Gå til innhold

Blir kasta ut - 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Anvendt fysikk og matematikk så fristende ut, ettersom det er i Tromsø. Men det er ikke så mange av de som frister med tanke på at de er på den andre siden av landet 

 

Takk for forslaget!!

Anonymkode: 68b26...c06

 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk endel ledige plasser på samordna opptak. Ikke siv. ing. men en del andre ing. retninger. Kan jo hoppe på en av dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er en 18 år gammel gutt som gikk på studiespesialisering og ble nettopp ferdig med vgs. Foreldre mine sa til meg at jeg kunne bo hos dem i ett år til, også måtte jeg flytte ut. Da tenkte jeg at jeg kunne chille med å flytte ut og har ingenting klart foreløpig. Men nå er de jævlig lei av meg siden jeg spiller CSGO og GTA, også kaster meg ut neste uke. Kan bo hos en venn i noen måneder, men må flytte ut etter hvert så klart. (Skal betale han penger imens jeg bor der).

Spørsmålet er da, hva skal jeg gjør? Jeg vet de har full rett i å kaste meg ut av huset, men når de sier at jeg kan bo hos dem i ett år til, også bare kaste meg ut etter én måned så har jeg absolutt ingenting klart. Noen som har vært i lignende situasjoner?

Anonymkode: 68b26...c06

Dette tror jeg absolutt ingenting på.

Anonymkode: 06b94...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tånegla skrev:

Det er faktisk endel ledige plasser på samordna opptak. Ikke siv. ing. men en del andre ing. retninger. Kan jo hoppe på en av dem?

Kunne det, men kan heller vente ett år også jobbe dette året og spare og heller søke sivilingeniør på NTNU neste år, noe som jeg vil. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg absolutt ingenting på.

Anonymkode: 06b94...c89

Hvorfor ikke?  

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anvendt fysikk og matematikk så fristende ut, ettersom det er i Tromsø. Men det er ikke så lange av de sol frister med renske på at de er på den andre siden av landet 

 

Takk for forslaget!!

Anonymkode: 68b26...c06

Vet ikke, men i gamle dager, jeg er 50 nå, så kunne man møte opp på oppstartsdagen og gamble på at en eller annen ikke møtte første dagen, men det er kanskje ikke mulig lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Apis skrev:

Vet ikke, men i gamle dager, jeg er 50 nå, så kunne man møte opp på oppstartsdagen og gamble på at en eller annen ikke møtte første dagen, men det er kanskje ikke mulig lengere.

Haha, kunne ha prøvd meg på det. Men det er stress å reiste til Trondheim også forsøke å gamble, men så klarer jeg det ikke. Kan ikke sløse penger nå

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om studiene er utsatt til neste år, så må du få deg fulltidsjobb. Å sitte å game hjemme hos foreldrene dine, mens du jobber deltid på kiwi, er ikke kult.

Foreldrene dine vil nok «hjelpe» deg til å bli voksen. For du er på en dårlig sti nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for forslaget ditt! Jeg skjønner godt at de har fullbragt til å kaste meg ut, haha. Jeg elsker fortsatt foreldrene mine og skal prøve å inngå en avtale med dem, men ser ut som de ikke har ombestemt seg...

Anonymkode: 68b26...c06

Godt gjort å elske foreldra etter noe sånn som det. Jeg hadde kuttet all kontakt tvert og aldri gitt lyd fra meg. Men all ære til deg for å takle det slik. Ja man er 18, ja de har rett til å kunne kaste ut. Men de burde ikke gjøre det. Spesiellt om du har deltidsjobb og planer for studie. De er foreldrene dine og bør gi deg litt tid, derav det første forslaget deres var fair syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke litt rundt å se om det er plass til deg på folkehøgskole. 

Anonymkode: 9fba6...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var etter at det skjedde noe galt med søknaden min. Jeg snakket med dem og spurte om jeg kunne bo hos dem i ett år til siden jeg ikke fikk plass. De godtok det så jeg tenkte at jeg kunne chille. Har en deltidsjobb på KIWI, men jobber bare 3 dager i uka, så det ender bare opp at jeg gamer CS:GO og GTA med venner.

Jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at jeg ikke fikk en studieplass, men visste ikke at jeg kunne søke årsstudium eller resteplasser. Og hva skal jeg med et kurs? Hvilke kurs er gode å ta? Kan vurdere det og takk for forslaget!!

Ja, vurderte å ta opp fag men har nokså gode karakterer fra før av at jeg ikke synes det er vits. Kunne ha prøvd å få 5eren i R2 opp til en 6er, men det blir jævlig vanskelig. Og hvis jeg tar fag som privatist så får jeg ikke førstegangsvitnemål ikke sant? Da blir det litt vanskeligere å komme inn til neste år tenker jeg.

Og når det gjelder om å hjelpe til i huset, så gjør jeg det, men ikke så ofte. Jeg vasker ikke klærne fordi vet ikke hvordan vaskemaskin fungerer. Men når det er ferdig så tar jeg alltid klærne derfra og bretter dem opp. Jeg lager aldri middag siden er ikke så god på å lage, og er enig i at jeg burde begynne å lære meg det. Og jeg handler hele tiden til foreldrene mine når de ber meg om det. Drar så og si hver dag til butikken for handle for dem når de trenger varer. Jeg vasker også rommet mitt og skapene mine når moren min ber meg om det.

De har ikke stilt meg noen spesielle krav, de bil bare at jeg skal la vær å game så mye. Det er det. Tenker at det er det samme om jeg sover istedenfor eller er på mobilen.. Men skal prøve senere å inngå en avtale med dem.

Anonymkode: 68b26...c06

Å ta fag som privatist er ikke kun å ta opp igjen fag fra videregående. Du kan også finne ut hvilke fag du skal ha på NTNU, og lese på egenhånd og melde deg opp til privatisteksamen i ett eller flere fag. Altså starte på det studiet du skal inn på allerede i år, og ha et forsprang. 

Har du sett her: 

https://www.ntnu.no/videre

Der har de noen kurs du kan ta som enkeltfag. Eller du kan altså kontakte skolen og høre hva som er pensum og eksamensdato på de fagene du uansett tenker å ta. 

Eller så har de ingeniørstudier her: 

https://www.studentum.no/utdanning/ingeniorutdanning-nettstudier

Fant flere studier som tar opp folk fortsatt også. (Bare ikke i Trondheim) 
 

Du vet det er mulig å starte på et studium på et studiested og så bytte over til et annet underveis også? (Altså, når du kommer inn om et år.) Da ser de gjerne på om du har fag som er likeverdige med de du trenger, og så får du godskrevet disse mot masteren din. (Altså er det stor sjanse for at du kan komme i gang nå, og få ett års kortere studium i Trondheim etterpå. 

 

Men det som er aller lurest er vel å få lagt inn en søknad om å stå på venteliste allerede nå. Så blir du kontaktet når/hvis/om noen ikke møter, hopper av tidlig, eller velger et annet studium istedenfor. 
Det jeg vet, så er det gjerne flere plasser som blir ledige de første ukene av et studium, slik at om du er litt forberedt på å studere. (Varslet arbeidsgiver om at det KAN skje, sett litt på mulige midlertidige bosteder osv. ) 
Du trenger ikke komme deg dit første dag. (Selv om så fort som mulig sikkert er optimalt.) Du kommer deg dit så fort du klarer, etter at du får beskjed om at de har plass til deg. 

Anonymkode: c4663...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en deltidsjobb på KIWI, så jeg jobber. Jeg skulle studere i utgangspunktet, men skjedde noe med min søknad og fikk ikke noe spesiell hjelp så tok ett friår heller. Bare litt kjipt at de sa jeg kunne bo hos dem i ett år, men så kaster de meg ut neste uke. Hadde sikkert fått ordna et eller annet innen da, haha. 

Anonymkode: 68b26...c06

Hvordan i alle dager skal du klare å ta ingeniørstudie hvis du ikke engang klarer å fylle ut og sende søknad på egenhånd, samt at du ikke visste at man må være student for å få studielån? 

 

Anonymkode: b792f...b0a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta fag som privatist er ikke kun å ta opp igjen fag fra videregående. Du kan også finne ut hvilke fag du skal ha på NTNU, og lese på egenhånd og melde deg opp til privatisteksamen i ett eller flere fag. Altså starte på det studiet du skal inn på allerede i år, og ha et forsprang. 

Har du sett her: 

https://www.ntnu.no/videre

Der har de noen kurs du kan ta som enkeltfag. Eller du kan altså kontakte skolen og høre hva som er pensum og eksamensdato på de fagene du uansett tenker å ta. 

Eller så har de ingeniørstudier her: 

https://www.studentum.no/utdanning/ingeniorutdanning-nettstudier

Fant flere studier som tar opp folk fortsatt også. (Bare ikke i Trondheim) 
 

Du vet det er mulig å starte på et studium på et studiested og så bytte over til et annet underveis også? (Altså, når du kommer inn om et år.) Da ser de gjerne på om du har fag som er likeverdige med de du trenger, og så får du godskrevet disse mot masteren din. (Altså er det stor sjanse for at du kan komme i gang nå, og få ett års kortere studium i Trondheim etterpå. 

 

Men det som er aller lurest er vel å få lagt inn en søknad om å stå på venteliste allerede nå. Så blir du kontaktet når/hvis/om noen ikke møter, hopper av tidlig, eller velger et annet studium istedenfor. 
Det jeg vet, så er det gjerne flere plasser som blir ledige de første ukene av et studium, slik at om du er litt forberedt på å studere. (Varslet arbeidsgiver om at det KAN skje, sett litt på mulige midlertidige bosteder osv. ) 
Du trenger ikke komme deg dit første dag. (Selv om så fort som mulig sikkert er optimalt.) Du kommer deg dit så fort du klarer, etter at du får beskjed om at de har plass til deg. 

Anonymkode: c4663...88b

Det er en god idé, vurderer det sterkt nå. Skal ta dette opp med foreldrene mine når se kommer hjem senere!

Virker som en glimrende idé å ta enkeltemner imens jeg har ett friår, for å få et forsprang! Skal se hva jeg får til. 

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager skal du klare å ta ingeniørstudie hvis du ikke engang klarer å fylle ut og sende søknad på egenhånd, samt at du ikke visste at man må være student for å få studielån? 

 

Anonymkode: b792f...b0a

Altså, jeg er ikke kjent med samordna opptak og vi fikk ikke noe veiledning om hvordan man skal søke grunnet korona situasjonen. Prøvde selvfølgelig å Google og spørre venner, og det gjorde jeg. Men det skjedde noe feil slik at jeg ikke fikk sendt inn søknaden. Og det med studielån så ble jeg litt forvirret siden har ikke hørt noe særlig om det før, trodde man kunne søke om det uansett. 
 

Og hvordan vet du om jeg er klar nok til å ta et ingeniørstudium? Jeg har tatt nødvendige fag for å oppfylle kravene. 

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle forslagene❤️❤️ Betyr utrolig mye! Har uansett at jeg kanskje har gamet for mye og at jeg burde game litt mindre, og heller få en heltidsstilling på KIWI eller ta enkeltemner som privatist, skal høre om dette med foreldrene mine!

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og når det gjelder om å hjelpe til i huset, så gjør jeg det, men ikke så ofte. Jeg vasker ikke klærne fordi vet ikke hvordan vaskemaskin fungerer. Men når det er ferdig så tar jeg alltid klærne derfra og bretter dem opp. Jeg lager aldri middag siden er ikke så god på å lage, og er enig i at jeg burde begynne å lære meg det. Og jeg handler hele tiden til foreldrene mine når de ber meg om det. Drar så og si hver dag til butikken for handle for dem når de trenger varer. Jeg vasker også rommet mitt og skapene mine når moren min ber meg om det.

De har ikke stilt meg noen spesielle krav, de bil bare at jeg skal la vær å game så mye. Det er det. Tenker at det er det samme om jeg sover istedenfor eller er på mobilen.. Men skal prøve senere å inngå en avtale med dem.

Anonymkode: 68b26...c06

Du bør lære deg hvordan vaskemaskinen fungerer. Det er enkelt. Videre er det bare å lage mat for å lære seg det, pluss at du bør rydde og vaske eget rom FØR moren din ber deg om det. Da har det allerede gått for langt. Og oppvaskmaskinen skal tømmes, fylles og settes på, gulv støvsuges, søppel tømmes osv uten at de trenger å spørre deg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var etter at det skjedde noe galt med søknaden min. Jeg snakket med dem og spurte om jeg kunne bo hos dem i ett år til siden jeg ikke fikk plass. De godtok det så jeg tenkte at jeg kunne chille. Har en deltidsjobb på KIWI, men jobber bare 3 dager i uka, så det ender bare opp at jeg gamer CS:GO og GTA med venner.

Jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at jeg ikke fikk en studieplass, men visste ikke at jeg kunne søke årsstudium eller resteplasser. Og hva skal jeg med et kurs? Hvilke kurs er gode å ta? Kan vurdere det og takk for forslaget!!

Ja, vurderte å ta opp fag men har nokså gode karakterer fra før av at jeg ikke synes det er vits. Kunne ha prøvd å få 5eren i R2 opp til en 6er, men det blir jævlig vanskelig. Og hvis jeg tar fag som privatist så får jeg ikke førstegangsvitnemål ikke sant? Da blir det litt vanskeligere å komme inn til neste år tenker jeg.

Og når det gjelder om å hjelpe til i huset, så gjør jeg det, men ikke så ofte. Jeg vasker ikke klærne fordi vet ikke hvordan vaskemaskin fungerer. Men når det er ferdig så tar jeg alltid klærne derfra og bretter dem opp. Jeg lager aldri middag siden er ikke så god på å lage, og er enig i at jeg burde begynne å lære meg det. Og jeg handler hele tiden til foreldrene mine når de ber meg om det. Drar så og si hver dag til butikken for handle for dem når de trenger varer. Jeg vasker også rommet mitt og skapene mine når moren min ber meg om det.

De har ikke stilt meg noen spesielle krav, de bil bare at jeg skal la vær å game så mye. Det er det. Tenker at det er det samme om jeg sover istedenfor eller er på mobilen.. Men skal prøve senere å inngå en avtale med dem.

Anonymkode: 68b26...c06

Har du faktisk sjekket at du er over poenggrensen for å komme inn på NTNU?
Hvordan forventer du å klare studiene når du ikke er i stand til å finne ut hvordan du slår på en vaskemaskin?
Hvordan skal du bli god på å lage mat hvis du aldri gjør det?
Hvem skal fortelle deg å vaske rommet ditt hvis du flytter ut?

 

Poenget med spørsmålene er å få det til å tenke litt igjennom hvordan du bruker tiden din, og hvilke krav som stilles til et voksent menneske.
Du har internett med all verdens informasjon tilgjengelig, og du må ta initiativ selv for å lære deg det du trenger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, er en 18 år gammel gutt som gikk på studiespesialisering og ble nettopp ferdig med vgs. Foreldre mine sa til meg at jeg kunne bo hos dem i ett år til, også måtte jeg flytte ut. Da tenkte jeg at jeg kunne chille med å flytte ut og har ingenting klart foreløpig. Men nå er de jævlig lei av meg siden jeg spiller CSGO og GTA, også kaster meg ut neste uke. Kan bo hos en venn i noen måneder, men må flytte ut etter hvert så klart. (Skal betale han penger imens jeg bor der).

Spørsmålet er da, hva skal jeg gjør? Jeg vet de har full rett i å kaste meg ut av huset, men når de sier at jeg kan bo hos dem i ett år til, også bare kaste meg ut etter én måned så har jeg absolutt ingenting klart. Noen som har vært i lignende situasjoner?

Anonymkode: 68b26...c06

Jeg synes det var veldig tidlig å kaste deg ut Du er bare 18 år. Når det er sagt så er det sykt irriterende med slappe barn som sitter og gamer natt og dag. Når de ga deg 1 år regner jeg med at de tenkte at du brukte det året på å skaffe deg jobb eller videre utdannelse, ikke slappe av og game.
Jeg hadde fått panikk om noen ga meg et år på å skaffe meg jobb og eget sted å bo, jeg hadde aldri i verden slappet av og tenkt at det var lenge til og at du hadde god tid.

Men altså... 18 år, mange barn bor hjemme mye lenger enn det.
 

Anonymkode: 82e44...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en deltidsjobb på KIWI, så jeg har en fast inntekt. Jeg skulle i utgangspunktet studere, men jeg klarte på et eller annet vis å gjøre noe feil da jeg skulle søke høyere utdanning, og søknaden min ble ikke registrert! Jeg fikk ikke noe ordentlig hjelp om hvordan jeg skulle søke på samordna opptak heller pga corona situasjonen og alt det. Skulle studere sivilingeniør på NTNU:(

Anonymkode: 68b26...c06

Dette er den dårligste unnskyldningen jeg har hørt. Det er ikke vanskelig å legge inn søknad på SO, og har du ikke fått kvittering på søknaden er det selvfølgelig ikke søkt. Å skylde på corona er bare lavmål, over 100 000 andre hadde ingen problemer med å få det til. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, vet ikke om jeg orker årsstudium egentlig, ingenting som interesserer meg. Men tusen takk for svaret ditt!

Anonymkode: 68b26...c06

Det er flust av ledige ingeniørstudier over hele landet på resteplassene på samordna. Hvis du ikke orker et årsstudium så er neppe siv.ing studiet noe for deg heller. Du kan søke deg inn på et av restestudiene, ta første året, og så søke fritak på fag hvis du kommer inn på NTNU neste år. Helt ærlig høres du så lost ut at jeg ikke kan fatte hvordan du kan komme deg gjennom et ingeniørstudium. Ikke klarer du sende søknad på SO, ikke klarer du sjekke kriteriene for lånekassen, ikke klarer du sette på en vaskemaskin (hvilket en 6 åring har få problemer med), ikke klarer du lage en middag, du er kun interessert i å game. Jeg forstår veldig godt at foreldrene dine kaster deg ut for å gi deg et spark bak til å gjøre noe annet enn å sitte foran en skjerm, det er på høy tid. 

Anonymkode: 0de1d...9b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt merkelig ut at du ikke klarte sende en søknad eller vet hva studielån er . Har en datter som er på samme alder som deg, født i 2001 . Og en som er 2 år yngre . De søker da begge seg inn på Videregående skole og det samme har du gjort, samme med stipend, det er in ne på lånekassen . Alle søker og får utstyrsstipend så helt ukjent for deg  kan det ikke være. Iløpet av videregående har dere vært på utdanningsmesser, snakket med medelever og kompiser . Du virker veldig lite moden . Samordna er da ikke hokos pokus, min fikset alt selv, og det er faktisk vært mulig å få hjelp selv under corona perioden . Bare masse unnskyldninger, og målet var nok gaming , 

Anonymkode: a8383...adb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...