PhilosopherSe7en Skrevet 9. august 2020 #1 Skrevet 9. august 2020 Holder på å pusse opp her hjemme og da blir det nytt vaskrom. Det blir ikke veldig stort, men så lenge vi får plass til det vi trenger så er det mer enn godt nok. Det jeg lurer på er om du har noen gode tips til planlegging av vaskerom? - Plassering av vaskemaskin/tørketrommel. Høyde, side om side eller tørketrommel oppå vaskemaskin? Tenker at side om side i riktig arbeidshøyde er smart, men det vil stjele mye benkeplass - Benkeplass - Tørkestativ - Generelle tips? 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #2 Skrevet 9. august 2020 Skal dere ha varmekabler eller har dere annet oppvarming av rommet ? Tenk på plass til å brette tøy og gjerne stryke tøy på vaskerommet. Her har jeg ikke tørketrommel,men jeg ville hatt de ved siden av hverandre hvis vi hadde hatt en. Skal dere oppbevare klær eller eventuelt sengetøy der ? Her skal jeg ha to høyskap til oppbevaring av sesongklær og sengetøy. Anonymkode: 43367...2a4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 Må ha sluk. Fall mot sluk. Anonymkode: b9699...c16 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 Ville hatt vaskemaskin og tørketrommel ved siden av hverandre, og en benk over maskinene hvor du kan brette klærne og oppbevare ting du trenger som vaskemiddel. Anonymkode: db04e...7cd 1
PhilosopherSe7en Skrevet 9. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2020 Sluk blir montert, så det er greit. Skal jeg ha vaskemaskin og tørketrommel side om side så må de stå på gulv, om ikke mister jeg for mye benkeplass dessverre. Rommet er ikke mer enn 2,1 x 2,7 så ikke all verden å jobbe med for å få plass til alt en ønsker på et vaskerom.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Jeg ville fått på plass en lakenstrekker. Gjør det mye lettere å brette/strekke duker, laken, dynetrekk,... https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/eiendoms--og-kontormatriell/vaskeri/222352x/ Selv savner jeg en garderobestang hvor man kan henge skjorter, bluser, kjoler, jakker,... på henger. Trenger ikke være så lang, og tror det går an å få noe du kan felle ned fra veggen. Anonymkode: 460c5...7fd
Zienna Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Vårt vaskerom er noe større, men på et vaskerom er det veggplass - ikke gulvplass, som teller. Vi har skap innredning langs 3 vegger, i en vinkel. Det går benkeplate rundt det hele. Vaskemaskin og tørketrommel står ved siden av hverandre under benkeplaten. På den ene siden har vi innfelt vask og underskap. Synes det er kjekt når jeg skal bytte jord på planter, rengjøre malerkoster o.l. Har erstattet overskapene med åpne hyller. Det gjør alt mer oversiktlig (men samler også mer støv). Her har jeg alt av vaskemidler, kluter, sølvpuss osv. På veggen over vaskemaskin/tørketrommel har jeg montert veggkliper hvor alle langkoster settes. På mitt vaskerom har jeg også verktøyet mitt, og lyspærer, batterier o.l. Har skuffer, og ikke skap, i innredningen. Det er mye mer praktisk.
PhilosopherSe7en Skrevet 9. august 2020 Forfatter #8 Skrevet 9. august 2020 Høres fornuftig ut. Eneste er at jeg helst ønsker vaskemaskin og tørketrommel i arbeidshøyde, men da mister jeg benkeplass over maskinene, men kan fortsatt ha hyller/skap her. Vask skal jeg ha, det er et must
PhilosopherSe7en Skrevet 9. august 2020 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville fått på plass en lakenstrekker. Gjør det mye lettere å brette/strekke duker, laken, dynetrekk,... https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/eiendoms--og-kontormatriell/vaskeri/222352x/ Selv savner jeg en garderobestang hvor man kan henge skjorter, bluser, kjoler, jakker,... på henger. Trenger ikke være så lang, og tror det går an å få noe du kan felle ned fra veggen. Anonymkode: 460c5...7fd Hvordan fungerer en lakenstrekker i praksis? Garderobestang eller oppheng er planlagt på vegg over vasken. Da kan ting som ikke kan sentrifugeres henges til tørk over vasken. Denne kan jo også brukes til andre ting ved behov. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 10 timer siden, PhilosopherSe7en skrev: Hvordan fungerer en lakenstrekker i praksis? Garderobestang eller oppheng er planlagt på vegg over vasken. Da kan ting som ikke kan sentrifugeres henges til tørk over vasken. Denne kan jo også brukes til andre ting ved behov. Du bretter den ene kortsiden av lakenet/duken/dynetrekket og legger det mellom stengene. så tar du den andre kortsiden med deg så langt du kommer - bretter tilsvarende og strekker (uten at du må ha et menneske i den andre enden). Deretter henger du det opp for å tørke ferdig. Jeg bruker kleshenger - det passer fint på stanga der. Selv pleier jeg å bruke stryketørk på trommelen når det er noe jeg vil strekke, min mor pleier å ta det rett fra sentrifugering. Min er kjøpt i Sverige, men husker ikke hva det heter der. Søkte på tvättstuga og fant en etter litt googling, det ble billigere enn den jeg kunne få kjøpt her hjemme. Tror de mest selges til fellesvaskeri. Anonymkode: 460c5...7fd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Jeg pleier å brette dukene og dynetrekkene i 4 - laken litt mer avhengig av hvor store de er. Anonymkode: 460c5...7fd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Vi har tørketrommel/vaskemaskin side om side, og bruker dem rett og slett som benk til å brette/legge ting på. Vi har ikke noen andre benker på vaskerommet. Ellers er et godt skap med trådkurver til å sortere skittentøyet direkte i, gull for oss. Bak en lukket dør synes ikke rot, og det støver ikke. Anonymkode: 1e617...fce
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Arbeidsbenk til å brette klær (over tørketrommel og vaskemaskin. Strykebrett montert på vegg, som du kan trekke ned ved bruk. Da tar det ikke opp gulvplass. Hyller til vaskemiddel etc. Utslagsvask. Varmekabler i gulv. Tørkestativ som kan trekkes ned fra vegg ved bruk. Anonymkode: b9194...09d 1
Mhmjadda Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Husk å hengsle dørene på vaskemaskin og tørketrommel slik at den til høyre åpnes mot høyre og den til venstre mot venstre, dvs slik at ikke døren på vaskemaskinen er i veien for å flytte klærne rett over. Hos oss slår begge mot venstre slik at døren er i veien, og det er utrolig irriterende. Tørkestativ som kan heises opp under taket er gull. Armatur på vasken hvor enten tuten kan trekkes ut, eller påmontert slange. Dyp vask og kran som enten kan dreies bort eller dom er høy nok til å få ei bøtte under.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Ville hatt side om side og en benkeplate over. Ville tenkt på plassering av sluk, eventuelt plass til en ekstra dusj om dere bare har 1 bad. Regner med dere har tenkt på ventilasjonen. Ville hatt skapplass til å kunne lagre flere bokser/flasker med vaskepulver. Jeg personlig ville oppbevart vaskeutstyr der om vaskerommet er stort, så et langskap til bøtter, mopper osv. Jeg liker helst frittstående tørkestativ slik at jeg kan henge det utendørs om ønskelig. Mye man kan ønske seg her, men det aller viktigste for meg ville vært muligheten til å skjule mest mulig i skap og skuffer. Anonymkode: 39268...e66
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 Vi skal også fikse opp på vaskerommet. Lurer på å ta vekk hele utslagvasken. Vi har dusj og badekar og baljer. Synes den tar mye vask. Eneste jeg bruker den til er å vaske malekoster og ruller. Da er den genial. Men vi er snart ferdig med oppussing så skal ikke male mye mer. Tørkestativ i taket skal vi også ha. Det brukeren over meg sier med dørene til vaskemaskin og tørketrommel er veldig viktig. Slitsomt når døren er i veien som skrevet over. Plass til å brette klær på. Kanskje hyller på veggene til å ha ting i? Godt system for skittentøy Bruk alt av veggplass, ikke tenk at du må ha plass på gulvet. Prøv å få alt opp på veggene så du slipper å flytte på ting når du skal vaske gulvet. Godt lys. Strykebrett i en skuff eller på vegg så du enkelt kan stryke klær. Anonymkode: 1a97a...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #17 Skrevet 10. august 2020 Vaskerom er "tapt plass" så om du overhodet har mulighet: installer "vaskerommet" bak skyvedører i et annet rom. Tilstøter vaskerom og bad? Ok. Installer skyvedører langs en vegg, stapp maskinene inn bak den, rigg til et opplegg for skittentøy og tørking av de mange tingene som ikke kan/bør tromles bak døren. Lite tapt plass fra badet (og eventuelle superskitne unger kan dyttes rett i dusjen før klær vrenges av dem). Da trenger du: avsug på vaskerommet. Fall retning sluk eller alternativt oppsamlingskar med autosensor. Dette med "plass til å brette klær på" har jeg aldri forstått. Har alltid brettet klær mens jeg holder dem, altså stående på gulvet ved skapet de skal inn i. Barneklær dyttes ubrettet i en skuff. Plass til vaskemidler er også ganske bortkastet. En moderne husholdning har to produkter og en mopp. Får plass under kjøkkenvasken eller på en hylle over maskinene. Anonymkode: 755b5...35d
-venter- Skrevet 10. august 2020 #18 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vaskerom er "tapt plass" så om du overhodet har mulighet: installer "vaskerommet" bak skyvedører i et annet rom. Tilstøter vaskerom og bad? Ok. Installer skyvedører langs en vegg, stapp maskinene inn bak den, rigg til et opplegg for skittentøy og tørking av de mange tingene som ikke kan/bør tromles bak døren. Lite tapt plass fra badet (og eventuelle superskitne unger kan dyttes rett i dusjen før klær vrenges av dem). Da trenger du: avsug på vaskerommet. Fall retning sluk eller alternativt oppsamlingskar med autosensor. Dette med "plass til å brette klær på" har jeg aldri forstått. Har alltid brettet klær mens jeg holder dem, altså stående på gulvet ved skapet de skal inn i. Barneklær dyttes ubrettet i en skuff. Plass til vaskemidler er også ganske bortkastet. En moderne husholdning har to produkter og en mopp. Får plass under kjøkkenvasken eller på en hylle over maskinene. Anonymkode: 755b5...35d Plass til p brette klær er ikke sløs. Man bretter selvfølgelig klærne i hendene, men greit Å kunne Legge fra seg i stabler før msn rydder vekk. de fleste hsr mer enn to produkter også. Kan nevne noen: - hvitt tøy, farget tøy + ull/silke. (3) - flekksåpe (1) - klorin, grønnsåpe, gulvvask, speilvask (4) - skopuss (3)
Skogkløver Skrevet 10. august 2020 #19 Skrevet 10. august 2020 Det viktigste for meg er at jeg har plass til nok kurver til å sortere alle klærne. Gjerne et høyskap med trådkurver, det lettet rengjøring og det er litt mindre sjans for fukt i bunnen av kurvene. Jeg foretrekker minst 6 kurver: -60 lys, 60 mørk, 40 lys, 40 mørk, 40 farget og ull/finvask. Ellers er oppbevaring til vaskemiddel, vaskekluter, vaskebøtte, mopp, støvsuger, strykebrett og strykejern et must. Plass til å brette klær i arbeidshøyde og en utslagsvask til håndvask er også viktig.
PhilosopherSe7en Skrevet 13. august 2020 Forfatter #20 Skrevet 13. august 2020 Benkeplate over vaskemaskin og tørketrommel gjør at en ikke får åpning i arbeidshøyde. Synes det er greit å kunne få en korg under maskinen og fortsatt åpne/lukke døren. Så kanskje heve de 10 cm er godt nok og en kan fortsatt ha benkeplate over. Med 3 unger i hus så synes jeg ikke at vaskerom er bortkastet, men et svært praktisk rom. Tørke klær, oppbevare vaskemidler og vaskeutstyr, strykebrett, skittentøy osv. Alt en ikke ønsker å ha plassert i andre rom. Hadde vi kun vært to voksne så hadde nok behovet vært annerledes, men det blir en del skittentøy med 5 personer som alle trener 3-5 dager i uken i tillegg. Største problemet nå er en smart måte å oppbevare skittentøy på, og valg av tørkestativ. Vegghengt, takhengt eller frittstående. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå