AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Del Skrevet 13. august 2020 Mange bruker proteinpulver av de som trener, og det er ofte lagt til i Kostholdsplaner av profesjonelle. Men forskning viser tydelig at det ikke har noe som helst effekt, og i værste fall så blir overskuddet gjort om til fett. Man får nok fra kosten man spiser dersom man trener normalt. Topputøvere derimot kan gjerne ha større behov for det. Hva er det som gjør at så mange sverger til proteinpulver? Jeg bruker det selv fordi jeg har fått det anbefalt av flere PTer som sier at det er viktig for å holde på muskelmassen. Men uansett hvor jeg leser på nett om forskning av det så står det samme, nemlig at det er bortkastet. Anonymkode: 319d9...742 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamme Skrevet 13. august 2020 #2 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg lurer på det samme.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Del Skrevet 13. august 2020 Det er kosttilskudd - altså bruker folk det når de ikke får i seg nok proteiner via normal kost. Noen, folk som driver på med bodybuilding, må jo få inn rimelig mange kalorier uansett, og gjerne veldig spesialiserte dietter - f.eks høy fett / lav karbo / mid-høy proteiner, da er det lettere å få noe av proteinene via shakes, kontra å spise 400-600g ekstra med kjøtt / fisk. Anonymkode: a5033...9e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 13. august 2020 #4 Del Skrevet 13. august 2020 Ikke noe effekt? Det er protein, på lik linje med eggehvite og kyllingbryst. Får du i deg nok protein via vanlig kost, så er det bortkastet, det har du helt rett i. Like bortkastet som å stappe i deg enda et kyllingbryst når du allerede har fått i deg nok proteiner. Men folk flest bruker det vel nettopp fordi de ikke klarer å få i seg nok protein via vanlig kost. Jeg personlig er ikke glad i magre proteinkilder, så proteinpulver hjelper meg med å nå det målet jeg har satt når det kommer til proteininntaket mitt daglig, uten å sprenge fettinntaket. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 13. august 2020 #5 Del Skrevet 13. august 2020 Forskning viser at protein har en klar effekt på muskelvekst , så hele spørsmålet blir litt pussig. . 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 13. august 2020 #6 Del Skrevet 13. august 2020 Det er også kjapt og enkelt. Ikke alltid man vil/orker/har tid til å stå å tilberede mat på kjøkkenet. Da er shake ypperlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Del Skrevet 13. august 2020 Tror ikke jeg bygger så voldsomt mye muskler av det akkurat, spiser et normalt kosthold så det meste blir nok dekt gjennom vanlig mat. Men det koster lite, jeg får litt glede av en god smoothie og det er ikke direkte usunt så hvorfor ikke? Anonymkode: 5f6ca...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Del Skrevet 13. august 2020 Når ernæringsfysiologene og legene på olympiatoppen ikke anbefaler proteinpulver til Norges fremste toppidrettsutøvere så tenker jeg at det er ytterst få som har så høyt proteinbehov at de trenger tilskudd av protein. For de aller fleste er det rimelig enkelt å dekke det behovet med vanlig mat. Overskudd av aminosyrer (som er det proteinet brytes ned til når vi spiser det og som benyttes til å bygge opp proteiner i kroppen igjen) vil skilles ut i urinen. Dessuten er det en fordel å spise, ikke drikke maten sin. Å tygge setter i gang endel av fordøyelsesprosessene og er også viktig for å stimulere salivaproduksjon. Som professoren jeg hadde i metabolisme sa: proteinpulver gir kun veldig dyr urin. Anonymkode: 963b8...cee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 13. august 2020 #9 Del Skrevet 13. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ernæringsfysiologene og legene på olympiatoppen ikke anbefaler proteinpulver til Norges fremste toppidrettsutøvere så tenker jeg at det er ytterst få som har så høyt proteinbehov at de trenger tilskudd av protein. For de aller fleste er det rimelig enkelt å dekke det behovet med vanlig mat. Overskudd av aminosyrer (som er det proteinet brytes ned til når vi spiser det og som benyttes til å bygge opp proteiner i kroppen igjen) vil skilles ut i urinen. Dessuten er det en fordel å spise, ikke drikke maten sin. Å tygge setter i gang endel av fordøyelsesprosessene og er også viktig for å stimulere salivaproduksjon. Som professoren jeg hadde i metabolisme sa: proteinpulver gir kun veldig dyr urin. Anonymkode: 963b8...cee Jeg tror ikke olympiatoppen er imot tilskudd. Det avhenger av hva man spiser og hva man trener. https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/faktaark/page467.html Behovet til en styrkeutøver eller utøver i vekst er opp til 2g per dag per kg kroppsvekt. Er du klar over hvor mye det er? For meg på 80kg er det over 20 egg per dag. Det er mulig Olympiatoppen anbefaler at man får dette gjennom kosten, men for de fleste er det enklere å ta tilskudd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Del Skrevet 13. august 2020 Høres ut som du har lest mer nyhetsartikler enn forskning. Proteinpulver er en effektiv måte å få i seg masse proteiner uten å måtte spise ekstremt mye mat for de som har et stort behov for proteiner. Det er gjerne utøvere som driver med tung styrke. For en sprinter, turner, svømmer eller fotballspiller vil det nok i de fleste tilfeller være helt unødvendig med proteinpulver. Kompisen min som konkurrerte i triatlon levde på karbohydrater, for å si det sånn. Folk flest har heller ikke noe problem med å få i seg tilstrekkelig mengde protein gjennom kosten. Men at man trenger proteiner for å bygge muskler, og at proteinpulver kan brukes til det formålet har jeg aldri hørt en seriøs ernæringsfysiolog (som også se som forsker på dette er) har betvilt effekten av proteinpulver på muskelvekst har jeg aldri hørt. Anonymkode: a656c...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BiancaWhite Skrevet 13. august 2020 #11 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg bruker det av og til for å få ekstra næring.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #12 Del Skrevet 19. august 2020 Protein kan ikke bli fett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Del Skrevet 19. august 2020 På 13.8.2020 den 12.41, AnonymBruker skrev: Mange bruker proteinpulver av de som trener, og det er ofte lagt til i Kostholdsplaner av profesjonelle. Men forskning viser tydelig at det ikke har noe som helst effekt, og i værste fall så blir overskuddet gjort om til fett. Man får nok fra kosten man spiser dersom man trener normalt. Topputøvere derimot kan gjerne ha større behov for det. Hva er det som gjør at så mange sverger til proteinpulver? Jeg bruker det selv fordi jeg har fått det anbefalt av flere PTer som sier at det er viktig for å holde på muskelmassen. Men uansett hvor jeg leser på nett om forskning av det så står det samme, nemlig at det er bortkastet. Anonymkode: 319d9...742 Rundt 1,5 gram protein per kilo er optimalt for å bygge muskler. Si du veier 90 kg, da behøver man rundt 135 gram protein per dag. Deler vi det på fire måltider behøver vi 33 g protein per måltid. Det er mye styr. Derfor er en proteinshake et beleilig alternativ for å øke proteininntak. Anonymkode: 4cb72...2d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #14 Del Skrevet 19. august 2020 On 8/13/2020 at 1:25 PM, Lisa Rowe said: Ikke noe effekt? Det er protein, på lik linje med eggehvite og kyllingbryst. Får du i deg nok protein via vanlig kost, så er det bortkastet, det har du helt rett i. Like bortkastet som å stappe i deg enda et kyllingbryst når du allerede har fått i deg nok proteiner. Men folk flest bruker det vel nettopp fordi de ikke klarer å få i seg nok protein via vanlig kost. Jeg personlig er ikke glad i magre proteinkilder, så proteinpulver hjelper meg med å nå det målet jeg har satt når det kommer til proteininntaket mitt daglig, uten å sprenge fettinntaket. Det er ihjelprossessert pulver, så nei, det har null effekt på annet enn å gjøre deg fet og avhengig. Samt utrolig kvisete tilslutt. Uansett hva som produseres av piller, flytende, pulver, til drikke og spise så kan det aldri bli et godt tilskudd til sunt og variert kosthold hvor man heller unnlater å spise for mye sukker, gjær, og andre kunstige matvarianter. Vil du ha ekstra med proteiner? Add en hel boks med kidneybønner og lignende til middagen din. Eller add et ekstra fiske eller kjøttstykke. Evt spis et ekstra egg eller 2. Dette er mat kroppen kjenner og vet hva den skal gjøre med for å utnytte det. Pulver og piller? Det er søppel og så kunstig at det kun blir lagret somfett, gift eller tømt ut. Frysetørrede pulvervarer er gift for kroppen. Anonymkode: 1e19b...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Del Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Rundt 1,5 gram protein per kilo er optimalt for å bygge muskler. Si du veier 90 kg, da behøver man rundt 135 gram protein per dag. Deler vi det på fire måltider behøver vi 33 g protein per måltid. Det er mye styr. Derfor er en proteinshake et beleilig alternativ for å øke proteininntak. Anonymkode: 4cb72...2d9 Hva skal du med så mye proteiner til hvert eneste måltid? Ha en boks bønner i ett eneste måltid. Det er mer enn nok og superenkelt. Anonymkode: 1e19b...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #16 Del Skrevet 19. august 2020 On 8/13/2020 at 2:10 PM, Isambard said: Jeg tror ikke olympiatoppen er imot tilskudd. Det avhenger av hva man spiser og hva man trener. https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/faktaark/page467.html Behovet til en styrkeutøver eller utøver i vekst er opp til 2g per dag per kg kroppsvekt. Er du klar over hvor mye det er? For meg på 80kg er det over 20 egg per dag. Det er mulig Olympiatoppen anbefaler at man får dette gjennom kosten, men for de fleste er det enklere å ta tilskudd. Dere bør heller se på hva en vanlig skogsarbeider på 50 og 60 tallet spiste i løpet av en hard arbeidsdag. De ble store og kraftige på ren sunn mat uten pulver. Anonymkode: 1e19b...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #17 Del Skrevet 19. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ihjelprossessert pulver, så nei, det har null effekt på annet enn å gjøre deg fet og avhengig. Samt utrolig kvisete tilslutt. Anonymkode: 1e19b...b1e Protein blir ikke til fett og kan eller ikke gjøre deg fet alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thepig Skrevet 19. august 2020 #18 Del Skrevet 19. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere bør heller se på hva en vanlig skogsarbeider på 50 og 60 tallet spiste i løpet av en hard arbeidsdag. De ble store og kraftige på ren sunn mat uten pulver. Anonymkode: 1e19b...b1e Og mye fysisk aktivitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Del Skrevet 19. august 2020 Tror det er tull at de fleste får i seg nok protein. De fleste som bruker dette trener relativt hard styrke og ønsker å bygge muskler. Da bør en ha 1.5g protein per kg kroppsvekt daglig. Har logget min normale kost, og ikke en eneste dag får jeg nok protein uten å drikke proteinshake, enda jeg spiser både egg, melk, havregryn, kylling osv. Anonymkode: 6c667...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 19. august 2020 #20 Del Skrevet 19. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ihjelprossessert pulver, så nei, det har null effekt på annet enn å gjøre deg fet og avhengig. Samt utrolig kvisete tilslutt. Uansett hva som produseres av piller, flytende, pulver, til drikke og spise så kan det aldri bli et godt tilskudd til sunt og variert kosthold hvor man heller unnlater å spise for mye sukker, gjær, og andre kunstige matvarianter. Vil du ha ekstra med proteiner? Add en hel boks med kidneybønner og lignende til middagen din. Eller add et ekstra fiske eller kjøttstykke. Evt spis et ekstra egg eller 2. Dette er mat kroppen kjenner og vet hva den skal gjøre med for å utnytte det. Pulver og piller? Det er søppel og så kunstig at det kun blir lagret somfett, gift eller tømt ut. Frysetørrede pulvervarer er gift for kroppen. Anonymkode: 1e19b...b1e Det er et prosessert pulver MED protein, så jo, det har effekt når det kommer til muskelbygging om du ikke spiser nok proteiner fra før av. Det er ikke en mening verken jeg eller deg kan ha, det er fakta. Naturlig betyr ikke nødvendigvis bra, og unaturlig betyr ikke nødvendigvis dårlig. Slutt å spre falsk informasjon! Legen min har forresten anbefalt meg å ta D-vitamin, mener du da at jeg ikke har et sunt eller variert kosthold på grunn av dette, eller at jeg hadde vært sunnere uten? Vil våge å påstå at legen min har mer peiling enn deg når det kommer til min helse. Som sagt, ikke alle har matlyst til å dytte i seg massevis av verken bønner, kylling eller egg. Jeg personlig fikk i meg gjennomsnittlig 40-50 gram proteiner før, rett og slett fordi jeg ikke liker proteinrik mat, og på grunn av det lave proteininntaket slet jeg også med å bygge muskler. Når jeg anskaffet meg proteinpulver fikk jeg lett i meg 80-100 gram proteiner daglig, og jeg så en STOR forskjell på muskelvekst. Jeg er et levende bevis på at proteinpulver har effekt. Men gjerne kom med en troverdig kilde på at proteinpulver ikke tas opp i kroppen, men kun lagres som fett, gift eller blir tømt ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå