Gå til innhold

Dere som er flinke til å holde dere unna sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må først si at jeg er veldig imponert over at dere får til det!!👏🏻
 

Har dere noen gode tips og råd til hvordan jeg som nybegynner skal klare å slutte helt med sukker?

Jeg forstår jo at man bare må kutte ut. Jeg drikker feks ikke svart kaffe, så må ha litt melk. Men har pleid å ha litt sukker i, så den må jeg bare bli vant til at det smaker annaledes. 
 

Men hva skal man gjøre for å unngå søtsuget? Spesielt på kveldene? Tar i mot alle gode tips og råd!!

Anonymkode: 0a99f...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg er perfekt på ikke å spise sukker. Men jeg lager ofte oppskrifter på kaker/godt fra Linda Stuhaug. Hun bruker søtning som har lite eller ingen kalorier. Sukrin pluss( https://www.tights.no/butikk/sukrin-250-g-3/?gclid=CjwKCAjwps75BRAcEiwAEiACMckdU2FifFS60pjKOgUTFujhknmjdnNvJGD2gjYLUW23816pjqpUyhoCl7UQAvD_BwE )er en god erstatning for sukker i kaffe og bakst. Da føler jeg at jeg har spist noe søtt og kost meg, uten alle kaloriene. Min nåværende favoritt er søtpotetmuffins(den smaker ikke søtpotet), den er næringsrik som et mellommåltid/kveldsmåltid. Jeg bytter ofte ut kveldsmat med søtpotetmuffins.

 

Her er oppskrift: https://www.lindastuhaug.no/2016/09/28/sotpotetmuffins-med-sjokolade/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper meg mot søtsug om kvelden er å ikke ha noe søtt i huset. Det funker derimot veldig bra,

Anonymkode: c8d2a...96f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ut alle typer søtning var løsningen for meg. Så lenge man spiser ting som er søtet så vil ikke smaksløkene forandre seg. Hvis du kutter all søtning så vil usøtet mat etterhvert smake mye søtere. Smaksløkene regenereres hver 14 dag ca. 

 

Forøvrig mange gode tips for hvordan (og hvorfor) man bør kutte sukker i podcasten "spis deg fri" ;)

Anonymkode: 18266...255

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kutte ut alle typer søtning var løsningen for meg. Så lenge man spiser ting som er søtet så vil ikke smaksløkene forandre seg. Hvis du kutter all søtning så vil usøtet mat etterhvert smake mye søtere. Smaksløkene regenereres hver 14 dag ca. 

Anonymkode: 18266...255

Det kan jeg skrive under på. Jeg har ikke kuttet ut sukker/søtt, for det har jeg aldri hatt i det daglige kostholdet mitt (de siste to gangene jeg spiste tilsatt sukker var i form av en liten is i forrige uke, og et lite kakestykke for halvannen måned siden, så jeg har altså minimalt med tilsatt sukker i kosten), og for meg er nesten alt av kaker/desserter, for ikke å snakke om vanlig sjokolade og godteri altfor søtt. Til og med søtpotet, rødbeter og det meste av tropisk frukt smaker altfor søtt for meg.

Jeg er også enig i at å venne seg av med søtsmak er mye bedre enn å bruke kunstige søtningsmidler.

Anonymkode: 7a1d7...f79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må først si at jeg er veldig imponert over at dere får til det!!👏🏻
 

Har dere noen gode tips og råd til hvordan jeg som nybegynner skal klare å slutte helt med sukker?

Jeg forstår jo at man bare må kutte ut. Jeg drikker feks ikke svart kaffe, så må ha litt melk. Men har pleid å ha litt sukker i, så den må jeg bare bli vant til at det smaker annaledes. 
 

Men hva skal man gjøre for å unngå søtsuget? Spesielt på kveldene? Tar i mot alle gode tips og råd!!

Anonymkode: 0a99f...334

Trening funker mot slik sug. Ta en løpetur. Man får gjerne lyst til å gi kroppen gode ting i stedet for usunt når man gjør en god ting for den. 
 

Du må bare kutte ut. :) 

Sukker i kaffen er kvalmt. Jeg drikker kaffe men aldri sukker. Da blir jo liksom sunnheten helt borte .

Anonymkode: 9dcac...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar være kjøpe inn sukker og produkter med sukker er det enkleste. Blir ejg sugen på noe må jeg spise skikkelig mat, for det er det eneste jeg har i huset.

Anonymkode: 72476...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gradvis vent meg til å spise mindre sukker. 

Før MÅTTE jeg ha sukker på grøten, nå er det helt uproblematisk å ikke ha sukker på. Jeg bruker heller krydder for å god smak. Kanel og kardemomme er med på å gi smak som er litt søtlig. 

Ellers måtte jeg jo bare la være å ha ting i hus. 

Anonymkode: 4a424...845

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærmeste nabo til en kiwi butikk som er åpen til 23 alle kvelder unntatt søndag, så da er det vanskelig å motstå sukker. Har også en innvandrerbutikk og en bensinstasjon innen hundre meter gåavstand, så det er fristelser overalt. 

Anonymkode: 87d0a...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er nærmeste nabo til en kiwi butikk som er åpen til 23 alle kvelder unntatt søndag, så da er det vanskelig å motstå sukker. Har også en innvandrerbutikk og en bensinstasjon innen hundre meter gåavstand, så det er fristelser overalt. 

Anonymkode: 87d0a...4a0

Må være litt morsomt for kassadama med de samme kundene som kommer inn kl 10 på kvelden for å kjøpe melkesjokolade...

Anonymkode: 72476...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening funker mot slik sug. Ta en løpetur. Man får gjerne lyst til å gi kroppen gode ting i stedet for usunt når man gjør en god ting for den. 
 

Du må bare kutte ut. :) 

Sukker i kaffen er kvalmt. Jeg drikker kaffe men aldri sukker. Da blir jo liksom sunnheten helt borte .

Anonymkode: 9dcac...8cd

For noen fungerer det slik, for andre kan det derimot utløse/forverre søtsug, særlig om man ikke fra før er vandt til å trene. Og om man i tillegg er i kaloriunderskudd vil man fort få søtsug i ettertid.

Nok fett og protein, samt tilstrekkeleg væskeinntak tror jeg er viktig og hjelsomt for de fleste. Samt å la være å ha sukkerholdig mat tilgjengelig. Og, når søtsuget kommer, la det komme, observer at det er der og vit at det går over. Ha evt en reserveløsing klar, oppkutta grønsaker, noe mandler, en kopp te, osv.

Lykke til :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må først si at jeg er veldig imponert over at dere får til det!!👏🏻
 

Har dere noen gode tips og råd til hvordan jeg som nybegynner skal klare å slutte helt med sukker?

Jeg forstår jo at man bare må kutte ut. Jeg drikker feks ikke svart kaffe, så må ha litt melk. Men har pleid å ha litt sukker i, så den må jeg bare bli vant til at det smaker annaledes. 
 

Men hva skal man gjøre for å unngå søtsuget? Spesielt på kveldene? Tar i mot alle gode tips og råd!!

Anonymkode: 0a99f...334

Kjøp sukkringold. Brukes i kaffen her 😊

Anonymkode: 4818c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FemaleFuryFancies
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må først si at jeg er veldig imponert over at dere får til det!!👏🏻
 

Har dere noen gode tips og råd til hvordan jeg som nybegynner skal klare å slutte helt med sukker?

Jeg forstår jo at man bare må kutte ut. Jeg drikker feks ikke svart kaffe, så må ha litt melk. Men har pleid å ha litt sukker i, så den må jeg bare bli vant til at det smaker annaledes. 
 

Men hva skal man gjøre for å unngå søtsuget? Spesielt på kveldene? Tar i mot alle gode tips og råd!!

Anonymkode: 0a99f...334

Ananas! To skiver litt over en cm. gjør susen. Samtidig går du antakelig ned i vekt og får i deg alskens masse sunne saker, C-vitaminer, bromelin, antioksydanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lill3My skrev:

For noen fungerer det slik, for andre kan det derimot utløse/forverre søtsug, særlig om man ikke fra før er vandt til å trene. Og om man i tillegg er i kaloriunderskudd vil man fort få søtsug i ettertid.

Nok fett og protein, samt tilstrekkeleg væskeinntak tror jeg er viktig og hjelsomt for de fleste. Samt å la være å ha sukkerholdig mat tilgjengelig. Og, når søtsuget kommer, la det komme, observer at det er der og vit at det går over. Ha evt en reserveløsing klar, oppkutta grønsaker, noe mandler, en kopp te, osv.

Lykke til :)

Ja vi er forskjelllige. Men et annet tips er å spise ting som kroppen egentlig hungrer etter. Er det fett? Noe med søt smak? Spise en banan. Har du fremdeles lyst på smågodt så spis en banan til. Har du enda myst på det så spiser du enda en banan. Har du da lyst på godter så får du bare kjøpe det og la selvforaktet komme etter hand som du ikke klarte å slutte :) 

Anonymkode: 9dcac...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatter alt sukker med sukrin(gold, vanlig og +), samt spiser oppskjært frukt til kveldskos. Ikke spist godteri eller sukker på ca 10 år, og det er null stress. Spiser meg mett på mat(mye grønt), og har mye energi. Tre graviditeter uten noe problem med vektoppgang. Anbefales

Anonymkode: 3abce...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du bruker melk? Du kan prøve om matfløte eller kremfløte kan erstatte melken. Det smaker naturlig søtt og er utrolig nok sunt og trigger ikke sukkersuget på samme måte som hvitt og brunt sukker og kunstige søtningsmidler.' Ett annet alternativ er rå honning som du kun trenger bittelitt av, og det er også et mye sunnere alternativ enn sukker.

Du får kjøpt sjokolade med kokosblomstsukker på flere helsekostbutikker, det er bla 70 og 80 % sjokolade. Kokosblomstsukker er mindre søtt og trigger heller ikke kroppen på samme måte som annet sukker og søtningstoffer. 

Kunstige søtningsstoffer ødelegger balansen i kroppen, da det er kjemisk fremstilt.

Noe av det verste vedr sukker er at ferdigvarer som brød og annen bakst, samt ferdigmat i pose og kartong som kun skal stekes/varmes opp, er tilsatt sukker, og ulike oljer og stoffer som skal gjøre at det holder seg lenge. Alt dette kan også trigge sukkersug.

Jeg har feks kuttet ut cola zero og gått over til kun vann uten kullsyre. Og det smaker faktisk søtt selv om det kun er vann. Det forteller mye om hvordan kroppen endrer smakssansene. Klementiner feks oppleves som veldig søtt og veldig syrlig.

Det vil ta litt tid, men etterhvert som du kutter det meste av snop og sukker vil du merke av behovet ditt blir annerledes.

Selv var jeg avhengig av å spise store poser med snop hver dag, samt pizza, boller, brus. Nå går det i hjemmelaget mat som feks pasta med kjøttdeig, tomater, løk, krydder til en enkel pasta saus. Varierer iblant med matfløte og hvitost oppi til hvit saus ala carbonara feks. Spiser frukt og bær som er passelig søtt og syrlig, men klarer ikke å spise søte meloner og slikt. kroppen sier ifra at det er altfor søtt. Iblandt unner jeg meg marsmallows. Jeg vet det er sukker, men det er også alt jeg spiser av slike ting da jeg har kuttet alt annet snop. I begynnelsen spiste jeg forskjellige typer mørk sjokolade g også den med kokosblomstsukker, men fordi jeg reagerer på sjokoladen og den trigger sukkersuget hos meg droppet jeg den også til slutt. Men det var supert å ha det alternativet i begynnelsen. 

Det kan være en ide å spørre seg selv hvilke ting du virkelig liker, og ha noen få ting som akseptable utskeielser. Husker at jeg gikk forbi løsvekthyllene med smågodt, jeg elsker den lukta, men jeg har stadig måttet minne meg selv på hvordan jeg virkelig følte meg etter at jeg hadde spist slike ting. Ofte følte jeg meg så uggen i magen og kroppen at jeg kunne se på siste krokodille og lure på hvorfor i alle dager jeg tenkte at det var en god  ide å kjøpe dette. Så jeg tok et valg om å finne noe som kroppen min tålte bedre og kutte ut alt det andre.

Husk også at ikke alt som reklameres som sunt i helsekosthylla eller butikkhylla er virkelig sunt. Les innholdsfortegnelsene.

Feks er tørket mango og tørkede frukter ofte tilsatt sukker under tørkeprosessen. For meg er ikke dette naturlig sunt. Tørka druer feks anser jeg som nødmat når man ikke får tak i annet. Feks er rosiner ypperlig å ha som krisemat eller når man er på lange fjellturer. Men altså ikke til en vanlig hverdag.

 

Anonymkode: db854...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både mye sukker og salt «dreper» litt smaksløkene for min del. Ve å kutte sterkt ned på begge deler så smaker mat bedre og har flere nyanser. Drikker skjeldent brus så når jeg først gjør det er der nesten for søtt. Men dette tok mange uker/måneder for min del så måtte være tolmodig.

Trening er det beste for søtsug, men å gå en tur på kvelden hjelper utrolig mye det og. Å gå er så utrolig undervurdert, det er så lavterskel men det forbrenner kcal og hjelper på søtsug. Er det første jeg begynner med når jeg slanker meg. Og i perioder jeg nedprioriterer det (jobber i perioder mye overtid) så legger jeg på meg.

Men søtsug har jeg uansett, kan reduseres men blir ikke borte. Har derfor aldri søtsaker hjemme. I så fall har jeg noe i en boks med tidsslås siden jeg har så dårlig selvkontroll

https://www.coolstuff.no/Kitchen-Safe

Anonymkode: a9b83...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra Sukrin og annet sukkererstatning. Det smaker pjuk.. Det eneste som hjelper meg er jordbær eller å gå å legge meg å sove :P 

har vært uten sukker/godteri i ca 3 uker, men så gikk jeg på en smell å kjøpte en 200gr plate i går... Det er virkelig vanskelig å kutte ut altså. Jeg har en indre dialog nesten hver eneste kveld ang at jeg ikke skal gå på butikken å kjøpe sjokolade. 

Anonymkode: 91a81...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ut alt sukker med en gang er ganske drastisk for en som sannsynligvis er avhengig. Hva med å redusere i første omgang? 
 

Jeg er også avhengig av sukker og skal etterhvert kutte det ut. I første omgang kutter jeg ut det som er minst nødvendig, altså godteri og søtbakst. Jeg kommer til å spise mat med litt sukker uansett men siden jeg lager maten selv kan jeg regulere det. Det viktigste er å kutte ut de små, kobstante tilførslene med sukker til kroppen. 
 

Jeg begynte på mandag og til nå går det helt fint. Spent på helga. 

Anonymkode: fc02f...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fordra Sukrin og annet sukkererstatning. Det smaker pjuk.. Det eneste som hjelper meg er jordbær eller å gå å legge meg å sove :P 

har vært uten sukker/godteri i ca 3 uker, men så gikk jeg på en smell å kjøpte en 200gr plate i går... Det er virkelig vanskelig å kutte ut altså. Jeg har en indre dialog nesten hver eneste kveld ang at jeg ikke skal gå på butikken å kjøpe sjokolade. 

Anonymkode: 91a81...afc

I likhet med deg så bruker jeg ikke kunstige søtningsmidler, synes det gir en emmen/ rar ettersmak. Jeg har ikke klart å kutte ut absolutt alt av sukker, men bruker minimalt av det. Det som virkelig har gitt synlige resultater hos meg er at jeg har klart å kutte ut lys sjokolade, og det spiste jeg i store mengder før 😊 Det har jeg ikke spist på et halvt år nå. Min "kose-erstatning" er 2-3 ruter med veldig mørk sjokolade til kveldskaffen de dagene jeg har lyst på det (synes ikke mørk sjokolade er noe godt å gafle i seg, men littegrann sammen med kaffe gir meg akkurat det jeg trenger for at søtsuget skal forsvinne). 

Anonymkode: 07f26...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...