Gå til innhold

hva tenker du om folk som ikke kan kle seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Får helt frysninger. Jeg hadde en venninne som overhodet ikke kunne kle seg. Veldig overvektig type over 100kg. Og gikk på Bikbok å så på klær. Påstod hun kunne bare se på klærne og mente de passet. Klærne hun brukte til vanlig var altfor små og stramme. Passet ikke kroppstypen hennes flesket tøt ut. Hendte flere ganger at du spurte meg om noe passet hvis jeg var det miste uenig. Sa hun: «jeg bare spør søstera mi hun er alltid enig meg meg» akkurat som at hun spurte meg uansett selvom hun visste hva svaret mitt var. Jeg sa jo aldri at det ikke var fint, men at kanskje ikke den modellen var den som kledde henne best. Men jeg lærte for at hun bare en sånn av ren natur. Så i 10 år sa jeg meg enig bare for å få henne til å knyte igjen ansiktshullet sitt 🤣🤣 i tillegg brukte hun altfor liten bh. Fleskepuppene tøt også ut og bhen dekket bare 2/5 deler av puppene. Man kunne også se sideflesket siden den var jo også altfor liten rundt.

Anonymkode: b3eff...2f5

Det er litt synd. Man kan kle seg fint, selv om man er stor. Jeg er rundt 90 kg selv, men har fått to-tre komplimenter i alle fall det siste halvåret på at jeg kler meg bra. Men jeg kjøper klær fra plus size-avdelinger, og har sett på hundrevis av moteprogram på TV. Så jeg tror det har litt med interesse å gjøre, men også mye med økonomi å gjøre. Selvinnsikt er også viktig.

Anonymkode: 7b312...89a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver følgende «Yrket hennes blir enda mer traust og kjedelig omhun skal kle seg som mormor på 75.»

Hun liker vel yrket sitt selv om hun har en klesstil som du ikke liker. Spiller vel ingen rolle for deg om hun kler seg som hun gjør eller hvilket yrke hun har.

Anonymkode: 069b2...b67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stygg tråd. Du skriver i det første innlegget her at hun ikke har et stort nettverk og meldte seg på turen i håp om å få seg noen nye venner. Så blir hun kjent med deg, og du lager en tråd som dette? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om hvordan folk går kledd.

Folk kan gå kledd i tøy fra 1200 tallet for min del, har viktigere ting å bry meg om enn hvordan folk går kledd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne gå med hva en hun vil. Det kan hende at hun liker vintage klær. Hvorfor er du så opptatt med hva hun kler seg i ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva man skal henge seg opp i! Hun hadde jo ikke gått kledd sånn om hun ikke likte det. La henne få kle seg sånn som hun vil.

Anonymkode: 2332d...1bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Halvgæren skrev:

For en stygg tråd. Du skriver i det første innlegget her at hun ikke har et stort nettverk og meldte seg på turen i håp om å få seg noen nye venner. Så blir hun kjent med deg, og du lager en tråd som dette? 

Nå er det sånn at man kommuniserer gjennom kroppsspråk og klær. Klesstil sier noe om hvem du er. Hvis du velger å gå kledd i veldig gamle klær, som kan få folk til å tro at du er mye eldre, eller skiller deg ut pga veldig dårlig stil og fargevalg, så kan det føre til at det å danne vennskap kan bli vanskelig.  En person som har en slik stil, kan oppleve at det blir vanskelig å hevde seg, kanskje blir man ikke tatt helt seriøst i jobbsammenheng, til tross for faglig dyktighet.

Jeg lurer også på om nære venner ville ymtet om dette til henne?  Venninna mi har heldigvis vært ærlig når jeg har kjøpt et plagg som viser seg å se helt rart ut. Det har jeg vært enig i selv, når jeg har tatt meg en ekstra titt i speilet. Hun sa også i fra, da jeg i en periode hadde veldig mørk sminke, som gjorde at jeg så litt skummel ut. Da jeg i perioder slet med morgenkvalme, så kunne jeg se ganske syk ut, da sminken rant vekk. Veldig bra, at du sa i fra til meg om det, før jeg skulle på jobbintervju.

Anonymkode: 51bea...ea4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver følgende «Yrket hennes blir enda mer traust og kjedelig omhun skal kle seg som mormor på 75.»

Hun liker vel yrket sitt selv om hun har en klesstil som du ikke liker. Spiller vel ingen rolle for deg om hun kler seg som hun gjør eller hvilket yrke hun har.

Anonymkode: 069b2...b67

jeg lurer på om det spiller en rolle for henne, bevisst eller ubevisst?  Jeg tviler ikke på at hun liker yrket sitt ( skulle gjerne hatt den jobben), men jeg tenker at det er lett å komme i skyggen av kolleger, hvis man ikke er bevisst på hvordan man kler seg, eller ikke kler seg. 

Så det jeg lurer på er hvorfor hun kler seg som hun gjør? Om man går for vintage, så bør jo det være med klær som faktisk passer sammen. Jeg har et skap med mormorklær men få klær som jeg faktisk kunne ha brukt, og som passer meg. Jeg kjenner  også kortvokste som handler barneklær ,fordi det er lettere med størrelser. De går ikke med rosa sko med sløyfer på, eller t-skjorte, med bilde av en søt liten katt. Man velger jo ut de klærne som passer en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en typisk giftig person. Skal få andre til å føle seg under deg, fordi de ikke har akkurat samme smak og stil som deg.

Hvem har innbilt deg at du har definisjonsretten på bra stil?

Det har du altså ikke. 

Anonymkode: 84fa5...ef4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem. Javel, så synes du at hun kler seg stygt, men ser ikke hvorfor det skal være flaut. Og hvorfor skal man si noe om det? Jeg har hatt venninner og andre rundt meg som jeg ikke ville kledd meg som de gjør, men hva så? Regner med at de liker klærne sine og i tillegg må man se på personligheten til en person. 

Så da synes jeg at stilen folk har passet godt, og i tillegg så synes jeg at man skal få lov til å kle seg annerledes om man ønsker det. Alle trenger ikke å være totalt A4 og kle seg i noe som er innafor alltid. 

Tenker det skal være veldig ekstremt før man sier noe til noen angående stil. Jeg synes det er stygt å baksnakke henne bare fordi ikke kler seg "fint" nok.

Hvis hun ikke har et særlig stort nettverk så tenker jeg at man heller kan inkludere henne og prøve å bli kjent enn å kritisere stilen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at man kommuniserer gjennom kroppsspråk og klær. Klesstil sier noe om hvem du er. Hvis du velger å gå kledd i veldig gamle klær, som kan få folk til å tro at du er mye eldre, eller skiller deg ut pga veldig dårlig stil og fargevalg, så kan det føre til at det å danne vennskap kan bli vanskelig.  En person som har en slik stil, kan oppleve at det blir vanskelig å hevde seg, kanskje blir man ikke tatt helt seriøst i jobbsammenheng, til tross for faglig dyktighet.

Jeg lurer også på om nære venner ville ymtet om dette til henne?  Venninna mi har heldigvis vært ærlig når jeg har kjøpt et plagg som viser seg å se helt rart ut. Det har jeg vært enig i selv, når jeg har tatt meg en ekstra titt i speilet. Hun sa også i fra, da jeg i en periode hadde veldig mørk sminke, som gjorde at jeg så litt skummel ut. Da jeg i perioder slet med morgenkvalme, så kunne jeg se ganske syk ut, da sminken rant vekk. Veldig bra, at du sa i fra til meg om det, før jeg skulle på jobbintervju.

Du høres veldig umoden ut. 

så hvis jeg kler meg som gutt, så vil folk tro jeg er gutt? 

jeg har ganske guttestil. Er guttejente. Om noen hadde kommentert min stil, så ville jeg blitt kjempe lei meg og kutta de ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Tror dere at en person som virkelig ikke eier klessmak vet om dette selv? Trenger noen å fortelle henne det?

Ikke nødvendigvis. Nei.

Eier man ikke klessmak så er det ikke sikkert man vet det selv, men det kan like gjerne være at man er fornøyd med "stilen" sin selv om den ikke faller i smak hos alle andre. (Min mor har i mange år forbannet min evne til å traske rundt i kjedelige grå Cubus T-skjorter, men jeg slutter ikke av den grunn for jeg liker dem.) 

Selvsagt trenger ingen å fortelle henne det og ingen bør fortelle henne det. Kan kanskje være innafor hvis det er en svært god venn som sier det og klesstilen hennes har påvirket noe som er viktig, f.eks jobbmuligheter, men alle andre får vennligst overse det inntil hun eventuelt spør om hjelp til å bytte stil. 

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner forresten jeg blir veldig nysgjerrig på "mormorstilen" som TS nevner. Kan noen være så greie å legge ut illustrasjonsbilder? 

Endret av Cata
Dårlig formulering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg traff en person på en tur jeg var på. Hun har passert 40, men kler seg i gammeldagse klær.  Hvis jeg ikke visste at hun hadde passert 40, så hadde jeg tenkt at hun var i slutten av førtiårene. Klærne er noe min mormor kunne kledd seg i. Jeg synes det er veldig rart, da hun tjener bra, men kler seg helt merkelig. Det er en blanding av gammelmodige klær og bad taste.  Hun hadde ikke så stort nettverk heller, sa hun. Så derfor meldte hun seg på turen. 

En annen jeg traff der, sa at  noen burde si det til henne, dette her. At hvis problemet er at hun ønsker å bli sett, så må hun legge om klesstilen.  At klesstilen sier så mye om henne.  Yrket hennes blir enda mer traust og kjedelig om hun skal kle seg som mormor på 75.

Tror dere at en person som virkelig ikke eier klessmak vet om dette selv? Trenger noen å fortelle henne det?

Ville dere ha nevnt det, hvis dere ble venninner? Jeg må virkelig innrømme at jeg synes det er litt flaut, måten hun kler seg på.

Bestevenninna mi kler seg og svært gammeldags.  Ho er godt utdannet med god jobb. Dette er stilen hennes. Hvorfor skal du legge deg opp i hvordan andre kler seg?

Anonymkode: beac5...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Så hvorfor gikk du inn i et vennskap med henne da? Da skulle du jo bare skygget unna. Jeg har venner selv som kler seg merkelig, og jeg har mine dager hvor jeg ser mildt sagt helt jævli ut. Bryr meg virkelig ikke. Hvis det hadde vært et problem for vennene mine så hadde jeg dumpet de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker klær og kle meg pent. Har noen venner som ikke ser ut i måneskinn. De kan virkelig ikke kle seg. Men jeg sier ingenting. Det er tross alt bare klær. 

Anonymkode: 816ff...9e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de ikke kan kle seg🤷🏻‍♀️ Så tenker jeg ikke mer på den saken.

Det sier nødvendigvis ikle noe om dem som person. Med minde de går med minikorte skjørt og pupper på utstilling.

Anonymkode: 08b94...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Jeg tenker at de har dårlig råd. Men hun har visst god råd? Da mangler hun motesans og stil. Ta henne med på shoppingtur?

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg traff en person på en tur jeg var på. Hun har passert 40, men kler seg i gammeldagse klær.  Hvis jeg ikke visste at hun hadde passert 40, så hadde jeg tenkt at hun var i slutten av førtiårene. Klærne er noe min mormor kunne kledd seg i. Jeg synes det er veldig rart, da hun tjener bra, men kler seg helt merkelig. Det er en blanding av gammelmodige klær og bad taste.  Hun hadde ikke så stort nettverk heller, sa hun. Så derfor meldte hun seg på turen. 

En annen jeg traff der, sa at  noen burde si det til henne, dette her. At hvis problemet er at hun ønsker å bli sett, så må hun legge om klesstilen.  At klesstilen sier så mye om henne.  Yrket hennes blir enda mer traust og kjedelig om hun skal kle seg som mormor på 75.

Ville dere ha nevnt det, hvis dere ble venninner? Jeg må virkelig innrømme at jeg synes det er litt flaut, måten hun kler seg på.

Klessmak er subjektivt. Jeg reagerer på at du skriver at hun ikke eier klessmak. Sannheten er at hun liker andre klær enn deg, eller eventuelt ikke bryr seg så mye. 

Hun må da ikke legge om klesstilen for å bli sett. Jeg bryr meg lite om hvordan andre velger å kle seg, og bryr meg ikke alltid så masse selv heller. Folk er forskjellige. 

Når det er sagt så er det jo noen som liker å freshe opp stilen sin i blant. Det kan være ok å si til venner noen ganger at man tror de ville kledd det og det plagget. Men når det er fremmede så synes man skal være litt mer forsiktige, da man ikke vet så mye om vedkommende engang ønsker tips. 

Anonymkode: fefc3...20f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ha vært meg. Bare at jeg ser ikke på meg som en som har lite nettverk rundt meg.

Liker at folk kler seg som de vil. Liker å kle meg i behagelige gode klær, ofte gammeldagse, og gjerne rare sammensetninger. Komfort teller mye for meg.

Hva jeg tenker om andre som kler seg sånn? Tja, at det var hyggelig.

Endret av exictence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...