Gå til innhold

Er det bra å løfte sin egen kroppsvekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man veier 55 kg, og løfter 60 kg i markløft og 70 kg i knebøy. Er det bra? Hvor høyt er det mulig å løfte i forhold til sin egen kroppsvekt? 

Anonymkode: 24736...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å løfte egen kroppsvekt gjør deg vel til noe sånt som lett øvet hvis det er en 1rm. Se på styrkeløftere hvis du lurer på hvor tungt man kan løfte. Mye, mye mer enn egen kroppsvekt i hvert fall ☺️

Anonymkode: 06d1b...199

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lettere man er jo mer vil man kunne løfte sammenlignet med egen kroppsvekt. 60 kg i markløft, hvis det er snakk om 1RM er ikke spesielt imponerende, men heller ikke dårlig. 

Anonymkode: 2fb97...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 rm med egen kroppsvekt er ikke spesielt bra, men fra og med 1,5 gang og oppover begynner det å bli ganske bra for en vanlig "mosjonist". Gode kvinnelige styrkeløftere løfter ofte 2,5 til 3 ganger egen kroppsvekt i øvelsene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at den dagen jeg klarer å løfte 120 kg, da er jeg flink? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvorfor bry deg så mye om å være flink? Jeg begynte med styrketrening, fokuserte på å løfte mer og mer for å være flink, og endt opp med store ryggplager.  Ikke løft tyngre enn du bør, og ha mye fokus på teknikk.

Anonymkode: 3aed8...e3d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du er flink som trener, og når du løfter din egen kroppsvekt løfter du mer enn de som ikke trener. Det er ikke hvor mye man løfter som teller, men at man jobber i det området hvor kroppen må tilpasse seg for å bli sterkere. Det er relativt sett like tungt for en nybegynner å løfte 30 kg i knebøy som det er for en ekstremt godt trent person å løfte 130 kg, og det er like effektivt så lenge det er utfordrende for kroppen. Styrke er også delvis genetisk, akkurat som fart i løping er det. Noen kommer aldri til å løfte 100 kg, andre kommer dit på et par år. 

Jeg anbefaler deg å ikke tenke så mye på vekta, men å bare huske å gradvis øke vektene når settet føles lett. Kjøp deg gjerne et program for å jobbe med systematisk, for uavhengig av genetikk kommer man ikke i nærheten av like raskt opp i vekter uten å jobbe målrettet for det. Kan anbefale programmene til webcoaching, for eksempel det som heter "Gjennomtrent". Anbefaler også boken deres sterkere som er veldig informativ og lettskrevet. 

Anonymkode: 06d1b...199

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med AB over her; veldig mye er genetisk og hva som gjør deg "flink" er veldig relativt.

Det er dessuten ikke bare kroppsvekt som spiller inn, men også ting som høyde, kroppssammensetning, benbygning, hormoner, alder, sykdom, ernæring, talent, teknikk +++ som kan gjøre at to personer som løfter ulik mengde vekt allikevel er like imponerende og flinke i forhold til sitt utgangspunkt.

Men for å svare TS: 120kg i markløft dersom du er kvinne på 55kg er ganske så bra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fysioterapeut sa en gang at alle skal kunne løfte sin egen kroppsvekt.

Anonymkode: e89f6...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gjelder denne for menn eller kvinner? Ser ikke at det er noen forskjell der og det er jo relevant. 

Hvis du går inn på øvelsen står det for menn øverst og kvinner i rosa litt lengre ned på siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elder Millennial skrev:

Hvis du går inn på øvelsen står det for menn øverst og kvinner i rosa litt lengre ned på siden. 

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er en jente/ kvinne er det absolutt innen rekkevidde å ta x 1,5 i knebøy og x 2 i markløft hvis du trener systematisk over en viss tid ( la oss si 1-2 år)

Anonymkode: f864b...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å benkpresse sin egen kroppsvekt syns jeg er ganske imponerende i hvert fall! Knebøy er helt annerledes da man løfter med underkroppen. De fleste klarer nok langt over sin egen kroppsvekt her. 

Anonymkode: d70cd...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å trene jobbet jeg mot 2 ganger kroppsvekt i markløft, 1.5 ganger kroppsvekt i knebøy og kroppsvekt i benkpress. Det tok en stund å nå målene, men mestringsfølelsen var stor! Tror benkpress tok lengst tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
44 minutter siden, Barefootgirl skrev:

Da jeg begynte å trene jobbet jeg mot 2 ganger kroppsvekt i markløft, 1.5 ganger kroppsvekt i knebøy og kroppsvekt i benkpress. Det tok en stund å nå målene, men mestringsfølelsen var stor! Tror benkpress tok lengst tid.

Hei! Bare lurer: Snakker vi om 1RM eller arbeidsvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Martin1985 skrev:

Hei! Bare lurer: Snakker vi om 1RM eller arbeidsvekt?

Det var 1RM. Kjører reps på de vektene nå da, men jeg liker å sette meg maksløftmål for motivasjonen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, veier ca 65kg. Klarer 2-3 reps med 110kg i markløft. Så er kanskje litt svak. Får sikte meg inn på 130kg før jul 😄

Anonymkode: f864b...069

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell på kjønn, og folk. Jeg benker mer enn jeg bøyer, og det er visst ganske sjeldent, har jeg skjønt.

Jeg veier rett i underkant av 100 kg, benker 125 kg, knebøy 110 kg og markløft 175 kg. Mann, selvsagt....

Til å ha trent så mye som jeg har gjort, så er jeg nok ganske svak i beina, men relativt sterk i overkroppen. Jeg trener også hangups med 30 kg kettlebell, og har tatt 150 kg på nedtrekkmaskin. 

Jobber så godt jeg kan med å bli sterkere i beina, men det er jo selvfølgelig gøyere å trene det man allerede er god på, hehe... Så det blir en ond sirkel... 

Uansett, poenget mitt var at jeg, som stor og "sterk" mann, tar "bare" 110 kg knebøy.

Det hender det står små, nette damer ved siden av meg med mer på stangen. Damer kan være uhorvelig sterke i beina, selv med lav kroppsvekt! Stå på!!!

Anonymkode: eedab...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...