til vinterhalvåret. De stod å «anbefalte» merker som Reima, Helly Hansen og Kattnakken :( 

Det er helt sykt! Nå har vi fin økonomi, og råd til å kjøpe inn det de krever. Men hva gjør dere med dårlig økonomi? De var veldig opphengt i merker, at det helst skulle være ull, ikke fleece osv. Altså en ulldress koster 600-800kr! 
 

Er barnehage kun for de rike? 

Anonymkode: 019dc...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der høres helt ekstremt ut. Og det er ikke barnehagen som bestemmer hva og hvor mye man skal kjøpe. Du vet hva barnet ditt trenger for å holde seg varm og tørr. Mitt barn har aldri hatt mer enn tre par sko (cherrox og vintersko på vinter, sandaler, gummistøvler og joggesko på sommer). 

Anonymkode: 2fcf4...64d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen kan vel forvente hva de vil, men så er det foreldrene som bestemmer hva de ønsker å kle barna sine i. Så lenge klærne er hel, funksjonelle, tilpasset vær og vind, og har nok til skift, så kan ikke barnehagen kreve noe. 
 

Så bruk listen som et utgangspunkt om man vil, men merker og feks ull er nok helt opp til foreldrene å bestemme. Mange barn tåler jo ikke ull? Jeg bestemmer fint selv hva mine barn skal ha av klør. Enkelt og greit.

Anonymkode: cf7b5...090

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn og bruktbutikker. Og så har vi mye snille venner som har valgt å gi oss arvetøy. Men sko kjøper vi nye mtp utvikling av benstilling (jeg er plattfot/valgus knær og synes å se at sønnen har anlegg for noe av det samme).

Når det er sagt har vi ikke så mye ting; dobbelt av regntøy, høstdress og vinterdress. To par støvler men 1 par vintersko og joggesko. Det har gått bra for oss. 

Anonymkode: 888fa...3cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke spesielt dårlig råd, så kan kjøpe det som er behov for. Men jeg er fan av å arve, kjøpe brukt, kjøpe på salg og reparere. Og så tenker ikke jeg noe mer over det fordi jeg ikke må gjøre det på den måten, men velger det. 

At de anbefaler merker og styrer sånn på er jo utrolig rart. Jeg ville tatt det opp med de. Hadde jeg måttet kjøpe brukt og arve grunnet økonomi, så hadde det kanskje ikke vært så lett for meg å "stå i det" fordi jeg hadde hatt en følelse av å ikke ha mulighet til å gi barnet mitt det barnehagen anbefaler. Og det er ikke en god følelse, og utrolig feil at barnehagen skal legge opp til det.

Anonymkode: e56e9...108

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen kan vel forvente hva de vil, men så er det foreldrene som bestemmer hva de ønsker å kle barna sine i. Så lenge klærne er hel, funksjonelle, tilpasset vær og vind, og har nok til skift, så kan ikke barnehagen kreve noe. 
 

Så bruk listen som et utgangspunkt om man vil, men merker og feks ull er nok helt opp til foreldrene å bestemme. Mange barn tåler jo ikke ull? Jeg bestemmer fint selv hva mine barn skal ha av klør. Enkelt og greit.

Anonymkode: cf7b5...090

*klær

Anonymkode: cf7b5...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan dere med dårlig økonomi eller lite penger løser dette med barnehageklær? Mitt barn begynte nå, og jeg trodde jeg hadde mer enn nok tøy. Men det viste seg at jeg mangler en god del. Fikk en lang «smørbrødliste» av barnehagen denne uka, med tøy som er lurt å ha, eller les «de forventer at du har». Må si jeg synes det er hårreisende :sjokkbla: 

De skulle ha TO sett av alt! Både regntøy, vinterdress og parkdress. I tillegg rundt 3-4 par sko hver sesong! De skulle ha: cherrox, vinterstøvler, innesko, Goretex, regnstøvler, joggesko (2 par), Tursko. For å ikke å glemme 4-5 sett med ullundertøy og minst 2 ulldresser til vinterhalvåret. De stod å «anbefalte» merker som Reima, Helly Hansen og Kattnakken :( 

Det er helt sykt! Nå har vi fin økonomi, og råd til å kjøpe inn det de krever. Men hva gjør dere med dårlig økonomi? De var veldig opphengt i merker, at det helst skulle være ull, ikke fleece osv. Altså en ulldress koster 600-800kr! 
 

Er barnehage kun for de rike? 

Anonymkode: 019dc...6e2

Dette var da merkelig. To sett av alt? I min barnehage holder det med at barnet har alt det trenger, dvs ett sett av alt.

Anonymkode: 2d699...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god råd, men velger å kjøpe mye brukt. Det er bra for både miljø og lommebok.

Før barnehagestart i fjor kjøpte jeg en klespakke med tre regnsett (bl.a. Helly Hansen), tre parkdresser (Helly Hansen og Reima), som nye gummistøvler, vintersko og skisko + masse bruksklær til 800 kroner. Har også kjøpt Kattnakken ull + regntøy (som nytt) brukt til gode priser. Det er absolutt mulig å gjøre noen kupp! 

Anonymkode: e96da...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det overhodet ikke i vår bhg. Et sett holdt i lange baner, de hadde lånetøy, ingen nevnte merker, og heller ikke måtte det være ull eller noe. 

Anonymkode: 4fd22...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn var det overhodet ikke i vår bhg. Et sett holdt i lange baner, de hadde lånetøy, ingen nevnte merker, og heller ikke måtte det være ull eller noe. 

Anonymkode: 4fd22...76d

Tillegg: TURSKO? Joggesko? Støvler og cherrox samtidig? Innesko hadde vi. Og vintersko. Og hva-som-helst-av-sko barnet kom i den dagen. De kan da gå på tur i joggesko, støvler eller sandaler eller hvilken som helst sko som passer været? 

Anonymkode: 4fd22...76d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dårlig råd og har kjøpt mye på Finn. Hadde alltid dobbelt opp av yttertøy i bhg, men reserveklærne var gjerne av den veldig billige typen, eller i neste størrelse når han ble så stor at det gikk an uten at han svømte i det.

Sko kjøpte vi nytt, og der opplevde vi også at vi måtte ha en del forskjellige, men la pengene i det som ble mest brukt og kjøpte resten billig.

Ullundertøy fikk man til 179,- per sett på medlemskupp på coop på den tiden (tror de har sluttet med det nå), og det er elastisk, tror han brukte størrelse 4 år fra han var 3 til han var 6 (litt liten for alderen), så å kjøpe 4-5 sett av det var helt overkommelig. Litt småhull på knærne på slutten, men det holdt ham jo varm likevel.

Jeg har heldigvis aldri opplevd at barnehagen har blandet seg i hvilke merker man bruker, men det tror jeg at jeg bare hadde gitt blaffen i. Vi har riktignok brukt Reima og Helly Hansen, men bare fordi jeg har funnet det billig på salg eller Finn.

Anonymkode: e1add...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som urimelige ønsker fra barnehagen. Her har også barnehagen et lite utvalg låneklær.

Vi har aldri hatt mer enn ett sett regntøy, vårdress/vinterdress. Det er fryktelig sjeldent at man trenger bytte på samme dag hvor ikke dress kan være alternativ til regntøy og vice versa. Støvler har vi hatt i alle str slik at en str opp kan være par nr 2, men her er ofte høye goretexsko alternativet dersom de ikke kan bruke samme støvler på samme dag. Tursko er for meg joggesko. 

Nå har vi god råd, men vi kjøper likevel ikke mer enn hva som trengs. Ull/fleece har vi dog masse av. Kjøpes/selges ofte brukt på div. fb-sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan dere med dårlig økonomi eller lite penger løser dette med barnehageklær? Mitt barn begynte nå, og jeg trodde jeg hadde mer enn nok tøy. Men det viste seg at jeg mangler en god del. Fikk en lang «smørbrødliste» av barnehagen denne uka, med tøy som er lurt å ha, eller les «de forventer at du har». Må si jeg synes det er hårreisende :sjokkbla: 

De skulle ha TO sett av alt! Både regntøy, vinterdress og parkdress. I tillegg rundt 3-4 par sko hver sesong! De skulle ha: cherrox, vinterstøvler, innesko, Goretex, regnstøvler, joggesko (2 par), Tursko. For å ikke å glemme 4-5 sett med ullundertøy og minst 2 ulldresser til vinterhalvåret. De stod å «anbefalte» merker som Reima, Helly Hansen og Kattnakken :( 

Det er helt sykt! Nå har vi fin økonomi, og råd til å kjøpe inn det de krever. Men hva gjør dere med dårlig økonomi? De var veldig opphengt i merker, at det helst skulle være ull, ikke fleece osv. Altså en ulldress koster 600-800kr! 
 

Er barnehage kun for de rike? 

Anonymkode: 019dc...6e2

Du burde ta det opp med deres barnehage. Lettere for deg som har Ok økonomi enn de som faktisk sliter. Ingen barnehagebarn bør ha visse merker eller trenger to par joggesko og egne tursko i Bhg. Om man trenger ett eller to sett regntøy må jo være opp til den enkelte familie også, ikke noe de kan bestemme. 

Anonymkode: 4fd22...76d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dårlig råd (studenter) og derfor bare ett barn. Barnet startet i bhg nå nylig, men jeg startet allerede å kjøpe klær i januar. Har kjøpt blant annet Reima og Kattnakken på 50-70 prosent avslag, i tillegg har jeg handlet hos Barnas hus som har hatt masse salg. Det trenger ikke bli sååå dyrt, men man på følge med på salg og planlegge lang tid i forveien. 

Anonymkode: 49bcd...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei maset om ull. Som om ull er det eneste som er mulig for at barnet ikke skal fryse i hjel. 
Jeg har hatt barn i barnehage siden 1999 og har det fremdeles og i 1999 var ikke ullundertøy engang et tema. Nå er det øverst på listen over overlevingsutstyr for barnehagebarn. Ull er fint det altså for all del men de aller fleste av oss har vokst opp og kommet oss helt greit gjennom vinteren uten tynt ulltøy innerst. 
 

Anonymkode: d209d...65a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet har passende uteklær til sesongen, ullklær til vinteren, gode votter, god lue og nok skift i hylla, så trenger du ikke mange skift. Det er nok å ha cherrox eller lignende, samt vintersko om vinteren, vanlige støvler sommer, høst og vår og sko en kan leke i ute.  Jeg pleier å frakte utedress og regnklær frem og tilbake om jeg vet at jeg trenger det, vi frakter også skoene frem og tilbake. Det er ingen krise om støvlene er hjemme, mens cherroxene ( eller Dock boots) er i barnehagen, så lenge barnet har noe som gjør at de holder seg tørr på bena i regnvær. 
 

Jeg pleier å ha en ekstra overtrekksbukse og skikkelig ullbukser/ genser, dersom dressen blir våt, slik at det vil være mulig å leke ute i snøen, med litt ekstra under. 
 

Jobber i barnehage og ser at mange gjør omtrent som meg. Det viktige er at barnet har klær i barnehagen og med en liten innsats kan en slippe å ha dobbelt opp av alt. 
 

Jeg har stort sett pleid å kjøpe litt rimeligere dresser enn reima osv..  , pleier å lese tester av vinterdress og kjøpe den rimeligste gode modellen, eller kjøpe på salg i mars/ april.  ( Jeg har ikke dårlig råd nå, men har hatt det med de tre første barnehagebarna mine, nå synes jeg bare at vi har gått mot et sykt forbruk og holder litt igjen av den grunn)

Vi fikk/ får en del strikketøy og fornuftige klær i gave, arvet en del etter de yngste søsknene våre, etter søskenbarn og yngre søsken arvet etter de eldste. Jeg har klær som alle fem barna har brukt og som har holdt seg godt. 
 

 

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var litt av en liste! Her holder det med en parkdress til høst og vår, en vinterdress, ett sett med regnklær, to par sko til hver sesong (støvler og joggesko til sommer, vintersko og cherrox til vinter). Ellers er det ett sett med ullklær og ett sett med fleece samt noen andre skifteklær (bukser, gensere, strømpebukser, sokker og ullsokker). 

Det er greit med ekstra sett regnklær og vinterdress, men ikke nødvendig. Jeg kjøpte to vinterdresser til datteren, hun brukte kun den ene fordi det ikke var behov for det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelug en bhg som krever litt, mange siee det holder med en av hver, det gjør det ikke om man spør de ansatte

Anonymkode: 3664c...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må melde fra til styrer. Barnehagen skal ikke legge press på hvilke merker barna bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ett sett med regntøy, det er kjøpt på name-it på salg, et par støvler, et par joggesko og et par sandaler. Må kjøpe vintersko utover høsten, og muligens også et par overgangssko. Hun har tre vinterdresser, en har vi kjøpt selv og to har vi arvet, så det mangler hun ikke. Ingen kjente og typisk gode merker, hverken på luer, votter eller andre uteklær, men hun holdt seg god og varm i fjor vinter, så jeg vil tro hun gjør det også i år. Jeg har satt opp egen småspar-konto til det forbruket, går en tier dit hver gang jeg drar kortet, så når hun trenger noe nytt, har hun som regel litt der. Vi har dårlig råd, så vi prioriterer bare hva vi bruker penger på. 

Anonymkode: 6f8b4...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...