Gå til innhold

Kan barnemor kreve kjøttmat hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i utgangspunktet ikke noe særlig for  vegetar, men er mer skeptisk til folk som bare spiser kjøtt. Alle trenger fisk og grønnsaker. Barn som ikke liker det, må læres til det. 
Er enig med de andre som foreslår en mer gradvis tilvenning. Ha kjøtt flere dager i uka,  men reduser mengden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.8.2020 den 8.45):

Det som bekymrer meg mest i innlegget ditt er at det er folk som kjører barna sine 1 km :hakeslepp: Ikke rart barna i dag har helseproblemer og klimaet går rett vest.

Anonymkode: 6d710...d94

Dette tenker jeg også. Inaktivitet er et stort folkehelseproblem blant barn- og unge, så å gå til skolen ser jeg bare på som sunt så lenge veien ikke er farlig eller altfor langt. Å gå en kilometer eller to er virkelig ikke mye.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg wr enig med dem som påpeker at det er viktig å få ham til å føle seg inkludert og trives. I den alderen kan det heldigvis hjelpe med veldig små triks. 

Hva med å sukre pillen med å servere lekker dessert hver dag når han er hos dere? Evt at han får invitere venner inn på både middag og dessert?

Et annet triks som kan hjelpe på fiskeinteresse er, hvis dere har mulighet, rett og slett å ta ham med på fisketur.

Dere kan også anskaffe et kjæledyr eller dra på gårdsbesøk for å øke bevissthet onkring dyrevelferd. Tenk langsiktig og ikke vær for striks med det samme.

Anonymkode: d9c33...9cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, velociraptor said:

Nei, mor kan selvsagt ikke kreve det. Men jeg synes veldig synd på gutten, og mener dere er unødvendig kjipe. Hvor hyggelig hadde du syntes det var å få servert mat du syntes var motbydelig 6 av 7 dager i uka? Og du er til og med en voksen som da kan velge å lage deg moe du liker senere på kvelden. Ikke bli overrasket om han velger å bo kun hos mor når han blir 12 og kan bestemme selv. Spiser dere forresten kjøtt en gang i uka når dere ikke har ham også? I så fall kunne dere vel heller hatt det to ganger den uka han er der og null ganger den andre uka? 

(men ellers, veldig bra at dere er bevisste på hva slags kjøtt dere kjøper når dere først spiser det!)

Jeg tviler på at maten de lager er motbydelig. Den smaker nok helt grei til bra, akkurat som moren sin mat. Dette handler nok mer om trass og tvinge gjennom egne meninger fra gutten sin side. Som sagt, som barn likte jeg ikke noe særlig den maten jeg fikk; fisk, kjøttkaker, steik (søndagsmiddager var grusomme) osv. Men jeg spiste det jeg fikk servert. Å akseptere at man ikke alltid kan få viljen sin er viktig lærdom som barn. Når det ikke er noen logiske argumenter for at gutten skal få tvinge gjennom viljen sin, så vil det å føye seg bare bidra til at han lærer at han kan tvinge de voksne til å gjøre slik han vil ved å sette dem opp mot hverandre og mase. 

Anonymkode: d7be0...cd2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fuglemor skrev:

En km er jo kanskje litt langt for et barn da.. Kan jo i det minste gi ham et busskort så ikke alt blir negativt hos dere. Dere miljøfolk liker jo kollektivtransport, så den her burde dere jo gi ham. 

En kilometer er virkelig IKKE for langt, nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sukre pillen med å servere lekker dessert hver dag når han er hos dere? Evt at han får invitere venner inn på både middag og dessert?

Anonymkode: d9c33...9cd

:murvegg:

Anonymkode: 6d710...d94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vår stesønn» hørtes ikke bra ut og sier litt i seg selv ...

Anonymkode: 73ebd...25f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med ny læreplan i dag. Tema livsmestring. Det er bekymringsfullt hvor lite robuste mange av barna er i dag, hvor lite motgang og krav de tåler, og hvor intenst mange foreldre skjermer, tilrettelegger og stiller urimelige krav til barnets omgivelser.  Dette et et stjerneeksempel på at det er helt nødvendig å ha det på agendaen i skolen. Alt du skriver dere gjør, er absolutt slikt et barn skal tåle. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mousj skrev:

Jeg har jobbet med ny læreplan i dag. Tema livsmestring. Det er bekymringsfullt hvor lite robuste mange av barna er i dag, hvor lite motgang og krav de tåler, og hvor intenst mange foreldre skjermer, tilrettelegger og stiller urimelige krav til barnets omgivelser.  Dette et et stjerneeksempel på at det er helt nødvendig å ha det på agendaen i skolen. Alt du skriver dere gjør, er absolutt slikt et barn skal tåle. 

En 9 åring burde tåle og plutselig måtte bo hos far halvparten av tiden fordi moren ikke lenger har råd pga redusert barnebidrag? Annenhver uke - bo i et annet hjem. Andre vaner og rutiner. Og barnet skal tilpasse seg ved et knips? 

Anonymkode: 5e1fa...40a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss får bonusbarna vegansk, hver eneste dag. Moren klagde i begynnelsen, men det ga vi fullstendig blaffen i. Argumentet hennes var at alle som spiste salat ble dumme. 

Hos moren spiser de alt, mens hos oss spiser de vegansk. Går veldig fint. Samtidig er jeg opptatt av at maten smaker godt og ikke bare består av bønner og linser. Bruker mye kjøtterstatninger og lager mat som de er vant med og liker, pizza, burgere, wok, taco osv. 

Moren har prøvd å blande seg opp i kostholdet vårt, spesielt da sønnen hadde en periode med magevondt, hun mente vi måtte ha masse kumelk, siden guttungen måtte få i seg næring. Så viste det seg at han var laktoseintolerant ;) 

Anonymkode: 42f14...13e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjemme hos oss får bonusbarna vegansk, hver eneste dag. Moren klagde i begynnelsen, men det ga vi fullstendig blaffen i. Argumentet hennes var at alle som spiste salat ble dumme. 

Hos moren spiser de alt, mens hos oss spiser de vegansk. Går veldig fint. Samtidig er jeg opptatt av at maten smaker godt og ikke bare består av bønner og linser. Bruker mye kjøtterstatninger og lager mat som de er vant med og liker, pizza, burgere, wok, taco osv. 

Moren har prøvd å blande seg opp i kostholdet vårt, spesielt da sønnen hadde en periode med magevondt, hun mente vi måtte ha masse kumelk, siden guttungen måtte få i seg næring. Så viste det seg at han var laktoseintolerant ;) 

Å, så godt at ikke barn er overlatt til de forferdelige mødrene sine, men at stemor kommer på banen og ordner opp! (Og hvis du blir skilt og dine barn må være annenhver uke hos noen som lever på lavkarbo, så kan de bare gi fullstendig blaffen i hva du mener).

Anonymkode: 4ae05...4a8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, så godt at ikke barn er overlatt til de forferdelige mødrene sine, men at stemor kommer på banen og ordner opp! (Og hvis du blir skilt og dine barn må være annenhver uke hos noen som lever på lavkarbo, så kan de bare gi fullstendig blaffen i hva du mener).

Ikke jeg som var utro mot mannen min og ga faen i ungene mine da de var små, jeg har vært mer til stede i livet til bonusbarna enn det moren har vært. Heldigvis for barna, for å si det sånn.  

Heldigvis er mine barn veganere også, det var de som lærte meg helseeffekten av å spise plantebasert. Nå er de godt voksne, så jeg tror de slipper å være annenhver uke hos noen onde steforeldre. 

Lavkarbo og plantebasert kosthold er to vidt forskjellige ting, men alle er selvsagt ikke like opplyste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At han får velge pålegg selv skulle bare mangle, så rart han har måttet kjempe for det. Jeg fortrekker at min unge liker maten som blircservert, så om han bare hadde likt en middag i uka hadde jeg endret menyen.

Det er dere som bestemmer, så hva andre mener betyr lite. Personlig hadde jeg laget mat som folk liker. 

Anonymkode: 92c9d...b4f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at barnet ikke kan få velge selv i større grad hva det vil spise. Enn om det hadde vært motsatt? At dere hadde et «normalt» kosthold og barnet kom hjem og ville bli veganer? Ville dere tilrettelagt for det eller vært like vanskelige?

Det er er da virkelig ikke vanskelig å tilrettelegge for at gutten skal ha et sunt og variert kosthold som også inneholder kjøtt av god kvalitet som kommer fra dyr som har hatt det bra. Dyrevelferden i Norge og skremselspropagandaen fra USA ol. kan ikke sammenlignes.

Dere jobber sabla effektivt for at gutten ikke skal føle seg sett, hørt eller velkommen i det som skal være hjemmet hans halvparten av tiden. Godt jobba. 👍

Anonymkode: 767ee...593

En myte at norske dyr har det så mye bedre enn i andre land. En dokumentar fra ifjor viste oss akkurat hvor dårlig det står til her og.

Til ts, jeg synes du gjør en kjempejobb, stå på! 

Anonymkode: 731ca...d95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler jo om at begge foreldre har en overbevisning om hva som er best for barna. Og denne er kanskje mer sammenfallende med den nye partneren enn ex'en, det er jo tross alt dette mennesket de lever med nå. Men begge foreldre må jo få gjøre ting slik de selv mener er best for barnet. Og så kommer gjerne disse steforeldrene i en klem fordi de tross alt er en del av livet til dette barnet, uten å ha ansvaret.

Om jeg hadde sendt mitt barn for å bo et annet sted enn hos meg halvparten av tiden hadde det naturligvis vært veldig frustrerende om det kun fikk servert pizza, enkle pastaretter, burgere med pommes frittes og lite grønt ved siden av, hel- og halvfabrikata og mengder med godteri og brus i helgene. Om det er stemor som hadde stått for matlagingen så anser jeg det fortsatt som fars vurdering at det er bra nok. Og det hadde jeg jo ikke kunnet gjort stort med da faren tross alt har like mye rett til å bestemme hva han mener er bra for barna. Jeg hadde naturligvis fortsatt å servere mat jeg mener at er bedre for en kropp i vekst og et hode som skal lære. Og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å servere mat jeg ikke ville spist selv til eventuelle bonusbarn heller. Nå er ikke jeg skilt, så det er ikke en problemstilling her altså.

Anonymkode: f4a3e...80b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En myte at norske dyr har det så mye bedre enn i andre land. En dokumentar fra ifjor viste oss akkurat hvor dårlig det står til her og.

Til ts, jeg synes du gjør en kjempejobb, stå på! 

Anonymkode: 731ca...d95

Men norsk oppdrettslaks har det heller ikke bra, så hvor er konsekvensen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at jeg er drittlei av sånne miljøfolk som skal tenke på miljøet uansett hva de gjør og selv om det går utover andre. Ta og skaff dere bil for faen, dere (han) har barn og dere kan ikke drive på sånn til han blir 18. 

Anonymkode: 90adf...b8e

Haha, du må mangle noe!

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist at barnet ikke kan få velge selv i større grad hva det vil spise. Enn om det hadde vært motsatt? At dere hadde et «normalt» kosthold og barnet kom hjem og ville bli veganer? Ville dere tilrettelagt for det eller vært like vanskelige?

Det er er da virkelig ikke vanskelig å tilrettelegge for at gutten skal ha et sunt og variert kosthold som også inneholder kjøtt av god kvalitet som kommer fra dyr som har hatt det bra. Dyrevelferden i Norge og skremselspropagandaen fra USA ol. kan ikke sammenlignes.

Dere jobber sabla effektivt for at gutten ikke skal føle seg sett, hørt eller velkommen i det som skal være hjemmet hans halvparten av tiden. Godt jobba. 👍

Anonymkode: 767ee...593

I hvilke familier er det 9-åringer bestemmer kostholdet? Det TS beskriver av mat, er jo det jeg vokste opp med. Jeg er 40. Vi hadde kjøtt en gang i uka. Om heldig, to ganger. Fisk 2 til 3 ganger.. resten var grøt, pannekaker, supper etc. Altså vanlig nork kosthold. 

Var jo nesten vegetarianer, når jeg tenker meg om🤣

Anonymkode: 8e096...670

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du må mangle noe!

I hvilke familier er det 9-åringer bestemmer kostholdet? Det TS beskriver av mat, er jo det jeg vokste opp med. Jeg er 40. Vi hadde kjøtt en gang i uka. Om heldig, to ganger. Fisk 2 til 3 ganger.. resten var grøt, pannekaker, supper etc. Altså vanlig nork kosthold. 

Var jo nesten vegetarianer, når jeg tenker meg om🤣

Anonymkode: 8e096...670

Tipper nok ikke det er så mye grøt og pannekaker i det politisk korrekte hjemmet til TS, he he.Og tror du virkelig mor, som har dårlig råd, serverer kjøtt hver eneste dag? Dette er TS som overdriver, det forstår du vel.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo om at begge foreldre har en overbevisning om hva som er best for barna. Og denne er kanskje mer sammenfallende med den nye partneren enn ex'en, det er jo tross alt dette mennesket de lever med nå. Men begge foreldre må jo få gjøre ting slik de selv mener er best for barnet. Og så kommer gjerne disse steforeldrene i en klem fordi de tross alt er en del av livet til dette barnet, uten å ha ansvaret.

Om jeg hadde sendt mitt barn for å bo et annet sted enn hos meg halvparten av tiden hadde det naturligvis vært veldig frustrerende om det kun fikk servert pizza, enkle pastaretter, burgere med pommes frittes og lite grønt ved siden av, hel- og halvfabrikata og mengder med godteri og brus i helgene. Om det er stemor som hadde stått for matlagingen så anser jeg det fortsatt som fars vurdering at det er bra nok. Og det hadde jeg jo ikke kunnet gjort stort med da faren tross alt har like mye rett til å bestemme hva han mener er bra for barna. Jeg hadde naturligvis fortsatt å servere mat jeg mener at er bedre for en kropp i vekst og et hode som skal lære. Og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å servere mat jeg ikke ville spist selv til eventuelle bonusbarn heller. Nå er ikke jeg skilt, så det er ikke en problemstilling her altså.

Anonymkode: f4a3e...80b

Og hvis barna dine  hadde kommet til deg og sagt at de ikke hadde lyst til å være så mye hos far fordi stemor bare serverte Grandiosa, så ville du ikke tatt det opp med far? OK. Men denne moren gjorde altså det, og det tålte ikke TS.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...