Gå til innhold

Så pinlig. Stå frem som koronafaste i Polen 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommunen kan ikke nekte norske borgere å reise hjem til Norge. Les grunnloven!

Anonymkode: 41815...ca7

Kan du ikke bare linke til den da? :klo:

Anonymkode: df065...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får komme med link og paragrafer da. 😊 så skal jeg lese!

Anonymkode: 41815...ca7

Tror du har godt av å lese gjennom hele shitten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Smittevernloven. 

Hvis du er utdannet innefor feltet, tar det ikke lang tid å finne det.

Det er jo nettopp det. Det finnes ingen kriterier som gjør at man kan fravike grunnloven. Alle lover skal tolkes i lys av grunnlovens bestemmelser. Hvis en lov strider mot grunnloven, har den delen av loven ingen juridisk kraft. 

Det er heller ikke erklært unntakstilstand i Norge, som kan ha påvirkning på hvordan lover skal tolkes. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Men de kan pålegges å sitte i karantene  og isolasjon der de er. 

Norske myndigheter har ikke myndighet i Polen. I Polen er det polske regler som gjelder. Hvorfor tror du norske myndigheter sier "sett deg inn i lokale reiserestriksjoner"? Norske myndigheter kan ikke gjøre en dritt før de lander i Norge. 

Anonymkode: 41815...ca7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Tror du har godt av å lese gjennom hele shitten

Så du har ingen linker til juridisk litteratur, rettspraksis og lovbestemmelser. Tenkte meg det. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du har ingen linker til juridisk litteratur, rettspraksis og lovbestemmelser. Tenkte meg det. 

Anonymkode: c3047...f21

Du sitter på internett og klarer ikke Google deg frem til smittevernloven?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Tror du har godt av å lese gjennom hele shitten

For øvrig er det andre lover enn smittevernloven som regulerer bortvisning og utvisning av folk ved grensa. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Du sitter på internett og klarer ikke Google deg frem til smittevernloven?

I en debatt er det slik at den som kommer med en påstand som skal dokumentere den. Det er ikke din motdebattant som skal bevise at din påstand ikke er korrekt. 

Smittevernloven i seg selv gir ingen hjemmel til å fravike grunnloven. En slik hjemmel hadde uansett vært grunnlovsstridig og ulovlig. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs Robinson said:

Smittevernloven. 

Hvis du er utdannet innefor feltet, tar det ikke lang tid å finne det.

Kan du ikke bare enkelt og greit linke til den da, i stedet for å sitte der på din høye hest og se ned på alle som ikke kan det samme som deg?

Jeg aner ikke hvem som har rett eller feil, og driter virkelig i det, men hvis noen faktisk har informasjon om dette så er jeg veldig interessert i å lese det.

Anonymkode: df065...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Jeg syntes bare at du burde linke til den, i stedet for å holde den "hemmelig".

Anonymkode: df065...9c9

Jeg satt på telefonen, det er så stress å linke til ting fra den. Og ikke har jeg denne § heller på telefonen 😂
Da venter vi bare i spenning på Mrs. Robinson sine linker :) 

Anonymkode: 41815...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en debatt er det slik at den som kommer med en påstand som skal dokumentere den. Det er ikke din motdebattant som skal bevise at din påstand ikke er korrekt. 

Smittevernloven i seg selv gir ingen hjemmel til å fravike grunnloven. En slik hjemmel hadde uansett vært grunnlovsstridig og ulovlig. 

Anonymkode: c3047...f21

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare enkelt og greit linke til den da, i stedet for å sitte der på din høye hest og se ned på alle som ikke kan det samme som deg?

Jeg aner ikke hvem som har rett eller feil, og driter virkelig i det, men hvis noen faktisk har informasjon om dette så er jeg veldig interessert i å lese det.

Anonymkode: df065...9c9

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55#KAPITTEL_5

Kapittel 4.

Der står det tydelig at kommunen kan begrense personers bevegelsesfrihet for å redusere smitte, samt stans/begrensning i kommunikasjoner 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Jeg syntes bare at du burde linke til den, i stedet for å holde den "hemmelig".

Anonymkode: df065...9c9

Og her er smittevernloven som hun etterlyste

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55#KAPITTEL_4

I paragraf 4-1 står det at kommunestyre kan vedta begrensning i bevegelsesfrihet i landet eller deler av landet. I Norge altså. De kan derimot ikke vedta noe som helst på utenlandsk jord. Fordi norsk kommunestyre ikke har myndighet i andre land. De kan heller ikke pålegge polsk politi til å følge opp deres vedtak, nettopp fordi norske myndigheter ikke har jurisdiksjon i Polen. Det er polske myndigheter som kan pålegge karantene i Polen i samsvar med polske lover og forskrifter. 

Når man kommer til Norge derimot, kan man bli pålagt karantene eller isolasjon i Norge. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, LadyLemon said:

Leste artikkelen, og tittel er jo litt click-bait? Virker som det de ønsker seg er klare svar fra norge, og det skjønner jeg. Synes absolutt ikke synd i dem, men vet ikke om de egentlig synes synd på seg selv, heller.

Føler de har et klart svar fra Norge: "vent til dere har testet negativt, så kan dere komme tilbake". Klart de ikke må komme hit (eller noensted) når de har omgåtts folk som har testet positivt og ikke selv har fått svar ennå? Synes det er selvmedlindende å klage over eventuell tapt inntekt (som de vil ha dekket av NAV) og hotellkostnader(som reiseforsikringen ikke vil dekke når de drar utenlands midt i en pandemi når de burde vite bedre).

Artikkelen er vinklet som at de har det fælt i karantene på hotell i Gdansk, men det kan jo være artikkelforfatter som tar seg friheter. De fremstår i hvertfall svært lite sympatiske i artikkelen.

Anonymkode: 2c3a1...bec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man kommer til Norge derimot, kan man bli pålagt karantene eller isolasjon i Norge. 

Og nettopp dette står også i artikkelen i hovedinnlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-08-05-55#KAPITTEL_5

Kapittel 4.

Der står det tydelig at kommunen kan begrense personers bevegelsesfrihet for å redusere smitte, samt stans/begrensning i kommunikasjoner 

 

Ja, i landet eller deler av landet. Ikke i utlandet. De kan heller ikke nekte norske borgere adgang til riket. Som sagt, smittevernloven må leses og tolkes i lys av grunnlovens paragraf 106. Så du leser lover som fanden leser bibelen. Slik det er tilfelle med mange ikke-jurister. Og samtidig mener du at du er smartere enn alle andre, kaller dem dumme og kommer med teite ikoner. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Og nettopp dette står også i artikkelen i hovedinnlegget.

Nei, i artikkelen står det at de fikk beskjed om forbud mot å komme til Norge. 

Anonymkode: c3047...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i landet eller deler av landet. Ikke i utlandet. De kan heller ikke nekte norske borgere adgang til riket. Som sagt, smittevernloven må leses og tolkes i lys av grunnlovens paragraf 106. Så du leser lover som fanden leser bibelen. Slik det er tilfelle med mange ikke-jurister. Og samtidig mener du at du er smartere enn alle andre, kaller dem dumme og kommer med teite ikoner. 

Anonymkode: c3047...f21

Jeg har da aldri sagt at man kan nekte noen adgang til riket.

Sånn apropos fanden og bibelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i artikkelen står det at de fikk beskjed om forbud mot å komme til Norge. 

Anonymkode

  • Kommuneoverlege: – En ny problemstilling

Stedfortredende kommuneoverlege i Klepp kommune, Håvard Ims, bekrefter at paret er rådet til å ta karantene i Polen, frem til de får testet seg for coronaviruset.

– De fikk den beskjeden etter at vi rådførte oss med FHI. Dette er i utgangspunktet en ny problemstilling, sier han.

 

 

Overlege i FHI, Trude Margrete Arnesen, sier til VG at det aller beste er om folk som blir pålagt karantene kan utføre denne der de er.

– Det nest beste kan også være akseptabelt, men da må man sørge for å ta raskeste vei hjem og man må ha på seg munnbind under hele reisen, helt frem til man er hjemme. Det gjelder kun hvis du ikke har symptomer. Har du symptomer, skal du isolere deg, sier hun

Endret av Mrs Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...