Gå til innhold

Spørsmål relatert til utskrapning/MA og vellykkede svangerskap i etterkant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg og samboeren min opplevde å bli gravide for første gang tidligere i sommer, dessverre oppdaget vi på tidlig ultralyd og etterfølgende blodprøver at fosteret ikke var levedyktig. Beskjeden var så utrolig tøff å få og knuste hjertet mitt litt. Jeg har vært to ganger på sykehuset og blødd litt hver dag siden vi fant ut at ting ikke kom til å gå veien. Jeg var ganske kort på vei sånn jeg har forstått det, muligens 5 uker. 

I går skulle jeg gjennomføre medisinsk hjemmeabort og tok smertestillende og de 4 vaginale pillene. Det ser dessverre ut til at de ikke fungerer for meg overhode, jeg har ikke blødd noe og ikke fått smertene som beskrives. Jeg skal få en ny runde med piller i dag, og jordmoren jeg snakket med på tlf sa at hvis runde 2 ikke fungerer så må jeg legges inn for utskrapning til uka. Jeg føler meg bare veldig trist og fortvilet over at dette ikke fungerte heller. 

Jeg er så livredd for utskrapning, både narkose og mulige ettervirkninger. Er det noen av dere i denne tråden som har blitt gravide og fått barn etter en utskrapning? Dette er kanskje vanskelig å svare på, men jeg har hørt mange snakke om at man er ekstra fertil etter en SA/MA, gjelder dette ved utskrapning også? 

Vi ville i utgangspunktet prøve igjen med en gang etter første menstrasjon når jeg hadde fullført den medisinske aborten, kan man fortsatt det etter en utskrapning? 

Beklager for lang melding her, jeg kjenner ingen som har gjennomgått dette så har ingen å snakke med/rådføre meg med, annet enn jordmor på sykehuset. Setter utrolig pris på alle svar. 

 

Anonymkode: f4eae...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg og samboeren min opplevde å bli gravide for første gang tidligere i sommer, dessverre oppdaget vi på tidlig ultralyd og etterfølgende blodprøver at fosteret ikke var levedyktig. Beskjeden var så utrolig tøff å få og knuste hjertet mitt litt. Jeg har vært to ganger på sykehuset og blødd litt hver dag siden vi fant ut at ting ikke kom til å gå veien. Jeg var ganske kort på vei sånn jeg har forstått det, muligens 5 uker. 

I går skulle jeg gjennomføre medisinsk hjemmeabort og tok smertestillende og de 4 vaginale pillene. Det ser dessverre ut til at de ikke fungerer for meg overhode, jeg har ikke blødd noe og ikke fått smertene som beskrives. Jeg skal få en ny runde med piller i dag, og jordmoren jeg snakket med på tlf sa at hvis runde 2 ikke fungerer så må jeg legges inn for utskrapning til uka. Jeg føler meg bare veldig trist og fortvilet over at dette ikke fungerte heller. 

Jeg er så livredd for utskrapning, både narkose og mulige ettervirkninger. Er det noen av dere i denne tråden som har blitt gravide og fått barn etter en utskrapning? Dette er kanskje vanskelig å svare på, men jeg har hørt mange snakke om at man er ekstra fertil etter en SA/MA, gjelder dette ved utskrapning også? 

Vi ville i utgangspunktet prøve igjen med en gang etter første menstrasjon når jeg hadde fullført den medisinske aborten, kan man fortsatt det etter en utskrapning? 

Beklager for lang melding her, jeg kjenner ingen som har gjennomgått dette så har ingen å snakke med/rådføre meg med, annet enn jordmor på sykehuset. Setter utrolig pris på alle svar. 

 

Anonymkode: f4eae...99d

Har ingen erfaringer, men vil sende deg en klem ❤️

Anonymkode: 08071...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to MA selv, det var ingen foster der selv om livmoren hadde vokst seg helt til henholdsvis uke 11 og 8. Jeg gjennomførte vellykket abort med cytotec andre gangen (stor blødning og store smerter), men den første gangen virket ikke pillene. Da ventet jeg, etter avtale med sykehuset, og aborten satte i gang av seg selv noen par uker senere. De fortalte at det ikke var noen infeksjonsfare sånn sett.

Eneste grunnen til at du vet at ting ikke gikk bra er jo ultralyd, så uten den kunne du vært «lykkelig» uvitende i mange uker enda. Det kan kanskje være en mulighet for deg, hvis du takler å gå gravid uten å egentlig være gravid?

Jeg har blitt gravid 3 måneder etter gjennomført MA begge gangene og fått to friske barn av det ❤️

Anonymkode: 278c6...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd flere MA både før og etter første, mellom og før nr 2 som ble siste for oss. 1 år før yngste ble unnfanget opplevde jeg samme som deg. I tillegg hadde jeg nyrebekkenbetennelse samtidig og det resulterte i ma med utskrapning osv rundt uke 10. Kraftige betennelsesdempende og antibiotikabehandling x2 etterpå og 2-3 mnd. før jeg ble bra igjen. Når jeg var friskmeldt begynte vi igjen å prøve, men det tok litt tid før han satt noe som har andre årsaker i tillegg. Går til priv gyn og det anbefales å vente 1-2 mnd.(innimellom mer) før man prøver igjen alt etter eget tilfelle og kropp 🌺

Endret av Nuka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en SA i uke 15, som resulterte i utskraping. 

Selve inngrepet gikk helt uproblematisk, ingen bivirkninger av narkose eller andre komplikasjoner. Ble anbefalt av gynekologen å vente noen måneder før jeg ble gravid igjen. Slik at slimhinner i livmor kan bygge seg opp igjen. Ventet i 2 sykluser før jeg startet prøvingen,  og ble da gravid etter 3 måneder. Er nå i uke 25, så det ser veldig lovende ut 😊

Lykke til! 

Anonymkode: 30cd0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt 2 ma, hvor jeg kom til uke 10 den siste gangen og måtte ha utskrapning. Ble gravid 3 mnd etter jeg hadde utskrapning, og resultatet er nå 9mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en utskraping etter MA i uke 11. Jeg fikk mens 4 uker etterpå, og måneden etterpå ble jeg gravid igjen og det gikk helt fint 😁 1 år gammel nå.

Jeg håper det ikke tar så lang tid for deg og at det går bra neste gang 💕

Anonymkode: 554a7...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere utskrapninger og en gang piller. Måtte ha to omganger med pillene før det kom ut. Jeg har hatt MA før, mellom og etter alle tre barna, venter nå nr 4. Jeg ville ikke vente til etter menstruasjon ved siste MA, så jeg tok babyklister i stedet for å bygge opp slimhinnene. So far, so good. Er nå 15 uker. 

Anonymkode: d3ad1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...