Gå til innhold

Dere som er flinke til å holde dere unna sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del så gir søtsuget seg etter et par uker uten sukkerholdige varer. Poff, så er det plutselig borte, og jeg har ikke lyst på sjokolade lengre :) Men kunstig søtning spiser jeg i mengder, både ZerOh! saft, "80% bær"-syltetøy og Sukrin gold på grøten. Dette utløser tydeligvis ikke søtsug hos meg, det er det kun sukker som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet ut alt sukker i 30 dager (som en del av Whole30) og det er nok første gang siden jeg var barn at jeg har gått så lenge uten sukker. Det vanskeligste er at det finnes sukker i så mye, så jeg kuttet ut ketchup, det meste av sauser, mange senneper, tomatpure osv. For meg var det viktig å kutte alt, for jeg spiste sjokolade nesten hver dag før (ikke mye, men ofte) og er ikke spesielt god på å nekte meg noe. Jeg var ferdig med mine 30 dager for tre uker siden og har knapt spist sukker etter det. Spiste sjokolade to ganger den første uken, og dessert en gang, men det var det. Kan fortsatt ha lyst på sjokolade osv. så jeg tror ikke jeg har temmet suget etter sukker for alltid, men jeg har i hvert fall klart å bryte vanen litt, og det er jeg fornøyd med. Har også fortsatt med å holde meg unna tilsatt sukker i ting. (Samme med andre søtningsstoffer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått flere gode tips! 
 

Jeg er en av de som må slutte på dagen med ting. Det gir meg mestring. Klarer ikke den nedtrappingsgreia. 
 

Når det er sagt så hjelper det å ha kontroll på blodsukkeret. Jeg er en lavkarbotilhenger og når jeg får lyst på noe søtt tar jeg litt omega3. Pusser også tennene. Ellers kan en liten gåtur hjelpe. 
 

I tillegg «snakker» jeg til søtsuget mitt. Jeg sier litt sånn: kan du ikke bedre enn dette? Prøver å utfordre det til å bli verre. Weird, men får meg til å føle at jeg har makta😅😅😅 

Anonymkode: cebac...448

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fristelser i hus er jeg en av de som har sjokolade i kjøleskapet for å minne meg på at det der klarer jeg å unngå. Den har ligget der siden november. Folk er forskjellige🤷🏻‍♀️
 

 

Anonymkode: cebac...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er nærmeste nabo til en kiwi butikk som er åpen til 23 alle kvelder unntatt søndag, så da er det vanskelig å motstå sukker. Har også en innvandrerbutikk og en bensinstasjon innen hundre meter gåavstand, så det er fristelser overalt. 

Anonymkode: 87d0a...4a0

Sånn er det for mange. Jeg bor nærme to butikker som er åpne til 23, også på søndager. Hverdagen er full av fristelser på alle kanter, men ingen tvinger meg til å spise usunt. Det er kanskje en drittsekk-ting å si, men sånn er det. Det finnes mange triks for å bremse søtsuget (feks spise frukt og grønt i stedet), men en stor del av det handler om selvdisiplin og å ta styring over eget liv. 

Anonymkode: f0b1b...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du har fått flere gode tips! 
 

Jeg er en av de som må slutte på dagen med ting. Det gir meg mestring. Klarer ikke den nedtrappingsgreia. 
 

Når det er sagt så hjelper det å ha kontroll på blodsukkeret. Jeg er en lavkarbotilhenger og når jeg får lyst på noe søtt tar jeg litt omega3. Pusser også tennene. Ellers kan en liten gåtur hjelpe. 
 

I tillegg «snakker» jeg til søtsuget mitt. Jeg sier litt sånn: kan du ikke bedre enn dette? Prøver å utfordre det til å bli verre. Weird, men får meg til å føle at jeg har makta😅😅😅 

Anonymkode: cebac...448

Hahaha, elsker det, skal og begynne å snakke til sukkersuget mitt og ta makta tilbake!

Anonymkode: a9b83...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.8.2020 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper meg mot søtsug om kvelden er å ikke ha noe søtt i huset. Det funker derimot veldig bra,

Anonymkode: c8d2a...96f

Sånn gjør jeg det.

Jeg går forbi søtvarer i butikken, selv om jeg har lyst på. Jeg går bare fysisk bort og betaler for de varene jeg skulle kjøpe. 

Jeg har ikke noe sukkermat i huset. Dermed har jeg ikke noe valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig. Jeg tåler ikke kunstig sukker, får migrene og magesyre av det. Jeg tåler også dårlig fruktsukker og får reaksjon fra mage. Jeg tåler sukker, men vet det ikke er bra for meg. Men prøver å begrense inntaket.

Anonymkode: 20ea4...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er vanskelig. Jeg tåler ikke kunstig sukker, får migrene og magesyre av det. Jeg tåler også dårlig fruktsukker og får reaksjon fra mage. Jeg tåler sukker, men vet det ikke er bra for meg. Men prøver å begrense inntaket.

Anonymkode: 20ea4...819

Har du forsøkt å spise kun kjøtt, fisk, fugl, egg og grønnsaker for å se om reaksjonene blir mindre? Da kan du adde en og en ingrediens etterhvert og rask se om du reagerer eller ikke.

Anonymkode: db854...fb9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Aranciata skrev:

Jeg kuttet ut alt sukker i 30 dager (som en del av Whole30) og det er nok første gang siden jeg var barn at jeg har gått så lenge uten sukker. Det vanskeligste er at det finnes sukker i så mye, så jeg kuttet ut ketchup, det meste av sauser, mange senneper, tomatpure osv. 

Du får ketchup uten tilsatt sukker. Også uten søtstoffer om du heller ikke vil ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2020 at 9:02 PM, -jk- said:

Du får ketchup uten tilsatt sukker. Også uten søtstoffer om du heller ikke vil ha det. 

Ja, godt poeng! Fant en svensk ketchup uten tilsatt sukker eller søtningsstoffer, har du noen andre å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Må være litt morsomt for kassadama med de samme kundene som kommer inn kl 10 på kvelden for å kjøpe melkesjokolade...

Anonymkode: 72476...819

Kjenner meg igjen i denne altså....

Anonymkode: 80769...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aranciata skrev:

Ja, godt poeng! Fant en svensk ketchup uten tilsatt sukker eller søtningsstoffer, har du noen andre å anbefale?

Nei, har ikke prøvd noen av de selv da jeg bruker Idun sin med søtningsstoff. Har bare sett at det finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er som meg, er du nok avhengig av både sukker og mel. Dopaminreseptorene (belønningssenteret) i hjernen blir stimulert (selv om det ikke er vitenskapelig endelig bevist at mel kan ha den effekten). For meg ble det livsendrende å lese boken «spis deg fri» av Irina lee. Egentlig skrevet av en amerikansk dame m phd i matavhengighet og psykologi. Viser til en del spennende forskning, og en del mengdeobservasjoner (altså ikke kliniske studier, men tilbakemeldinger og erfaringer fra 50.000+ damer i USA. 
jeg følger ikke de fire klare linjene til opplegget, men har brukt det som et redskap til å kutte ut sukker og mel fra kosten(mel=alt som er malt, eller har ordet «mel» i seg). Høres veldig drastisk ut, men var overrraskende enkelt. Kort sagt: ingen sukker, ingen Kunstig søtning. Bær og frukt er greit til en viss grad, men ikke i form av juicer og sukker. I stedet for mel kan man feks spise havregryn. Til middag er det ok med potet og ris, men ikke pasta eller deig(pai, pizza etc). 
 

selv forsvant søtsuget etter en uke, nå har jeg ikke lyst på godteri, og Pepsi Max som jeg fint kunne drikke en liter daglig av, savnes ikke. 
flere venner som følger samme opplegg brukte gjerne 4-5 uker før det forsvant så her er det individuelle forhold. 
 

jeg spiste snop HVER dag, men nå savner jeg det ikke! 

Anonymkode: 8f71d...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det å ha alternativer til gamle vaner, er snill med meg selv og tenker at alle halvgode valg er bedre enn dårlige f.eks. For det blir noen halvgode innimellom, dårlige også. 
Jeg er selv i startfasen, hadde oppvarming rett før korona, da kjørte jeg veldig hardt ut, det fungerte ikke godt nok for meg til at jeg kan holde på for alltid. I utgangspunktet startet jeg med keto, nå ser jeg at en karboredusert livsstil er godt nok for meg, jeg skal kunne spise en gulerot med dip f.eks, det er jo mye bedre for kroppen en en halv pose potetgull som er min store svakhet. 
Også skriver jeg opp i en egen bok alt jeg spiser og drikker, har laget tre kolloner jeg fører inn i; mat under 5 karbo, mat mellom 5 og 20, mat over 20 karbo. Målet er å ha mest mulig i første kolonne. Når jeg vet jeg skal skrive opp her er det mye lettere å velge bort sukkeret, det blir så veldig synlig de tingene som skrives i kolonne 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...