Gå til innhold

Blir kasta ut - 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Marimba skrev:

Her tipper jeg det er snakk om litt tøff kjærlighet fra mamma og pappa. Et friår brukt til gaming er ikke akkurat noe å ha på CVen, og kanskje ikke akkurat det de så for seg når studieplanen røk. 
 

Det ser jo også ut som det har hatt ønsket effekt. Du innser at du kanskje har gamet litt mye og er nå åpen for å jobbe mer eller gjøre noe annet. Hadde dette skjedd om foreldrene dine ikke satte ned foten? 
 

Sjekk reststudieplasser også. Kanskje det er et spennende årsstudie du kan ta bare for å komme  i studiomodus? Slett ikke dumt det før et krevende siv.ing studie. I tillegg til å jobbe mer. Tror dette blir bra jeg :) 

Nei, trodde jeg fortsatt hadde gamet:( Og kan jeg søke årsstudier nå? Isåfall, hvor da

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS høres helt oppegående ut, umiddelbart tenker jeg dette går på at foreldrene vil at han skal gjøre noe verdi fult dette året , etter som det tydeligvis skjedde noe med studiesøknaden, vis du får på plass det så tenker jeg det ordner seg med muligheter for å bli boende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pillarguri skrev:

Jeg blir litt skeptisk til innsatsviljen din når du ikke klarer å få inn en søknad til studiestedet og du heller ikke vet hvor du skal skaffe deg studielån.  Foreslår du dropper den gamingen din helt og leser deg opp på viktige ting når det gjelder utdannelse.  Tror du er den første ungdom jeg har hørt om så ikke kjenner til Lånekassen.

Er enig i det du skriver... Fikk ikke noe hjelp til hvordan man skulle søke på samordna grunnet korona situasjonen også skjedde det noe med søknaden min. Tenker nå at jeg må få en heltidsstilling

Har hørt om Lånekassen, men trodde de bare ga ut stipend og sånt til elever hver måned? Det var det en venn av meg fikk. Visste at de ga ut studielån😅

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en tøff situasjon! Er du relativt sikker på at du har gode nok karakterer til å komme inn på NTNU til neste år?
Hvis det er tilfelle, og du finner en god plan for noe fornuftig du kan drive med det kommende året, er det jo mulig at foreldrene dine lar seg overtale til at du fortsatt kan bo der ett år. Som andre sier: De har nok forsøkt å gi deg en oppvekker, med beste hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noen restplasser på samordna opptak hvis du finner noe der da, og bare vil finne noe å studere for å komme deg ut, men er kanskje ikke ideelt. 

Anonymkode: 1c897...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsto ikke helt når dere avtalte at du kunne fortsette å bo hjemme et år. Var det før eller etter du oppdaget at noe hadde gått galt med søknaden din?

Jeg synes også du virker utrolig tafatt og at du egentlig synes det er greit at det ikke ble noen studieplass, for da kan du ha et år der du bare jobber deltid og gamer og har "ferie" mens du får mat og bolig av mor og far. 

Har du tenkt over at dere nå bor 3 voksne i huset? Har du gjort noe innsats for å bidra? Vaske klær, lage middag, handle, støvsuge, vaske badet osv? Eller har du fortsatt å oppføre deg som et stort barn og forventet å få alt dette opp i hendene? 

Og når du ikke ble med i samordna opptak, hva gjorde du da?
Avskrev det umiddelbart som "da må jeg bare vente til neste år", eller sjekket du opp hvilke muligheter du har? 
Restplasser? andre kurs/studier? Mulighet til å ta enkelte fag hjemmefra som nettkurs? Ta fag som privatist, så det blir lettere når du kommer inn på studiet?

Det er antagelig mange ting du kunne gjort, som hadde gjort at foreldrene dine hadde vært mindre sinte på deg og ikke hadde følt at de måtte gjøre noe så drastisk som å kaste deg ut. 

Du føler de ikke har holdt sin del av avtalen (å la deg bo hjemme et år.) Spørsmålet du bør stille deg, er om de føler du ikke har holdt din del av avtalen for at du skal få fortsette å bo hjemme? 
Kanskje dere kan bli enige, dersom du er villig til å høre på dem? 
Det kan jo være du får fortsette å bo hjemme om du gjør noe annet enn å oppføre deg som om du har et år ferie. 
 

Jeg gjetter på at de kun forsøker å få deg til å ikke ødelegge livet ditt helt ved å legge til deg så dårlige vaner i et år at du ikke klarer å starte hverdag igjen når du starter på studiet. 

Anonymkode: c4663...88b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis planen din er å drive dank et år så forstår jeg dine foreldre.

Du som 18 skal bidra hjemme med vasking, middagslaging og eventuelt betale litt for deg selv. 

Foreldrene dine skal ikke slave for deg. Siden du ikke går på skole har de heller ikke noe plikt til å betale for deg. 

Du er 18 år, uten jobb og skoleplass. Du spiller hele dagen. 

Hva bidrar du med TS?  Hjelper du til hjemme? 

Jeg blei selv kastet ut som 18 åring. Nettopp fordi jeg ikke gjorde en dritt. Moren min fikk nok etter å ha mast og mast for å få meg til å bidra. Det tok en måned så var jeg ute. 

Jeg fant leilighet, søkte sosialen/nav og fikk hjelp til å flytte tingene mine. En måned i min egen leilighet fikk jeg meg jobb. 

Der og da var jeg forbanna. I en alder av 32 år så forstår jeg henne så godt. Hun var ikke interessert i være slaven eller lommeboka mi. 

Så her settes det harde krav til mim 17 åring så han forstår at å gå et uten skole og jobb ikke er aktuelt.

 

Anonymkode: 60631...4be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nasse Nøff skrev:

Høres ut som en tøff situasjon! Er du relativt sikker på at du har gode nok karakterer til å komme inn på NTNU til neste år?
Hvis det er tilfelle, og du finner en god plan for noe fornuftig du kan drive med det kommende året, er det jo mulig at foreldrene dine lar seg overtale til at du fortsatt kan bo der ett år. Som andre sier: De har nok forsøkt å gi deg en oppvekker, med beste hensikt. 

Jeg er sikker på at jeg kommer inn til neste år, hadde gode karakterer på vitnemålet, det var aldri et problem. Ja, skal prøve å overbevise dem senere og si at jeg har en plan. Skal si at jeg skal prøve å få en full stilling og jobbe hele året for å spare. 

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er noen restplasser på samordna opptak hvis du finner noe der da, og bare vil finne noe å studere for å komme deg ut, men er kanskje ikke ideelt. 

Anonymkode: 1c897...8ee

Okei, vet ikke om jeg orker årsstudium egentlig, ingenting som interesserer meg. Men tusen takk for svaret ditt!

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle søke sivilingeniør, men skjedde noe feil på min søknad så tok heller et friår

Tusen takk😊😊😊

Anonymkode: 68b26...c06

Jammen da får du deg en jobb.

Anonymkode: 63a16...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd her. Når man havner i en vanskelig situasjon, handler det om å se hvilke muligheter du har. Når du har undersøkt mulighetene er det på side å sette seg mål, slik at året ikke bare «forsvinner» for deg. 

Dersom du er sikker på at du har gode nok karakterer til å komme inn på studiet neste år, kan du jo tenke på dette som en mulighet til å spare opp litt penger først? Ser at du har tenkt på å spørre sjefen om økt stillingsprosent, det er en god idé. Det går også an å sjekke hvilke andre jobber som finnes i området.

Selv om du får studielån, kan det være lurt å spare opp litt penger på forhånd. Du bør ha penger til depositum dersom du skal leie i Trondheim, og som student kan det kan være lurt å ha en buffer på ca. 30 000,- i tillegg. Kanskje du kan sette et slikt økonomisk mål, så har du noe å jobbe frem mot?

En annen mulighet er å melde deg opp til studier eller et enkeltemne. Det går an å søke seg inn på noen enkeltemner som er relevante for utdannelsen din. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner så godt til siv.ing.-yrket, men hva med et enkeltemne i revisjon, administrasjon, ledelse eller organisasjonskunnskap? 

Da får du mulighet til å bli kjent med studiesituasjonen, og så har du kanskje et forsprang dersom du vil søke en fagrelevant deltids- eller sommerjobb i studietida. 

Endret av Miss-Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto ikke helt når dere avtalte at du kunne fortsette å bo hjemme et år. Var det før eller etter du oppdaget at noe hadde gått galt med søknaden din?

Jeg synes også du virker utrolig tafatt og at du egentlig synes det er greit at det ikke ble noen studieplass, for da kan du ha et år der du bare jobber deltid og gamer og har "ferie" mens du får mat og bolig av mor og far. 

Har du tenkt over at dere nå bor 3 voksne i huset? Har du gjort noe innsats for å bidra? Vaske klær, lage middag, handle, støvsuge, vaske badet osv? Eller har du fortsatt å oppføre deg som et stort barn og forventet å få alt dette opp i hendene? 

Og når du ikke ble med i samordna opptak, hva gjorde du da?
Avskrev det umiddelbart som "da må jeg bare vente til neste år", eller sjekket du opp hvilke muligheter du har? 
Restplasser? andre kurs/studier? Mulighet til å ta enkelte fag hjemmefra som nettkurs? Ta fag som privatist, så det blir lettere når du kommer inn på studiet?

Det er antagelig mange ting du kunne gjort, som hadde gjort at foreldrene dine hadde vært mindre sinte på deg og ikke hadde følt at de måtte gjøre noe så drastisk som å kaste deg ut. 

Du føler de ikke har holdt sin del av avtalen (å la deg bo hjemme et år.) Spørsmålet du bør stille deg, er om de føler du ikke har holdt din del av avtalen for at du skal få fortsette å bo hjemme? 
Kanskje dere kan bli enige, dersom du er villig til å høre på dem? 
Det kan jo være du får fortsette å bo hjemme om du gjør noe annet enn å oppføre deg som om du har et år ferie. 
 

Jeg gjetter på at de kun forsøker å få deg til å ikke ødelegge livet ditt helt ved å legge til deg så dårlige vaner i et år at du ikke klarer å starte hverdag igjen når du starter på studiet. 

Anonymkode: c4663...88b

Det var etter at det skjedde noe galt med søknaden min. Jeg snakket med dem og spurte om jeg kunne bo hos dem i ett år til siden jeg ikke fikk plass. De godtok det så jeg tenkte at jeg kunne chille. Har en deltidsjobb på KIWI, men jobber bare 3 dager i uka, så det ender bare opp at jeg gamer CS:GO og GTA med venner.

Jeg synes selvfølgelig ikke at det er greit at jeg ikke fikk en studieplass, men visste ikke at jeg kunne søke årsstudium eller resteplasser. Og hva skal jeg med et kurs? Hvilke kurs er gode å ta? Kan vurdere det og takk for forslaget!!

Ja, vurderte å ta opp fag men har nokså gode karakterer fra før av at jeg ikke synes det er vits. Kunne ha prøvd å få 5eren i R2 opp til en 6er, men det blir jævlig vanskelig. Og hvis jeg tar fag som privatist så får jeg ikke førstegangsvitnemål ikke sant? Da blir det litt vanskeligere å komme inn til neste år tenker jeg.

Og når det gjelder om å hjelpe til i huset, så gjør jeg det, men ikke så ofte. Jeg vasker ikke klærne fordi vet ikke hvordan vaskemaskin fungerer. Men når det er ferdig så tar jeg alltid klærne derfra og bretter dem opp. Jeg lager aldri middag siden er ikke så god på å lage, og er enig i at jeg burde begynne å lære meg det. Og jeg handler hele tiden til foreldrene mine når de ber meg om det. Drar så og si hver dag til butikken for handle for dem når de trenger varer. Jeg vasker også rommet mitt og skapene mine når moren min ber meg om det.

De har ikke stilt meg noen spesielle krav, de bil bare at jeg skal la vær å game så mye. Det er det. Tenker at det er det samme om jeg sover istedenfor eller er på mobilen.. Men skal prøve senere å inngå en avtale med dem.

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hulderen skrev:

Hva med å ta et år på folkehøyskole? Det gir gode erfaringer, gode vennskap og gjør deg mer selvstendig. Et fint mellomår før du må fokusere på karakterer. Det er fortsatt ledige plasser https://www.folkehogskole.no

Okei, skal vurdere det! Tusen takk

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Du har fått mange gode råd her. Når man havner i en vanskelig situasjon, handler det om å se hvilke muligheter du har. Når du har undersøkt mulighetene er det på side å sette seg mål, slik at året ikke bare «forsvinner» for deg. 

Dersom du er sikker på at du har gode nok karakterer til å komme inn på studiet neste år, kan du jo tenke på dette som en mulighet til å spare opp litt penger først? Ser at du har tenkt på å spørre sjefen om økt stillingsprosent, det er en god idé. Det går også an å sjekke hvilke andre jobber som finnes i området.

Selv om du får studielån, kan det være lurt å spare opp litt penger på forhånd. Du bør ha penger til depositum dersom du skal leie i Trondheim, og som student kan det kan være lurt å ha en buffer på ca. 30 000,- i tillegg. Kanskje du kan sette et slikt økonomisk mål, så har du noe å jobbe frem mot?

En annen mulighet er å melde deg opp til studier eller et enkeltemne. Dersom du ikke er helt sikker på at karakterene dine strekker til for å komme inn på studiet, kan du f.eks. melde deg opp som privatist. Det går også an å søke seg inn på noen enkeltemner som er relevante for utdannelsen din. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner så godt til siv.ing.-yrket, men hva med et enkeltemne i revisjon, administrasjon, ledelse eller organisasjonskunnskap? 

Da får du mulighet til å bli kjent med studiesituasjonen, og så har du kanskje et forsprang dersom du vil søke en fagrelevant deltids- eller sommerjobb i studietida. 

Jepp, har satt et økonomisk mål om å spare så mest som mulig til neste år. Skal prøve å få en heltidstilling og hvis ikke det går, så prøver jeg å få en annen jobb i tillegg!

Høres ut som en god idé å ta enkeltemner for å være best mulig forberedt til neste år. Takk for forslaget!!

Anonymkode: 68b26...c06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp, har satt et økonomisk mål om å spare så mest som mulig til neste år. Skal prøve å få en heltidstilling og hvis ikke det går, så prøver jeg å få en annen jobb i tillegg!

Høres ut som en god idé å ta enkeltemner for å være best mulig forberedt til neste år. Takk for forslaget!!

Anonymkode: 68b26...c06

Tommel opp! 👍

Jeg vet ikke hvordan siv. ing.-graden er bygget opp, men noen universitets- og høyskolegrader har det som heter «frie emner». Det vil si at man kan velge noen emner selv som kan puttes inn i graden. Dersom du tar noen enkeltemner nå, kan det hende at du kan «putte dem inn» i universitetsgraden din senere, slik at du kommer raskere gjennom studiene. 

Kanskje du kan sjekke nettsidene til NTNU, eller ringe og høre? Dersom graden din f.eks. krever at du tar Ex. Phil eller Ex. Fac., kan det hende at du kan gjøre unna det som privatist på forhånd.

Når det gjelder bosituasjonen din, er jeg sikker på at du klarer å løse den ved å finne en hybel eller lignende når du ikke kan bo hos kameraten din lenger. Det hadde selvfølgelig vært fint dersom du kunne spare penger ved å bo hjemme hos foreldrene dine. Men privatliv skal heller ikke undervurderes 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her om du finner et studie du kan hoppe på.  https://sok.samordnaopptak.no/#/

Så ordner du deg stipend/lån og beholder jobben på Kiwi om du fortsatt blir på hjemstedet ditt. Ellers så får du deg en jobb på ditt nye studiested. 

Om ikke så får du ordne deg en fulltidsjobb, du må være villig til å kontakte vikarbyrå og t alle jobbene de tilbyr. Starter du på NAV, er det stor sjanse for at du blir hengende der.

Anonymkode: 8bfe5...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Tommel opp! 👍

Jeg vet ikke hvordan siv. ing.-graden er bygget opp, men noen universitets- og høyskolegrader har det som heter «frie emner». Det vil si at man kan velge noen emner selv som kan puttes inn i graden. Dersom du tar noen enkeltemner nå, kan det hende at du kan «putte dem inn» i universitetsgraden din senere, slik at du kommer raskere gjennom studiene. 

Kanskje du kan sjekke nettsidene til NTNU, eller ringe og høre? Dersom graden din f.eks. krever at du tar Ex. Phil eller Ex. Fac., kan det hende at du kan gjøre unna det som privatist på forhånd.

Når det gjelder bosituasjonen din, er jeg sikker på at du klarer å løse den ved å finne en hybel eller lignende når du ikke kan bo hos kameraten din lenger. Det hadde selvfølgelig vært fint dersom du kunne spare penger ved å bo hjemme hos foreldrene dine. Men privatliv skal heller ikke undervurderes 😉

Høres ut som en strålende idé! Takk for forslaget, skal undersøke det😃😃

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk her om du finner et studie du kan hoppe på.  https://sok.samordnaopptak.no/#/

Så ordner du deg stipend/lån og beholder jobben på Kiwi om du fortsatt blir på hjemstedet ditt. Ellers så får du deg en jobb på ditt nye studiested. 

Om ikke så får du ordne deg en fulltidsjobb, du må være villig til å kontakte vikarbyrå og t alle jobbene de tilbyr. Starter du på NAV, er det stor sjanse for at du blir hengende der.

Anonymkode: 8bfe5...142

Anvendt fysikk og matematikk så fristende ut, ettersom det er i Tromsø. Men det er ikke så lange av de sol frister med renske på at de er på den andre siden av landet 

 

Takk for forslaget!!

Anonymkode: 68b26...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...